بازپردازی مفهوم زیارت در نظام و تمدن اسلامی براساس جهان‌بینی توحیدی برآمده از مفهوم عهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزشی، پژوهشکده زیارت و گردشگری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

2 استادیار مدیریت اسلامی، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد،

چکیده

از زیارت تعاریف متعددی صورت گرفته است. هدف این پژوهش بازپردازی مفهوم زیارت در جهان‌بینی توحیدی و برآمده از مفهوم عهد است. این پژوهش با روش تحلیل مفهومی و استدلال منطقی و نیز با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی صورت پذیرفته است. بنا بر آیات و روایات، یگانه هدف آفرینش بشر و غایت مسیر جامعۀ اسلامی رسیدن و دیدار الهی است و برای این هدف بهره‌مندی از آیات الهی به‌‌خصوص آیات خاص الهی مورد توجه است. حضور در جوار این آیات مایۀ رشد و تقرب انسان به حضرت حق می‌شود. زیارت به معنای روبه‌رو شدن با آیات خاص الهی جایگاهی ویژه در جهان‌بینی توحیدی و رسیدن جامعه به قرب الهی دارد. درواقع زیارت پدیده‌ای دوسویه است؛ بدین معنا که از یک‌سو زائر در مواجهه با اولیای الهی دین خود را عرضه می‌کند و از‌سوی‌دیگر با تجدید عهد الهی در برابر اولیاءالله، نسبت و جایگاه خود را در نظام هستی و جامعۀ اسلامی مشخص می‌کند. با تعریف جدید صورت‌گرفته از مفهوم زیارت، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که در نظام اسلامی، زیارت نقشی بی‌بدیل برای رشد فرد و جامعه ایفا می‌کند؛ به‌گونه‌ای که هیچ‌یک از اعمال عبادی‌اجتماعی دیگر نمی‌توانند جایگزینی برای او باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reconceptualization of Ziyarat (Pilgrimage) in the Islamic System and Civilization Based on the Monotheistic Worldview Emerging from the Covenant Concept

نویسندگان [English]

  • Ali Noferesti 1
  • Hossein Afkhami Rohani 2
1 Ph.D in Educational Management, Institute of Pilgrimage and Tourism, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Islamic Republic of Iran
2 Assistant Professor in Islamic Management, Institute of Islamic Studies in the Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

Purpose: Pilgrimage (Ziyarat) has been defined and interpreted in various ways throughout Islamic thought. The purpose of this study is to redefine the concept of pilgrimage within the framework of the Islamic monotheistic worldview, emphasizing its foundation in the concept of the Covenant (Ahd). This study seeks to move beyond conventional definitions of pilgrimage as merely a devotional practice, positioning it instead as a transformative phenomenon that strengthens the individual's spiritual journey while also influencing the broader structure of Islamic society and civilization. According to Quranic verses and Islamic traditions, the ultimate purpose of human creation and the ultimate goal of an Islamic society is to attain divine proximity (liqa’ Allah). Within this framework, seeking and engaging with divine signs (Ayat Allah), particularly
the special divine signs (Ayat Khasa), is of paramount importance. Pilgrimage represents a direct engagement with divine signs, facilitating both spiritual growth and social cohesion within the Islamic system. Unlike other devotional acts, pilgrimage is fundamentally a two-way interaction. First, the pilgrim presents their faith and spiritual state before the divine figures, reaffirming their religious identity. Second, by renewing their covenant and allegiance to the divinely chosen individuals (Awliya Allah), the pilgrim redefines their role and position within the cosmic order and the Islamic societal framework. With this redefined understanding, pilgrimage emerges as an irreplaceable practice within the Islamic system—one that no other devotional or socio-religious practice can fully substitute in terms of its individual and communal impact.
Methodology: This study employs a conceptual analysis and logical reasoning approach, utilizing library-based and documentary research methods. The research framework is structured around Islamic theological sources, historical analysis, and philosophical inquiry. It aims to demonstrate how pilgrimage, viewed through a redefined covenantal perspective, functions as a core mechanism for both spiritual transformation and the development of Islamic civilization. The research is guided by the following analytical dimensions: first, examining pilgrimage about divine proximity and the role of sacred figures in Islamic thought. Two, Covenant aspects: Establishing the relationship between Ziyarat and the Pilgrim’s reaffirmation of their spiritual and social commitments. Three, demonstrating how pilgrimage contributes to the formation of Islamic identity, reinforces social bonds, and strengthens the Islamic system.
Findings: The study finds that pilgrimage plays a unique and irreplaceable role in both the individual and communal dimensions of Islamic
life. First, it serves a spiritual and devotional purpose: pilgrimage is not merely a religious visit but a process of moral purification and self-realization. It serves as a means for the pilgrim to assess their faith, renew their spiritual allegiance, and draw closer to divine guidance. Second, the social and communal function of pilgrimage fosters unity, brotherhood, and a collective religious consciousness among Muslims. Events such as the Arbaeen Pilgrimage exemplify how mass pilgrimages create a shared spiritual experience that strengthens the bonds among believers, diminishes sectarian divisions, and reinforces Islamic solidarity. Three, pilgrimage serves as a Covenantal Act: Unlike other devotional practices, pilgrimage explicitly involves a contractual and covenantal dimension—a renewal of faith and a reaffirmation of the pilgrim’s place within the divine order and the Islamic framework. Furthermore, pilgrimage plays a vital role in the civilizational contribution: it acts as an essential component in Islamic civilization-building, shaping cultural identity, strengthening socio-religious institutions, and influencing governance and community structures. By integrating these perspectives, the study underscores that pilgrimage is not merely an isolated act of devotion but rather a foundational pillar in the development of the Islamic system.
Conclusion: The redefinition of pilgrimage within a covenantal framework highlights its essential role in personal transformation, societal cohesion, and the continuity of Islamic civilization. By engaging with divine signs and reaffirming allegiance to divinely guided figures, the pilgrim actively participates in the divine plan for Islamic society. This study concludes that pilgrimage cannot be replaced by any other form of devotional or socio-religious act in the Islamic system. Its role in facilitating spiritual elevation, social unity, and contributing to civilizational
development makes it a cornerstone of the Islamic worldview. Therefore, policymakers and religious scholars must recognize and integrate Ziyarat into broader socio-cultural and political strategies to fully harness its potential in shaping the contemporary Islamic world

