بررسی اندیشۀ تمدنی امام موسی صدر با رویکرد انتقادی از تمدن غرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امام موسی صدر تمدن‌سازی آرمانی، صحیح و اصولی بود. هدف از نگارش این مقاله که با روش توصیفی‌تحلیلی انجام شده است، تبیین اندیشۀ تمدنی امام موسی صدر با رویکرد انتقادی او از تمدن مادی‌گرایانۀ غرب است و به این پرسش پاسخ داده شده است که ارکان اندیشۀ تمدنی امام موسی صدر چیست و او چه نقدی بر تمدن غرب داشته است؟ یافته‌ها نشان داد که محورها و ویژگی‌های اصلی در اندیشۀ تمدنی امام موسی صدر عبارت‌اند از: یک. ظرفیت بی‌بدیل و همه‌جانبۀ دین در تمدن‌سازی اعم از بُعد اخلاقی و اجتماعی و فکری؛ دو. توجه به هویت انسان و ابعاد وجودی او و حفظ کرامت انسانی به‌عنوان شاخص پیشرفت تمدنی؛ سه. تلاش برای صلح و گفت‌وگو و همزیستی مسالمت‌آمیز با فرقه‌ها و مذاهب مختلف. در مقابل برخی ویژگی‌های تمدن غرب از منظر امام موسی صدر مانند خودخواهی، مادی‌گرایی، انکار خداوند و نظام فرقه‌گرایانه و آپارتاید، به‌عنوان موانع تمدن‌سازی آرمانی معرفی شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که امام موسی صدر برای تحقق تمدن جهانی و آرمانی بر لزوم توجه به همۀ ابعاد انسانی، احترام به تنوعات دینی و فرهنگی، استفادۀ توأمان از علم و دین، احیای نقش مادری زن و مبارزه با سلطه‌گری ظالمانۀ تمدن غرب تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Study of the Civilizational Thought of Imam Musa al-Sadr with a Critical Approach to Western Civilization

نویسنده [English]

