تأثیر مؤلفه‌های انسان‌شناختی قرآن در تمدن‌سازی نوین اسلامی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی (ره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.

چکیده

تمدن نوین اسلامی به دنبال نهضت‌های اسلامی و جنبش بیداری اسلامی، ذهن اندیشمندان اسلامی را به خود متوجه ساخته است. با توجه به اهمیت مهندسی تمدن نوین اسلامی و بایستگی استخراج علوم انسانی از قرآن، جایگاه تربیت محوری تمدن اسلامی و اینکه علامه مصباح مباحث تأثیرگذاری در تمدن اسلامی ارائه کرده‌اند، سؤال پژوهش چیستی مؤلفه‌های انسان‌شناختی قرآن در تمدن‌سازی اسلامی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی است که با روش توصیفی تحلیلی و با هدف شناسایی ارکان تمدنی و تأثیر آن در تمدن نوین اسلامی به استخراج و استنباط مؤلفه‌های انسان‌شناختی در حوزه الهیات و ارتباط آن با تمدن‌سازی پرداخته است. در حوزه مؤلفه‌های انسان‌شناختی قرآن در پیوند با تمدن‌سازی نوین اسلامی می‌توان از چهار محور؛ نفس شناسی، سعادت، هویت جمعی انسان و تمدن اسلامی یاد کرد که با تعامل نفس و عمل و رفع مانع سلوک و استمداد از عقل و علم، تکامل و سعادت حاصل گردیده و تأثیر افراد واجد این شاخصه‌ها در هویت جمعی با تداوم خود ارزیابی مستمر، توجّه به ارزش‌هاى اسلامى، باعث اقبال به سنّت‌ها و روح مدنیّت در جامعه اسلامى و منجر به ایجاد تمدن نوین اسلامی خواهد شد.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Influence of the Quran’s Anthropological Components on Modern Islamic Civilization, Based on Allameh Misbah Yazdi’s (may his grave be sanctified) Viewpoints

نویسنده [English]

  • Sayyed mojtaba jalali
Assistant Professor, Department of Islamic Education, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord Branch, Shahrekord University, Shahrekord, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this paper, made by an approach to Allameh Misbah Yazdi’s  (may his grave be sanctified) Islamic thoughtful words, is to identify the anthropological elements and components of the Quran to shape modern Islamic civilization and its influence on this field.
Methodology: The research was made qualitatively, on a descriptive and analytical method. In terms of purpose, the research is fundamental, so the research results are efficient in drawing the Quran's anthropological components to shape modern Islamic civilization. The research was made by a library method, describing various propositions from religious evidence, data gathering via referral to written documents in books, articles, journals, and online searches among reliable resources.
Findings: The research findings imply that for the Quran’s anthropological components, with modern Islamic civilization, from Allameh Misbah’s viewpoints, four items can be inferred, self-knowledge, prosperity, human collective identity, and Islamic civilization. Concerning self-knowledge, discipleship, and its evolution, the interaction of the Self and action, and the influence of the Self dimensions on the elements and obstacles of discipleship are influential insightful, and impulsive damages. For discipleship disasters and struggling with them, the issues of negligence, attachment to temporal pleasures and healing them, the need for a moralist, the influence of a friend, and the necessity of a study plan are significant. For the contradiction between the Self and action, and human being’s quarrel with the Self, there is an opponent, called the Self; in the journey of culture and civilization, the invocation of wisdom and science can be a key to the challenge of good and evil. For the component of prosperity, the relativism of prosperity, the relation between prosperity and action as elements for achieving prosperity, the Quran’s evidence, obedience to the Prophets, and the truthfulness and innateness of prosperity play a significant role in civilization.Concerning human collective identity, individual relationship with society is considered in 5 fields, including pure constructs, skills, industries and inventions, real sciences and knowledge, the constructs with real origin (religious, moral, and legal values), and social powers; human personality and social perfectibility depend on the social elements of heavenly prosperity, the role of environment in human behavior, sanitation ways, and two-dimensional view. For Islamic civilization and its link with anthropological components, besides two functions, attracting public collaboration and Ummah (economic, social, political, and cultural) empowerment, and reducing responsibilities, Islamic civil society has some features such as 1) paying public rights; 2) utilizing thoughts to amend and improve methods and planning; 3) preventing social administrative evils, and preventing public injustice; 4) the public guidance and training; 5) fulfilling social obligations, and enjoining the good and forbidding the wrong, etc. For enjoining the good, people’s responsibility over each other, and the requirement of monitoring mutual behavior imply the fact, which is available partially in civilized societies, with different degrees of civilization. The significance of identifying these human-related components and beliefs, and acquaintance with their influence on modern Islamic civilization may play an undeniable role in drawing objectives, and the content of civilized systems and policies.