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conceptualization
  • Ziyarat
  • Covenant
  • Pilgrimage
  • Islamic system
  • ارشاد سرابی، اصغر (1380). در آستان جانان: آداب زیارت و خدمت در بارگاه امام رضا‌(علیه‌السلام)، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی.
  • اعلمی، محمدحسین (1970). دایره‌المعارف المسماه بمقتبس الاثر و مجدد ما دثر: نشر قم.
  • امیدی، لیلا (1403). نگاهی به آمار ایرانیان شرکت‌کننده در زیارت اربعین، خبرگزاری دانشجویان ایران. https://isna.ir/xdRKcn
  • امین، سیدحسن (2001). دایره‌المعارف الاسلامیه الشیعیه، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات. https://mtif.ir/book/2124
  • امین، سیدمحسن (1403ق). اعیان الشیعه، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات. https://mtif.org/book/1134
  • ایکنا (1394). شیعیان چند درصد مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند؟، خبرگزاری بین‌المللی قرآن، https://iqna.ir/00EbCB
  • باقر شیخانی، علی (1390). ارتباط با معصومین(علیهم‌السلام)، مؤسسۀ بوستا‌ن‌ کتا‌ب‌ (مرکز چا‌پ‌ و نشر دفتر تبلیغا‌ت‌ اسلامی‌ حوزۀ علمیۀ قم‌).
  • بانک جامع امامزادگان و بقاع متبرکه (140۳). هر استان کشور چند امامزاده دارد؟، پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اوقاف و امور خیریه. https://oghaf.ir و https://khabaronline.ir/xk2dS
  • بنیاد پژوهش‌های اسلامی (1385). آداب زیارت امام رضا(علیه‌السلام)، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
  • پورامینی، محمدباقر (1387). پرسمان رضوی: پرسش و پاسخ‌هایی دربارۀ امام رضا‌(علیه‌السلام)، مشهد: خانۀ پژوهش.
  • جوادی آملی، عبدالله (1381). ادب فنای مقربان: شرح زیارت جامعۀ کبیره. قم: اسراء.
  • جواهری، محمدرضا (1384). آداب و پاداش زیارت امام رضا(علیه‌السلام) از دیدگاه معصومین، مشهد: انتشارات خیرالبریه.
  • حبیبی‌تبار، حسین، و مروجی طبسی، محمدمحسن (1391). توسل و زیارت در منابع اهل‌سنت و نقد دیدگاه وهابیت با تأکید بر زیارت امام رضا(علیه‌السلام). پژوهش‌های اعتقادی کلامی، 2(5)، 127. https://sid.ir/paper/167752/fa
  • حسینی دشتی، سیدمصطفی (1402). معارف و معاریف، تهران: اندیشۀ مولانا.
  • حسینی، سیدمحمد (1391). فرهنگ لغات و اصطلاحات فقهی، تهران: سروش.
  • خبرگزاری تسنیم (1403). از ۱۵۰ کشور جهان در راهپیمایی اربعین حضور می‌یابند، خبرگزاری تسنیم. https://tn.ai/3135023
  • خندان، علی‌اصغر (1388). درآمدی بر علوم انسانی اسلامی. تهران: دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام).
  • ذاکری، مهدی، نعمتی، علی، مرادنژاد، احسان، احمدی‌خباز، علی اکبر، صادقی، حمید و مهاجر، مجتبی (1390). زیارت: درسنامۀ مربیان طرح خادمین شهر بهشت. مشهد: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد.
  • راغــب اصفهانی، حسین (1375). مفردات الفاظ قرآن کریم. ترجمۀ خسروی حسینی، تهران: مرتضوی.
  • رضوی‌زاده، ندا و ورشوی، سمیه (۱۴۰۲). مرور صوری و محتوایی مطالعات زیارت و گردشگری مذهبی در ایران (1382-1400)، فصلنامۀ مطالعات اجتماعی گردشگری، 11(22)، ۳۳-۲۳۱. https://doi.org/10.52547/journalitor.37470.11.22.93
  • سیاح، احمد (1377). فرهنگ بزرگ جامــع نوین عربی به فارســی، تهران: اسلام.https://noo.rs/Fv1IO
  • شریفی، سیدمحسن (1401). نقش زیارت در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی. فصلنامۀ فرهنگ زیارت، 13(53)، 91- https://farhangziarat.hzrc.ac.ir/article_213875.html
  • صدر حاج‌سیدجوادی، احمد (1380). دایرةالمعارف تشیع، جلد سوم، تهران: مؤسسۀ دایره‌المعارف تشیع.
  • صدر حاج‌سیدجوادی، احمد (1380). دایرةالمعارف تشیع ، جلد هشتم، تهران: حکمت.
