نقش مؤلفه‌های سیاسی پیاده‌روی اربعین در تحقق تمدن اسلامی با تأکید بر بیانات آیت‌الله خامنه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار علوم سیاسی، دانشکده علوم‌انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 استادیار علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

امروزه قدرت‌های استکباری جهان درصددند که تمدن خویش را به‌عنوان الگوی مطلوب و برتر برای کشورهای جهان ترسیم نمایند، اما برنامه‌های جامع و کامل دین اسلام، سوق‌دهندۀ انسان به‌سوی تمدنی درخشان، کارآمد و پویا بوده و براین‌اساس در سطح جهانی، سدی عظیم در فراگیر شدن تمدن سکولار غربی است. درواقع، جهان استکبار با شیوه‌های متعدد و متفاوت به دنبال خدشه‌دار کردن تعالیم اسلامی و نابودی وحدت مسلمانان است. یکی از این اقدامات، محو کردن یا کم‌رنگ جلوه دادن مراسم پیاده‌روی اربعین است، زیرا این مراسم از این امکان و ظرفیت بهره‌مند است که بسترساز تحقق تمدن اسلامی گردد. آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات متعدد از یک‌سو به مؤلفه‌های متفاوت پیاده‌روی اربعین تأکید کرده و ازسوی‌دیگر به ظرفیت تمدن‌سازی این مراسم پرداخته‌اند. بنابراین هدف این پژوهش دستیابی به دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص نقش مؤلفه‌های سیاسی پیاده‌روی اربعین در تحقق تمدن اسلامی است. لذا بیانات ایشان از سال 1360ـ1403با روش تحلیل محتوای کیفی بررسی و پنج مقوله استخراج گردید. یافته‌ها نشان داد که از منظر ایشان، مؤلفه‌های سیاسی این مراسم امت‌سازی، وحدت، عدالت‌گستری، مقاومت-ظلم‌ستیزی و بیداری اسلامی است که تحقق و اعتلای تمدن اسلامی را تسریع کرده است.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of the Political Components of the Arbaeen March in Realizing Islamic Civilization with Emphasis on the Statements of Ayatollah Khamenei

نویسندگان [English]

