نگاه انتقادی امام موسی صدر به افول منزلت مادری زن در تمدن مادی‌گرایانه غرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

مادر و مادری هویت و منزلت والایی در آموزه‌های دینی دارد. توجه به نقش مادری زن که یک نقش خانوادگی تلقی می‌شود به‌عنوان یک راهبرد مهم و اساسی برای ساختن مدینه فاضله، از نوآوری‌های امام موسی صدر است. امام موسی صدر از جمله کسانی است که به منزلت مادر به‌عنوان رکن رکین خانواده توجه ویژه‌ای داشته و مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش زن در خانواده را مادری می‌داند که این امر نقش کلیدی در تربیت و سلامت خانواده و جامعه دارد. هدف از نگارش این مقاله که با بهره‌گیری از روش توصیفی- تحلیلی انجام‌شده، نگاه نقادانه امام موسی صدر به افول منزلت مادری در تفکر مادی‌گرایانه غرب است. یافته‌ها و نتایج نشان داد که امام موسی صدر معتقد است حفظ منزلت زن و جایگاه مادری،‌ نقش اساسی در قوام و استحکام خانواده و جامعه دارد و لازمه‌ی آن، انجام وظیفه مادری به‌شکل مطلق و نامحدود، کم‌رنگ نکردن بُعد مادرانه و تجاری نساختن آن است. اما در دوره‌ی جدید تمدنی و جوامع مادی‌گرا، مادری کردن به تجارتی تبدیل شده است که با استخدام خدمتکار و دایه، حس مادری تشریفاتی، جایگزین حس مادرانه فطری و واقعی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Imam Musa Sadr's critical view on The decline of the dignity of motherhood of a woman in the western materialistic civilization

نویسنده [English]

