دانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922Theory of Modern Islamic Civilization
from Philosophical-Theoretical Approach to Historical-Theoretical Approachنظریه «تمدن نوین اسلامی» از رویکرد فلسفی- نظری تا رویکرد تاریخی- نظری140315610.22070/nic.2021.14026.1080FAموسینجفیاستاد علوم سیاسی پژوهشکدهی اندیشهی سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000-0003-3730-1440Journal Article20190330The theory of "new Islamic civilization" includes two dimensions of civilization and Islam, which has within itself the idea of transcendence, superior civilization, evolution and identity. This theory is the plan of the religious world and the renewal of the religious covenant, and ultimately promotes the evolution of several dimensional for human beings. to move towards the new Islamic civilization, first, the way must be determined by theorizing. Therefore, the author decided to shed light on this theory from a philosophical and historical perspective. this theory can be survey on two macro levels; The first level, as the basic level, includes the philosophy of history. The second level focuses on a historical reading of Islamic civilization. The theory assumes that historical events are continuous and evolving and are never discrete events. The era of Islamic awakening, which has covered the entire Islamic world for about two hundred years, finally led to the Islamic Revolution of Iran. The Islamic Revolution is the product of the historical conflict between the Islamic world and Western civilization and has the latent potential of Islam to create a political system based on religious tradition in the modern era and can be the product of a "new Islamic civilization.نظریه «تمدن نوین اسلامی»، دربردارنده دو بعد تمدنی و اسلامی است که درون خود اندیشه تعالی، تمدن برتر، تکامل و هویت را دارد. اگرچه تا کنون از تمدن نوین اسلامی سخن به میان آمده؛ کمتر در قالب و چهارچوب نظریه عنوان شده است. حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی با طرح مباحث نظری امکانپذیر است. لذا نگارنده بر آن شد تا از دریچه فلسفی و تاریخی پرتویی بر این نظریه بیافکند. همانطور که اشاره رفت این نظریه در دوسطح کلان قابل احصا است؛ سطح اول بهعنوان سطح مبنایی و بنیادی، شامل دستگاه نظری و مفهومی است که در بافتی از فلسفهی تاریخ، پرورانده خواهد شد. سطح دوم هم معطوف به خوانشی تاریخی از تمدن اسلامی است. مفروض نظریه آن است که رویدادهای تاریخی، در بطن خود پیوستگی و تکامل دارند و هرگز حوادثی گسسته و جدا از هم نیستند؛ عصر بیداری اسلامی که از حدود دویست سال پیش کل جهان اسلام را در برگرفته است نهایتا به وقوع انقلاب اسلامی ایران منجر شد. انقلاب اسلامی محصول منازعهی تاریخی جهان اسلام با تمدن غرب و برخوردار از ظرفیتهای نهفتهی دین اسلام در خلق یک نظام سیاسی مبتنیبر سنت دینی در عصر مدرن است و میتواند مولد «تمدن نوین اسلامی» باشد. این انقلاب که با ایجاد نظام سیاسی جمهوری اسلامی خود را تثبیت کرد، در مرحله طلیعه و بسط موج چهارم تمدن اسلامی بهعنوان مقدمهی ظهور حضرت حجت (عج) و آرمان الهی مهدویت برای پایان تاریخ خواهد بود.https://nic.shahed.ac.ir/article_3156_74b0d854d0f30f6091c27166a47edc2a.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922Restorative Process of Social Phenomena in The Engineering of Modern Islamic Civilization (Case Study; the Phenomenon of Women’s Employment)فرایند ترمیمی پدیده های اجتماعی در مهندسی تمدن نوین اسلامی (ارائه یک نمونه: پدیده اشتغال زنان)4168314510.22070/nic.2021.13750.1051FAحمیدرضاحاجی باباییدانشیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران ، جمهوری اسلامی ایران0000-0003-4430-5853زهرارضازاده عسکریاستادیار، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران جمهوری اسلامی ایران.0000-0001-8043-5677فایزهعظیم زاده اردبیلیدانشیار دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، جمهوری اسلامی ایران0000-0003-0625-6093مهتابعیدیدانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی، گرایش قرآن و متون اسلامی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0003-0872-0830Journal Article20200717The new Islamic civilization is an ideal state in