آسیب‌شناسی کارگزاران در تحقق دولت اسلامی در روند شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

با توجه به اهمیت تحقق دولت اسلامی در فرایند شکل­گیری تمدن نوین اسلامی و اهمیت و جایگاه کارگزاران در این فرایند ازیک‌طرف و از طرف دیگر، اهمیت آسیب­شناسی و بررسی موانع و چالش­های موجود در این مسیر، پژوهش حاضر به‌منظور آسیب­شناسی کارگزاران در تحقق دولت اسلامی در روند شکل­گیری تمدن نوین اسلامی از دیدگاه آیت­الله خامنه­ای طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف، مطالعه­ای کیفی است که در دسته‌ی پژوهش­های کاربردی قرار می­گیرد که با استفاده از روش تحلیل مضمون، بیانات آیت­الله خامنه‌ای، طراحی و اجرا گردیده است. نتایج حاصل از تحلیل داده­های گردآوری‌شده در این مطالعه، نشان می­دهد که آسیب­های کارگزاران در تحقق دولت اسلامی در روند شکل­گیری تمدن نوین اسلامی از دیدگاه­ آیت­الله خامنه­ای می­تواند در سه دسته آسیب اصلی یعنی آسیب­های فردی (شامل 9 آسیب)؛ آسیب­های مدیریتی (شامل 17 آسیب) و آسیب­های سیاسی (شامل 7 آسیب) موردبررسی و تحلیل قرار گیرند.  
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pathology of agents to become the Islamic government in process of modern Islamic civilization being According to Ayatollah Khamenei’s view

نویسندگان [English]

  • moslem Bagheri 1
  • Ali Asghar Mobasheri 2
1 Associate Professor, Department of Tourism Management, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Ph.D Student in Organizational Behavior and Human Resource Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

