شاخص‌های کارگزار حکومتی خوش‌نام، با استفاده از رویکرد تلفیقی تحلیل محتوای کمی و کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

هدف: امام علی علیه‌السلام در خطبه 23 نهج‌البلاغه، خوش‌نامی کارگزار در میان مردم را بهترین ثروت برای کارگزار حکومت معرفی می­کند که شناخت شاخص­های مؤثر در خوش‌نام شدن کارگزار نزد مردم را موضوعی حائز اهمیت و قابل‌بحث قرار می‌دهد. هدف پژوهش حاضر، پاسخ به این سؤال است که شاخص­های مؤثر در خوش‌نامی و ماندگاری مثبت کارگزار در میان مردم چیست؟ روش­شناسی: روش پژوهش مبتنی بر استفاده از روش تحلیل محتواست که در گام نخست، در نمونه آماری 600 نفرِ از اعضای علمی دانشگاه­ها، سؤال پژوهش مورد پرسش قرار گرفت و بر پایه فنون تحلیل محتوای کمی، 24 ویژگی که دارای بیشترین فراوانی بودند، شناسایی شد. در مرحله دوم، با بهره­گیری از فنون تحلیل محتوای کیفی، ویژگی­های کشف‌شده در طبقات مختلف، عنوان­بندی و تعیین شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که کارگزار برای خوش‌نام شدن نیازمند برخورداری از دو امتیاز حرفه­ای و اخلاقی است. امتیاز حرفه­ای شامل شاخص­­هایی همچون؛ پشتکار و جدیت در کار، پایبندی عملی به قانون، تصمیم­گیری عالمانه و قاطعیت در اجرا، تحول‌خواهی از مسیر نظرخواهی و رعایت عدم تبعیض جنسیتی نسبت به زنان در مشارکت آن‌ها در امور مختلف است. امتیاز اخلاقی شامل شاخص­هایی همچون؛ جلب رضایت خداوند، رفتار کریمانه با مردم و برخورداری از سلامت مالی اقتصادی است. نتایج: نتایج بیان دارد که اهتمام کارگزار برای کسب و یا نگه‌داری امتیازات و شاخصه‌های مطرح‌شده، زمینه‌های ماندگار شدن کارگزار در جامعه را به‌عنوان خدمت­گزاری موردپسند مردم را فراهم می­کند.
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The indicators of a well-known government agent, using the integrated approach of quantitative and qualitative content analysis

نویسنده [English]