which all the civilizing capacities of the Islamic religion are reached. Social phenomena are among the capacities of civilization that can play a role in the favorable or opposite direction for the implementation of the new Islamic civilization. Therefore, it is necessary to use all their capacities in the favorable with the realization of the new Islamic civilization. The purpose of this study is to present a disciplined method in dealing with managing social phenomena, to maximize the state of these phenomena in order to achieve a new Islamic civilization. Therefore, here we has introduced the restorative engineering of social phenomena. For instance, its process in dealing with the phenomenon of women’s employment and designing the Islamic lifestyle pattern of the actors of this phenomenon at each stage. The proposed method is based on four steps of feasibility study of restorative engineering, realistic drawing of the existing model of the phenomenon, restoration of the existing model and validation of the restored model.تمدن نوین اسلامی وضعیتی آرمانی است که در آن همه ظرفیت های تمدنی دین اسلام به فعلیت می رسند. پدیدههای اجتماعی از جمله ظرفیت های تمدنی هستند که میتوانند در جهتی همسو و یا مخالف جهت تحقق تمدن نوین اسلامی نقش آفرین باشند، از این رو لازم است که از تمام ظرفیتهای آنها در جهت همسو با تحقق تمدن نوین اسلامی بهره برد. هدف از این پژوهش ارائه روشی ضابطهمند در برخورد با پدیده های اجتماعی موجود، به منظور همسوسازی حداکثری این پدیده ها در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی است. ازاینرو، به معرفی مهندسی ترمیمی پدیدههای اجتماعی پرداخته، از باب نمونه، فرایند آن را در برخورد با پدیده اشتغال زنان و طراحی الگوی سبک زندگی اسلامی کنشگران این پدیده در هر مرحله اجرا نموده است. روش پیشنهادی بر چهار گام امکان سنجی مهندسی ترمیمی پدیده، ترسیم واقع گرایانه مدل موجود پدیده، ترمیم مدل موجود و اعتبارسنجی مدل مرمت شده استوار است.https://nic.shahed.ac.ir/article_3145_bbd1d827942dd522be27491d80698a19.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922Future study of new endowments in modern Islamic civilizationآینده پژوهی وقف های جدید در تمدن نوین اسلامی6996315310.22070/nic.2021.13991.1076FAزهراپورشعبانیاندکتری تخصصی باستان شناسی (هنر و معماری اسلامی) ، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-7737-7952Journal Article20200607In the modern Islamic civilization,the institution of waqf has a special place from both religious and economic perspectives.Despite this position, unfortunately,during the days of the endowment property, especially in the case of registered properties, a part of the national capital has been lost and sometimes the lack of endowment trustees and endowment disorders have caused this religious institution to not be able to maintain its legal and social status.To include its desirable effects in the field of development and welfare in the Islamic community.The present article is a fundamental-theoretical research with a practical approach in a descriptive-analytical manner and documented in written sources.The great world is determined.In line with the above goal and to facilitate the current situation and achieve the future in the new Islamic civilization,the weaknesses and strengths of the endowment institution in the current world should be examined to correct these points in moving towards the future, and the leading threats to opportunities.To becomea new one, in order to bring Islamic civilizationto its place in the field of competition, economy and trade.Achieving this goal will be achieved througha detailed analysis of the pillarsof the endowment institution in the cultural, social,economic and exploitation dimensions,so that Islamic societies with a clearer vision and more principled strategies in the field of management towards newgoals moving towards the futureTake a step.در تمدن نوین اسلامی،نهاد وقف از دو منظر عبادی و اقتصادی جایگاه ویژه ای دارد.