تأثیرات نوروفیزیولوژیکی سینما بر هویت جمعی تمدن نوین اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کاندیدای دکتری، گروه تاریخ اسلام، دانشکدۀ قرآن و حدیث، دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر ومعماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استادیار، گروه تاریخ اسلام، دانشکده قرآن و حدیث، دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

این مقاله چگونگی تأثیر عوامل نوروفیزیولوژیکی سینما بر تمدن نوین اسلامی را بررسی می‌کند. سینما در بومرنگ اجتماعی انقلاب اسلامی جزء لاینفک پیکرۀ تمدن نوین است و به‌عنوان ابزاری برای بهزیستی و تصویرگری تجربۀ زیستۀ بشری در رحم توحیدی اسلام حیات می‏یابد. هدف ما کشف رابطۀ منطقی و صورتمند عملکرد سینما در ذهن، روان و ساختار عصبی انسان برای تغییر وضع موجود و ترسیم تمدن نوین اسلامی است. پرسش کانونی، چگونگی تبدیل فرهنگ (به‌عنوان امری درونی و ارزش‏های ذهنی) به تمدن (به‌مثابۀ امری عینی و بیرونی) و نوع‏زیست اجتماعی توسط سینماست. فرضیه این است که سینما بر ساختار نوروفیزیولوژیکی بدن انسان تأثیرگذار است و از این طریق می‏تواند فرهنگ را در عینیت جامعه نهادینه و برای تمدن نوین رفتارسازی کند. پژوهش از حیث پژوهش‌های سینمایی و بینارشته‏ای هیچ پیشینه‏ای ندارد و با روش توصیفی و تحلیلی به یک تئوری صورت‌بندی‌شده می‏رسد که نشان می‏دهد رفتار انسان ترجمان ژن و فرهنگ یک جامعه و بیان ژنتیک رفتاری آن جامعه است. با توجه به تأثیر و تأثر متقابل دو عامل محیط و ژنتیک در شکل‏گیری و تکامل شخصیت انسان و براساس یافته‏های «اپی‏ژنتیکی»، پیام‏های آموزشی‌ـ‌تربیتی سینما ازطریق «کنترل متفکرانه رفتاری» مغز و تأثیر محیطی روی ژن، می‏تواند فرهنگ، سبک زندگی، جهان‏فکر و نوع‏زیست اجتماعی و رفتار تمدنی نسل‏های آیندۀ جوامع را تغییر دهد. با پذیرش این اصل برای رشد و تعالی تمدن نوین اسلامی باید سینمای انقلاب اسلامی ایران را اسلامی کرد تا ساختارها و بافتارهای بنیادهای تعاملی اجتماعی و تمدنی ایران نیز اسلامی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Neurophysiological Effects of Cinema on the Collective Identity of Modern Islamic Civilization

نویسندگان [English]

  • Hamed Habibi 1
  • Aliasghar Fahimifar 2
  • Mahdi Jamalifar 3
1 Ph.D Candidate, Department of Islamic History, Faculty of Quran and Hadith, University of Islamic Studies, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Art Research Group, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Islamic History, Faculty of Quran and Hadith, University of Islamic Studies, Tehran, Iran. M.jamalifar@mazaheb.ac.ir
چکیده [English]