  • Hossein Gorjipour
Ph.D in Public Administration, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research is to answer the question, what are the indicators of a reputable broker? Or what indicators should a government broker have in order to remain as a well-known broker in the historical memory of the people?
Methodology: In this research, data extraction and analysis have been done using quantitative and qualitative content analysis methods. In the first step, an attempt has been made to identify and quantify specific and obvious concepts related to the research question based on the characteristics of the quantitative content analysis method, and further, based on the characteristics of the qualitative content analysis method, exploratory concepts based on similarities, differences and relationships should be organized and classified. In order to collect the required data, 600 interviews were conducted through phone calls and face-to-face meetings with members of the scientific community of universities, which were conducted randomly and due to availability. The features introduced in the interviews were determined in the form of 24 basic concepts after reviewing and removing duplicate and similar items.
Findings: The findings of the research showed that indicators such as persistence and seriousness in solving people's problems, practical adherence of the agent to the laws, decision-making in a scientific way 
and decisiveness in implementation on the part of the agent, enjoying the spirit of change by using the opinion and vote of the elites Non-gender discrimination in assigning responsibilities, paying special attention to pleasing God in all work, benevolent behavior in dealing with people and having financial and economic health in life, are among the most important and basic behavioral and moral characteristics of agents to remain in people's minds and to It is good to remember them. The classification and analysis of the indicators introduced in the research showed that agents are evaluated and judged by people from two professional (executive) and ethical dimensions. Having indicators such as; Financial and economic health, benevolent behavior with people, and pleasing God, are known as moral points for a broker in the eyes of public opinion, and other indicators such as; Perseverance and seriousness in solving problems, Practical adherence to the rules, No gender discrimination, change from the path of asking for opinions, Scientific decision-making and decisiveness in implementation As professional privileges for brokers, it will be in the eyes of the public.
Conclusion: The results of the present research showed that from the point of view of the elite society (academic members of the universities), every agent is judged and evaluated from the two dimensions of professional performance and ethical performance, and any agent who is accepted , he will have a well-known face and a positive image in the eyes of the people. The most important result of the current research is to introduce professional and ethical indicators for the good reputation of agents in the eyes of the people, and also to introduce such people for the new generation of managers in the new era of Islamic civilization, so that future managers will know the characteristics that are effective in good reputation. Some brokers of the past know the way to gain credit and successful service to the society, so that during the history of Islam, brokers such as; The Prophet of Islam and Imam Ali and other contemporary figures; Imam Khomeini (RA), the Supreme Leader, Martyr Rajaee, Martyr Beheshti and Martyr Soleimani were named, each of whom are equal role models in introducing potential agents of society.
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • government broker
  • Reputation indicators
  • reputation
  • reputation broker
  • quantitative and qualitative content analysis
  • قرآن کریم
  • نهج‌البلاغه
  • اخی،م.، و چولکی،ع.(1400). شاخص­های انتخاب کارگزاران در جامعه اسلامی از منظر امام علی(ع). حکمرانی متعالی، 2 (2)، 140-152. https://hm.sndu.ac.ir/article_1855.html
  • اکبری،ا.(1401). رابطه مؤلفه‌های مدیریت جهادی در بیان مقام معظم رهبری، با محبوبیت سردار سلیمانی و اولویت‌بندی آن­ها. شاهد اندیشه،2(1)، 97-128.https://www.shahedeandisheh.ir/article_155451.html
  • الوانی،م.، اردلان، ا.، و محمدی فاتح،ا.(1387). طراحی و تدوین الگوی مناسب شایستگی‌های مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش با بهره‌گیری از دیدگاه امام خامنه­ای. پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، 1 (1)، 1-30. https://hrmj.ihu.ac.ir/article_19626.html
  • برزگر،ا.، و امانلو،ح.(1395). شاخص­های مطلوب سبک کارگزاران نظام مردم‌سالار دینی. پژوهش­های راهبردی سیاست. 4 (16)، 9-37. https://qpss.atu.ac.ir/article_3977.html
  • پیرانی،ش.، و عابدی،ع.(1402). الگوی رفتاری سیاسی شهید رجائی به‌مثابه‌ی کارگزار تراز اسلامی، مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، 6 (1)، 52-92.https://doi.org/10.22070/nic.2023.17716.1239
  • خمینی، ر.(1383). صحیفه امام، تهران: مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره).
  • دانائی­فرد، ح. و مظفری، ز.(1387). ارتقاء روایی و پایایی در پژوهش­های کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژی­های ممیزی پژوهشی. پژوهش­های مدیریت،1(1)، 131-162.http://ensani.ir/fa/article/41936
  • سلیمانی،ز.، و منتظر القائم،ا.(1400). بررسی ویژگی­های کارگزار تمدن ساز در قرآن (با تأکید بر کارگزار حکومت‌گر). قرآن فرهنگ و تمدن، 1(2)، 48-75.https://doi.org/ 10.22034/jksl.2021.307119.1040
  • ظریف­منش،م.، و وطن‌دوست، غ.(1402). بررسی عوامل درون‌سازمانی ناجا و تأثیر آن بر محبوبیت و مقبولیت اجتماعی. مطالعات استراتژیک دفاعی، 21 (91)، 75-92. https://sds.sndu.ac.ir/article_2305.html
  • عابدی،آ.، علی دوست،ا.، و قاسمی،ح.(1401). شناسایی و مؤلفه‌های تصویرسازمانی سازمان ورزش و جوانان اصفهان. علوم ورزش،14(46)، 281-298.https://journals.iau.ir/article_699458.html
  • عنایتی،ت.، و دزداری،م.(1392). شناسایی ابعاد تصویرسازمانی در دانشگاه برای ارائه مدل. مدیریت سازمان­های دولتی، 2(6)، 107-120https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2558.html
  • عیوضی،م.(1379). مبانی تصمیم‌گیری و دیدگاه‌های امام خمینی نسبت به روابط بین‌الملل. مجموعه مقالات نهمین سمینار بررسی سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی (س)، 151 -196. http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_141353
  • قائدی،م.، و گلشنی،ع.(1395). روش تحلیل محتوا، از کمی­گرایی تا کیفی­گرایی. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 7 (23)، 57-82.