علیرغم این جایگاه متاسفانه در گذر ایام عین مال موقوف به ویژه درمورد املاک ثبت شده باعث شده بخشی از سرمایه ملی از گردش بیفتد و گاهاً بیمبالاتی متولیان وقف و اختلالات موقوف نیز باعث شده این نهاد مذهبی نتواند جایگاه حقوقی و اجتماعی خود را به نحو مطلوبی انجام دهد،تا اثرات مطلوب آن در حیطه عمرانی و رفاهی شامل جامعه اسلامی شود.نوشتار حاضر،پژوهشی بنیادی-نظری با رویکردی کاربردی به شیوه توصیفی-تحلیلی و مستند به منابع مکتوب است وهدف آن بررسی ارکان نهاد وقف در جهت احیاو گسترش تمدن نوین اسلامی است تا از این طریق جایگاه این نهاد در رقابتهای تمدنی در عرصه های بزرگ جهانی مشخص گردد.در راستای هدف فوق و برای تسهیل در وضع کنونی و نیل به سوی آینده درتمدن نوین اسلامی نقاط ضعف و قوت نهاد وقف در دنیای فعلی بایستی مورد بررسی قرار گیردتا درحرکت به سوی آینده این نقاط اصلاح گردند،و تهدیدهای پیشرو به فرصت های نوینی تبدیل گردند،تا بتوان تمدن اسلامی رابه جایگاه خود درعرصه رقابت،اقتصادو تجارت رساند.نیل به این هدف از طریق تجزیه تحلیل دقیق ارکان نهاد وقف در بُعد فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و بهرهبرداری به دست خواهد آمد،تا جوامع اسلامی با دیدروشنتر و راهبردهای اصولیتر در حوزه مدیریت به سمت اهداف نوین در حرکت به سوی آینده گام بردارند.https://nic.shahed.ac.ir/article_3153_f5ba8b78cfaadf32c6c164baedcb51b1.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922The effect of attitude to the world in building a civilization from perspective of quranتاثیر نگرش به دنیا در ساخت تمدن از منظر قران97124314610.22070/nic.2021.13783.1052FAمحمد حسیندانشکیادانشیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، جمهوری اسلامی ایران0000-0002-4222-5254Journal Article20200726Abstract<br /> Man moves in the context of history based on his kind of attitude and chooses his path; Therefore, the type of human attitude to the world is important in building civilization. This article tries to explore the effect of worldview on the construction of civilization from the perspective of the Quran by descriptive-analytical method and Quranic. The findings indicate that from the Qur'anic point of view, there are three general views of the world, which can be titled such as the secular attitude and the afterlife ‘The worldly seekers of the Hereafter (or strife or indifference)’worldly seekers and afterlife. If human beings believe in any of these three and place themselves in the orbit of their realization, there will be three different worlds or civilized worlds. The first attitude, if fully committed to it, can not build any civilization, But the other two attitudes are able to build two civilizations, one establishing a satanic civilization and the other a monotheistic civilization in the form of multiple existence.<br /> Keywords<br /> Civilization world, Attitude to the world, Attitude to the Hereafter, Monotheistic civilization, <br /> Satanic civilizationچکیده<br /> انسان بر اساس نوع نگرش خود، در بستر تاریخ حرکت میکند و مسیر خود را انتخاب مینماید؛ لذا نوع نگرش انسان به دنیا، در ساخت تمدن اهمیت دارد. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی و رویکردی قرآنی درصدد است تا تاثیر نگرش به دنیا را در ساخت تمدن از منظر قرآن مورد کنکاش قرار دهد. یافتهها، حکایت از آن دارند که از منظر قرآن، سه نگرش کلی به دنیا وجود دارد: نگرش دنیا گریزِ آخرت طلب، دنیا طلبِ آخرت گریز و دنیا دارِ آخرت گرا. در صورت باور به هر یک از این سه نگرش،در مرحله عمل، سه دنیای متفاوت، اما دو جهان تمدنی مغایر، شکل میگیرند. نگرش اول یعنی نگرش دنیا گریزِ آخرت طلب، توان ساخت هیچ تمدنی را ندارد؛ از این رو از موضوع جهان تمدنی خارج است؛ اما دو نگرش دیگر، قادر به ساخت تمدن اند. یکی ابلیسی و دیگری توحیدی که هر کدام به صورت وجودی مشکک، قابلیت استقرار دارند.<br /> واژگان کلیدی<br /> جهان تمدنی، نگرش به دنیا، نگرش به آخرت، تمدن توحیدی، تمدن ابلیسی.https://nic.shahed.ac.ir/article_3146_a8b4a6edae0805328e5619c66f9e0de2.