Describing the Dimensions and Criteria of Radawi Utopia with an Emphasis On Justice in Urbanism

Document Type : Original Article

Author

Assistance Professor, faculty of Architecture and Urbanism, Tabriz Islamic art University, Tabriz, Iran

Abstract

The definition of utopia on the basis of Islamic teachings is one of the necessities for the Islamic society to achieve prosperity. The Muslim community faces many social, cultural, economic, and environmental issues, especially in the field of architecture and urbanization, highlighting the need for recognizing the status quo and presenting an Islamic model for the current era. The lack of spirituality and sustainable tranquility, materialism, extreme consumerism, confusion in urban spaces, disruptions in construction, and the increasing trend of environmental degradation are among the most important threats of contemporary Iranian society. The Razavi utopia, based on the teachings of the eighth Shiites’ Imam, gives rise to truthfulness in all aspects of human life, leading human beings to its prosperity. As an analytical, documentary and interdisciplinary research using documentary and content analysis methods, this research aims at providing a comprehensive model for studying cities from the present situation to the desirable, centered on the teachings of Razavi, has been. The results of the study show that the main elements of Razavi's utopia include human dignity, modesty, good temper, co-operation, kindness and affection, reverence to the environment, moderation and working in the natural system, which can be applied to solve the problems of contemporary cities, so that planning and designing of regulations and the existing rules in the educational and executive era they can be identified and corrected. Then, in order to institutionalize them in all social, cultural, economic, environmental and physical aspects, encouraging and advising actions can be taken along with long-term and medium-term plans

Keywords


قمی، حاج شیخ عباس، (1376)، منهتی­الامال، قم: موسسه انتشارات هجرت.
 ابن­شهر اشوب، (1392)، مناقب آل­ابی­طالب، جلد 4، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع)، قابل دسترسی در پایگاه اینترنتی http://lib.ahlolbait.com
علامه مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی بن مقصودعلی، (1404ق )، بحارالانوار،  بیروت، انتشارات الوفاء جلد 49.
شیخ مفید (عکبری بغدادی)، محمد بن محمد بن نعمان، (1413ق)، ارشاد، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی.
صنیع­الدوله، محمدحسن­خان، (1362)، مطلع­الشمس، انتشارات (یساولی) فرهنگسرا، جلد2.
شیخ صدوق، (1378)، عیون اخبارالرضا، تصحیح استاد علی اکبر غفاری و ترجمه حمید رضا مستفید، انتشارات جهان.
طبرسی، (1392ق)، اعلام­الوری، بیروت، دارالمعرفه، تصحیح علی اکبر غفاری جلد 1.
اباذری، یوسف و کاظمی، عباس، (1384)، رویکردهای نظری خرید، نامه علوم اجتماعی، (شماره 25): صص 167-195.
ساجدی، اکبر. نعمتی، علی، (1391)، تبلیغات بازرگانی در بستر اخلاق حرفه­ای، فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهشنامه اخلاق، سال پنجم، (شماره 15): صص 57-76.
کاظمی، عباس و اباذری، یوسف (1383)، زندگی روزمره و مراکز خرید در شهر تهران، فصلنامه علمی و پژوهشی نامه انسان­شناسی، سال سوم. (شماره6): صص 97-116.
موسوی، یعقوب. احمدی، طیبه  (1391)، تاثیر تبلیغات تجاری شهری بر مصرف­گرایی زنان شهر تهران، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی، دوره اول، (شماره 4): صص 99-123.
مطلبی، مسعود و نادری، محمدمهدی، (1388)، بررسی تطبیقی مفهوم آرمان شهر در اندیشه سیاسی اسلام، ایران و غرب، فصلنامه مطالعات سیاسی، سال دوم، (شماره 6): صص 146-125.
 حکیمی، امیر مهدی، (1394)، زیستن زیر سایه خورشید، مشهد: انتشارات بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع).
فارابی، ابونصر، (1361)، سیاست مَدَنیه، مترجم: سید جعفر سجّادی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .تهران: سازمان چاپ و انتشارات، چاپ اول.