رویکرد تمدنی امام رضا (ع) به تربیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد

2 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

10.22070/nic.2025.20084.1368

چکیده

سیره تربیتی امام رضا (ع) واجد ظرفیت‌های ژرف معرفتی، تربیتی و تمدنی است. بررسی این سیره در افق تمدن‌سازی اسلامی، امکان تحلیل نظام‌مند ارتباط دو سویه تربیت انسان و شکل‌گیری فرهنگ و تمدن را فراهم می‌سازد. هدف این پژوهش، تبیین نقش و کارکرد تمدن‌ساز سیره تربیتی امام رضا (ع) در بافت تاریخی دوران امامت‌شان و تحلیل تأثیر آن بر تمدن اسلامی است. تحقیق حاضر با روش توصیفی تحلیلی از نوع تحلیل مفهومی و تحلیل اَسنادی صورت گرفت. با استفاده از روش مذکور، گزاره‌هایی که بر رویکرد امام رضا (ع) به تربیت تمدنی دلالت دارند، از جوامع حدیثی گوناگون جمع‌آوری گردید، و سپس به تحلیل بسترها، مبانی تربیت تمدنی و روش‌های تربیت تمدنی در سیره تربیتی امام (ع) پرداخته شد. بررسی سیره تربیتی امام رضا (ع)، نشان داد که بسترهایی چون: دوران طلایی عصر امام رضا (ع)، پذیرش ولایت‌عهدی و چالش‌های تربیتی، هجرت تمدن‌ساز امام رضا (ع) به ایران، مناظره‌های علمی و بنیان‌گذاری عقلانیت دینی، موجب گردید سیره تربیتی امام (ع) از سطح آموزش و تربیت فردی، به مرحله تمدن‌ساز ارتقا یابد. مبانی تربیت تمدنی در پنج محور بنیادین تحلیل گردید: توحیدمحوری، برابری انسانی، نقش‌آفرینی انسان در تعیین سرنوشت، کرامت‌مداری انسان، عدالت تربیتی. روش‌های تربیتی با رویکرد تمدنی در سیره امام رضا (ع) در حوزه‌های تربیت شناختی، تربیت عاطفی و تربیت رفتاری واکاوی شد.

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Imam Reza’s (A.S.) Civilizational Approach to Education

نویسندگان [English]

  • Rasoul Muhammad-Jafari 1
  • mirteza ghasemi 2
1 علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد
2 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده [English]

The educational conduct (sīrah) of Imam Reza (A.S.) possesses profound epistemological, pedagogical, and civilizational capacities. Examining this conduct through the lens of Islamic civilization-building enables a systematic analysis of the reciprocal relationship between human education and the formation of culture and civilization. The aim of this study is to elucidate the civilizational role and function of Imam Reza’s educational approach within the historical context of his Imamate, and to analyze its impact on Islamic civilization. This research was conducted using a descriptive-analytical method, including both conceptual and documentary analysis. Through this methodology, propositions indicative of Imam Reza’s civilizational approach to education were gathered from various hadith compilations. Subsequently, the study analyzed the contextual foundations, principles of civilizational education, and methods employed in Imam Reza’s educational conduct. The findings revealed that contextual factors such as the golden age of Imam Reza’s era, his acceptance of the position of Crown Prince and the accompanying educational challenges, his civilization-building migration to Iran, scholarly debates, and the establishment of religious rationalism contributed to elevating his educational conduct from individual instruction to a civilization-building paradigm. The foundational principles of civilizational education in his sīrah were analyzed along five main axes: monotheism-centeredness (tawḥīd), human equality, the human role in determining destiny, dignity-oriented pedagogy, and educational justice. Furthermore, educational methods with a civilizational approach in Imam Reza’s sīrah were explored across three domains: cognitive education, emotional education, and behavioral education.