https://dor.org /20.1001.1.22285516.1395.7.23.4.4

  • قربانی­زاده، و.، بیشه،م.، و جهان‌بین،ف.(1399). شایستگی کارگزاران دولت اسلامی ایران با رویکرد تمدن نوین اسلامی. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 4 (15)، 137-166.

https://journals.sndu.ac.ir/article_1378.html

  • گرجی پور،ح.، و حاجیلوئی­محب،م.(1402). مقبولیت بخشی به مدیران و کارگزاران حکومتی بر پایه توصیه‌های امیر مؤمنان امام علی علیه‌السلام. پژوهش­های مدیریت انتظامی، 18 (4)، 101-130. https://civilica.com/doc/1975685/
  • گودرزی،س.، و جابرانصاری،م.(1402). بررسی عوامل مؤثر بر تصویرسازمانی (مطالعه موردی: بانک سینا). کنفرانس بین‌المللی مدیریت، حسابداری و توسعه اقتصادی، 27 شهریور، تفلیس: گرجستان. https://civilica.com/l/116813/
  • محمدی،م.، سلیمی،ق.، و مختاری، ز.(1395). نقش شایستگی­های عاطفی- اجتماعی مدیران در ارتقای شایستگی­های فنی، زمینه­ای رفتاری کارکنان از منظر توسعه منابع انسانی. پژوهش­های مدیریت منابع سازمانی، 6 (3)، 195-214.

http://ormr.modares.ac.ir/article-28-10003-fa.html

  • پور­صادق،ن.، محمدی­فاتح،ا.، و عبدی،ب.(1401). مختصات تحول‌گرایی در سپهر اندیشه مقام معظم رهبری. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 6 (22)، 133-172.

https://issk.sndu.ac.ir/article_1874.html

  • مرادی،م.(1398). عوامل مؤثر بر عملکرد کاری پلیس با نگرشی به تصمیم‌گیری حکیمانه. توسعه‌سازمانی پلیس، 16 (71)، 101-124. https:// magiran.com/volume/168312
  • موسوی­زاده،ش.(1396). تحلیل متنی نظریه حاکمیت قانون در ایران. مجلس و راهبرد، 24(92)، 175-203. http://ensani.ir/fa/article/427152/
  • مومنی­راد،ا.(1392). تحلیل محتوی کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج. اندازه­گیری تربیت، 4 (14)، 187-221. https://jem.atu.ac.ir/article_92.html
  • میرشکاری،ا.(1393). قانون و قانون‌گرایی در سیره امام خمینی (س). تهران: مؤسسه عروج.
  • وثوقی­نیری،ع.، شاطری،س.، بارانی،ص.، مهری،د.، و چهارمحالی،ح.(1396).شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تصویرسازمانی. پژوهش­های مدیریت انتظامی،12 (4)، 567-586.http://pmsq.jrl.police.ir/article_18858.html
  • نورانی،ق.، و نادری،م.(1403). کارگزار ولایی در دولت اسلامی با تأکید بر دیدگاه امام خامنه­ای (اهمیت، شاخص، راهکار). مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، 7 (1)، 129-176.https://nic.shahed.ac.ir/article_4484.html
  • پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، farsi.khamenei.ir
  • پایگاه اطلاع­رسانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، pririb.ir

