استنفورد، مایکل(1382)، درآمدی بر فلسفهی تاریخ، ترجمه احمد گل محمدی، تهران: نی.
ایمان، محمدتقی و کلاته ساداتی، احمد(1392)، روششناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
ایمان، محمدتقی(1391)، فلسفهی روش تحقیق در علوم انسانی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بینش، عبدالحسین(1388)، آشنایی با تاریخ تمدن اسلامی، قم: زمزم هدایت.
پارسانیا، حمید(1391)، جهانهای اجتماعی. قم: کتاب فردا.
پیروزمند، علیرضا و خورشیدی، محمد(1398)، مؤلفههای ساختاری تمدنسازی اسلامی (با رویکرد آیندهپژوهی). مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، 2 (1)، 329-358.
توین بی، آرنولد(1376)، خلاصهی دورهی دوازده جلدی بررسی تاریخ تمدن، ترجمه محمدحسین آریا، تهران: امیرکبیر.
جوادی آملی، عبدالله(1393)، تسنیم (تفسیر قرآن کریم). قم: نشر اسراء.
جهانبین، فرزاد(1398)، درسگفتار تمدن نوین اسلامی (اولین دورهی تربیت مدرس تمدن نوین اسلامی). انتشارات آفتاب توسعه.
خانی، ابراهیم(1395)، جامعهشناسی متعالیه (هستیشناسی حیاتهای اجتماعی بر مبنای فلسفه و عرفان اسلامی)، جلد 1. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).
خسروپناه، عبدالحسین، پناهی آزاد، حسن(1388). نظام معرفتشناسی صدرایی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی.
دکارت، رنه(1361)، تأملات در فلسفهی اولی. ترجمهی دکتر احمد احمدی. تهران: نشر مرکز دانشگاهی.
دورانت، ویل(1365)، مشرقزمین گاهواره تمدن، ترجمه احمد آرام، ع. پاشایی، امیرحسین آریانپور، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
رجبی، احمد(1391)، تحویل هستی به آگاهی، مفهوم حقیقت در ایدئالیسم پس از کانت. سورهی اندیشه، شهریور و مهر 1391، شمارهی 62 و 63، صص 182 – 185.
ریتزر، جورج(1391)، نظریهی جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمهی محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
سیدمن، استیون(2004م). کشاکش آرا در جامعهشناسی. ترجمهی هادی جلیلی. تهران: نشر نی، چاپ دهم (1398).
صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)(1354)، المبدأ و المعاد، تهران: چاپ جلالالدین آشتیانی.
صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)(1362). رسائل فلسفی، قم: چاپ جلالالدین آشتیانی.
صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)(1367)، شرح اصول الکافی (جلد ۲). تصحیحِ محمد خواجوی. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه).
صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)(1386)، الشواهد الربوبیة فی المنهاج السلوکیة، با حواشی حاج ملاهادی سبزواری، قم: چاپ جلالالدین آشتیانی.
صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)(1981م). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، لبنان: بیروت.
طباطبائی، سید محمدحسین (1361)، المیزان فی تفسیرالقرآن، قم: جامعهی مدرسین حوزهی علمیهی قم.
طریحی، فخرالدین بن محمد(1079ق). مجمع البحرین. به تحقیق احمد حسینی اشکوری. تهران: مکتبة المرتضویة (1375).
غلامی، رضا(1395). درنگی در دو راههی اسلام و غرب در اندیشه پیشرفت. دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی (چیستی، چرایی و چگونگی). اسفندماه 1395.
گولد، جولیوس و ویلیام کولب(1376). فرهنگ علوم اجتماعی، تهران: مازیار.
گیدنز، آنتونی(1384). مسائل محوری در نظریهی اجتماعی. ترجمهی محمد رضایی. تهران: انتشارات سعاد.
لبخندق، محسن(1397)، حدوث جسمانی جوامع و بقای فرهنگی آنها. قبسات، شمارهی 87، بهار 1397، صص 243 – 272.
لوکاس، هنری(1366)، تاریخ تمدن، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران: کیهان.
مطهری، مرتضی(1391)، فلسفهی تاریخ (مجموعهی آثار، جلد 4). تهران: انتشارات صدرا.
معماری، زهره و طالبزاده، حمید (1394)، رفلکشن و سیر تطور مفهومی آن در تفکر فیشته. نشریهی فلسفه، سال 43، شمارهی 1، بهار و تابستان 1394، صص 97 – 115.
مولایی، یوسف(1384)، حاکمیت و حقوق بینالملل. تهران: علم.
مهاجرنیا، محسن(1387)، روش تفکر سیاسی در حکمت متعالیه. در: روششناسی دانش سیاسی در تمدن اسلامی (به کوشش: داود فیرحی). قم: بوستان کتاب، چاپ دوم.
ولایتی، علیاکبر(1382)، پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، تهران: وزارت امور خارجه.
های، کالین(1378)، ساختار و کارگزار. در: روش و نظریهی علوم سیاسی. دیوید مارش و جری استوکر. ترجمهی امیرمحمد حاجی یوسفی. تهران: انتشارات پژوهشکدهی مطالعات راهبردی.
Taylor, M. A., & Callahan, J. L. (2005). Bringing Creativity into Being: Underlying Assumptions That Influence Methods of Studying Organizational Creativity. Advances in Developing Human Resources, 7(2), 247-270