نقش نظام انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب و ارتباط آن با تعیین ساختار کلان جامعه مهدوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی و مدرس دانشگاه، تهران، ایران.

چکیده

گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و حرکت روبه‌جلو بر اساس مبانی و آرمان­های انقلاب و عبور از دوران حساس، نیازمند آسیب­شناسی تحولات گذشته و فرصت­شناسی اتفاقات آینده است. بیانیه گام دوم انقلاب بر اساس نگاه آسیب­شناسانه به کارآمدی و مبتنی بر اقتضائات زمانی و مکانی به بازنگری و بومی­سازی پیشبرنده مؤلفه­های حرکت روبه‌جلوی نظام اسلامی اشاره دارد. دال مرکزی منشور اندیشه­ انقلاب، نظریه «نظام انقلابی» است که بر مبنای طراحی مدل مراحل خودسازی، جامعه­پردازی و تمدن­سازی شکل­گرفته و رهبری معظم انقلاب (مدظله‌العالی) بیش از هر چیز به لزوم اصلاح انحرافات انقلاب و نزدیکی به آرمان­های متعالی و اتصال به تمدن نوین ­اسلامی اشاره ­دارد. نگارنده در تلاش است با اشاره به نظریه نظام­ انقلابی به تبیین و تحلیل­ تطبیقی اصول و اندیشه­های رهبر انقلاب در راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی به­عنوان مطلوب رویکردی ساختار کلان جامعه مهدویت بپردازد. در این پژوهش؛ به دنبال پاسخگویی به­ این ­پرسش هستیم که نقش نظام انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب چیست و همچنین ارتباط آن با تعیین ساختار کلان جامعه مهدوی کدام است؟ در این تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته‌شده است و احصاء داده­ها بر مبنای مطالعات کتابخانه­ای شکل­گرفته و اصلی‌ترین منبع مورد تحلیل «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» است. یافته­ها حاکی از آن است که با اجرای برنامه­های اثربخش و تغییرات ساختاری و اتخاذ راهبرد واقع­گرایانه در کنار بسترسازی آرمان­های انقلاب اسلامی می­توان به سمت جنبش نرم­افزاری پیش­رفت.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of the revolutionary system in the statement of the second step of the revolution and its relationship with the determination of the macrostructure of the Mahdavi society

نویسنده [English]

