۱. ابن خلدون، عبدالرحمن، (1366)، مقدمه، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
۲. ابنخلدون، (1362)، مقدمه ابنخلدون، ترجمه پروین گنابادی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ج 1 ص 334.
۳. اجیانی، ابراهیم، (1391)، مبانی، اصول و روشهای آیندهپژوهی، تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، ص 411.
۴. احمدی، حمید، (۱۳۸۸)، ریشههای بحران در خاورمیانه، تهران، انتشاران کیهان؛ واعظی، محمود، (۱۳۹۲)، بحرانهای سیاسی و جنبشهای احتماعی در خاورمیانه: نظریهها و روندها، تهران، وزارت امور خارجه.
۵. آقانوری، علی، (۱۳۸۷)، امامان شیعه و وحدت اسلامی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
۶. اکبری، مرتضی و رضائی، فریدون، 1394، واکاوی شاخصههای تمدن نوین اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله)، مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی، سال سوم، شماره 5، ص 90.
۷. امام خامنهای، سیدعلی، (۲۶/۰۲/۱۳۹۴)، دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی.
۸. امام خامنهای، سیدعلی، (۲۷/۰۶/۱۳۹۴)، پیام به مناسبت کنگره عظیم حج.
۹. المانجرا، مهدی، (1384)، آیندههای دنیای اسلام، ترجمه و تلخیص سیاوش ملکی فر، تهران، اندیشکده آصف.
۱۰. آیات متعدد ازجمله: سوره قیامت، آیه 20، سوره انسان، آیه 27.
۱۱. بهروز لک، غلامرضا و علیپور گرجی، محمود، (1390)، کاربرد روش چشمانداز در مطالعات سیاسی، مجله علوم سیاسی، شماره 53، ص 65.
۱۲. بیگدلی، مهرناز (مترجم)، (۱۳۷۹)، انجمن برنامهریزی آمریکا، فصلنامه مدیریت شهری، شماره۲.
۱۳. پدرام، عبدالرحیم و همکاران، (1388)، آیندهپژوهی مفاهیم و روش، تهران، مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی، ص 67؛ کور نیش، ادوارد، (1388)، آیندهپژوهی پیشرفته: نگاهی ژرف به اصول، مبانی و روشهای آیندهپژوهی، ترجمه سیاوش ملکی فر و فرخنده ملکی فر، تهران، اندیشکده صنعت و فناوری (آصف)، ص 3.
۱۴. تفهمی، رحمان، (1388)، نگاهی دیگر کاربرد شیوههای گرافیکی- بصری در تدوین چشمانداز، دوماهنامه شهرنگار، شماره 52، ص 74 به نقل از Caves, R. W (2005) Encyclopedia of the City,Publishing by Taylor and Francis Group.
۱۵. جعفری، محمدتقی، 1373، فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ج 6، ص 233.
۱۶. حافظنیا، محمدرضا، قربانینژاد، ریباز و جانپرور، محسن، (1391)، تحلیل ژئوپلیتیکی عوامل همگرایی و واگرایی در جهان اسلام، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، سال اول، شماره 2، ص 66.
۱۷. حسینی، سید مهدی، (1381)، نگاهی به اهداف و برنامه استراتژیک امریکا در فرایند تحول نظام بینالملل، دوازدهمین کنگره بینالمللی خلیجفارس، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، ص 8.
۱۸. دورانت، ویل، 1365، مشرق زمین گاهواره تمدن، ترجمه احمد آرام، ع. پاشایی، امیرحسین آریانپور، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، ص 5.
۱۹. زرین کوب، عبدالحسین، بیتا، کارنامه اسلام، تهران، امیرکبیر، ص 31.
۲۰. سوره انبیا، آیه 92، سوره مؤمنون، آیه 52.
۲۱. سوره حشر، آیه ۱۸.
۲۲. شیرودی، مرتضی و کاظمی، سید آصف، (1390)، نقش رسانههای غرب در برابر گسترش اسلام در غرب، فصلنامه علمی تخصصی سخن تاریخ، سال 5، شماره 14.
۲۳. صفوی، سید یحیی، (1387)، وحدت جهان اسلام: چشمانداز آینده، تهران، انتشارات شکیب به سفارش مؤسسه آیندهپژوهی جهان اسلام، ص 43.
۲۴. صفوی، سید یحیی، (1387)، وحدت جهان اسلام: چشمانداز آینده، تهران، انتشارات شکیب به سفارش مؤسسه آیندهپژوهی جهان اسلام، ص 43.
۲۵. عزتی، عزتالله، (1371)، ژئوپلیتیک، تهران، انتشارات سمت، صص 163-175.