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922An Analysis of the Components of Sabzevari Scholar's Political Thought in Relation to Karaki Scholar in the Safavid Civilizationمولفههای اندیشهسیاسی محققسبزواری در نسبت با محققکرکی در تمدنشیعی دوران صفوی125160314710.22070/nic.2021.13836.1053FAفرهادزیویاراستادیار علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0003-2423-3653علیبهرامیدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، جمهوری اسلامی ایران0000-0002-9999-7431Journal Article20200728The purpose of this study is to explain the components of political thought of the researcher Sabzevari as Shaykh al-Islam, the capital of the Safavid state in the emerging Shiite civilization of that time. The data collection of this research is done by documentary and library method and is based on the theoretical framework of Sheldon-Welin. Inspired by the theory of scientific revolutions, Thomas Cohen states that a political paradigm is formed through its superiority, is used only by practitioners, and is modified or modified by paradigm makers without fundamental change and while retaining the original framework. It becomes. In this research, using the theory of political paradigms of Valin, a model of political thought of a green researcher based on the book "Roza Al-Anwar Abbasi" in relation to a Turkish scholar in the Shiite civilization of the Safavid period has been obtained. Based on the analysis of the data of this research, the researcher Sabzevari as a paradigm maker has organized the components of his political thought within the framework of the paradigm of the researcher Karaki as the leading paradigm. In relation to the three main components of the political thought of the scholar Karaki, including: "Justice" has been expressed as "justice" and "moderation" as a chain of interconnected concepts. According to the researcher, "justice" appears in the person of the sultan, "justice" in the classification of ulema and "moderation" in the classification of the people, and after the completion of this chain, the monarchy becomes legitimate.هدف از انجام این پژوهش، تبیین مولفههای اندیشهسیاسی محققسبزواری بهعنوان شیخالاسلام پایتخت دولتصفوی در تمدنشیعی ظهوریافته آن دوران است. گردآوری اطلاعات این پژوهش، با روش اسنادی و کتابخانهای انجام شده و بر چارچوب نظری شلدون ولین استوار است. ولین با الهام از نظریه انقلابهای علمی توماس کوهن، بیان میدارد که یک پارادایم سیاسی از طریق سرآمد آن شکل میگیرد، توسط کارورزان صرفا بهکارگرفته میشود و بهوسیله پارادایمسازان بدون دگرگونی بنیادین و با حفظ چارچوب اصلی، ویژگیهایی از آن تغییر یافته یا عناصری به آن افزوده میشود. در این تحقیق، با استفاده از نظریه پاردایمهای سیاسی ولین، الگویی از فکرسیاسی محققسبزواری با تکیه برکتاب «روضهالانوار عباسی» در نسبت با محققکرکی در تمدنشیعی دوران صفوی بهدست آمدهاست. براساس تحلیل دادههای این تحقیق، محققسبزواری بهعنوان پارادایمساز در چارچوب پارادایمِ محققکرکی بهعنوان سرآمدپارادایم، مولفههای فکرسیاسی خویش را سامان دادهاست. وی در نسبت با سه مولفه اصلی فکرسیاسی محققکرکی شامل: 1.حلیت اخذ خراج سلطان، 2.اقامه نمازجمعه در دوران غیبت، 3.مشروعیتدهی به حکومتصفوی، اولی را پذیرفته دومی را از وجوبتخییری به وجوبعینی تبدیل کرده و در مولفه سوم سه عنصر «عدل»، «عدالت» و «اعتدال» را بهعنوان یک زنجیره مفاهیم به هم پیوسته، بیان داشتهاست. از نظر محققسبزواری، «عدل» در شخص سلطان، «عدالت» در طبقهبندی علما و «اعتدال» در طبقهبندی مردم، نمایان میشود و پس از تکمیل این زنجیره، سلطنت مشروع میگردد.https://nic.shahed.ac.ir/article_3147_f4c6cd696378e9bc00667a85f483f53a.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922Elite arrangement, youth and challenges facing the new Islamic civilization; Emphasis on academic elitesچینش نخبگانی، جوانان و چالشهای پیش روی تمدن نوین اسلامی؛ تاکید بر نخبگان دانشگاهی161186314810.22070/nic.2021.13921.1063FAبهنامسرخیلاستادیار، گروه علوم سیاسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، جمهوری اسلامی ایران0000-0001-6916-2567Journal Article20200311With the expansion of developments and new interactions, young people and new generations have been largely influenced by new dimensions of elite and social character design in forms such as symbolic elites (movie, sports and art stars). This issue may become a serious challenge when this new group of elites acts as the main drivers of society and practically replace the intellectual elites and turn to specialized issues and macro-policies of societies such as political and economic lines, and even ideologically undertake.