  • طاهرخانی، جمشید، الهامی، علی و خسروی، حسین (1402). نقش فرهنگ زیارت در توسعۀ معارف و آموزه‌های تشیع با تأکید بر آثار معماری صفوی حرم مطهر امام رضا(علیه‌السلام)، هنر اسلامی، 20(52)، 477-490.https://www.sysislamicartjournal.ir/article_152590.html
  • طباطبایی، سیدمحمدحسین (1367). تفسیر المیزان، ترجمۀ ناصر مکارم شیرازی و دیگران، تهران: رجاء.
  • طیب، مهدی (1381). ره‌توشۀ دیدار: در آداب و اسرار زیارت اهل‌بیت(علیهم‌السلام). تهران: سفینه.
  • عالم‌زاده، بزرگ (1382). به‌سوی بارگاه نور. مشهد: به نشر، وابسته به آستان قدس رضوی.
  • عرفانی‌فر، مریم و بوستانیان، لیلا (1400). بررسی تأثیر نهادهای دعا و زیارت در تربیت تمدنی‌ اسلامی، همایش علمی‌پژوهشی فتح‌الفتوح (۱) با موضوع تعلیم‌وتربیت تمدنی.https://civilica.com/doc/1235265
  • علیخانی، علی‌اکبر و بحرانی، مرتضی (1380). شهید و شهادت در ادعیه و زیارت، تهران: شاهد.
  • غیاثی، هادی (1397). ابعاد تمدنی نهاد زیارت در فرهنگ شیعی، پژوهشنامۀ حج و زیارت، 3(2)، 137-168. https://journal.hzrc.ac.ir/article_35953.html
  • قاسمی، حاکم، نیکویه، مهدی و شیرویه‌پور، شهریار (1400). راهبردهایی جهت بهبود سرمایه اجتماعی در ایران: رویکردی آینده‌پژوهانه با کاربست روش تحلیل لایه‌ای علت‌ها، فصلنامۀ انجمن علوم مدیریت ایران، 16(63)، 135-160. https://journal.iams.ir/article_362.html
  • قاضی عسگر، سیدعلی (1388). آداب سفر و زیارت عتبات عالیات. تهران: مشعر.
  • قطبی جشوقانی، مصطفی (1402). زائران مشهد مقدس آمارگیری می‌شوند، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، https://irna.ir/xjPZkh
  • کریمی جهرمی، علی (1389). آستان دوست: نگرشی بر آثار و آداب زیارت، مشهد: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی).
  • کلینی، محمد (1393). اصول کافی، ترجمۀ حسین استادولی، تهران: دارالثقلین.
  • لقمانی، احمد (1390). رایحۀ ملکوت: ره‌توشۀ زائران امام رضا(علیه‌السلام)، قم: ناشر مهر ثامن‌الائمه و بهشت بینش.
  • محدثی، جواد (1387). فرهنگ زیارت: اهداف، آثار، تاریخچه، مشروعیت، سازندگی و آداب زیارت، تهران: مشعر.
  • محمدبیگی، الیاس (138۷). آداب زیارت و سفر، قم: نشر زائر.
  • محمدی، سپیده و صالحی، مختار (1401). اقتصاد سیاسی راه ابریشم جدید چین و وابستگی متقابل ایران، مطالعات روابط بین‌الملل، 58(15)، صص175-196.https://sanad.iau.ir/journal/prb/Article/694879?jid=694879
  • مرادخانی، احمد (1389). باران فضیلت: فضایل و زیارت امام رضا(علیه‌السلام)، مشهد: انتشارات قدس رضوی.
  • مغیثی‌پور سبزواری، علی‌اکبر (1384). سفرنامۀ مشهدالرضا(علیه‌السلام)، قم: ناشر مهر امیرالمؤمنین.
  • مکارم شیرازی، ناصر (1395). کلیات مفاتیح نوین، ترجمۀ محمدرضا حامدی و مسعود مکارم، قم: نشر امام علی‌بن‌ابی‌طالب(علیه‌السلام).
  • موسوی، سیدمحمدحسین (1387). دیدار دوست ره‌توشۀ زائر، تهران: نشر اشکذر.
  • ناصح ستوده، منیره (1398). فلسفۀ زیارت امامزادگان و نقش آن در جامعۀ دینی، پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه،https://noo.rs/kvxtv
  • ناظمی اردکانی، مهدی (1390). درآمدی بر مدیریت راهبردی حج و زیارت، تهران: انتشارات دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  • نیشابوری، عبدالحسین (1380). ادب زیارت، معرفت زائر: آداب زیارت با معرفت کربلا و حرم‌های مقدس اهل‌بیت‌(علیهم‌السلام)، قم: نشر دلیل ما.
  • نیلی‌پور، مهدی (1387). مدیریت عمومی زیارت اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، قم: انتشارات سلسبیل.
  • واعظ جوادی، مرتضی (1387). فلسفۀ زیارت و آیین آن، قم: انتشارات اسراء.
  • Holy Quran
  • Abarghoie, H. (2024). How much is Iran’s tourism revenue?. Eco Iran. https://ecoiran.com/fa/tiny/news-80097 [In Persian].
  • Aalami, M.H. (1970). Dairat al-Ma'arif al-Musamma bi Muqtabis al-Athar wa Mujaddid Ma Dathara. Qom Publishing [In Arabic].