 

  • Abedi, A., Ali Dost, E., & Ghasemi, H. (2022). Identification and organizational image components of Isfahan Sports and Youth Organization. Sports Science, 14 (46), 281-298. https://journals.iau.ir/article_699458.html [In Persian].
  • Adair, J. E. (2007). Decision making and problem solving strategies (Vol. 9). Kogan Page Publishers.
  • Akhi, M., & Cholaki, I.(2021). Indicators of selection of brokers in Islamic society from the perspective of Imam Ali. Transcendent Governance, 2 (2), 140-152. https://hm.sndu.ac.ir/article_1855.html [In Persian].
  • Akbari, A.(2022). The relationship between the components of jihadi management in the expression of the position of supreme leader, with the popularity of Sardar Soleimani and their prioritization. Shahid Andisheh, 2 (1), 128-97.

https://www.shahedeandisheh.ir/article_155451.html [InPersian].

  • Alwani, S., Ardalan, O., & Mohammadi F.(2015). Designing and compiling a suitable model of the competencies of managers and commanders in the army organization using Imam Khamenei's point of view. Human Resource Management Research, 8 (1), 1-30. https://hrmj.ihu.ac.ir/article_19626.html [In Persian].
  • Ayouzi, M.(2000).The basis of decision-making and Imam Khomeini's views on international relations. Collection of articles of the 9th seminar on theoretical and practical life of Imam Khomeini (pbuh), 151-196.

http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_141353 [In Persian].

  • Barzegar, E., & Amanlou, H.(2015). Desirable indicators of the style of agents of the religious democratic system. Strategic Policy Research, 4 (16), 9-37. https://qpss.atu.ac.ir/article_3977.html [In Persian].
  • Danai Fard, H., Mozafari, z.(2007). Enhancing validity and reliability in qualitative management research: Reflection on research audit strategies. Management Research, 1(1), 131-162.

http://ensani.ir/fa/article/41936 [In Persian].

  • Enayati, T., & Dozdari, M.(2012). Identifying dimensions of image organization in the university to present the model. Management of Government Organizations, 2 (6), 107-120.

https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2558.html [In Persian].

  • Ghorbanzadeh,R., Bisheh, M., & Jahanbin, F.(2019). Competence of agents of the Islamic State of Iran with the approach of modern Islamic civilization. National Defense Strategic Management Studies, 4 (15), 137-166.

https://journals.sndu.ac.ir/article_1378.html [In Persian]

  • Gorjipour, H., & Mohammad Mahdi,H. (2023). Partial acceptability to managers and government agents based on the recommendations of the Commander of the Faithful, Imam Ali. Police Management Research, 18(4), 101-130. https://civilica.com/doc/1975685/[In Persian].
  • Gudarzi, S., & Jabransari, M. (2023). Investigating factors affecting image organization (case study: Sina Bank). International Conference on Management, Accounting and Economic Development, 27 September, Tbilisi: Georgia. https://civilcom/l/116813/ [In Persian].
  • Pirani, S., & Abedi, A.(2023). Martyr Rajaee's political behavioral model as an agent of Islamic balance. New Islamic Civilization Fundamental Studies, 6 (1), 52-92. https://doi.org/22070/nic.2023.17716.1239 [In Persian].
  • Khomeini, R.(2004). The Book of Imam. Tehran: Institute for publishing and editing the works of Imam Khomeini (RA). [In Persian].
  • Krygier, M. (2016). The Rule of Law: Pasts, Presents, and a possible Annual Review of Law and Social Science, 12 ,199-229.https://doi.org/10.1146/annurev-lawsocsci-102612-134103
  • Noorani, Q., & Naderi, M.(2024). State agent in the Islamic state with an emphasis on the view of Imam Khamenei (importance, index, solution). New Islamic Civilization Fundamental Studies, 7 (1), 129-176. https://doi.org/ 22070/nic.2024.18043.1258 [In Persian].
  • Mirshkari, A. (2014). Law and legalism in Imam Khomeini's biography, Tehran: Aruj Institute. [In Persian].
  • Mohammadi, M., Salimi, Q., & Mokhtari, Z.(2015). The role of social-emotional competencies of managers in promoting the technical and behavioral competencies of employees from the perspective of human resources development. Organizational Resource Management Research, 6 (3), 195-214. http://ormodares.ac.ir/article-28-10003-fa.html [In Persian].
  • MohammadiFateh,A.,­ Abdi,B., & Pour­Sadegh,­N.(2022). Coordinates of transformationalism in Sepehr Andisheh of Supreme Leader. National Defense Strategic Management Studies, 6 (22), 133-172.