۲۶. عسگری، سهراب، (1383)، نقش و جایگاه منطقه خلیجفارس و خاورمیانه در ژئوپلیتیک انرژی، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 210-209، صص 12-24.
۲۷. عمید، حسن،1374، فرهنگ عمید، تهران، انتشارات امیر کبیر، تهران، ج 1 ص 530.
۲۸. فوزی، یحیی و صنمزاده، محمودرضا، 1391، «تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)»، فصلنامه علمی- پژوهشی تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی، سال سوم، شماره 9، ص 9.
۲۹. قدیری، روحالله، (بیتا)، بررسی و شناخت روشهای مطالعه آینده، مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی، ص 12.
۳۰. کاظمی، سید آصف، (۱۳۹۳)، بازتابهای سیاسی گفتمان تکفیر در: مجموعه مقالات هفدهمین جشنواره شیخ طوسی (ره)، قم، مرکز بینالمللی ترجمه و نشر مصطفی (ص)؛ کاظمی، سید آصف، (۱۳۹۴)، اسلامهراسی درونی؛ نزاع غرب با اسلام در سایه گفتمان در: مجموعه مقالات هفدهمین جشنواره شیخ طوسی (ره)، قم، مرکز بینالمللی ترجمه و نشر مصطفی (ص).
۳۱. کراچکوفسکی، ایگناتی یولیانوویچ، (1379)، تاریخ نوشتههای جغرافیایی در جهان اسلام، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ص 349.
۳۲. کلینی، محمد بن یعقوب، (1362)، الکافی، تهران، اسلامیه، ج 1 صص 26-27.
۳۳. کورنیش، ادوارد، (1388)، آیندهپژوهی پیشرفته: نگاهی ژرف به اصول، مبانی و روشهای آیندهپژوهی، ترجمه سیاوش ملکی فر و فرخنده ملکی فر، تهران، اندیشکده صنعت و فناوری (آصف)، ص 18.
۳۴. گلکار، کورش، (۱۳۸۴)، «چشمانداز شهر، محله: پیشنهاد یک چارچوب مفهومی برای صورتبندی بیانیه چشنانداز»، نشریه هنرهای زیبا، شماره ۲۴، به نقل از Ames, S. A Guide to Community Visioning.
۳۵. مؤسسه پژوهشی پیو، ایکنا به نقل از مؤسسه پژوهشی پیو (۲۰۱۰) «جمعیت مسلمان»، ۱۳۸۴۹۰۴http://iqna.ir/fa/news/
۳۶. مجلسى، محمدباقر بن محمدتقی، (1403)، بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، ج 78.
۳۷. مجلسى، محمدباقر بن محمدتقی، (1403)، بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، ج 74 ص 240؛ حرانی، ابن شعبه، (1404)، تحفالعقول عن آل الرسول (ص)، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ص ۹۰.
۳۸. مدیریت حوزه علمیه قم، (1383)، درآمدی بر آزاد اندیشی و نظریه پردازی در علوم دینی، قم، انتشارات مرکز حوزه علمیه قم، 113.
۳۹. مطهری، مرتضی، (1382)، مجموعه آثار، تهران، انتشارات صدرا، ج 14 ص 142.
۴۰. معمار، رحمتالله، (1378)، سنجش گرایش به هویت تاریخی، تهران، مرکز تحقیقات و سنجش برنامهاى سازمان صداوسیما، ص 17.
۴۱. ملکی فر، عقیل (1385)، الفبای آیندهپژوهی: علم و هنر کشف آینده و شکل بخشیدن به دنیای مطلوب فردا، تهران، کرانه علم، ص 7.
۴۲. موثقی، سید احمد، (1378)، علل ضعف و انحطاط مسلمین در اندیشه سیاسی و آرای اصلاحی سید جمالالدین اسدآبادی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، صص 74-101.
۴۳. نصر، سید حسین، 1393، علم و تمدن در اسلام، ترجمۀ احمد آرام، تهران، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، ص 11.
۴۴. نصری، قدیر، (1393)، مناطق حیاتی خاورمیانه، تهران، دانشگاه امام صادق (ع).
۴۵. هانتر، شیرین، (1380)، آینده اسلام و غرب، ترجمه همایون مجد، نشر و پژوهش فرزان روز، 1380، ص 174 و 256.
۴۶. ولایتی، علیاکبر، 1382، پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، تهران، وزارت امور خارجه، ص 32.
۴۷. ولایتی، علیاکبر و سعیدمحمدی، رضا، (1389)، تحلیل تجارب همگرایی در جهان اسلام، دانش سیاسی، شماره 1، ص 168-169.