  • Jalil Dara 1
  • Elaheh sadeghi 2
1 Associate Professor of Political Science, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Political Science, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study is to explore Ayatollah Khamenei's perspective on the role of the political elements of the Arbaeen Walk in the realization of Islamic civilization. In fact, it is essential to understand the accurate and scientific perspective of him as a leader of Iran, who possessed a comprehensive understanding of the nature and significance of the events of Karbala and Arbaeen. His approach to this ceremony is not only civilizational but also holds a position that can guide humanity toward a unified nation centered around Imam Hussein (AS).
Methodology: The method employed in this study is qualitative content analysis. Utilizing this approach, the research investigates Ayatollah Khamenei's statements regarding the role of the political components of the Arbaeen Walk in the realization of Islamic civilization.
Findings: The findings of this study indicate that, from his perspective, the political components of this ceremony include nation-building, unity, the promotion of justice, resistance to oppression, and Islamic awakening. These elements have accelerated the realization and advancement of Islamic civilization.
Conclusion: The results indicate that, from the perspective of Ayatollah Khamenei, one of the political roles of the Arbaeen Walk in the realization of Islamic civilization is nation-building.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
This ceremony represents the journey between God and the Divine Return. It resonates with the lamentations of those who are weary of the absence of monotheism and have lost their primary path and purpose amid the chaos of modernity. However, by participating in this ceremony, they demonstrate that they have rediscovered their true direction and purpose. In fact, since the beginning of creation, both Muslims and non-Muslims have oriented themselves towards the Kaaba. At various points in history, the Almohads directed their focus towards Jerusalem, at one time towards Baqi', and today towards Najaf and Karbala. Therefore, since the beginning of creation, the movement has been toward God, the Prophet, or the Wali, as the essential focus is the "face of God, which draws those who love truth and seek authenticity. This is the compelling magnetism of Hussain, to which people, regardless of their linguistic, racial, religious, or political affiliations, are drawn together as a single Ummah to achieve a specific goal: The Caliphate of Allah. Another significant role of the Arbaeen Walk in the realization of Islamic civilization is the promotion of unity and solidarity among Muslims. Despite their ethnic, national, racial, and linguistic differences, individuals find common purpose under the banner of Imam Hussein (AS) as pilgrims and servants of the Imam. This unity, rooted in the legacy of Hussein, serves as a foundation for Islamic civilization. Another political aspect of this ceremony is the spread of justice. Attending these ceremonies signifies the establishment of rights and the manifestation of a classless society. This ceremony also serves as a manifestation of resistance and the struggle against global oppression and arrogance. By participating in this event, individuals are rejecting the Yazidi culture of global arrogance. This presence signifies the formation of a new identity for Muslims, who are striving to navigate the realm of a proud world in the best possible way, with a focus on truth and justice, as exemplified by Imam Hussein (AS). The final political aspect of the Arbaeen march in the pursuit of Islamic civilization is the Islamic Awakening. The Arbaeen march represents a transformation in individual lifestyles and, consequently, the awakening of nations as they move toward a righteous path. In fact, it represents a movement toward growth and transcendence, serving as a prelude to the arrival of the Savior.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Arbaeen march
  • Arbaeen walk
  • political component
  • Islamic civilization
  • Ayatollah Khamenei
  • ابن خلدون، عبدالرحمن (1395). مقدمۀ ابن خلدون، مترجم محمدامین گنابادی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
  • آرانی، مجید، و آرانی، زهرا (1394). مبانی و مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجموعه مقالات همایش تمدن نوین اسلامی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
  • آشوری، داریوش (1381). تعریف و مفهوم فرهنگ. تهران: آگه.
  • افتخاری، لاله (1398). پیاده‌روی اربعین در تحقق نوین اسلامی با تمرکز بر نظریات مقام معظم رهبری. رهیافت دینی، 2(8)، 31-56.https://www.farhangedini.ir/article_120874.html