Conclusion: Islamic civilization is a set of customs, manners, rules, and principles of life, based on human innate to provide the best conditions for flourishing talents to proceed in the monotheistic direction. In recent years, disregarding Islamic values and the influence of the West has led to the decline of traditions and the spirit of civilization in Islamic society. concerning the Quran’s anthropological components, with modern Islamic civilization from Allameh Misbah’s viewpoints, realization and presence in divine future-making is impossible without self-knowledge, so self-knowledge will emancipate people from material constraint and lead to their role-playing in God’s excellent objectives for mankind. For prosperity, the truth of human happiness depends on permanent and comprehensive pleasure, so the content of civilization is a culture, rooted in the beliefs and values, and Islamic civilization is realized when a better context is created to achieve piety, leading to social prosperity. For human social perfectibility, the mutual relationship between people and their society, bolstering the foundations of social power, and social sanitation, with appropriate approaches, can facilitate the realization of an Islamic advanced and civilized society significantly. For Islamic civilization, considering Islamic values, ​​and dealing with the influence of foreign culture has led to traditions reception and civilization spirit in Islamic society, reviving the society, leading to people's attention and accountability, accordingly, return to Islamic civil society and promoting it to a modern Islamic civilization.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Misbah Yazdi
  • Self-knowledge
  • Prosperity
  • Collective Identity
  • Modern Islamic Civilization
  • قرآن کریم
  • ابن أبی جمهور، محمد بن زین‌الدین (1405ق)، عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه، قم، دار سید الشهداء للنشر.
  • ابن‌بابویه، محمد بن على (1406ق)، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، قم، دارالشریف الرضی للنشر.
  • ابن‌بابویه، محمدبن على (1385)، علل الشرائع، قم، کتابفروشى داورى.
  • ابن‌شعبه‌حرانى، حسن‌بن على (1363ق)، تحف العقول عن آل الرسول صلى الله علیه، قم، جامعه مدرسین.
  • امام خمینی، سید روح‌الله موسوی (۱۳۶۸)، صحیفه نور، تهران، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
  • انصاریان، حسین (1383)، ترجمه قرآن (انصاریان)، قم، انتشارات اسوه.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ بهترین و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه، قم، دفتر مقام معظم رهبری، تاریخ اثر: جلسه هشتم: اخلاص و عدالت، دو پایه سعادت؛ 27/10/ 1385؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ جلسه بیست‌ودوم؛ حدیث معراج؛ دریایی از معارف برای سیر و سلوک؛ 7/3/ 1393؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ جمع طلاب مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (ع)؛ 28/1/95؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ درس اخلاق: پیامبر اعظم (ص) در آینه نهج‌البلاغه، قم، دفتر مقام معظم رهبری؛ 16/7/1385؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ درس‌های اخلاق سال تحصیلی 92- 93 (تواصی به حق)، قم، دفتر مقام معظم رهبری، جلسه سوم؛ تأثیر وظیفه شرعی اجتماعی در سعادت شخص؛ 