This paper try to do Pathology of agents because of being the Islamic government in the process of modern Islamic civilization through Ayatollah Khamenei’s view. This research is analyzing perspective of Ayatollah Khamenei with content analysis from statements. In terms of purpose, the present study is a qualitative study that falls into the category of applied research, which has been designed and implemented using thematic analysis of Ayatollah Khamenei's statements. At the results of analyzing data is shown the harms of agents in Islamic government being in process of modern Islamic civilization being from Ayatollah Khamenei’s view. Such as personal pathology (including 9 pathology); Managerial pathology (including 17 pathology) and political pathology (including 7 pathology) should be examined and analyzed.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic government
  • modern Islamic civilization
  • personal pathology
  • Managerial pathology
  • political pathology
ابوالقاضی، سعید (1394)، تمدن سازی نوین اسلامی؛ بایدها و نبایدها، اندیشه تمدنی اسلام، 1، صص 138-128.
الهامی، علی؛  سلطانی، خدیجه (1398)، نظام­سازی، نهادسازی و تمدن نوین اسلامی، تمدن اسلامی و دین­پژوهی، 1 (1)، 147صص-128.
بیانات مقام معظم رهبری در سایت ایشان، قابل‌دسترسی در:
پورعزت، علی‌اصغر (1393)، مدیریت ما، مدیریت اسلامی در پرتو نهج­البلاغه، تهران: انتشارات بنیاد نهج­البلاغه.
تلاشان، حسن (1399)، الزامات سیاسی تحقق تمدن نوین اسلامی، تمدن اسلامی و دین­پژوهی، 2 (6)، صص26-10.
جعفریان، حسین؛ میرزامحمدی، محمدحسن (1394)، تبیین نقش و جایگاه اصل تربیتی «گذر از ظاهر به باطن» در سبک زندگی اسلامی و تأثیر آن بر شکل­گیری تمدن نوین اسلامی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 23 (29)، صص28-7.
جهان‌بین، فرزاد؛ معینی­پور، مسعود (1393)، فرایند تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر حضرت آیت­الله خامنه­ای، مطالعات انقلاب اسلامی، 11 (39)، 46صص-29.
خرمشاد، محمدباقر (1392)، انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلامی، راهبرد فرهنگ، 23، 153صص-127.
دادجو، ابراهیم (1398)، واقع­گرایی در مطالعات تمدن نوین اسلامی، مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، 2 (1)، 100صص-64.
دورکیم، امیل (1373)، قواعد و روش جامعه­شناسی، ترجمه: کاردام، علی‌محمد، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
راعی، مسعود؛ فلاح سلوکلایی، محمد (1390)، آسیب­شناسی رفتار کارگزاران حکومتی از منظر اسلام، حکومت اسلامی،  16 (1)، صص 140-111.
زمانی محجوب، حبیب (1390)، نوسازی تمدن اسلامی، تاریخ در آینه پژوهش، 8 (1)، 135-117.
شریفی، محمد؛ فائق، مجتبی (1394)، آسیب­شناسی خواص و رویکرد سیاسی کارگزاران حکومت نسبت به آنان از دیدگاه نهج­البلاغه، النهج، 47، صص 198-173.
صفی­لو، صابر؛ صائیلی، محمدحسین؛ حسن­لو، حیدر (1400)، آسیب­شناسی دنیازدگی مدیران و شاخصه­های آن در حوزه اقتصاد، در اندیشه­ و سیره امام علی (ع) با محوریت نهج­البلاغه، پژوهش­نامه قرآن و حدیث، 28، صص 166-139.
طوسی، علی؛ طاهری، محمدحسین (1398)، ساخت اسلامی نهاد دولت در نظام اسلامی: تحلیلی آسیب­شناسانه از دولت سازی اسلامی در الگوی مردم­سالاری دینی، مطالعات انقلاب اسلامی، 16 (57)، 80-69.
غفاری هشجین، زاهد؛ ناصرخاکی، حسن (1395)، زمینه­ها و بایسته­های تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر تمدن گرایان، علوم سیاسی، 19 (75)، صص150-123.
فوزی، یحیی؛ صنم­زاده، محمود رضا (1391)، تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)، تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی، 3 (9)، صص40-7.
کاظمی، سیدآصف (1397)، چشم­انداز تمدن نوین اسلامی، مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، 1 (2)، صص 47-25.
مرادی برلیان، مهدی؛ حسینی بهشتی، سیدعلیرضا (1397)، دولت ممتنع: خوانش انتقادی نظریه امتناع دولت مدرن اسلامی حلّاق، پژوهش عمومی، 19 (58)، صص 112-81.
مقیمی، محمد (1394)، اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، تهران: راه دان.
مهاجرانی، سیدعطاءالله (1375)، تمدن نوین اسلامی، فصلنامه راهبرد، 12، صص 5-1.
معصومی، علی (1390)، تعامل روحانیت و دولت اسلامی، معرفت سیاسی، 3 (1)، صص 64-35.
ناصحی­فر، وحید؛ گیاهی، یاسمن (1394)، آسیب­شناسی سیستم مدیریت و مدیران در معاونت مالی و اداری وزارت بازرگانی و استراتژی­های بهبود آن، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 23 (77)، صص 27-1.
واسعی، سیدعلیرضا (1399)، تأملاتی در خصوص مراحل تمدن اسلامی؛ رهیافتی برای تمدن نوین، مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، 3 (1)، 178صص-155.
Braun, V., Clarke, V,(2006), Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3 (2), pp. 77-101.
Braun, V., Clarke, V., (2012). “Thematic analysis, in Cooper”. in H, Camic. P. M, Long. D. L, Panter. A. T, Rindskopf. D and Sher. K. J (Eds), APA handbook of research methods in psychology, Vol. 2: Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and  biological, pp. 57-71, Washington, DC: American Psychological Association.
Janićijević, N, (2010), Business processes in organizational diagnosis, Management, 15 (2), PP. 85-106.
Maguire, M., Delahunt, B, (2017), Doing a Thematic Analysis: A Practical, Step-by-Step Guide for Learning and Teaching Scholars, The All Ireland Journal of Teaching and Learning in Higher Education (AISHE-J), 8 (3), pp. 3351-33514.
Rahimi, H., Siadat, S. A., Hoveida, R., Shahin, A., Nasrabadi, H. A., Arbabisarjou, A, (2011), The Analysis of Organizational Diagnosis on Based Six Box Model in Universities, Higher Education Studies, 1 (1), PP. 84-92.