  • Ali Ahmedpour
Associate professor, Department of Islamic Studies, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The purpose of writing this article, which is done with a descriptive-analytical method, is Imam Musa Sadr's critical view of the decline of maternal dignity in the materialistic thinking of the West; Because in the position and position of mother, the type of civilization and worldview and attitude have a great impact. Three important issues are noteworthy in Sadr's works: First, he criticizes Western civilization in detail. The second issue is that the desired civilization of Sadr is based on religious teachings. His interpretation of the desired civilization is "religious and eastern civilization", which is different and distinct from the western civilization in terms of themes and content. The third point is that the agent of civilization is the human being who moves towards civilization with his own will.
Methodology: The research method in this article is descriptive-analytical and critical, in which, by using the method of document study, the foundations and intellectual system of Imam Musa Sadr and Western civilization were first discussed, then by referring to opinions, opinions, writings and speeches. Imam Musa Sadr, the position and status of women as mothers in Islamic and Western civilizations have been investigated, explained and criticized.
Findings: Looking at the motherly role of a woman, which until now was considered a family role, is one of the innovations of Imam Musa Sadr as a basic strategy for building society. According to him, the societies that have suffered from intergenerational emotional breakdowns and have been attacked by moral crises have been deprived of ."maternal sense" and maternal affection In these societies, some have tried to replace this deprivation, to buy a sense of motherhood for them, and by hiring servants or institutions or nannies, to replace the sense of ceremonial motherhood. The historical root of the "commercialization" of the mother's position and the formation of "various companies" to replace the mother in the family is another issue that has received Sadr's attention. It should be noted that the deprivation of the family and society from the status of women and mothers is a great challenge of human material civilization. Sadr also points to the consequence of commercializing motherhood and ritualizing it, and that the new generation, who had little benefit from the sense of motherhood or the sense of motherhood was bought for them, when it was their turn, behaved in the same way for the next generations and There was no longer any hopeless service, God's infinite love, and deep and unbreakable affection. The maelstrom of material life drowns even the parents of the past generations in its waves, so that the new generation does not know them at all. Because of this, the generations were separated from each other and the emotional and intellectual connection between them was cut and the past and present were separated from each other.
Conclusion: The role of women in the family in the form of mother and maternal affection is actually a step to remove one of the main harms of the new civilization and move towards an ideal civilization, and it is on this basis that it can be said that Sadr has changed the perspective of the transverse relationship between the family and the society. To a longitudinal relationship and explanation of the motherly position of women in the family, in practice, the role of mother has been raised as a pillar of civilization. Depriving the family and society of the real capacity and status of women and mothers and their religious education is a great challenge of human material civilization. Getting rid of this great hardship and challenge that threatens the future of the entire civilization depends on the revival of the role of the mother and her motherly upbringing based on religious and Quranic principles. Therefore, Sadr believes that a woman, as a mother, is the main pillar of the family and society, and the responsibility of consolidating the family and the success of the family institution as a social responsibility rests with the woman.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • mother
  • woman
  • materialistic thinking
  • maternal dignity
  • Imam Musa Sadr
  • احمدپور، ع.، و فتحی، ا. (1403). جایگاه انسان‌شناختی واقع‌گرایانه زن در اسلام و تمدن غرب از دیدگاه امام موسی صدر. اسلام و مطالعات اجتماعی. 11(4) ، 65-94.https://jiss.isca.ac.ir/article_75770.html
  • ابن‌شعبه‌حرانی،ح. (1404ق). تحف‌العقول. تصحیح علی‌اکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین، چاپ دوم.
  • افشارطهرانی، آ.، و علیپور، ف. (1398). دیدگاه تمدن نوین اسلام و فمینیسم در مورد جایگاه مادر در خانواده با توجه به آیات و روایات. مجله سفینه. شماره 64، 149-157.https://ensani.ir/file/download/article/1582027366-9849-64-8.pdf
  • خسروپناه، ع. (1390). جریان‌شناسی ضد فرهنگ‌ها. قم: تعلیم و تربیت اسلامی.
  • خمینی، ر. (1378). صحیفه امام (ره). تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
  • دمارنف، د. (1389). غریزه مادری در مورد فرزندان. عشق و زندگی معنوی. ترجمه آزاده وجدانی. قم: نشر معارف.
  • ریتزر، ج. (1387). نظریه‌ جامعه‌شناسى در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثى. تهران: انتشارات علمی.
  • صادقی‌فسایی، س. (1384). چالش فمینیسم با مادری. مجله مطالعات راهبردی زنان. شماره 28، 19-43. https://www.magiran.com/p290979
  • صدر، م. (1395ب). انسانِ آسمان. ترجمه احمد ناظم. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، چاپ چهارم.
  • صدر، م. (1391).سفر شهادت. ترجمه مهدی فرخیان و احمد ناظم، تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
  • صدر، م. (1394). نای و نی. ترجمه علی حجتی کرمانی. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، چاپ سوم.
  • صدر، م. (1395الف). ادیان در خدمت انسان. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، چاپ چهارم.
  • صدر، م. (1398). دین در جهان امروز. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، چاپ دوم.
  • صدر، م. (1399). زن و چالش‌های جامعه. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، چاپ سوم.
  • صدر، م. (2000م). مسیرة‌الامام‌السیدموسی‌الصدر. اعداد وتوثیق: یعقوب ضاهر، بیروت: دار بلال.
  • فرخیان، م. (1385). اندیشه ربوده شده: گفتارهای صاحب نظران ایرانی و غیرایرانی درباره امام موسی صدر. تهران: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
  • فریدمن، ج. (۱۳۸۱). فمینیسم. ترجمه فیرزوه مهاجر. تهران: آشیان، چاپ چهارم.
  • لک‌زایی، ش. (1402). چیستی تمدن غرب در آرای امام موسی صدر. دوفصلنامه علمی مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی. 6(2)، 1-24.https://doi.org/10.22070/NIC.2024.18525.1274
  • مصاحب، غ. (1380). دائره‌المعارف فارسی. تهران: امیرکبیر.
  • مطهری، م. (1376). مجموعه آثار استاد شهید مطهری. تهران: صدرا.
  • مطهری، م. (1377). یادداشت‌های استاد مطهری. تهران: صدرا.
  • میرزازاده‌احمدبیگلو، ف. (1403). تربیت سیاسی و تبیین نقش آن در تمدن‌سازی نوین اسلامی: بسترها و موانع. دوفصلنامه علمی مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی. 7(1)، 279- 306.

https://doi.org/ 10.22070/NIC.2024.17943.1255

یوسفیان، ح. (1390). کلام جدید. تهران: انتشارات سمت.