  • Ali Ahmadpour
Associate Professor, Department of Islamic Studies, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this article, which employs a descriptive-analytical method, is to elucidate the civilizational thought of Imam Musa al-Sadr, particularly his critical approach to the materialistic civilization of the West. It also addresses the pillars of Imam Musa al-Sadr's civilizational thought and his critiques of Western civilization. Therefore, this research aims to demonstrate that Imam Musa Sadr has articulated the characteristics of his civilization-building philosophy through a coherent intellectual framework. His ideas can serve as a successful model for contemporary society. Although extensive research has been conducted on the ideas of Imam Musa Sadr, his civilizational approach and civilizational thinking have been comparatively less addressed.
Methodology: The research method employed in this article is descriptive-analytical, utilizing a documentary study approach. It references the works, speeches, and opinions of Imam Musa al-Sadr, along with related articles, to examine his intellectual contributions to religious civilization building while critically addressing Western civilization.
Findings: The findings indicate that the primary axes and characteristics of Imam Musa al-Sadr's civilizational thought include: 1. The unparalleled and comprehensive ability of religion to build civilization, including the moral, social, and intellectual dimensions. 2. Attention to human identity, his existential dimensions, and the preservation of human dignity as indicators of civilizational progress. 3. Efforts for peace, dialogue, and peaceful coexistence among various sects and religions. From Sadr's perspective, some characteristics 
of Western civilization that serve as obstacles to progress include selfishness and egotism, materialism, the denial or neglect of God, and a sectarian and apartheid system.
Conclusion: From the perspective of Imam Musa Sadr, the universe serves as the subject of the evolution of civilization and the progress of human culture; the bearer of these continuous developments and advances is man. Therefore, both the world and humanity manifest and evolve through all stages of civilization. The driving force behind civilization is humanity itself, which progresses toward civilization through its own will and free choice. According to Sadr, if a civilization is founded on religious and divine teachings, and if God is acknowledged rather than denied or ignored, humanity will progress toward peace, coexistence, and the preservation of human dignity. Conversely, if a civilization resembles the materialistic culture of the West, it will witness selfishness and egotism, tyranny, and the violation of others' rights. This environment often leads to the instrumental and sexual exploitation of women, as well as ongoing efforts to manipulate and create conflict within societies. In such a civilization, the primary objective becomes the maximization of material gain and the imposition of individual plans to fulfill personal interests and desires. From Sadr's perspective, forming an ideal civilization requires attention to the God-given abilities and capacities of humanity (anthropology), understanding the Creator's purpose for human existence in the universe, and recognizing the conditions and requirements for being a divine caliph on Earth. In order to build a civilization, humans need to grow and develop in all dimensions of their existence. One-dimensional growth can lead to selfishness, egoism, human misguidance, and the oppression of others. In order to achieve an ideal civilization, it is necessary to focus on human identity. This means that, while recognizing the differences among various religions and sects, individuals should be treated by human interests rather than personal agendas, and with a foundation of respect and human dignity. Finally, some of Sadr's suggestions for building an ideal civilization include the following: fostering a balance between science and religion, revitalizing the maternal role of women without commercializing it, and establishing human civilization on the principles of faith in God, jihad, and the struggle against a singular oppressive political domination.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Civilizational thought
  • Imam Musa Sadr
  • Islamic civilization
  • Western civilization
  • civilization building
  • احمدپور، علی، و فتحی، امین (۱۴۰۳). جایگاه انسان‌شناختی واقع‌گرایانۀ زن در اسلام و تمدن غرب از دیدگاه امام موسی صدر، اسلام و مطالعات اجتماعی، شمارۀ ۴، ۶۵-۹۴.https://doi.org/10.22081/JISS.2024.66800.2016
  • باقری، خسرو (۱۳۸۸). دیدگاه‌های جدید در فلسفۀ تعلیم و تربیت، تهران: نشر علم.https://fondby.com/hIy1k
  • برجی‌نژاد، زینب (۱۳۸۹). نقش مادر در تربیت فرزند، طهورا، شمارۀ ۶، ۱۸۳-۲۱۰.https://fondby.com/7n8Ou
  • صادقی‌فسایی، سهیلا (۱۳۸۴). چالش فمینیسم با مادری، مطالعات راهبردی زنان، شمارۀ ۲۸، ۱۹-۴۳. https://fondby.com/P2FFv
  • صدر، موسی (۱۳۹۴). نای و نی، ترجمۀ علی حجتی کرمانی، چاپ سوم، تهران: امام موسی صدر. https://imamsadr.ir/product/3296/
  • صدر، موسی (۱۳۹۵الف). ادیان در خدمت انسان، چاپ چهارم، تهران: مؤسسۀ فرهنگی‌تحقیقاتی امام موسی صدر. https://imamsadr.ir/product/3736/
  • صدر، موسی (۱۳۹۸ب). دین در جهان امروز، تهران: مؤسسۀ فرهنگی‌تحقیقاتی امام موسی صدر. https://imamsadr.ir/product/6724/
  • صدر، موسی (۱۳۹۸الف). گامبهگام با امام، مجموعه گفتارها و مصاحبه‌ها و مقالات سیدموسی صدر (مجموعۀ ۱۲جلدی)، تهران: مؤسسۀ فرهنگی‌تحقیقاتی امام موسی صدرhttps://imamsadr.ir/product/6237
  • صدر، موسی (۱۳۹۹الف). زن و چالش‌های جامعه، تهران: مؤسسۀ فرهنگی‌تحقیقاتی امام موسی صدر. https://fondby.com/ruAWs
  • صدر، موسی (۱۳۹۵ب). انسانِ آسمان، ترجمۀ احمد ناظم، چاپ چهارم، تهران: مؤسسۀ فرهنگی‌تحقیقاتی امام موسی صدر. https://fondby.com/a6yzL
  • صدر، موسی (۱۳۹۹ب). عبادت یا عبودیت، ترجمۀ احمد ناظم و همکاران، چاپ دوم، تهران: مؤسسۀ فرهنگی‌تحقیقاتی امام موسی صدر. https://imamsadr.ir/product/8825/
  • صدر، موسی (۲۰۰۰م). مسیرة ‌الامام‌ السید موسی ‌الصدر. اعداد و توثیق یعقوب ضاهر. بیروت: دار بلال. https://imamsadr.ir/product/6237/
  • عبدلی، معصومه (۱۳۹۹). فلسفۀ تربیتی امام موسی صدر. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.

https://imamsadr.ir/product/15560/

  • فانوس، وجیه (۱۳۸۵). اندیشۀ ربودهشده: آزادی از دیدگاه امام موسی صدر. به کوشش مهدی فرخیان. تهران: مؤسسۀ فرهنگی‌تحقیقاتی امام موسی صدر.https://imamsadr.ir/product/4382
  • فتحی، امین، و احمدپور، علی (۱۴۰۳). انسان‌گرایی نوین مانع نقش‌آفرینی دین در اندیشۀ امام موسی صدر. فلسفۀ دین، شمارۀ ۱، ۲۹-۴۱.https://doi.org/10.22059/JPHT.2023.354654.1005949
  • لک‌زایی، شریف (۱۳۹۸). علل ضعف تمدنی و عقب‌ماندگی جوامع اسلامی در اندیشۀ امام موسی صدر. دوفصلنامۀ علمی مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، شمارۀ ۱، ۳۱۱-۳۲۸.https://doi.org/10.22070/nic.2024.18525.1274
  • لک‌زایی، شریف (۱۴۰۲). چیستی تمدن غرب در آرای امام موسی صدر. دوفصلنامۀ علمی مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، شمارۀ ۲، ۱-۲۴.

