شاخص های کارگزار حکومتی خوش نام، با استفاده از رویکرد تلفیقی تحلیل محتوای کمی و کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه بوعلی سینا

چکیده

امام علی علیه‌السلام در خطبه 23 نهج‌البلاغه، خوش‌نامی کارگزار در میان مردم را بهترین ثروت برای کارگزار حکومت معرفی می‌کند که شناخت شاخص های مؤثر در خوش‌نام شدن کارگزار نزد مردم را موضوعی حائز اهمیت می‌کند. هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سؤال است که ویژگی‌های مؤثر در خوش‌نامی کارگزار در میان مردم چه هستند؟روش پژوهش مبتنی بر استفاده از روش تحلیل محتوا است، که در گام نخست، در نمونه آماری 600 نفرِ از اعضای علمی دانشگاه‌ها، سؤال پژوهش مورد پرسش قرار گرفت و بر پایه فنون تحلیل محتوای کمی، 24 ویژگی که دارای بیشترین فراوانی بودند، شناسایی شد. در مرحله دوم، با بهره‌گیری از فنون تحلیل محتوای کیفی، ویژگی-های کشف‌شده در طبقات مختلف، عنوان‌بندی و معین شدند. یافته‌ها نشان داد که کارگزار برای خوش‌نام شدن نیازمند برخورداری از دو امتیاز حرفه‌ای و اخلاقی است. امتیاز حرفه‌ای شامل شاخصه‌‌های همچون؛ پشتکار و جدیت در کار، پایبندی عملی به قانون، تصمیم‌گیری عالمانه و قاطعیت در اجرا، تحول‌خواهی از مسیر نظرخواهی و رعایت عدم تبعیض جنسیتی نسبت به زنان در مشارکت آن‌ها در امور مختلف است. امتیاز اخلاقی شامل شاخصه‌های همچون؛ جلب رضایت خداوند، رفتار کریمانه با مردم و برخورداری از سلامت مالی اقتصادی است. نتایج بیان دارد که اهتمام کارگزار برای کسب و یا نگه‌داری شاخصه‌های مطرح‌شده، زمینه‌های ماندگار شدن کارگزار در جامعه را به‌عنوان خدمت‌گزاری موردپسند مردم را فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The indicators of a well-known government agent, using the integrated approach of quantitative and qualitative content analysis

نویسنده [English]

  • hossein gorjipour
Bu Ali Sina University
چکیده [English]

. The aim of the current research is to answer the question, what are the effective characteristics in the good reputation and positive durability of the agent among the people? The research method is based on the use of content analysis method, which in the first step, in a statistical sample of 600 academic members of universities, the research question was asked, and based on quantitative content analysis techniques, 24 characteristics that had the highest frequency, it was identified. In the second stage, by using qualitative content analysis techniques, the features discovered in different classes were labeled and defined. Research findings: The findings showed that a broker needs to have two professional and ethical points in order to be well-known. The professional score includes indicators such as; Persistence and seriousness in work, practical adherence to the law, wise decision-making and decisiveness in implementation, seeking change from the path of opinion polling and observing non-gender discrimination towards women in their participation in various affairs. Ethical score includes indicators such as; Pleasing God is treating people generously and having financial health. The results show that the broker's efforts to acquire or maintain the mentioned points and indicators provide the grounds for the broker to remain in the society as a popular service to the people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • government broker
  • Reputation indicators
  • reputation
  • reputation broker
  • quantitative and qualitative content analysis