10/7/1397؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ درس‌های اخلاق سال تحصیلی 92- 93 (محبت خدا)، قم، دفتر مقام معظم رهبری، جلسه بیست‌وهشتم؛ عوامل اجتماعی سعادت اخروی و وظایف دولت؛ 12/4/1393؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ درس‌های اخلاق سال تحصیلی 95-96؛ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن، قم، دفتر مقام معظم رهبری، جلسه بیست‌ودوم؛ جایگاه ایمان به غیب و وفای به عهد در سعادت فردی و اجتماعی انسان؛ 2/2/ 1396؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ درس‌های اخلاق: نجواهای دلتنگی (شرح دعای 45 صحیفه سجادیه)، قم، دفتر مقام معظم رهبری،جلسه نهم؛ دعوت‌های الهی؛ اسباب سعادت؛ 6/4/1394؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ درس‌هاى اخلاق: شرح نصایح امام محمدباقر (ع)، قم، دفتر مقام معظم رهبری، جلسه هشتم: فایده عمل خالص؛ 19/5/1390؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ دیدار با طلاب مدرسه علمیه رشد در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)30/1/1395؛ https://media.montazer.ir
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ راه رویش، قم، دفتر مقام معظم رهبری، جلسه هفتم: بندگی خدا؛ راه سعادت انسان ؛11/8/1390؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ شرح دعای مکارم الاخلاق؛ درس‌های اخلاق سال تحصیلی 1397-1398، قم، دفتر مقام معظم رهبری؛ 1/7/ 1397.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ قم، دفتر مقام معظم رهبری، قم، جلسه بیست‌وسوم؛ عوامل و موانع سلوک. 6/3/1394؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات آیت‌الله مصباح‌یزدی؛ ولایت‌فقیه و خبرگان، همایش ولایت‌فقیه و خبرگان رهبری ـ میناب؛ 24/12/ 1384؛ https:// mesbahyazdi.ir.
  • بیانات مقام معظم رهبری؛ دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌، 29/7/ ۱۳۸۹. https://khamenei.ir.
  • پاینده، ابوالقاسم (1382)، نهج الفصاحه؛ مجموعه کلمات قصار حضرت رسول (ص)، تهران، دنیاى دانش.
  • جعفربن محمد (ع)، 1400ق، مصباح الشریعه، بیروت، اعلمى.
  • حسینی (حکیمه)، مبانی انسان‌شناختی قرآن در تمدن سازی تربیت محور (با تکیه بر تفسیر المیزان)، 1396، نشریه پژوهش‌های تمدن نوین اسلامی، شماره 1، صص 85 تا 108.
  • خبرگزاری مهر؛https://www.mehrnews.com
  • رستمی‌نسب، عباسعلی (1389)، فلسفه تربیتی ائمه اطهار (ع)، کرمان، دانشگاه شهید باهنر.
  • شریف الرضى، محمد بن حسین (1414ق)، نهج البلاغه (للصبحی صالح)، قم، هجرت.
  • العبدالخانی، ساجده (۱۳۹۶)، نقش قرآن در شکوفایی تمدن اسلامی، فصلنامه قرآنی کوثر، پیاپی ۶۰.
  • على بن الحسین (ع) (1376)، الصحیفة السجادیة، قم، دفتر نشر الهادی.
  • کلینى، محمدبن‌یعقوب (1407ق)، الکافی (ط - الإسلامیة)، تهران، دارالکتب الإسلامیه، تهران.
  • مجموعه‌ی تحت وب از آثار سخنسرایان پارسی‌گو؛ https://ganjoor.net
  • مدافع امامت، دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم‌السلام؛ اثبات حقانیت شیعه، پاسخ به شبهات؛https://modafeemamat.blog.ir
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1368)، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی.
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1376)، اخلاق در قرآن، تحقیق و نگارش محمدحسین اسکندرى، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (قدس سره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1383)، به‌سوی او، محقق: محمدمهدی نادری قمی، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1384)، آموزش عقاید، قم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامى.