  • Ahmadpour, A., Fathi, A. (2024). The realistic anthropological position of women in Islam and Western civilization from the perspective of Imam Musa Sadr. Islam and social studies. 11(4), 65-94.

https://jiss.isca.ac.ir/article_75770.html [In Persian].Ibn Shuba Harrani, h. (1983). Tohaf ul oghool. Edited by Ali Akbar Ghaffari. Qom: Jamia Modaresin, second edition. [In Arabic].

[In Persian].

  • Borjinjad, Z. (2009). Mother's role in raising children. Tahura magazine. No. 6. 183-210.https://ensani.ir/file/download/article/20120329150616-5039-35.pdf [In Persian].
  • Khamenei, S.A. (1996). Statements in Khuzestan women's community. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7284 [In Persian].
  • Khamenei, S.A. (2022). The meeting of different classes of women with the leader of the revolution. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=51647
    [In Persian].
  • Khosropanah, A. (2012), Flowology of Countercultures. Qom: Islamic Education and Training. [In Persian].
  • Khomeini, R. (1999). Imam Khomeini's (RA) Sahifeh. Tehran: Imam Khomeini Editing and Publishing Institute. [In Persian].
  • Demarnev, D. (2009). Mother's instinct about children. Love and spiritual life. Free and conscientious translation. Qom: Maaref Publishing. [In Persian].
  • Ritzer, J. (2008). Sociological theory in the contemporary era. Translated by Mohsen Salasi. Tehran: Scientific Publications. [In Persian].
  • Sadeghi Fosaei, S. (2004). The challenge of feminism with motherhood. Women's Strategic Studies Journal. No. 28, 19-43.

https://www.magiran.com/p290979 [In Persian]

  • Sadr, M. (2015b). man of the sky. Translated by Ahmad Nazim. Tehran: Imam Musa Sadr Cultural Research Institute, 4th edition. [In Persian].
  • Sadr, M. (2011). martyrdom journey. Translated by Mehdi Farkhian and Ahmad Nazim. Tehran: Imam Musa Sadr Cultural Research Institute. [In Persian].
  • Sadr, M. (2014). Reeds and Reeds. Translated by Ali Hojjati Kermani. Tehran: Imam Musa Sadr Cultural Research Institute. third edition. [In Persian].
  • Sadr, M. (2015A). Religions in the service of man. Tehran: Imam Musa Sadr Cultural Research Institute, 4th edition. [In Persian].
  • Sadr, M. (2018). Religion in the world today. Tehran: Imam Musa Sadr Cultural Research Institute, second edition. [In Persian].
  • Sadr, M. (2019). Women and society's challenges. Tehran: Imam Musa Sadr Cultural Research Institute, third edition. [In Persian].
  • Sadr, M. (2000 AD). Masirat ul Imam al-Sayyid Moussa al-Sadr. Numbers and authentication: Yacoub Zaher, Beirut: Dar Bilal. [In Persian].
  • Farkhian, M. (2006). Kidnapped Thought: Speeches of Iranian and non-Iranian experts about Imam Musa Sadr. Tehran: Imam Musa Sadr Cultural Research Institute. [In Persian].
  • Friedman, J. (2001). Feminism. Translated by Firzoh Mohajer. Tehran: Ashian, 4th edition. [In Persian].
  • Lakzai, SH. (2023). What is Western civilization in Imam Musa Sadr's opinion. Biannual scientific journal of fundamental studies of modern Islamic civilization. 6(2), 1-24.

https://doi.org/10.22070/NIC.2024.18525.1274 [In Persian].Musaheb, G.H. (2010). Persian encyclopedia. Tehran: Amir Kabir. [In Persian].

  • Motahari, M. (1376). A collection of works by master Shahid Motahari. Tehran: Sadra. [In Persian].
  • Motahari, M. (1377). Professor Motahari's notes. Tehran: Sadra.

[In Persian].Mirzazadeh Ahmad Bigelow, F. (2024). Political education and explanation of its role in modern Islamic civilization: platforms and obstacles. Biannual scientific journal of fundamental studies of modern Islamic civilization. 7(1), 279-306.  https://doi.org/10.22070/NIC.2024.17943.1255 [In Persian].

  • Yusefian, H. (2010). New word. Tehran: Samt Publications. [In Persian].