This article explores the neurophysiological factors of cinema and their impact on the development of a new Islamic civilization. In the social boomerang of Islam, cinema is an inseparable part of the fabric of modern civilization.
It serves as a tool for well-being and a depiction of the human lived experience, finding its roots in the monotheistic foundation of Islam and the Islamic Revolution. The primary hypothesis of this article is that cinema can institutionalize culture within the framework of society by influencing the neurophysiological structure of the human body, thereby fostering civilized behavior at the societal level. Drawing on insights from psychology and sociology, this article aims to scientifically evaluate this hypothesis to achieve its intended objective. For this purpose, the obtained principle is tested by gathering both partial and general information
as well as analyzing neurophysiological data. This process aims to develop a well-formed theory that ultimately addresses the central question of how cinema can transform culture—an internal matter and mental values—into civilization, which is an objective and external phenomenon, influencing a particular type of social life.
Purpose: Our main goal is to explore the logical and systematic relationship between cinema's performance on the human psyche and the efforts to transform unfavorable social conditions into favorable ones, ultimately contributing to the creation of a new Islamic civilization. The motivation of the researcher in this article is to avoid generalizations when addressing the issue of new Islamic civilization. The researcher aims to analyze micro-information in relation to scientific phenomena and physiological processes in cinema to understand why and how a significant percentage of the audience identifies with movie elements. Ultimately, this exploration seeks to determine how we can leverage this knowledge to foster the development of a new civilization.
Methodology: The research method employed is a descriptive-analytical approach, utilizing library resources for data collection. This study systematically examines a hypothesis regarding the role of cinema in shaping behaviors that contribute to the emergence of a new civilization. To conduct this examination, it incorporates scientific observations from psychology and sociology within the context of cinema. Subsequently, we will evaluate the principles derived from this investigation. This test is conducted based on comprehensive and specific information collected through the analysis of neurophysiological data. Ultimately, we arrive at a well-formed theory that objectively and practically defines the role of cinema in the realization, growth, and advancement of a new Islamic civilization.
Findings: The research presented in this article demonstrates that human behavior is a manifestation of genetic influences within individuals, while
the behavior and culture of a society reflect the behavioral genetics of that community.
Considering the mutual influence of environmental and genetic factors on human personality formation and evolution, as well as recent findings in epigenetics, the educational and informative messages conveyed through cinema can significantly impact the brain's "thoughtful behavioral control. The environment's effect on gene expression, has the potential to transform the culture, lifestyle, worldview, and social dynamics of societies, ultimately shaping the civilized behavior of future generations. The new Islamic civilization is evolving in the context of the revolution and the Islamic Republic of Iran in the contemporary era, with revolutionary cinema serving as a significant representation of this civilization. However, this article lacks a foundation in cinematographic and interdisciplinary studies. Feedback Control of Distal Limb Movements via the Intermediate Cerebellar Cortex and the Interposed Nucleus
Conclusion: The factors contributing to the establishment of a new Islamic civilization through the country's art and cinema system can be outlined as follows:
-   The Religious Structure of Film and Cinema
-   The religious context of the audience
-   Society's Educational Ecosystem
-   Controlling the Sense of Evolutionism in Individuals and Society
-   Promoting a civilization that values anti-tyranny and anti-arrogance.
-   Thoughtful behavioral control of society should be based on strengthening the civilization's virtual history and modeling a new Islamic civilization.
With the architectural and engineering design based on the above variables, the cinematographic system can inspire the audience to adopt a pragmatic approach in combating arrogance and striving to transform the
current situation towards the establishment of a new Islamic civilization. This goal may be achieved within the conceptual framework of the aforementioned variables, drawing upon the perspectives of Tabarra and Tawalla in relation to Islamic principles and the civilizational variables of the Islamic Revolution.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Civilization
  • Cinema
  • Culture
  • New Islamic civilization
  • Gene
  • Behavioral genetics
  • Neurophysiology
  • آلبرتس، بروس (1387). مبانی زیست‏شناسی سلولی. ترجمه حسین بهاروند. چاپ۲، تهران: خانه زیست‏شناسی.
  • اکرمی، سید محمد (1391). ژنتیک یا محیط؛ کدام‌‏یک آینده ما را تعیین مى‏کنند؟ اخلاق زیستی، ۲(۴)، صص۱۸۱ـ۱۹۲.
  • بیرو، آلن (1366). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه باقر ساروخانی. تهران: کیهان.
  • بیکر، کاترین (1387). ژن‏ها و انتخاب‏ها. ترجمه خسرو حسینی‏پژوه. چاپ۲، تهران: مدرسه.
  • جلالی، غلامرضا (آبان1383). نظریۀ اخلاقی سینما. بیناب (سوره مهر)، ش7، صص۱۳۶ـ۱۵۷.
  • حائری روحانی، سید علی (1395). فیزیولوژی اعصاب و غدد. چاپ۱۸، تهران: سمت.
  • خمینى، روح‌الله بی‏تا. صحیفۀ امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(س).
  • دورانت، ویلیام جیمز (1367). تاریخ تمدن. ترجمۀ طباطبایی و دیگران. جلد اول، چاپ2، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
  • دهقان، اسماعیل (۱۳۸۹). هم‏بسته‏های عصبی ناهشیار جمعی یونگ. پژوهش‏های فلسفی، ش18، صص۹۹ـ119.
  • راسخ، شاپور (دی1344). نقش سینما در زندگی و تمدن جدید. نگین، ش7، صص۱۹ـ۲۲.
  • راسخ، شاپور (شهریور 1348). نقش سینما در زندگی و تمدن جدید. نگین، ش52، صص1۱ـ1۴.
  • ساروخانی، باقر (1370)، دایرةالمعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
  • سالک، رضا (بهار1377). نوجوانان و رسانه‏های تصویری. نقد سینما، ش13، صص۱۰۱ـ۱۱۲.
  • شایان‏مهر، علیرضا (1377). دایرةالمعارف تطبیق علوم اجتماعی. تهران: کیهان.
  • صاحب‏الزمانی، ناصرالدین (مرداد1343). انسان تماشاگر ـ کاوشی در روان‌شناسی فیلم و سینما. مسائل ایران، ۲(10)، صص4۳۷ـ4۴۴.
  • عمید، حسن (1374). فرهنگ عمید. تهران: امیرکبیر.
  • کوئن، بروس (1380). مبانی جامعه‏شناسی. ترجمه غلام‏عباس توسلی و رضا فاضل. چاپ۱۲، تهران: سمت.
  • گابلر، نیل (1393). امپراتوری هالیوود: مروری بر زندگی خالقان یهودی سینما. ترجمۀ الهام شوشتری‏زاده. چاپ۲، تهران: عابد ـ سایان.
  • لیبرمن، دانیل. ز.، و لانگ، مایکل.ای (1397). دوپامین مولکولی با خواص شگفت‏انگیز. ترجمۀ محمداسماعیل فلزی. تهران: مازیار.
  • متولی‏زاده اردکانی، علی (۱۳۸۸). ژنتیک رفتار و فرهنگ. اخلاق پزشکی، ۳(۷)، صص۶۵ـ۸۳.
  • مظلومان، رضا (مهر1355). اثر سینما در کودکان و نوجوانان. مکتب مام، ش82، صص۵ـ۱۲.
  • مظلومان، رضا (آبان1355). اثر سینما در کودکان و نوجوانان. مکتب مام، ش83، صص۵ـ۱۲.
  • نظرعلی، پروانه.، ثیابی، رقیه.، و حناچی، پریچهر (1391). مقایسه تمرین هوازی و بی‏هوازی بر سطوح اندورفین پلاسمایی دختران فعال و غیرفعال. علوم زیستی ورزشی، ش13، صص۳۷ـ۵۰.
  • یانگ، اسکیپ دین (1394). روان‌شناسی در سینمای هالیوود. ترجمه سیده فاطمه موسوی و لیلا گنجی. تهران: سروش.
  • حوزۀ کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، «از دوپامین چه مى‏دانید؟»، (11/9/1397).