  • امامی، سیدمحمد، و غیاثی، هادی (1396). هم‌گرایی تمدنی ازطریق زیارت: با تأکید بر پیاده‌روی اربعین. دین و سیاست فرهنگی، 4(2)، 127-148.https://www.jrcp.ir/article_66445.html
  • امین، محسن (1395). پیادهروی اربعین به‌مثابه ارتباطات آئین شیعی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق.
  • بابایی، حبیب‌الله (1394). مدنیت و معنویت اربعین. مجموعه مقالات مدنیت ـ عقلانیت و معنویت در بستر اربعین، تهران: دانشگاه سوره.
  • بشیر، حسن (1390). تعزیه. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
  • پرویش، محسن (1398). ظرفیت‌های تمدن سازی در جهان اسلام باتکیه‌بر پیاده‌روی اربعین. تمدن اسلامی و دین‌پژوهی، 1(2)، 30-47. https://mag.mpte.ir/article_90423.html
  • توین‌بی، آرنولد (1376). بررسی تاریخ تمدن. مترجم محمد حسین آریا، تهران: امیرکبیر.
  • جمشیدی، محمدحسین (1394). مبانی دینی تمدن از منظر اسلام، مجموعه مقالات همایش تمدن نوین اسلامی، تهران: دانشگاه شاهد.
  • جوادی آملی، عبدالله (1380). انتظار بشر از دین، قم: نشر اسرا.
  • جوهری، اسماعیل‌بن‌حماد (1376). الصحاح. ج6. بیروت: دارالمله للملانین.
  • حائری یزدی، علی (1422ق). الزام الناصب فی اثبات حجه الغائب عج. محقق مصحح علی عاشور، بیروت: مؤسسه الاعلمی.
  • حجازی، فخرالدین (1352). نقش پیامبران در تمدن اسلام، تهران: بعثت.
  • حمیدی، سعید (1400). تجلی عناصر تمدن اسلامی در زیارت اربعین. مطالعات قدرت نرم، 1(4)، 55-83. https://www.spba.ir/article_140179.html
  • خامنه‌ای، سید علی (1/1/1385). دیدار با زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی.
  • خامنه‌ای، سید علی (11/5/1368). دیدار با جمعی از علما و روحانیون سراسر کشور.
  • خامنه‌ای. سید علی (13/12/1388). بیانات در جمعی از مردم و مسئولان نظام.
  • خامنه‌ای، سید علی (1395). جاذبه حسینی. تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
  • خامنه‌ای، سید علی (1396). طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن. تهران: ایمان جهادی.
  • خامنه‌ای، سید علی (14/6/1392). دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان.
  • خامنه‌ای، سید علی (18/2/1377). خطبۀ نماز جمعه.
  • خامنه‌ای، سید علی (19/4/1392). بیانات در محفل انس با قرآن.
  • خامنه‌ای، سید علی (21/7/1398). مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع).
  • خامنه‌ای، سید علی (22/8/1363). دیدار با جمع کثیری از خانوادۀ شهدا تهران.
  • خامنه‌ای، سید علی (22/8/1396). دیدار با جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی.
  • خامنه‌ای، سید علی (23/7/1391). دیدار با جوانان استان خراسان شمالی.
  • خامنه‌ای، سید علی (24/7/1366). خطبه‌های نماز جمعه.
  • خامنه‌ای، سید علی (24/8/1398). دیدار با مسئولان نظام و میهمانان بین‌المللی وحدت اسلامی.
  • خامنه‌ای، سید علی (25/10/1385). دیدار با شرکت‌کنندگان در هم‌اندیشی تشیع و اهل سنت.
  • خامنه‌ای، سید علی (26/6/1390). سخنرانی در اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی.
  • خامنه‌ای، سید علی (27/6/1398). دیدار با جمعی از موکب‌داران عراقی.
  • دهخدا، علی‌اکبر (1373). لغت‌نامۀ دهخدا، تهران: دانشگاه تهران.
  • دورانت، ویل (1365). تاریخ تمدن. مترجم احمد آرام. ج 1. تهران: انتشارات آموزشی انقلاب اسلامی.
  • سبحانی، جعفر (1379). سیمای فرزانگان. ج 1. قم: مؤسسه امام صادق (ع).
  • عابدینی، محمدرضا و دیگران (1401). تحلیل تمدنی جریان اربعین، فرصت‌ها و چالش‌ها. مطالعات میان‌رشته‌ای تمدن انقلاب اسلامی، 1( 4)، 125-159.https://cir.ihu.ac.ir/article_207927.html
  • عترت‌دوست، محمد (1397). روش‌شناسی فهم حدیث با روش تحلیل محتوا. حدیث‌پژوهی، 11(21)، 300ـ310.https://doi.org/10.22052/0.21.291
  • قاسمی، بهزاد (1402). ظرفیت‌سنجی پیاده‌روی اربعین و تأثیر آن بر تمدن اسلامی. مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، 6(2) 25-50.https://doi.org/10.22070/nic.2024.18267.1266
  • قطب، محمد (1369). آینده در قلمرو اسلام. مترجم سید علی خامنه‌ای. تهران: دفتر نشر و فرهنگ اسلامی.
  • لینتون، رالف (1337). سیر تمدن. مترجم پرویز مرزبان. تهران: تابان.
  • مجلسی، محمدباقر (1393). بحارالانوار. ج44. اسلامیه.
  • محمدپور، امین (1392). روش تحقیق کیفی (ضد روش)، تهران: جامعه‌شناسان.
  • مطهری، مرتضی (1390). مجموعه آثار شهید مطهری، تهران: صدرا.
  • مظاهری، محسن (1395). فرهنگ سوگ شیعی، تهران: آرمان.
  • معین، محمد (1375). فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر.
  • مکی، محمدکاظم (1383). تمدن اسلامی در عصر عباسیان، تهران: سمت.
  • میرچا، الیاده (1375). دین پژوهی. مترجم بهاءالدین خرمشاهی. ج1. تهران: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی.
  • نجمی، محمدصادق (1375). پیام عاشورا. قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، دفتر نشر اسلامی.
  • نوشادی، محمودرضا، و ایمان، محمدتقی (1390). تحلیل محتوای کیفی. عیار پژوهش در علوم‌انسانی، 3(2) 20-38.
  • هانتیگتون، ساموئل (1382). برخورد تمدن‌ها. مترجم مجتبی امیری. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.
  • Abedini, M, others. (2022). Civilizational Analysis of the Arbaeen Movement, Opportunities and Challenges. Interdisciplinary Studies of the Civilization of the Islamic Revolution, 1(4), 125-159.