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1390)، جامعه و تاریخ از نگاه قرآن، قم، انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (قدس سره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1391(الف)، بزرگ‌ترین فریضه، تحقیق و نگارش: قاسم شبان‌نیا، قم، انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (قدس سره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1391(ب)، آفتاب مطهر: زندگی، اندیشه و خدمات علمی و فرهنگی علامه شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، تدوین و نگارش غلامرضا گلی‌زواره، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1391(ج)، به پیشواز خورشید غرب، گزارش سفر آیت‌الله مصباح یزدی به اسپانیا و آمریکای لاتین، تدوین و نگارش: مرتضی موسی‌پور، قم، انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (قدس سره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1391)، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، قم، انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (قدس سره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1397)، رابطه علم و دین، تحقیق و نگارش: علی مصباح، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1398)، فلسفه‌ی سیاست (سلسله دروس مبانی اندیشه اسلامی)، نویسنده: قاسم شبان نیا، قم، انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (قدس سره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1392)، انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، تدوین و نگارش: قاسم شبان‌نیا، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1393)، جرعه‌ای از دریای راز، تدوین و نگارش: محمدعلی محیطی اردکان، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1394)، اخلاق در قرآن، تحقیق و نگارش: محمدحسین اسکندرى، قم، انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (قدس سره).
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1394)، پاسخ استاد به جوانان پرسش‌گر، قم، انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (قدس سره).
  • مولانا، جلال‌الدین‌محمد بلخی (۱۳۸۷)، غزلیات شمس تبریز، مقدمه، گزینش و تفسیر: محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران، انتشارات سخن.
  • ورام بن أبی فراس (1410ق)، مسعود ابن عیسى، تنبیه الخواطر و نزهة النواظر المعروف بمجموعة ورّام، قم، مکتبه فقیه.
  • هاشمى خویى، میرزا حبیب‌الله؛ حسن‌زاده آملى، حسن و کمره‌اى، محمدباقر (1400ق)، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة و تکملة منهاج البراعة (خوئى)، تهران، مکتبة الإسلامیه.
  • هیل، استفن و دیگران (1367)، فرهنگ جامعه‌شناسی، ترجمه‌ی حسن پویایی، تهران، چاپ پخش.
  • Holy Quran
  • Ali ibn al-Hossein (peace be upon him) (1376). Sahifa Sajjadiya, Qom, Hadi Publishing Office.
  • Kulayni, Muhammad ibn Ya'qub (1407 AD), Al-Kafi (Islamic Edition), Tehran, Dar al-Kutub al-Islamiyyah, Tehran.
  • Ansarian, Hussein (1383). Translation of the Quran (Ansarian), Qom, Asvare Publications. [In Persian]
  • Collection of web works of Persian-speaking poets; https://ganjoor. Net.
    [In Persian]
  • Defender of Imamate, Defense of the Sanctity of the Ahl al-Bayt (peace be upon him). Proof of the Authenticity of Shia | Response to Doubts; https://modafeemamat.blog.ir. [In Persian]
  • Hashemi Khoi, Mirza Habibullah; Hassanzadeh Amli, Hassan and Kamarei, Mohammad Baqer (1400 AD), Minhaj al-Bara’ah fi Sharh Nahj al-Balaghah and Takmila Minhaj al-Bara’ah (Khoi), Tehran, Islamic Library.
  • Hill, Stephen, and others (1367). Comprehensive Sociology Dictionary, translated by Hassan Pouyaii, Tehran, Pakhsh Publication.
  • Abi Jomhoor, Mohammad ibn Zain al-Din (1405 CE). Awali al-La'ali al-Aziziyya fi al-Ahadith al-Diniyya, Qom, Dar Sayyid al-Shuhada for Publication.
  • Ibn Babawayh, Muhammad ibn Ali (1385). 'Ilal al-Shara'i, Qom, Dauri Bookstore.
  • Ibn Babawayh, Muhammad ibn Ali (1406 CE). Thawab al-A'mal wa 'Iqab al-A'mal, Qom, Dar al-Sharif al-Radhi for Publication.
  • Ibn Shu'bah Harrani, Hasan ibn Ali (1363 CE), Tahaf al-'Uqul 'an Aal al-Rasul Salla Allahu 'alayh, Qom, Jami'at al-Mudarrisin.
  • Imam Khomeini(may God rest his soul). Sayyid Ruhollah Musavi, Imam Khomeini(may God rest his soul), Seyyed Ruhollah Mousavi (1368), Nour newspaper, Tehran, Islamic Revolution CulturalOrganization.