  • Alamzadeh, B. (2003). To the light of the shrine. Mashhad: Behnashr, affiliated with Astan Quds Razavi [In Persian].
  • Alikhani, A.A, & Bahrani, M. (2001). Martyrdom and martyrdom in supplications and pilgrimage. Tehran: Shahed Publishing [In Persian].
  • Amin, H. (2001). Encyclopedia of Shiite Islam. Beirut: Dar-al-Taaruf-lel-Matbuat [In Arabic].
  • Amin, M. (1982). A'yan al-Shi'a, Beirut, Dar-al-Taaruf-lel-Matbuat [In Arabic].
  • Baqer Sheikhani, A. (2011). Connection with the Imams (A.S.), Tehran, Islamic Research Center of IRIB [In Persian].
  • Belucio, M., Fuinhas, J. A., Vieira, C., & Santos, G. X. dos. (2024). Do economic determinants influence a faith phenomenon? Analysis of International Pilgrimages to the Shrine of Fátima. HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências Da Religião, 21(65), 1–21.https://doi.org/10.5752/p.2175-5841.2023v21n65e216503
  • Comprehensive Database of Imamzadeh and Sacred Shrines. (2024). Information portal of the Organization of Awqaf and Charity Affairs. https://oghaf.ir & https://khabaronline.ir/xk2dS [In Persian].
  • Cultural Affairs Office of Astan Quds Razavi. (n.d.). The pilgrimage of the swallows: Special camp for pilgrimage groups. Mashhad: Quds Razavi Publications [In Persian].
  • Collins-Kreiner, N. (2020). Religion and Tourism: A diverse and fragmented field in need of a holistic agenda. Annals of Tourism Research. 82. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102892
  • Durán-Sánchez, A., Álvarez-García, J., del Río-Rama, M. D. L. C., & Oliveira, C. (2018). Religious tourism and pilgrimage: Bibliometric overview. Religions, 9(9), 249. https://doi.org/10.3390/rel9090249
  • ErfaniFar, M, & Boustaniyan, L. (2021). Investigating the impact of prayer and pilgrimage institutions on civilizational-Islamic education. Scientific-Research Conference of Fath al-Fottuh (1) on Civilizational Education. https://civilica.com/doc/1235265 [In Persian].
  • Ershad Sarabi, Asghar. (2001). In the presence of the Beloved: The etiquette of pilgrimage and service at the shrine of Imam Reza (A). Mashhad: Islamic Research Foundation [In Persian].
  • Ghiathi, H. (2018). Civilizational dimensions of the institution of pilgrimage in Shiite culture. Journal of Hajj and Pilgrimage Research, 3(2), 137-168. https://journal.hzrc.ac.ir/article_35953.html [In Persian].
  • Habibi Tabar, H, & Moraveji Tabasi, M. M. (2012). Intercession and pilgrimage in Sunni sources and critique of Wahhabi views with emphasis on the pilgrimage of Imam Reza (A). Researches in Theological Studies, 2(5), 127. https://sid.ir/paper/167752/fa [In Persian].
  • Hosseini Dashti, M. (2023). Maref and Mareef. Tehran: Andisheh-e-Mowlana Publishing [In Persian].
  • Hosseini, M. (2012). Dictionary of jurisprudential terms and phrases. Tehran: Soroush Publishing [In Persian].
  • IQNA (2015). What percentage of the world’s Muslims are Shiites? International Quran News Agency. https://iqna.ir/00EbCB [In Persian].
  • Islamic Research Foundation. (2006). Etiquette of pilgrimage to Imam Reza (A). Mashhad: Islamic Research Foundation of Astan Quds Razavi[In Persian].
  • Javadi Amoli, A. (2002). The etiquette of the annihilation of the near ones: An explanation of the Ziyarat Jameh Kabireh. Qom: Asra Publishing[In Persian].