Retrieved from https://www.yjc.ir/fa/amp/news/6712236

  • سایت اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‏ای، «بیانات».

Retrieved from: http://www.Khamenei.ir

  • شعیبی، فاطمه. «خنده‏درمانی». توسعه‏دهندگان علمی‌ـ‌آموزشی‌ـ‌سرگرمی، )بی‏تا(.

Retrieved from: www.tedsa.com/wp-content/uploads/2018/04 /KhandeDarmani.pdf

  • مجله سرگرمی باشگاه خبرنگاران، «هورمون‏های شادی‏آور کدام‏اند؟»، )25/2/1396(.

Retrieved from: http:///www.yjc.ir/fa/news/6088159

  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (14/11/1397)، «فرهنگ و هنر از دیدگاه رهبر انقلاب».

Retrieved from: https://chb.farhang.gov.ir/fa/rahbar

  • تختخواب سوزان
  • The Burning Bed (1980), Dir: Robert Greenwald, United States: Tisch, Avnet Productions Inc.
  • دوستان
  • Friends (1934), Dir: David Crane & Marta Kauffman, United States: Columbia Pictures. Bright, Kauffman, Crane Productions, Warner Bros, Television.
  • ماتریکس
  • The Matrix (1999), Dir: The Wachowskis. United States & Australia: Warner Bros, Village Roadshow Pictures, Silver Pictures, Roadshow Entertainment.
  • یک شب اتفاق افتاد
  • It Happened One Night (1934), Dir: Frank Capra, United States: Columbia Pictures.
  • Akrami, M. (2012). Genetics or environment: which determines our future? Akhlaghe-e Zisti, 2(4), 181-192 [ln Persian].
  • Alberts, B. (2008). Essential cell biology. Translated by Hossein Baharvand. Second Tehran: Khaneye Zist Shenasi [ln Persian].
  • Amid, Hasan, (1995). Farhang-e Amid, Tehran: Amir Kabir [ln Persian].
  • Baker, C. (2008). Your genes, your choices: exploring the issues raised by genetic research. Translated by Khosru Hosseini Pajoh. secuond Tehran: Madreseh [ln Persian].
  • Birou, A. (1987). Vocabulaire pratique des sciences sociales. Translated by Bagher Sarokhani. Tehran: Keyhan [ln Persian].
  • Dehghan, E. (2010). The collective unconscious neural correlates of Jung. Pazhoheshhaye phalsafi. 6(18), 99-119 [ln Persian].
  • Durant, W. (1988). The story of Civilization. Translated by Tabatabee & others, Tehran: Sazmen-e entesharat va amozesh-e enghelab-e islami. First volume. Second edition [ln Persian].
  • Gabler, N. (2014). An empire of their own: how the Jews invented Hollywood. translated by Elham ShushtariZadeh. second edition, Tehran: Abed - Sayan [ln Persian].
  • Gračanin, , Bylsma, L., and Vingerhoets, A. (2014). “Is crying a self-soothing behavior?” Front Psychol, 5: 502.