 

  • Mehr News Agency; https://www.mehrnews.com. [In Persian]
  • Molana, Jalal-ud-Din Mohammad Balkhi (1387). Ghazaliyat-e Shams Tabriz, Introduction, Selection and Interpretation: Mohammad Reza Shafiee Kadkani, Tehran, Sokhan Publications. [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1368). Society and History from the Perspective of the Quran, Tehran, Islamic Propagation Organization.
    [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1376). Ethics in the Quran, Researched and Compiled by Mohammad Hossein Eskandari, Qom, Imam Khomeini(may God rest his soul) Educational and Research Institute.
    [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1383). Towards Him, Researched by Mohammad Mehdi Nadri Qomi, Qom, Publications of the Imam Khomeini(may God rest his soul) Education and Research Institute.
    [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1384). Teaching Beliefs, Qom, International Publishing and Printing Company of the Islamic Propagation Organization. [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1390). Society and History from the Perspective of the Quran, Qom, Publications of the Imam Khomeini(may God rest his soul) Education and Research Institute. [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1391). Questions and Answers, Qom, Publications of the Imam Khomeini(may God rest his soul) Education and Research Institute. [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1391a). The Greatest Duty, Researched and Compiled by Qasim Shabaninia, Qom, Publications of the Imam Khomeini(may God rest his soul) Education and Research Institute.
    [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1391b). Holy Sun: Life, Thought and Scientific and Cultural Services of Martyr Ayatollah Morteza Motahhari, Edited and Compiled by Gholamreza -Golizavareh, Qom, Publications of the Imam Khomeini(may God rest his soul) Education and Research Institute. [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1391c). On the Brink of the Western Sun, Report of Ayatollah Musbah Yazdi's Trip to Spain and Latin America, Edited and Compiled by Morteza Mousapour, Qom, Publications of the Imam Khomeini(may God rest his soul) Education and Research Institute. [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1392). The Islamic Revolution and Its Roots, Edited and Compiled by Qasim Shabaninia, Qom, Publications of the Imam Khomeini(may God rest his soul) Education and Research Institute. [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1393). A Drop from the Sea of Secrets, Edited and Compiled by Mohamad Ali Mahiti Ardakani, Qom: Imam Khomeini(may God rest his soul) Education and Research Institute. [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1394). Ethics in the Quran, Researched and Compiled by Mohammad Hossein Eskandari, Qom, Publications of the Imam Khomeini(may God rest his soul) Education and Research Institute. [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1394). Teacher's Response to Inquisitive Youth, Qom, Publications of the Imam Khomeini(may God rest his soul) Education and Research Institute.
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1397), The Relationship between Science and Religion, Researched and Compiled by Ali Masbah, Qom, Publications of the Imam Khomeini(may God rest his soul) Education and Research Institute. [In Persian]
  • Musbah Yazdi, Mohammad Taqi (1398). Philosophy of Politics (Islamic Thought Foundations Series), Author: Qasim Shabaninia, Qom, Publications of the Imam Khomeini (may God rest his soul) Education and Research Institute. [In Persian]
  • Payande, Abulqasem (1382). Nahj al-Fasahah; Collection of the Short Sayings of the Prophet (PBUH), Tehran, Dunya-e Danesh Publishers. [In Persian]
  • Ja'far ibn Muhammad (peace be upon him), 1400 AD, Masbah Al-Shari'ah, Beirut, Aalami.
  • Husseini (Hakimah), Basic Human Foundations in the Quran in Civilization-Centered Education (with an emphasis on Al-Mizan interpretation), 1396, Journal of Modern Islamic Civilization Studies, No. 1, pp. 85 to 108.
    [In Persian]
  • Rostami Nasab, Abbasali (1389). Educational Philosophy of the Imams of the Ahl al-Bayt (peace be upon him), Kerman, Shahid Bahonar University. [In Persian]
  • Sharif al-Razi, Muhammad ibn Hossein (1414 AD). Nahj al-Balagha (by Sobhi Salih), Qom, Hijrat.
