الگوی همزیستی تمدن آفرین با پیروان مذاهب در مکتب اهل بیت علیهم السلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پژوهشگر همکار پژوهشکده بین المللی امام رضا مشهد ایران

10.22070/nic.2025.19057.1307

چکیده

رهبر انقلاب معتقدند که چگونگی رفتار با سایر مذاهب،بخشی از نرم‌افزار تمدن اسلامی است. از این رو،مقاله حاضر به بررسی الگوی همزیستی مکتب اهل‌بیت[با پیروان سایر مذاهب در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی پرداخته است. هدف این مقاله ارائه الگویی بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت[برای همزیستی با پیروان سایر مذاهب در جهت تمدن نوین اسلامی است.

این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای انجام شده و یافته‌های آن از این قرار است:

پیش‌انگاره‌ی معرفتی لازم در این الگو انسان‌ را موجودی می‌داند که؛اولا:به صورت فطری تمایل به پذیرش حق دارد،ثانیا: دارای درجات متفاوت معرفتی هستند،و ثالثا:خطاهای ناشی از عدم آگاهی آنان باید مورد عفو قرار گیرد.

در این الگو، رفتار بایسته،یعنی همان مصادیق همزیستی،نیز تحت عناوینی مانند:گفتار حسن و کردار حسن با رویکرد ایجابی و سلبی،و اهداف میانی و بلندمدت تبیین گردیده‌اند.

این الگو در مکتب اهل‌بیت[،رابطه بسیار نزدیکی با مفهوم«احسان»در آیات قرآن و روایات دارد. از این رو می‌توان آن را«الگوی تمدنی احسان»نامید.

«الگو تمدنی احسان»،با رفع موانع هدایتگری فطرت و ایجاد انگیزه در آحاد جامعه به آنان کمک می‌نماید تا با همگرایی هر چه بیشتر و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها،به سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کرده و به آن دست یابند.

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Civilizational Coexistence Model with Followers of Other Faiths in the School of Ahlul Bayt

نویسنده [English]

  • Sayyed Mohammad Sadeq Mousavi
Assistant Professor and Collaborating Researcher at the Imam Reza(PBUH) International Research Institute, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Purpose: According to the Supreme Leader of the Revolution,the approach to engaging with other religions,including adversaries,constitutes a fundamental aspect of the "software" of Islamic civilization. This article investigates the Ahlul Bayt school's teachings on coexistence with followers of other religions in the context of fostering Islamic civilization.

Methodology: Utilizing a descriptive-analytical approach and referencing library resources,this study explores the biography of the Ahlul Bayt by examining verified historical accounts and authentic narrations.

Findings: The Ahlul Bayt school's system of coexistence is rooted in three epistemological principles:

1. Innate human inclination toward truth: Humans are naturally inclined toward righteousness and require rational encouragement.

2. Varied levels of understanding: Different individuals possess different degrees of knowledge,necessitating tailored interactions.

3. Excusing unintentional errors: Mistakes in belief or practice may be forgiven,emphasizing fairness and avoiding unjust punishment.

Coexistence manifests in the lives of the Ahlul Bayt through:

• Good speech and actions: Advocating positive exchanges and mutual respect.

• Short-term and long-term goals: Pursuing immediate harmony (short-term) while ultimately guiding others toward Islam (long-term).

The concept of benevolence (ihsan) emerges as a central motivator in this framework of coexistence:

• Acts of kindness toward non-Muslims promote consideration of Islam.

• Coexistence facilitates the greater objective of establishing Islamic civilization.

Conclusion: The Ahlul Bayt school emphasizes good deeds,understanding,and kindness (Ihsan Saghir) as foundational elements for fostering a harmonious society and achieving the vision of Islamic civilization (Ihsan Kabir).