Javaheri, M. R. (2005). The etiquette and rewards of pilgrimage to Imam Reza (A) from the perspective of the infallibles. Mashhad: Khayr al-Bariyah Publications. [In Persian].

  • Karimi Jahromi, A. (2010). Astan-e-Dost: A perspective on the effects and etiquette of pilgrimage. Mashhad: Behnashr (Publications of Astan Quds Razavi) [In Persian].
  • Khandan, A. A. (2009). An introduction to Islamic humanities. Tehran: Imam Sadiq University. [In Persian].
  • Koleini, M. (2014). Usul al-Kafi (Hosseini Ostadvali, Trans.). Tehran: Dar al-Thaqalayn [In Persian].
  • Luqmani, A. (2011). The fragrance of the heavens: A guide for the pilgrims of Imam Reza (A). Qom: Publisher of Mehr Thamen al-A’imah and Behesht Binish [In Persian].
  • Makarem Shirazi, N. (2016). Comprehensive Modern Keys, translated by Mohammad Reza Hamidi and Masoud Makarem, Imam Ali ibn Abi Talib Publishing House [In Persian].
  • Moghisi Poursabzwari, A. A. (2005). Travelogue of Mashhad al-Reza (A.S.), Qom, Mehr Amir al-Mu'minin [In Persian].
  • Mohaddesi, J. (2008). The culture of pilgrimage: Goals, effects, history, legitimacy, construction, and etiquette of pilgrimage. Tehran: Mashar.[In Persian]
  • Mohammadi, E. (2008). The etiquette of pilgrimage and travel. Qom: Zayer Publishing [In Persian].
  • Mohammadi, S, & Salehi, M. (2022). The political economy of the new Silk road of china and mutual dependence with Iran. International Relations Studies, 58(15), 175-196.