https://dor.org 20.1001.1.74672588.1401.6.22.5.4 [In Persian].

  • Momenirad, r.(2012). Qualitative content analysis in research: nature, stages and validity of results. Tarbiat Tarbiat, 4 (14), 187-221.

https://jem.atu.ac.ir/article_92.html [In Persian]

Mousavizadeh, Sh. (2016). Textual analysis of the rule of law theory in Iran. Majlis and Strategy, 24 (92), 175-203. http://ensani.ir/fa/article/427152/

[In Persian].

  • Moradi, M.(2018). Factors affecting police work performance with an attitude towards wise decision making. Police Organizational Development, 16 (17), 101-124. https:// magiran.com/volume/168312 [In Persian].
  • Qaidi, M., & Golshani, A. (2016). Content analysis method, from quantitative to qualitative. Psychological Methods and Models, 7 (23), 57-82. https://dor.org /1001.1.22285516.1395.7.23.4.4 [In Persian].
  • Rajaei, Gh. (2012). Impressions of the biography of Imam Khomeini (RA). Tehran: Institute for editing and publishing the works of Imam Khomeini (RA). [In Persian].
  • Rudsari, H. (2014). A ray of the sun. Tehran: Institute for editing and publishing the works of Imam Khomeini (RA). [In Persian].
  • Soleimani, Z., & Montazer al-Qaim, Ar. (2021). Investigating the characteristics of the civilizing agent in the Qur'an (with emphasis on the governing agent). Quran Culture and Civilization, 1 (4), 48-75.

https://doi.org/ 10.22034/jksl.2021.307119.1040 [In Persian].

  • Suhairom, N., Musta’amal, A.., Mohd Amin, N., Kamin, Y., & Abdul Wahid, N. (2019). Quality culinary workforce competencies for sustainable career development among culinary professionals. International Journal of Hospitality Management, 81, 205-220.https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.04.010
  • Zaree, H.,& Nahravanian, P. (2016). The effect of the critical thinking training course on decision-making styles and problem-solving styles. Cognitive Strategies in Learning, 5 (9), 13-31.

https://asj.basu.ac.ir/article_2122.html [In Persian].

  • Zarif Menesh, M., & vatandoost, Gh.(2023). Investigating internal organizational factors of Naja and its effect on popularity and social acceptability. Defense Strategic Studies, 21(91), 75-92.

https://sds.sndu.ac.ir/article_2305.html [In Persian].

  • Vosoghi Nairi, A., Shatri, S., Barani, S., Mehri, D., & Chaharmahali, H.(2016). Identifying the influencing factors on image organization. sPolice Management Research, 12 (4), 567-586.

http://pmsq.jrl.police.ir/article_18858.html [In Persian].

  • Waggoner ,D. (2020). The use of political skill in organizational change. Journal of Organizational Change Management.

https://doi.org/ 10.1108/JOCM-12-2018-0357:2-11