  • Mahmoud Keshavarz
Assistant Professor, Faculty of Islamic Studies, Islamic Revolution& professor, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The passage of four decades since the Islamic Revolution and moving forward strategically based on the principles and ideals of the revolution and passing through a very sensitive and ups and downs era requires pathology of past developments and opportunism of future events. The statement of the second step of the Islamic revolution, based on a pathological view of efficiency and based on temporal and spatial requirements, refers to the revision and localization of the driving components of the forward movement of the Islamic system.
The central sign of the revolution thought charter is the "revolutionary system" theory, which was formed based on the design of the model of the stages of self-improvement, socialization and civilization, and the leader of the supreme revolution (Madazala al-Aali) above all, the necessity of correcting the deviations of the revolution and getting closer to the lofty ideals. And it refers to the connection with the new Islamic civilization.
Purpose: By referring to the theory of the revolutionary system, the author is trying to explain and compare the principles and thoughts of the supreme leader of the revolution on the way to the modern Islamic civilization as a desirable approach to the macro structure of the Mahdist society. in this research; We seek to answer this question, what is the role of the revolutionary system in the statement of the second step of the revolution, and also what is its connection with determining the macrostructure of the Mahdavi society?
Methodology: The type of research is descriptive-analytical, and the library collection method was used to collect data, and the main source of analysis is the "Declaration of the Second Step of the Islamic Revolution".
Findings: Renovation and revision in a timely and continuous manner in order to increase efficiency and effective productivity, remove obstacles, clarify and establish intelligent workflow;
-   Taking a close look at the structure and moving towards problem solving, agility, and designing and creating alternative plans alongside the approved plans;
-   Compilation of scientific documents on the progress and development of the structure and creation of a working group or jihadi action committee;
-   Implementing effective programs in order to reach a suitable structure; By grouping related activities and specialties, designing and developing a system for developing experts and researchers (Jihadist managers) along with empowering the structure;
-   Reducing the size of executive structures, along with laying the groundwork to achieve the ideals of the Islamic Revolution;
-   moving towards the software movement based on the vision document and the basis of establishing justice based on the principle of transparency in the structures of the Islamic Republic;
-   adopting a realistic strategy and eliminating aristocracy and reducing the class gap;
Conclusion: Believing in the problem of waiting as an effective motivation to create mobility in the Shiite society; In order to deal with problems and obstacles, he not only has no fear and sadness, but also lays the groundwork for the movement of Imam Qaim (may Allah have mercy on him). From this platform, the revolutionary system with its indicators (people, thought, structure and jihadi management) can take a step towards meeting the needs of the Mahdavi society.
The supreme leadership of the revolution considered the formation of a government of Islamic values ​​and the formation of a new Islamic civilization as an obligatory prelude that requires necessary preparations. The influence on the mentality of the people, along with the divine tradition, in the way of establishing their own justice, is a prelude to the formation of the new Islamic civilization, and this important (subliminal) also has a role in the grand path of the Mahdavi society, and in this way, it should play an important role. The four aspects of the revolutionary system should be considered important and he should take a step on the way to its elevation.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • statement of the second step
  • revolutionary system
  • modern Islamic civilization
  • macro Mahdavi society
  • Mahdism
  • قرآن کریم
  • بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مجموعه بیانات، قابل‌دسترسی درwww.khamenei.ir
