احسابی، ابن ابی جمهود(1362)، غوالی اللثانی العزیریه، چاپ اول، قم: سیدالشهداء.
اردبیلی، احمد بن محمد(1413)، مجمع الفائده و البرهان، قم: مؤسسه نشر اسلامی.
اصفهانی افندی، میرزاعبدالله(1359)، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، مترجم: احمدحسینی اشکوری، قم: کتابخانه عمومی آیتالله مرعشی نجفی.
الفت، محمدباقر(1375)، «رساله اعظم حوادث اسلام و ایران» در کتاب تأملات سیاسی در تاریخ تفکر اسلامی، به اهتمام: موسی نجفی، جلد دوم، تهران: پژوهشگاه علومانسانی و مطالعاتفرهنگی.
جعفریان، رسول(1380)، میزگرد روضهالانوار عباسی، آیینه میراث، دوره13، 101-94.
جعفریان، رسول(1379)، دین و سیاست در دوره صفوی، قم: انصاریان.
چالمرز، آلن. اف(1392)، چیستی علم، مترجم: سعید زیباکلام، تهران: سمت.
حسینیزاده، محمدعلی(1387)، اندیشهسیاسی محققکرکی، قم: بوستان کتاب.
حسون، محمد(1381)، حیات المحقق الکرکی و آثاره، تهران: احتجاج.
خاتونآبادی، عبدالحسین(1352)، وقایع السنین و الاعوام، تهران: اسلامیه.
خواندمیر، امیرمحمود(1370)، تاریخ شاهاسماعیل و شاهتهماسب، تهران: گستره.
خالقی، علی(1387)، اندیشهسیاسی محققاردبیلی، قم: بوستان کتاب.
خوانساری، محمد باقر(1290)، روضات الجنات، تهران: اسماعیلیان.
زمانینژاد، علیاکبر(1375)، کتابشناسی محققاردبیلی، فصلنامه آیینهپژوهش، دوره هفتم، شماره 39، 122-93.
زیویار، فرهاد(1398)، بازتاب اندیشهسیاسی محققکرکی و روزبهان خنجی در مناسبات سیاسی دولت صفویه و عثمانی، فصلنامه جستارهای سیاسی معاصر، دوره10، شماره10، 57-29.
سبزواری، محمدباقر(1381)، روضهالانوار عباسی، قم: بوستان کتاب.
شاردن، ژان(1349)، سیاحتنامه شاردن، مترجم: محمد عباسی، تهران: امیرکبیر.
طباطبایی، سیدجواد(1386)، مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی، تهران: ستوده.
عالم، عبدالرحمن و صادقیاول، هادی(1392)، بررسی پارادایمی نسبت اخلاق و سیاسی در اندیشه لاک، فصلنامه راهبرد، شماره 67، 251-231.
علیخانی، علیاکبر وهمکاران(1390)، اندیشهسیاسی متفکران مسلمان، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
کرکی، محقق(1366). جامع المقاصد، قم: آلالبیت.
فوران، جان(1390)، مقاومت شکننده؛ تاریخ تحولات اجتماعی ایران، ترجمه: احمد تدین، چاپ چهاردهم، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
فیرحی، داوود(1395)، تاریخ تحول دولت در اسلام، قم: دانشگاه مفید.
لکزایی، نجف(1380)، اندیشهسیاسی محققسبزواری، قم: بوستان کتاب.
لمبتون، آن.کی.اس(1374)، دولت و حکومت در اسلام، مترجمان: عباس صالحی و محمد مهدی فقیهی، تهران: عروج.
-محمدی فشارکی، محسن و صالحیان، طاهره(1392)، روضهالانوار عباسی، نظامنامه اخلاق حاکمان در عهد صفوی، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، شماره19، 232-199.
محمدی، رمضان و خزائیلی، محمدباقر(1398)، نظریه تمدنی ابنمسکویه، دوفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، دوره2، شماره1، 310-293.
مدرسی طباطبایی، حسین(1362)، زمین در فقه اسلامی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
مزینانی، محمدصادق(1378)، نماز جمعه از دیدگاه آقاجمال خوانساری، فصلنامه فقه، شماره19، 336-281.
معینیعلمداری، جهانگیر(1394)، روششناسی نظریههای جدیددر سیاست، تهران: دانشگاه تهران.
منوچهری، عباس(1396)، رهیافت و روش در علومسیاسی، تهران: سمت.
میراحمدی و دیگران، منصور(1395)، درسگفتارهایی در فقهسیاسی، تهران: فرهنگ و اندیشه اسلامی.
نجفی، موسی(1386)، مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
نجفی، موسی و فقیه حقانی، موسی(1398)، تاریخ تحولات سیاسی ایران، چاپ پانزدهم، تهران: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران.
نجفی، موسی(1381)، «درآمدی فلسفی-تاریخی بر مفهومشناسی واژه ملت در متون سیاسی ایران»، در کتاب مؤلفههای هویتملی در ایران، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
نصرالله، حسن عباس(1365)، تاریخ کرک نوح، دمشق: رایزنی فرهنگی ایران.
یاوری سرتختی، محمدجواد(1398)، ظرفیت نظام آموزشی امامیه در پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی(با تأکید بر پنج قرن نخست هجری)، دوفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، دوره2، شماره1، 292-263.