https://cir.ihu.ac.ir/article_207927.html [In Persian].

  • Amin, M. (2016). The Arbaeen Walk as the Communication of the Shiite Religion. Master's Thesis, Imam Sadiq University [In Persian].
  • Arani, M., & Arani, Z. (2015). The Foundations and Components of the New Islamic Civilization with an Emphasis on the Thought of the Supreme Leader of the Islamic Revolution, Proceedings of the Conference on the New Islamic Civilization. Tehran, Imam Sadiq University [In Persian].
  • Ashouri, D. (2002). Definition and Concept of Culture. Tehran, Agah Publishing [In Persian].
  • Babaei, H. (2015). Civilization and Spirituality of Arbaeen, Collection of Articles on Civility-Rationality and Spirituality in the Context of Arbaeen. Tehran, Sooreh University [In Persian].
  • Bashir, H. (2011). Ta'zieh. Tehran, Imam Sadiq University [In Persian].
  • Dehkhoda, A. (1994). Dehkhoda Dictionary. Tehran, University of Tehran [In Persian].
  • Durant, W (1986). History of Civilization, translated by Ahmad Aram, vol. 1. Tehran: Islamic Revolution Educational Publications [In Persian].
  • Eftekhari, L. (2019). The Arbaeen Walk in the New Islamic Realization with a Focus on the Views of the Supreme Leader. Religious Approach, 2(8), 31-56. https://www.farhangedini.ir/article_120874.html [In Persian].
  • Emami, S., & Ghiasi, H. (2017). Civilizational Convergence through Pilgrimage: With an Emphasis on the Arbaeen Walk. Journal of Religion and Cultural Politics, 127-148. https://www.jrcp.ir/article_66445.html

[In Persian].

  • Etrat Doost, M. (2018). Methodology of Understanding Hadith by Content Analysis Method. HADITH RESEARCH, 11(21), 300-310.

https://doi.org/10.22052/0.21.291 [In Persian]

  • Ghasemi, B. (2023). Capacity Assessment of the Arbaeen Walk and its Impact on Islamic Civilization. Fundamental Studies of the New Islamic Civilization, 6(2), 25-50. https://doi.org/10.22070/nic.2024.18267.1266

[In Persian].

  • Haeri Yazdi, A. (2001). The Obligation of Al-Nasib in Proving the Hidden Argument, Researched by Ali Ashur. Beirut, Al-Alami Institute Publishing [In Arabic].
  • Hamidi, S. (2021). The Manifestation of the Elements of Islamic Civilization in the Arbaeen Pilgrimage. Soft Power Studies, 1(4), 55-83.https://www.spba.ir/article_140179.html [In Persian].
  • Hejazi, F. (1973). The Role of the Prophets in the Islamic Civilization. Tehran, Besat Publishing [In Persian].
  • Huntington, Sl. (2003). Clash of Civilizations, translated by Mojtaba Amiri. Tehran, Ministry of Foreign Affairs Publications [In Persian].
  • Ibn Khaldun, A. (2016). Introduction by Ibn Khaldun, translated by Mohammad Amin Gonabadi. Tehran, Book Translation and Publishing Agency [In Persian].
  • Jamshidi, M. (2015). Religious Foundations of Civilization from the Perspective of Islam, Proceedings of the Conference on New Islamic Civilization. Tehran, Shahed University [In Persian].
  • Javadi Amoli, A. (2001). Human Expectation of Religion. Qom, Isra Publishing [In Persian].
  • Johari, I (1997). Al-Sahih, vol. 6. Beirut, Dar al-Mullah Lil-Melaniyin Publishing [In Arabic].
  • Khamenei, A. (12/10/2019). Graduation ceremony of Imam Hossein University students [In Persian].
  • Khamenei, A. (10/7/2013). Speeches in the circle of familiarity with the Qur'an [In Persian]
  • Khamenei, A. (13/11/1984). Meeting with a large number of the families of the martyrs of Tehran [In Persian].
  • Khamenei, A. (13/11/2017). Meeting with a group of officials and cultural activists from East Azerbaijan provinces [In Persian].
  • Khamenei, A (14/11/2019). Meeting with the officials of the regime and the international guests of Islamic Unity [In Persian].
  • Khamenei, A. (15/10/1987). Friday Prayer Sermons [In Persian].
  • Khamenei, A. (15/11/2006). Meeting with like-minded Shiite and Sunni participants [In Persian].
  • Khamenei, A. (16/09/2011). Speech at the International Islamic Awakening Summit [In Persian].
  • Khamenei, A. (17/09/2019). Meeting with a group of Iraqi processionists

