بررسی و تحلیل نقش علم و فناوری در حکمرانی عزت‌آفرین ایران در گام دوم انقلاب(با تأکید بر نقد نظام سلطه و تبیین الگوی بومی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم سیاسی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی،دانشگاه شهید چمران اهواز

10.22070/nic.2025.20091.1369

چکیده

تحولات پرشتاب دانش و فناوری در عصر حاضر، افزون‌بر خلق بسترهای نوین برای تعالی بشر، اغلب به ابزاری در خدمت بازتولید هژمونی و تعمیق ساختارهای نابرابر در نظام بین‌الملل تبدیل‌شده است. سیاست‌گذاری‌های علمی و فناورانه در غرب، به‌ویژه از حیث سازوکارهای حکمرانی دانش، عمدتاً معطوف به تحکیم منافع انحصاری قدرت‌های مسلط و تثبیت مناسبات سلطه‌گرانه بوده و از این رهگذر، علم را از کارکردهای اصیل خود در راستای تحقق عدالت، ارتقای معنویت و رفع نیازهای واقعی انسان معاصر دور ساخته است.در واکنش به این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران با اتکا به بنیان‌های فلسفی و تمدنی فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و اتخاذ رویکردی انتقادی نسبت به منطق سلطه علمی غرب، درصدد طراحی و استقرار الگویی بومی، مستقل و عزت‌آفرین از حکمرانی علم و فناوری برآمده است. این مطالعه با بهره‌گیری از چارچوب مفهومی اسپریگنز، به واکاوی فرآیند تکوین و تطور اندیشه راهبردی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره نسبت علم، فناوری و حکمرانی می‌پردازد. برمبنای چهار مرحله‌ی مدل اسپریگنز ـ شامل ادراک بحران، تبیین علل، ارائه راه‌حل و تجویز عملی ـ نشان داده می‌شود که معظم‌له با شناسایی بحران وابستگی علمی و شکاف دانشی، ریشه‌های آن را در سلطه ساختارهای جهانی دانش و ضعف استقلال و خودباوری علمی می‌دانند. راهبرد ایشان بر توسعه «علم نافع»، تربیت نیروی انسانی متعهد و نوآور، تحکیم زیرساخت‌های خوداتکایی علمی و پیوند عمیق میان علم، اخلاق و عدالت اجتماعی استوار است؛ و بر لزوم شکل‌دهی به‌نظام حکمرانی بومی و مقتدر در عرصه دانش و فناوری تأکید دارند.

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Role of Science and Technology in Iran’s Dignity-Oriented Governance in the Second Phase of the Revolution (With Emphasis on Critique of the Hegemonic System and the Elaboration of an Indigenous Model in Ayatollah Khamenei’s Thought)

نویسنده [English]

  • seyyed zakarya mahmoudiraja
Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Shahid Chamran University of Ahvaz,
چکیده [English]

The rapid developments in science and technology in the contemporary world, while creating unprecedented opportunities for human progress, have frequently served as instruments for the perpetuation of structural inequality and hegemonic domination within the international system. The governance frameworks of science and technology in the Western world—particularly concerning the management of knowledge production—have largely prioritized the consolidation of power for dominant actors in the global arena, thereby detaching science from its foundational goals of advancing justice, spirituality, and the real needs of humanity.

In stark contrast to this paradigm, the Islamic Republic of Iran, drawing on the philosophical and cultural foundations of Islamic-Iranian civilization and adopting a critical stance toward the prevailing hegemonic logic of Western science, seeks to establish an indigenous, self-reliant, and dignity-oriented model of science and technology governance. This research, employing Spragens’ theoretical framework, examines the evolution of Ayatollah Khamenei’s strategic views on the relationship between science, technology, and governance. By analyzing his perspectives through the four stages of Spragens’ framework—problem diagnosis, causal analysis, solution design, and policy prescription—the findings highlight Ayatollah Khamenei’s diagnosis of scientific dependency and knowledge asymmetry as crises rooted in the dominance of global knowledge regimes and the erosion of national scientific autonomy.

The study emphasizes Khamenei’s proposed solution: the cultivation of “beneficial science,” the training of committed and innovative human resources, the structural development of scientific self-sufficiency, and the empowerment of science with ethical and justice-oriented dimensions. This approach seeks to establish an independent and resilient system of science and technology governance, aligned with the strategic needs of Iran.