  • ابراهیمی، م.، صدیقی، ح.، ولی پور، ا.، شه گلی، م.، مهمان نواز، ع.، شجاعی، م.، اسماعیلی، م.، و الهی راد، ص. (1400)، گامی به‌سوی تعالی معنوی، تهران، انتشارات دفاع.
  • اداره کل پژوهش و آموزش سیما. (1386)، تجلی پیام در افق رسانه ملی: برگرفته از اندیشه‌های استاد شهید مطهری، تهران، اداره کل پژوهش و آموزش سیما.
  • اربلی، ع. (1421)، کشف الغمة فی معرفة الائمة، ترجمه، حسینی اشکوری، ا.، قم، انتشارات رضی.
  • امینی، ج.، ممبینی، م. (1398)، تبیین مفهوم راهبردی نظریه نظام انقلابی در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش‌های انقلاب اسلامی، 8(30)، 23-48.https://www.roir.ir/article_104606.html
  • اندیشکده زمانه (1397)، گام اول انقلاب نقطه عطفی برای بازیابی اندیشه‌ای در دولت اسلامی، اندیشکده زمانه، مجموعه گفتارها، 2.
  • انوری، ح. (1393)، فرهنگ سخن، تهران، انتشارات سخن.
  • پورسید آقائی، م. (1390)، راهبردهای فرهنگی مهدوی برای جامعه و دول زمینه‌ساز، بر اساس مدل WOT، فصلنامه علمی و پژوهشی مشرق موعود، 4( 15)، 5-34.https://sid.ir/paper/150992/fa
  • جان احمدی، ف. (1388)، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تهران: نشر معارف.
  • جعفری، م. (1373)، فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو، جلد 6، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  • جوادی آملی، ع. (1397)، ولایت‌فقیه (ولایت فقاهت و عدالت)، قم: نشر اسراء.
  • حائری پور، م. (1394)، شاخص‌های فرهنگی جامعة زمینه‌ساز ظهور، مجموعه مقالات ششمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، جلد اول، مؤسسه آینده روشن. http://noo.rs/RRPgP
  • حسین زاده، ح.، محمد زاده ، ع.، رازانی، ا.، و مطلبی، م. (1400)، شناسایی و اعتبارسنجی شاخص‌های نظام انقلابی در اندیشه امام خامنه‌ای با استفاده از رویکرد هرمنوتیک زمینه گرا و روش دلفی، فصلنامه علمی پژوهش‌های انقلاب اسلامی، 10(37)، 151-171 .https://www.roir.ir/article_135657.html
  • خمینی، ر. (1374)، صحیفه امام، تهران، مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی.
  • رشاد، ع.(1383)، فرجام قدسی تاریخ، تهران، فصلنامه قبسات، شماره 33.
  • رهدار، ‌ا.، بابایی، ح.، خراسانی، ر.، و کرمی‌قهی، م. (۱۳۸۸)، جستاری نظری در باب تمدن، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تهران.
  • زرین‌کوب، ع. (1382)، کارنامه اسلام، تهران، امیرکبیر.
  • سیلانی، ع. (1394)، نظام سیاسی مطلوب در فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری، فصلنامه معرفت، 25(225)، 29-46. http://noo.rs/gkq5G
  • صالحی زاده، ع.، عباسپور، ا. (1402)، تمدن نوین اسلامی در بستر امت دولت ساز در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، دو ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠمی ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ ﺗﻤﺪن ﻧﻮﯾﻦ اﺳﻼمی، 6(11)، 283-380.  https://doi.org/22070/nic.2023.16398.1189
  • عمید زنجانی، ع. (1376)، گزیده انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، تهران: انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • عمید، ح.(1390)، فرهنگ اصطلاحات عمید، انتشارات امیرکبیر.
  • عنایت، ح. (1371)، انقلاب اسلامی در ایران 1979: مـذهب به‌عنوان ایـدئولوژی سیاسـی، ترجمـه منتظر لطف،م.، مجله فرهنگ و توسعه، 1(3)، 42-51. https://sid.ir/paper/442912/fa
  • غلامی، ر. (1396)، درسگفتار فلسفه تمدن نوین اسلامی، تهران: خانه اندیشمندان علوم انسانی، جلسه سوم: تعریف، مختصات و مراحل تمدن توین اسلامی، 03/05/1396https://r-gholami.ir/?p=1775
  • فوزی، ی.، صنم زاده، م. (1391)، تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) ، فصلنامه علمی – پژوهشی تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی، 3(9) ،7-40 .https://tarikh.maaref.ac.ir/article-1-1164-fa.html
  • کریم زاده، ط. (1393)، شاخصه‌های مدیریت جهادی از منظر مقام معظم رهبری، نشریه معارف، 12(107). https://noo.rs/FZivh
  • کفیلی، ر.، بهروزی لک، غ. (1401)، نقش و جایگاه آموزه‌های مهدویت در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (با تأکید بر آموزه عدالت) ، نشریه مطالعات بیداری اسلامی، 23، 7-27. https://www.iabaj.ir/article_149679.html
  • مبینی دهکردی، ع.، و کشتکارهرانی، م. (1393)، بررسی تأثیر مدل سه‌شاخگی بر نوآوری اجتماعی، فصلنامه مدیریت نوآوری، 3(4)، 57-75. http://noo.rs/jrWnJ
  • مجلسی، م. (1386)، بحارالانوار، تهران، انتشارات اسلامیه، ج 52.
  • مجیدی، م.، سبزی کریم‌آبادی، ی. (1401)، جایگاه حلقه‌های میانی در حکمرانی تشکیلاتی و نقش آن در تمدن سازی، با نگاهی به مقوله تحسب، دو ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠمی ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ ﺗﻤﺪن ﻧﻮﯾﻦ اﺳﻼمی، 5(9)، 29-52.   https://doi.org/22070/nic.2022.15582.1158
  • مدیریت حوزه علمیه قم (1383)، درآمدی بر آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در علوم دینی، قم: انتشارات مرکز حوزه علمیه قم.
  • مصباح یزدی، م. (1372)، آموزش فلسفه، ناشر: سازمان تبلیغات اسلامی، مؤسسه چاپ و فجر تهران.
  • الویری، م. (1392)، «اندیشه مهدویت و تمدن نوین اسلامی»، فصلنامه انتظار موعود، 13(42)، -26.