[In Persian].

  • Khamenei, A. (18/2/1998). Friday Prayer Sermon [In Persian].
  • Khamenei, A. (2/8/1989). Meeting with a group of scholars and clerics from all over the country [In Persian].
  • Khamenei, A. (2016). Hosseini's Attraction. Tehran, Islamic Revolution Publications [In Persian].
  • Khamenei, A. (2017). Outline of Islamic Thought in the Qur'an. Tehran: Iman Jihadi [In Persian].
  • Khamenei, A. (21/1/2006). Meeting with pilgrims and neighbors of the holy shrine of Razavi [In Persian].
  • Khamenei, A. (23/10/2012). Meeting with the youth of North Khorasan province [In Persian].
  • Khamenei, A. (3/12/2009). Statements in a gathering of people and officials of the regime [In Persian].
  • Khamenei, A. (5/9/2013). Meeting with the chairman and members of the Assembly of Experts [In Persian].
  • Linton, R. (1958). The Journey of Civilization, by Parviz Marzban. Tehran, Taban Publishing [In Persian].
  • Majlisi, M. (2014). Bihar al-Anwar, vol. 44. Islamiyya [In Persian].
  • Makki, M. (2004). Islamic Civilization in the Abbasid Era. Tehran, Samt Publishing [In Persian].
  • Mazaheri, M. (2016). Shiite mourning culture. Tehran, Arman Publishing

[In Persian].

  • Mirja, E. (1996). Religious Studies, translated by Baha al-Din Khorramshahi, vol. 1. Tehran, Institute for Humanities and Cultural Studies [In Persian].
  • Mohammadpour, A. (2013). Qualitative Research Method (Anti-Method). Tehran, Sociologists Publishing [In Persian].
  • Moin, M. (1996). Persian Dictionary. Tehran, Amir Kabir Publishing

[In Persian].

  • Motahhari, M. (2011). Collection of Martyr Motahhari's Works. Tehran, Sadra Publishing [In Persian].
  • Najmi, M. (1996). The message of Ashura. Qom: Society of Teachers of Qom Seminary, Islamic Publishing Office [In Persian].
  • Noshadi, M & Iman, M (2011). Qualitative Content Analysis. Journal of Research in Humanities, 3(2), 20-38 [In Persian].
  • Parvish, M. (2019). The capacities of civilization building in the Islamic world based on the Arbaeen Walk. Islamic Civilization and Religious Studies, 1(2), 30-47. https://mag.mpte.ir/article_90423.html [In Persian].
  • Qutb, M. (1990). The Future in the Realm of Islam, translated by Seyyed Ali Khamenei. Tehran: Islamic Publishing and Culture Office [In Persian].
  • Sobhani, J. (2000). Sima Farzanegan, vol. 1. Qom, Imam Sadiq (AS) Institute [In Persian].
  • Toynbee, A. (1997). A Study of the History of Civilization, Translated by Mohammad Hossein Aria. Tehran, Amir Kabir Publishing [In Persian].