<br /> Objective: The present study seeks to address the question of how scientific elites can return to their original position for the development and progress of the Islamic world with a futuristic research approach and script writing method. Main Hypothesis: Elites and thinkers achieve the intellectual authority and leadership of societies if they can, firstly, in accordance with the original characteristics of societies, recognize the needs and demands of the people, and secondly by using new capacities and interaction methods such as cyberspace and Accompanying symbolic elites to turn their ideas into pervasive values in society.<br /> Findings: The expansion of international interactions such as cyberspace provides new opportunities for the intellectual elites of the Islamic world by relying on the common values and beliefs of the Islamic world regarding human dignity can also cause internal influences for development. And be considered as one of the main drivers for the convergence of the Islamic world.همگام با گسترش تحولات شگرف و تعاملات نوین، جوانان و نسلهای جدید عمدتا تحت تاثیر ابعاد جدیدی از نقشآفرینی نخبگانی و شخصیتهای اجتماعی در قالبهایی نظیر نخبگان سمبولیک(ستارگان سینمایی، ورزشی و هنری) قرار گرفتهاند. اگرچه در نگاه نخست، تغییر در وضعیت و چیدمان نخبگانی محصول طبیعی شرایط و مقتضیات زمانی محسوب شده و می-تواند تاثیرات مفیدی بر جامعه داشته باشد، اما این موضوع زمانی تبدیل به چالش جدی خواهد شد که این گروه جدید از نخبگان در نقش پیشرانهای اصلی جامعه عمل نموده و عملا جایگزین نخبگان فکری شده و به موضوعات تخصصی و سیاستهای کلان جوامع نظیر خطدهیهای سیاسی، اقتصادی و حتی ایدئولوژیک مبادرت نمایند.<br /> هدف: پژوهش حاضر درصدد است با رویکرد آیندهپژوهی و روش سناریونویسی به این پرسش بپردازد که نخبگان علمی در مواجهه با تحولات الگوهای اثرگذاری نخبگان در جوامع، چگونه میتوانند به جایگاه اصلی خود جهت توسعه و پیشرفت جهان اسلام بازگردند؟ فرضیه اصلی: نخبگان و اندیشمندان درصورتی به مرجعیت فکری و راهبری جوامع نائل میشوند که بتوانند اولا متناسب با ویژگیهای اصیل جوامع، شناخت نیازها و مطالبات مردمی و ثانیا با بکارگیری ظرفیتها و شیوههای تعاملاتی جدید مانند فضای مجازی و همراهسازی نخبگان سمبولیک، ایدههای خود را تبدیل به ارزشهای فراگیر در جامعه نمایند.<br /> یافته پژوهش: گسترش تعاملات بینالمللی مانند فضای مجازی فرصتهای نوینی فراهم مینماید تا نخبگان فکری جهان اسلام با تکیه بر ارزشها و باورهای مشترک جهانشمول اسلامی ناظر بر کرامت انسانی بتوانند علاوه بر تاثیرگذاریهای داخلی جهت توسعه، به عنوان یکی از پیشرانهای اصلی جهت همگرایی جهان اسلام محسوب شوند.https://nic.shahed.ac.ir/article_3148_858198243555e0d9e7a366899e737fa7.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922Explaining the historical movement of the Iranian nation towards civilization Based on historical processologyتبیین حرکت تاریخی ملت ایران به سوی تمدنسازی مبتنی بر روندشناسی تاریخی187220314910.22070/nic.2021.13982.1071FAابوذرمظاهریاستادیار علوم سیاسی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، جمهوری اسلامی ایران،0000000328334419Journal Article20200416Today, what historical and objective fact is the issue of re-raising the issue of "Islamic civilization" in the discourse and literature of the Islamic Revolution of Iran? It has become a scientific-research concern. The present study tries to answer part of this problem with a future research approach and based on the method of "historical processology" of Islamic Iran. Identifying trends in the history of any nation will pave the way for studying and drawing the future of that nation. The historical movement of the Iranian nation has put it on the path of historical evolution that leads to a new civilization. By adapting the specific trend of the history of Islamic Iran to the general trend of human history, the Iranian nation has achieved a historical growth that lasted until the Islamic Revolution. The Islamic Revolution, by continuing and creating self-awareness of this historical "trend", can achieve its own "probable future", that is, the "new Islamic civilization".