https://www.magiran.com/volume/91491

  • The Holy Quran.
  • Statements of the Supreme Leader (Madazla Al-Aali); Collection of statements, accessible at www.khamenei.ir. [In Persian ].
  • Ebrahimi, M., Sediqi, H., Valipour, A., Shahgoli, M., Mehman Nawaz, A., Shujaei, M., Esmaili, M., and Elahi Rad, S. (1400), a step towards spiritual excellence, Tehran, Defense Publications. [In Persians ].
  • SIMA General Directorate of Research and Education (2006), the manifestation of the message in the horizon of the national media: taken from the thoughts of Professor Shahid Motahari, Tehran, SIMA General Directorate of Research and Education. [In Persian ].
  • Erbali, A. (1421), Kashf al-Ghamma fi Marafah Al-A'imah, translated by Hosseini Ashkuri,A., Qom, Razi Publications. [In Persian ].
  • Amini, J.,& Mambini,M. (2018), "Explaining the strategic concept of the revolutionary system theory in the Islamic Republic of Iran", Islamic Revolution Research Quarterly, 8( 30), 23-48.

https://www.roir.ir/article_104606.html  [In Persian ].

  • Zamane think tank (2017), "The first step of the revolution is a turning point for the recovery of an idea in the Islamic state", Zamane think tank, speech collection, number 2. [In Persian ].
  • Anvari, H. (2013), Farhang Sokhon. Tehran, Sokhon Publications. [In Persian ].
  • Pour Seyed Aghaei, M. (2013), "Mahdavi cultural strategies for society and countries, based on the SWOT model", Mashreq Mououd Scientific and Research Quarterly, 4( 15), 34-5. https://sid.ir/paper/150992/fa [In Persian ].
  • Jan Ahmadi, F. (1388), History of Islamic Culture and Civilization, Tehran: Ma'arif Publications. [In Persian ].
  • Jafari,M. (1373), Farhang Pirou, Farhang Poror, Volume 6. Tehran: Scientific and Cultural Publications. [In Persian ].
  • Javadi Amoli, A. (2017), Velayat Faqih (Province of Jurisprudence and Justice), Qom, Isra Publishing House. [In Persian ].
  • Haaripour, M. (2014), "Cultural indicators of the society that is the basis for the emergence", Proceedings of the 6th International Conference on Mahdism Doctrine, Volume 1, Aindeh Roshan Institute. http://noo.rs/RRPgP [In Persian ].
  • Hosseinzadeh, H. , Mohammadzadeh, A., Razani, A., & Matalabi, M. (1400), "Identification and Validation of Revolutionary System Indicators in Imam Khamenei's Thought Using Context-Oriented Hermeneutic Approach and Delphi Method", Scientific Quarterly of Islamic Revolution Research, 10( 37), 151-171. https://www.roir.ir/article_135657.html [In Persian ].
  • Khomeini, R. (1374), Imam Khomeini's Book, Tehran, Institute for Preservation and Publication of Imam Khomeini's Works. [In Persian ].
  • Rashad, A. (1383), Farjam Qudsi Tarikh, Tehran, Qobsat, No. 33, [In Persian ].
  • Rahdar, A. Babaei, H., Khorasani, R., & Karmiqahi, M. (2008), Theoretical research about civilization. Islamic Science and Culture Research Institute. Tehran. [In Persian ].
  • Zarin Koob, A. (1382), Karnameh Islam, Tehran, Amir Kabir. [In Persian ].
  • Silani, A. (2014), "Desirable Political System in the Political Philosophy of the Supreme Leader", Marafet Quarterly,25(225),29-46. http://noo.rs/gkq5G [In Persian ].
  • Salehizadeh, A., & Abbaspour,E. (1402), "New Islamic civilization in the context of the state-building nation in the thought of the Supreme Leader of the Islamic Revolution", two scientific chapters on the foundations of modern Islamic civilization, 6(11), 283-380.

https://doi.org/10.22070/nic.2023.16398.1189  [In Persian ].

  • Amid Zanjani, A.(1376), selection of the Islamic Revolution and its roots, Farhang and Islamic Guidance Publications, Tehran. [In Persian ].
  • Amid, H. (1390), Dictionary of Omid Terms, Amirkabir Publications.
    [In Persian ].
  • Enayat, H. (1371), "Islamic Revolution in Iran 1979: Religion as a Political Ideology", translated by Montazer Lotf, M., Culture and Development Magazine, 1(3), 42-51. https://sid.ir/paper/442912/fa [In Persian ]..