در میان جنبههای گوناگون فعالیتهای فرهنگی و تمدنی، آموزش علم و ادب بهعنوان مؤلفهای مهم، همواره مورد توجه بوده و امروزه نیز معرف هویت و معیار توسعه یافتگی جوامع بهشمار میرود. بسیار واضح است که نظام آموزشی بهعنوان بخشی از ساختار تمدن اسلامی، موتور محرک و ظرفیتساز شکلگیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی را برعهده دارد؛ اما باتوجه به انتقاداتی که نسبت به غیرفعال بودن نظام آموزشی امامیه و دستآوردهی آن در پنج قرن نخست هجری وجود دارد، ضمن دفاع از وجود آن باید به نقش آن در ظرفیتسازی فرهنگ و تمدن اسلامی بپردازد. لذا این مسأله پژوهش حاضر را برآن داشته تا به این سؤال اصلی پاسخ دهد که ظرفیت نظام آموزشی امامیه در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی با تکیه بر پنج قرن نخست، چیست و چگونه تحقق یافته است؟ باتوجه به هدف کشف چگونگی نقش نظام آموزشی امامیه در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی، نتیجه آن گردید که نظام آموزشی امامیه بهدلیل برخوداری از مؤلفهها، عناصر و ویژگیهای ظرفیتساز نقش بهسزایی تعالی خود و شکلگیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است. شیعیان باتکیه بر نظام امامتالهی، مبانی، منابع تولید علم و اصول آموزشی در فعالیتهای علمی و آموزشی حضور فعالی داشته و توانستهاند، با بهرهگیری از ویژگیهای ظرفیتساز آن ضمن عرضه توانمندی، حیات و هویت فرهنگی و تمدنی خود را تضمین کنند.
یاوری سرتختی, محمد جواد. (1398). ظرفیت نظام آموزشی امامیه در پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی(با تأکید بر پنج قرن نخست هجری). فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی, 2(1), 263-292.
MLA
محمد جواد یاوری سرتختی. "ظرفیت نظام آموزشی امامیه در پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی(با تأکید بر پنج قرن نخست هجری)". فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی, 2, 1, 1398, 263-292.
HARVARD
یاوری سرتختی, محمد جواد. (1398). 'ظرفیت نظام آموزشی امامیه در پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی(با تأکید بر پنج قرن نخست هجری)', فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی, 2(1), pp. 263-292.
VANCOUVER
یاوری سرتختی, محمد جواد. ظرفیت نظام آموزشی امامیه در پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی(با تأکید بر پنج قرن نخست هجری). فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی, 1398; 2(1): 263-292.