https://sanad.iau.ir/journal/prb/Article/694879?jid=694879 [In Persian].

  • Moradkhani, A. (2010). Rain of virtue: The virtues and pilgrimage of Imam Reza (A). Mashhad: Quds Razavi Publications [In Persian].
  • Mousavi, M. H. (2008). Meeting the Friend: Guidance for Pilgrims, Ashkezar. [In Persian].
  • Nasir Sotoudeh, M. (2019). The philosophy of pilgrimage to the Imams and its role in the religious community. Information Portal of the Seminary. https://noo.rs/kvxtv [In Persian].
  • Nazemi Ardakani, M. (2011). An introduction to strategic management of Hajj and pilgrimage. Tehran: Publications of the Supreme Council of the Cultural Revolution [In Persian].
  • Nili Pour, M. (2008). Public management of pilgrimage to the Ahl al-Bayt (A). Qom: Salsabil Publications [In Persian].
  • Nishabouri, A. (2001). The etiquette of pilgrimage, the knowledge of the pilgrim: The etiquette of pilgrimage with knowledge of Karbala and the holy shrines of the Ahl al-Bayt (A). Qom: Dalil Ma Publishing [In Persian].
  • Omid, L. (2024). A look at the statistics of Iranians participating in the Arbaeen pilgrimage. Iranian Students News Agency. https://isna.ir/xdRKcn [In Persian].
  • Pouramini, M. B. (2008). Razavi inquiries: Questions and answers about Imam Reza (A). Mashhad: House of Research [In Persian].
  • Qazi Asgar, A. (2009). The etiquette of travel and pilgrimage to holy shrines. Tehran: Mashhar Publishing [In Persian].
  • Qasemi, H, Nikouyeh, M, & Shirouyeh Pour, Sh. (2021). Strategies for Improving Social Capital in Iran: A future-oriented approach using layered causal analysis methods. Journal of the Iranian Management Sciences Association, 16(63), 135-160. https://journal.iams.ir/article_362.html [In Persian].
  • Qotbi Jashoqani, M. (2024). Pilgrims to Mashhad will be surveyed. Islamic Republic News Agency (IRNA). https://irna.ir/xjPZkh [In Persian].
  • Raghib Isfahani, H. (1996). The vocabulary of the words of the Holy Quran (Khosrowi Hosseini, Trans.). Tehran: Mortezavi Publications [In Persian].
  • Razavi Zadeh, N, & Varshavi, S. (2023). A formal and content review of pilgrimage and religious tourism studies in Iran (2003-2021). Social Tourism Studies Quarterly, 11(22), 231-233.

https://doi.org/10.52547/journalitor.37470.11.22.93 [In Persian].Sayyah, A. (1998). The great comprehensive Arabic-Persian dictionary. Tehran: Islamic Publications. https://noo.rs/Fv1IO [In Persian].

  • Sadr Haj Seyed Javadi, A. (2001). Encyclopedia of Shiism, Vol. 3, Tehran, Encyclopaedia of Shiism Institute [In Persian].
  • Sadr Haj Seyed Javadi, A. (2001). Encyclopedia of Shiism, Vol. 8, Tehran: Hekmat Publishing [In Persian].
  • Sharifi, M. (2022). The role of pilgrimage in the promotion of Islamic culture and civilization. Journal of Pilgrimage Culture, 13(53), 91-106. https://farhangziarat.hzrc.ac.ir/article_213875.html [In Persian].
  • Tabatabai, M. H. (1988). Tafsir al-Mizan (Naser Makarem Shirazi et al., Trans.). Tehran: Raja Publishing [In Persian].
  • Taherkhani, J, Elhami, A, & Khosravi, H. (2023). The role of pilgrimage culture in the development of the teachings and doctrines of Shi’ism with an emphasis on the architectural works of the Safavid era at the holy shrine of Imam Reza (A). Islamic Art, 20(52), 477-490.

https://www.sysislamicartjournal.ir/article_152590.html [In Persian].Tayyeb, M. (2002). The guide to visiting: On the etiquette and secrets of visiting the Ahl al-Bayt (A). Tehran: Safina Publishing [In Persian].

  • Tasnim News Agency. (2024). Participants from 150 countries will join the Arbaeen march. Tasnim News Agency. https://tn.ai/3135023 [In Persian].
  • VaezJavadi, M. (2008). The philosophy of pilgrimage and its rituals. Qom: Asra Publishing [In Persian].
  • Zakari, M, Namati, A, Moradnejad, E, Ahmadi Khobaz, A. A, Sadeghi, H, -Mahajer, M. (2011). Pilgrimage: A lesson plan for trainers of the servants of the city of paradise. Mashhad: Cultural and Recreational Organization of Mashhad Municipality [In Persian].