https://doi: 10.3389/fpsyg.2014.00502

  • Haeri Ruhani, A. (2016). Neuro physiology and endocrinology. 18th Tehran: Samt. [ln Persian].
  • Hall, J. (2016). Guyton and Hall textbook of Medical Physiology, Thirteen edition, USA: Elsevier.
  • Jalali, Gh. (Oct2004). Ethical theory of cinema. Binab (Sore-ye mehr), 2(7), 136-157 [ln Persian].
  • Khomeini, R (ND). Messages and speeches. Tehran: Moaseseye Tanzim va Nashre Asare Emam Khomeini [ln Persian].
  • Kohen, B. (2001). Introduction to sociology. translated by Gholamabbas Tavassoli va Reza Fazel. 12th Tehran: Samt [ln Persian].
  • Lieberman, D., and long, M. (2018). The molecule of more: how a single molecule in your brain drives love and creativity-and will determine the fate of the human race. translated by Muhammad esmaeel Felezi, Tehran: Maziar [ln Persian].
  • Mazluman, R. (Sep1976). The effect of cinema on children and adolescents. Maktabe mam, 10(82), 5-12 [ln Persian].
  • Mazluman, R. (Oct1976). The effect of cinema on children and adolescents, Maktabe mam, 10(83), 5-12 [ln Persian].
  • Motavallizadeh Ardakani, A. (2009). Genetic, behavior and culture. Akhlaghe Pezeshki, 3(7), 65-83 [ln Persian].
  • Murube MD, J. (2009). “Hypotheses on the Development of Psychoemotional Tearing”. The Ocular Surface. 7, Issue4, 171-175.
  • NazarAli, P., Siabi, R., and Hanachi, P. (2012). Comparison of aerobic and anaerobic exercise on plasma endorphin levels in active and inactive girls. Olum-e Zisti Varzeshi, 4(13), 37-50 [ln Persian].
  • Pembrey, M. (2018). “Does cross-generational epigenetic inheritance contribute to cultural continuity?.” Environmental Epigenetics, 1-8.https://doi:10.1093/eep/dvy004
  • Rasekh, Sh. (Dec1965). The role of cinema in modern life and civilization, Negin, 1(7), 19-22 [ln Persian].
  • Rasekh, Sh. (Aug1969). The role of cinema in modern life and civilization, Negin, 4(52), 11-14 [ln Persian].
  • Saheb-alzamani, N. (July1964). The Spectator-An Exploration into the Psychology of Film and Cinema. Masaele Iran, 3(22), 437-444 [ln Persian].
  • Salek, R. (Spring1998). Teenagers and visual media, 6(13), 101-112[ln Persian].
  • Sarokhani, B. (1991). Dayerat-alMaaref Olume Ejtemaee. Tehran: Keyhan [ln Persian].
  • Shayanmehr, A. (1998). Encyclopedia of Applied Social Sciences. Tehran: Keyhan [ln Persian].
  • Young, S. (2015). Psychology at the movies. translated by Seyedeh Fatemeh Mousavi & Leyla Ganji, Tehran: Suroush [ln Persian].
  • Burgess, L. (2017). Eight benefits of crying: Why it’s good to shed a few tears. Reviewed by Timothy J. legg, PhD, CRNP. Retrieved fromhttp://www.medicalnewstoday.com/articles/319631
  • Shuaibi, F. laughter therapy. Tosee dahandegane elmi-amozeshi-sargarmi, (ND). Retrieved from

http://ww.tedsa.com/wp-content/uploads/2018/04 /KhandeDarmani.pdf

  • The Official Website of the Office for the Preservation and Publication of the Works of the Grand Ayatollah Sayyid Ali Khamenei, Speeches.Retrieved from http://www.Khamenei.ir