The model of the civilization-building system of understanding and futurism based on the Holy Qur’an

Document Type : Original Article

Authors

1 Professor of Political Science, Department of Political Studies, Baqer al-Uloom University, Qom

2 Ph.D students in Strategic Management, Futurology, National Defense University

Abstract

One of the basic capacities of man is his God-given system of understanding and thought; Without it, no wise plan is possible. By recognizing and designing this device, it can be used for "civilization-building foresight" with a systematic, reproducible process. This theme, in the present age of illustration; Which is the heart of the futuristic apparatus, is one of the most widely used and effective methods of alternative civilization or rival of the West and Western thinking.  The importance is now more significant than ever. For this designing process the Qur'an and Itrat are essential to compile the model. Accordingly, the main issue of this research is "what and how the model or system of understanding and future oriented thinking of civilization builders are based on the Qur'an and Itrat." The aim of the research is to design this model in order to produce accurate and realistic visions of future facts and to adjust the present based on them in a civilization-building approach. The research method is thematic interpretation. The research findings show that, based on the verses of the Holy Quran and narrations, the various elements and components of the "model or system of understanding and futurism" include the mind, future visions, the system of thought and the system of motivation. The most important part of this device is the basic images, criteria or indicators, whose constituent elements, beliefs and convictions have been acknowledged and stored. Basic time visions include images of the past, present, or future, or images based on various other subjects are evaluated, measured, and acknowledged or even rejected. Based on the research findings, by applying the "model or system of understanding and futurism based on the Qur'an and Itrat" ​​in the "comprehensive dimensions of human relations" (relationship with God, himself, others, the world, the environment, etc) both at the individual and social levels; In the fields of science, technology, and domestic, regional and international levels, the process of civilization can be organized. By considering the components of "futurism apparatus" and "civilization”, It can be said that "the result of applying a model in which all aspects of the future are based on the Qur'an and Itrat will be civilization." This model can be considered as a subset of the "models of the perfect human future thinking machine". From the beginning of creation, it has sought the realization of "Islamic civilization" and "learning of Islam" in all aspects of individual and social life of man throughout the world. According to the research findings, "Islamic civilization-building futurism is a continuous and systematic action or thought process aimed at the future (hereafter and worldly); Due to the motive of fear of harm, greed for benefit or interest (love) resulting from the merit of the position of divine guardianship and leads to drawing a mental and objective plan (program) based on the Qur'an and Itrat, in order to achieve Islamic civilization

Keywords


  1. قرآن کریم.
  2. بابایی، علی‌اکبر؛ عزیزی کیا، غلامعلی؛ روحانی راد، مجتبی؛ رجبی، محمود، (1392)، روش‏شناسی تفسیر قرآن، تهران، انتشارات سمت.
  3. پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی به همایش تمدن نوین اسلامی. قابل‌دسترس در: http://www.aparat.com/v/p6PjM
  4. ترجمه قرآن کریم از ترجمه تفسیر المیزان.
  5. جوادی آملی، عبدالله، (1388)، تفسیر تسنیم، قم، موسسه اسراء، چاپ هشتم.
  6. حرانی، ابن شعبه، (1404ق)، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، قم، انتشارات جامعه مدرسین، چاپ دوم.
  7. حیدری‏فر، مجید، (1392)، مهندسی فهم و تفسیر قرآن، قم، موسسه بوستان کتاب، چاپ دوم.
  8. سید ‌قطب، (1389)، تصویرسازی هنری در قرآن، ترجمه زاهدویسی، تهران، انتشارات آراس.
  9. شریف الرضی، محمد بن حسین،(1414ق)، نهج البلاغة (للصبحی صالح)، قم، هجرت، چاپ اول.

10. شریف الرضی،محمدبن حسین، (1379ش)، نهج البلاغة، ترجمه محمددشتی، قم، مشهور، چاپ اول.

11. طباطبایى، سید محمدحسین، (1390)، المیزان فی تفسیر القرآن،  بیروت، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، چاپ دوم.

12. طباطبایى، محمدحسین، (1374)، ترجمه تفسیر المیزان،ترجمه محمدباقر موسوى، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه، چاپ پنجم.

13. طبرسى، حسن بن فضل، (1370)، مکارم الأخلاق، قم، شریف رضى، چاپ چهارم.

14. علوی‏مهر، حسین، (1391)، روش‎ها و گرایش‏های تفسیری، تهران، انتشارات اسوه، چاپ سوم.

15. قرشى‎بنایى، على‎اکبر، (1412ق)، قاموس قرآن‏، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ ششم.

16. کمره‎ای، محمدباقر، (1376)، ترجمه امالى شیخ صدوق، تهران، انتشارات اسلامیه‏، چاپ ششم.

17. کراجکى، محمد بن على، (1410ق)، کنز الفوائد، قم، دارالذخائر، چاپ اول.

18. کراجکى، محمد بن على، (بی‏تا)، گنجینه معارف شیعه إمامیه (ترجمه کتاب کنز الفوائد و التعجب)، تهران، چاپخانه فردوسى‏، چاپ اول.

19. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، (1407ق)، الکافی، تهران، دارالکتب الإسلامیة، چاپ چهارم.

20. کلینى، محمدبن یعقوب،(1388)، اصول کافی (تحفة الأولیاء؛ ترجمه أصول کافى)، ترجمه محمدعلی اردکانی، قم، دارالحدیث، چاپ اول.

21. گیلانی، عبدالرزاق،(1377)، مصباح الشریعه، منسوب به امام ششم (علیه‌السلام)، ترجمه عبدالرزاق گیلانی، تهران، انتشارات پیام حق، چاپ اول.

22. مجلسی، محمد باقربن محمد تقی، (1402ق)، بحارالأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ مکرر.

23. مجلسی، محمدباقر، (1378)، الإیمان و الکفر بحارالانوار، ترجمه عزیزالله عطاردی، تهران، انتشارات عطارد، چاپ اول.

24. مطهری، مرتضی، (1358)، مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، تهران، انتشارات صدرا.

25. نراقی، ملااحمد، (1381)، معراج السعاده، قم،‌انتشارات موسسه انتشاراتی هجرت، چاپ هشتم.