  • Al-Abdulkhani, Sajida (1396). The Role of the Quran in the Flourishing of Islamic Civilization, Kawsar Qur'anic Quarterly, No. 60. [In Persian]
  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Explanation of Supplication Makarim al-Akhlaq; Moral Lessons for the Academic Year 1397-1398, Qom, Office of the Supreme Leader; 1/7/1397;

[link; https://media.montazer.ir]. [In Persian]Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Gathering of Students at the Center for Comprehensive Islamic Sciences of Guardian (peace be upon him); 28/1/1395; [link; https://mesbahyazdi.ir]. [In Persian]

  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Guardianship of the Jurisprudent and Religious Experts, Wilayat al-Faqih and Religious Experts Conference - Minab; 24/12/1384; [link; https://media.montazer.ir]. [In Persian]
  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Lesson in Ethics: The Greatest Prophet (PBUH) in the Mirror of Nahj al-Balagha, Qom, Office of the Supreme Leader; 16/7/1385; [link; https://mesbahyazdi.ir]. [In Persian]
  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Meeting with Students of Roshd Theological School at the Educational and Research Institute of Imam Khomeini(may God rest his soul) 30/1/1395;

[link; https://media.montazer.ir]. [In Persian]Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Moral Lessons for the Academic Year 92-93 (Responsibilities to the Right), Qom, Office of the Supreme Leader, Third Session; The Influence of Social and Legal Duties on Personal Happiness; 10/7/1397; [link; https://mesbahyazdi.ir]. [In Persian]

  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Moral Lessons for the Academic Year 92-93 (Love for God), Qom, Office of the Supreme Leader, Twenty-Eighth Session; Social Factors of Ultimate Happiness and Governmental Duties; 12/4/1393; [link; https://mesbahyazdi.ir]. [In Persian]
  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Moral Lessons for the Academic Year 95-96; Human Progress and Decline in the Mirror of Quranic Stories, Qom, Office of the Supreme Leader, Twenty-Second Session; The Role of Faith in the Unseen and Loyalty to the Covenant in Personal and Social Happiness; 2/2/1396; [link; https://mesbahyazdi.ir]. [In Persian]
  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Moral Lessons: Explanation of Imam Muhammad Baqir's (peace be upon him) Counsel, Qom, Office of the Supreme Leader, Eighth Session: Benefits of Sincere Deeds; 19/5/1390;[link; https://mesbahyazdi.ir]. [In Persian]
  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Moral Lessons: Longing Whispers (Explanation of Supplication 45 from Sahifa Sajjadiyya), Qom, Office of the Supreme Leader, Ninth Session; Divine Invitations; Means of Happiness; 6/4/1394; [link; https://mesbahyazdi.ir]. [In Persian]
  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Path of Growth, Qom, Office of the Supreme Leader, Seventh Session: Servitude to God; Path to Human Happiness; 11/8/1390; [link; https://media.montazer.ir]. [In Persian]
  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; Qom, Office of the Supreme Leader, Twenty-Third Session; Factors and Obstacles of Spiritual Journey; 6/3/1394; [link; https://media.montazer.ir]. [In Persian]
  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; The Ascension Hadith; a Sea of Knowledge for Travel and Spiritual Journey; 7/3/1393; [link; https://mesbahyazdi.ir] . [In Persian]
  • Statements of Ayatollah Mesbah-Yazdi; The Best and the Worst from the Perspective of Nahj al-Balagha, Qom, Office of the Supreme Leader, Date of Work: Eighth session: Sincerity and Justice, Two Principles of Happiness; 27/10/1385; [link; https://mesbahyazdi.ir]. [In Persian]
  • Statements of the Supreme Leader; Meeting with Students, Dignitaries, and Scholars of the Qom Theological School, 29/7/1389; [link; https://media.montazer.ir]. [In Persian]
  • Waram bin Abi Firas (1410 AD), Mas’ud ibn Isa, Tanbih Al-Khawatir and Nazhat Al-Nawazir known as the Collection of Waram, Qom, Faghih Library.