امروزه این مسأله که بازطرح موضوع « تمدن اسلامی » در گفتمان و ادبیات انقلاب اسلامی ایران بر چه واقعیت تاریخی و عینی استوار است ؟ به یک دغدغه علمی ـ پژوهشی تبدیل شده است. پژوهش حاضر تلاش می کند بخشی از این مسأله را با رویکرد آینده پژوهی و مبتنی بر روش «روند شناسی تاریخی» ایران اسلامی پاسخ دهد. در تاریخ هر ملتی شناسایی روندها راهگشای بررسی و ترسیم آینده آن ملت خواهد بود. حرکت تاریخی ملت ایران آن را در مسیر تکامل تاریخی قرار داده که به تمدنی نوین منتهی می شود. ملت ایران با انطباق روند خاص تاریخ ایران اسلامی با روند عام تاریخ بشریت به یک رشد تاریخی دست یافته که تا انقلاب اسلامی امتداد یافت. انقلاب اسلامی نیز با تداوم و ایجاد خود آگاهی نسبت به این « روند » تاریخی میتواند به « آینده محتمل » خودش یعنی « تمدن نوین اسلامی » دست یابد.https://nic.shahed.ac.ir/article_3149_0258922bb5a0d48086c80a60f1c791fa.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922Drawing the Role and Place of the Concept of Social Capital in the Formation of a New Islamic Civilizationترسیم نقش و جایگاه مفهوم سرمایه اجتماعی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی221258315410.22070/nic.2021.13994.1074FAسمانهمنصوریدانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، جمهوری اسلامی ایران0000-0001-8405-5612مجتبیصمدیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0001-6549-0248Journal Article20200506The concept of social capital, as presented by various scientists, mostly includes concepts such as trust, cooperation and mutual cooperation between members of a group or a community, participation and aspects of social structure that form a purposeful system and turn them towards interests. The subscriber leads. Accordingly, the concept of social capital and, in a way, the importance of communication, is one of the important components in explaining the pattern for achieving a New Islamic Civilization.<br /> Ayatollah Khamenei, as the most important theorists in the field of New Islamic Civilization, has drawn a special geometry for this civilization that has a special place in social capital. Researchers in the present research are trying to examine the position of the concept of social capital in their view of civilization. To they first tried to answer the question of what the concept of New Islamic Civilization means from their point of view and what are the most important features of its realization? And what is the place of social capital indicators in this definition?<br /> To answer these questions, first, the social capital literature was reviewed by documentary analysis-libraries, then the definition of New Islamic Civilization and indicators of social capital were extracted from the statements of Ayatollah Khamenei by the method of Grounded Theory that support and immunity of the Islamic system, and the establishment of mutual relations between the government and the nation along with the creation of a sense of social responsibility are the results of increasing social capitalمفهوم سرمایه اجتماعی آنطور که توسط دانشمندان مختلف ارائه شده بیشتر در برگیرنده مفاهیمی چون اعتماد، همکاری و همیاری متقابل میان اعضای یک گروه یا یک جامعه، مشارکت و جنبههایی از ساختار اجتماعی است که نظام هدفمندی را شکل می دهند و آنها را به سوی منافع مشترک هدایت میکند. بر همین مبنا، امروزه مفهوم سرمایه اجتماعی و به نوعی اهمیت یافتن ارتباطات، یکی از اجزای مهم در تبیین الگو و نقشه راه دستیابی به تمدنی نوین اسلامی به شمار میآید. <br /> رهبر معظم انقلاب مدظله به عنوان مهمترین نظریهپردازان حوزه تمدن نوین اسلامی ، هندسه ویژه ای را برای این تمدن ترسیم نموده اند که توجه به سرمایه اجتماعی جایگاه خاصی را داراست، محققان در پژوهش پیش رو در تلاش هستند تا جایگاه مفهوم سرمایه اجتماعی را در نگاه تمدنسازی ایشان مورد واکاوی دقیق قرار دهند. به همین منظور سعی نمودند که ابتدا به این سئوال پاسخ دهند که مفهوم تمدن نوین اسلامی از منظر ایشان به چه معناست و مهمترین شاخصه های تحقق و تبلور آن کدام اند؟ و شاخصهای سرمایه اجتماعی در این تعریف از چه جایگاهی برخوردار هستند؟<br /> برای پاسخ به این پرسشها ابتدا ادبیات سرمایه اجتماعی به روش تحلیل اسنادی-کتابخانهای مروری اجمالی شد، سپس تعریف تمدن نوین اسلامی و شاخصهای سرمایه اجتماعی به روش داده بنیان از بیانات رهبرمعظم انقلاب مدظله استخراج گردید که انقلابی شدن جامعه، پشتیبانی و مصونیت بخشی به نظام اسلامی، و ایجاد ارتباطات متقابل دولت و ملت به همراه ایجاد حس مسئولیت اجتماعی از نتایج افزایش سرمایه اجتماعی در نگاه تمدنی است.https://nic.shahed.ac.ir/article_3154_0f1d7e614f357e55ad60bc126367aefb.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922Geographical theory of civilization and the possibility of the emergence of a new Islamic civilizationنظریه جغرافیایی تمدن و امکان ظهور تمدّن نوین اسلامی259288315710.22070/nic.2021.14096.1084FAسید رضاحسینیاستادیار علوم سیاسی پژوهشکده اندیشه سیاسی، تمدن و انقلاب اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران-ایران0000-0002-4167-4402علی پاشاغفّاریدانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی پژوهشکده اندیشه سیاسی، تمدن و انقلاب اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران-ایران0000-0002-2697-7595امیراعتمادی بزرگدانشجوی علوم سیاسی پژوهشکدهی اندیشهی سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.0000-0002-7580-1182Journal Article20200521Civilizations as human achievement has long been a matter of discussion and scrutinizing. Every civilization is based on set of elements and certain components. Among many other components Geographical element is crucial to understand civilizations. In this study we aim to examine the significance of the geographical aspect and its relation to the other forming elements of a civilization.<br /> we try to find out the fact that whether location and geography has to be seen as an independent variable or merely as a dependent one. In doing so Theories provided by Hegel and George Friedman are discussed in the paper.<br /> Also, we tried to shed light on formation of Islamic civilization and the possibility of its revival with focus on Iran and Iranian experience in this regard. <br /> Civilizations as human achievement has long been a matter of discussion and scrutinizing. Every civilization is based on set of elements and certain components. Among many other components Geographical element is crucial to understand civilizations.هویّت هر تمدّن علاوه بر اندیشه و فرهنگ با محل ظهور و رشد آن پیوند خورده است وجود عوامل مساعد طبیعی و جغرافیایی به همراه عوامل فکری و فرهنگی بستر تکوین یک تمدّن را فراهم میآورد.<br /> به اعتقاد برخی محقّقان، عامل جغرافیایی تمدّن به عنوان شرط لازم وقوع تمدّن در نظر گرفته میشود. در این پژوهش با در نظر داشتن ضرورت تحقق همه مولفههای معنوی و مادی جهت شکلگیری و ظهور تمدن، عامل جغرافیایی بهعنوان زمینه لازم و متغیر مستقل، و امکان وقوع تمدن به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته، و واکاوی میشود. <br /> در مقاله حاضر در راستای پاسخگویی به این پرسش که عامل جغرافیایی در شکلگیری و تکوین تمدن نوین اسلامی چه تأثیری داشته و چه نقشی ایفا کرده است؟ تلاش شده است جغرافیای ایران و جهان اسلام در یک سیر تاریخی بازنمایی و تأثیرش در شکلگیری تمدن نوین اسلامی سنجش شود.<br /> به نظر میرسد اگرچه عامل جغرافیایی و منطقهای در ایران و جهان اسلام بستر و زمینه لازم را جهت امکان تحقق تمدن نوین اسلامی فراهم میکند، در چهارچوب نظریههای موجود تکیه بر این عامل به عنوان شرط لازم و کافی نمیتواند کافی باشد؛ چرا که علاوه بر عوامل جغرافیا، جمعیت، ثروت، دانش، تکنولوژی و مسائل معنوی، نوعی انسجام درونی و ایجاد همگرایی در تحقق تمدن اسلامی ضرورت دارد.https://nic.shahed.ac.ir/article_3157_5db3d4ce5ab395cd11e6b1ffba3e28d1.