https://doi.org/10.22070/nic.2024.18525.1274

  • مطهری، مرتضی (۱۳۷۶). مجموعه آثار استاد شهید مطهری. تهران: صدرا.

https://fondby.com/EhfKI

  • نصری، عبدالله (۱۳۹۵). نشست «فقیه صلح، بررسی آثار، آراء و اندیشه‌های امام موسی صدر»، ۲۸ دی‌ماه. https://ruoz.ir/pevpf

References

  • Abdoli, M. (2019). Imam Musa Sadr's Educational Philosophy, Tehran: Scientific and Cultural Publications. https://imamsadr.ir/product/15560/ [In Persian].
  • Ahmadpour, A., & Fathi, A. (2024). The Realistic Anthropological Position of Women in Islam and Western Civilization from The Perspective of Imam Musa Sadr, Islam and social studies, number 4, pp. 65-94.

https://doi.org/10.22081/JISS.2024.66800.2016 [In Persian].

  • Bagheri, Kh. (2009). New Perspectives on the Philosophy of Education, Tehran, Nash-e-Alam, 2nd edition. https://fondby.com/hIy1k [In Persian].
  • Borjinejad, Z. (2009). The Role of Mother in Raising a Child, Tahura, No. 6, pp. 183-210. URL: https://fondby.com/7n8Ou [In Persian].
  • Fanous, W. (2006). Freedom from the Perspective of Imam Musa Sadr: The Kidnapped Thought, by Mehdi Farrokhian. Tehran: Imam Musa Sadr Cultural Research Institute. https://imamsadr.ir/product/4382/ [In Persian].
  • Fathi, A., & Ahmadpour, A. (2014). Modern Humanism Prevents the Role of Religion in the Thought of Imam Musa Sadr, Philosophy of Religion, No. 1, 29-41. https://doi.org/10.22059/JPHT.2023.354654.1005949 [In Persian].
  • Khamenei, S.A. (2022). The Meeting of Different Classes of Women with the Leader of the Revolution, 4/1/2023, https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=51647 [In Persian].
  • Lakzai, Sh. (2019). Causes of Civilizational Weakness and Backwardness of Islamic Societies in the Thought of Imam Musa Sadr, Bi-Quarterly Scientific Journal of Fundamental Studies of Modern Islamic Civilization, No. 1, 328-311. https://doi.org/10.22070/nic.2024.18525.1274 [In Persian].
  • Lakzai, Sh. (2023). What is Western Civilization in the Thoughts of Imam Musa al-Sadr, Bi-Quarterly Scientific Journal of Fundamental Studies of Modern Islamic Civilization, No. 2, 1-

https://doi.org/10.22070/nic.2024.18525.1274 [In Persian].

  • Motahari, M. (1997). The Collection of Works of Master Shahid Motahari, Tehran, Sadra. https://fondby.com/EhfKI [In Persian].
  • Nasri, A. (2016). Meeting on "The Peace Jurist, Review of the Works, Opinions and Thoughts of Imam Musa Sadr", 18 January,

https://ruoz.ir/pevpf [In Persian].

  • Sadeghi-Fasaei, S. (2004). The Challenge of Feminism with Motherhood, Journal of Strategic Studies of Women, No. 28, pp. 19-43. URL:

https://fondby.com/P2FFv [In Persian].

[In Persian].

  • Sadr, M. (2000). Masirah al-Imam al-Sayed Moussa al-Sadr, numbers and authentication: Yacoub Zaher, Beirut, Dar Bilal.

https://imamsadr.ir/product/6237/ [In Persian].

  • Sadr, M. (2014). Nye and Ney, translated by Ali Hojjati Kermani, third edition, Tehran, Imam Musa Sadr Cultural Research Institute.

https://imamsadr.ir/product/3296/ [In Persian].

  • Sadr, M. (2015b). The Man of the Sky, translated by Ahmad Nazim, Tehran, Imam Musa Sadr Cultural Research Institute, 4th edition.

https://fondby.com/a6yzL [In Persian].

  • Sadr, M. (2018a). Women and society's challenges, Tehran, Imam Musa Sadr Cultural Research Institute. URL: https://fondby.com/ruAWs

[In Persian].

  • Sadr, M. (2018b). Worship or Slavery, translated by Ahmad Nazem and colleagues, Tehran: Imam Musa Sadr Cultural Research Institute, 2nd edition. https://imamsadr.ir/product/8825/ [In Persian].
  • Sadr, M. (2019a). Step by step with Imam: A Collection of Speeches, Interviews, and Articles by Seyyed Musa Sadr (12-volume collection), Tehran: Imam Musa Sadr Cultural Research Institute.

https://imamsadr.ir/product/6237/ [In Persian].

  • Sadr, M. (2019b). Religion in Today's World, Tehran, Imam Musa Sadr Cultural Research Institute, second edition.

https://imamsadr.ir/product/6724/ [In Persian].