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922The role of the civilized state in entrepreneurship: a framework for the future of the Islamic Republic of Iranنقش دولت تمدنی در کارآفرینی: چهارچوبی برای آیندهی جمهوری اسلامی ایران289322315010.22070/nic.2021.13988.1072FAتقیپارسامهرپژوهشگر آینده پژوهی -دکترای آینده پژوهی از دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-8465-9229Journal Article20200730State of problem: The Gap Between the Civilizational Perspective and the Passivity of the Government Institution in Iran in Short-Term and Superficial Matters, and the Neglect of Institutional Agency.<br /> purpose: To study the institutional action and policy of the civilized government in entrepreneurship in order to strengthen the internal power.<br /> Method: The research method in this study is descriptive-analytical, and the information was collected in a library and in-depth interviews.<br /> findings: The idea of being civilized makes sense to make changes at the institutional level and move away from government inaction about the future.<br /> The government should be inspired by the sources of civilization, at a deep level, i.e. institutional agency, to pave the way for a new Islamic civilization. Civilized entrepreneurship beyond superficial policies, i.e. new institutionalization based on understanding the facts of the Iranian Islamic In this narrative, businesses grow naturally and deeply, and consistently this narrative, businesses grow naturally and deeply, and consistently.<br /> The discourse of the civilized state is the basis for the formation of a new world and a new future and also cause a mental framework within the actors towards entrepreneurship.بیان مساله : شکاف بین بین چشمانداز تمدنی و انفعال نهاد دولت در امور کوتاه مدت و سطحی، و غفلت از عاملیت نهادی<br /> هدف: بررسی کنش نهادی و سیاست گذاری دولت تمدنی در پی ریزی ترتیبات نهادی جدید به منظور خلق کسب وکارها و کارآفرینی است. <br /> روش : تحلیلی وتوصیفی به همراه کتابخانه ای و انجام مصاحبه های عمیق<br /> یافته ها: ایده تمدنی بودن، زمینه رابرای ارتقاء کنش گری دولت از لایه های سطحی مثل دادن وام برای کسب و کارها و...به لایه های ژرف یعنی ترتیبات نهادی می کشاند. دولت به نقش واقعی خود بر می گردد. <br /> دولت باید فراتر از اقدامات سطحی، در عمق نهادی کنش گری کند، تا زمینه برای رویش کسب و کارهای سازگار با سرشت و واقعیت های شاکله اسلامی ایرانی فراهم گشته، مسیر برای تمدن نوین آینده همواره گردد. اگر چه از نظر فلسفی، انتخاب امکان های بدیل وجود دارد، اما در جهان واقعیت ها،هر مسیری وابستگی به مسیر، و امکان های خود را دارد،. یعنی هر کنش دولت تمدنی ، امکان هایی هموار، وامکان های دیگری را ناهموار می سازد. در نتیجه، دولت تمدنی باید از طریق نقش تحول نهادی خود، مسیری گذار به کسب و کارهای آینده را هموار سازد.<br /> واژگان کلیدی : دولت تمدنی، خروج از انفعال، کنش گری نهادی، هموار سازی مسیر،https://nic.shahed.ac.ir/article_3150_ef3070fb5ee577eaf9c9ad38cd0bda20.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922Civilizations that make civilization in Imam Khomeini's thoughtسرمایه های اجتماعی تمدن ساز در اندیشه امام خمینی(ره)323348315210.22070/nic.2021.13943.1067FAهادیابراهیمی کیاپیاستادیار گروه معارف دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران، جمهوی اسلامی ایران،0000-0002-8397-2600غلامرضاجمشیدیهااستاد گروه علوم اجتماعی اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0003-4639-5346Journal Article20200505Imam Khomeini's collection of statements is one of the great treasures of contemporary Islamic and revolutionary knowledge and the final charter of the Islamic Revolution. In this charter, the civilizing and goal-oriented view of Imam Khomeini can be seen as the civilizing social capitals. Civilizing social capital is a set of perceptions that create optimal communication and participation of the members of a society and prepare its existential container for the acceptance of a great civilization. Therefore, in addition to explaining the concept, dimensions, views, theories and models for social capital and the great Islamic civilization from the perspective of experts, the purpose of this article is based on the theoretical-abstract nature of Imam's thought. Is. In this study, the most important factors of the civilizing social capital of the Islamic Revolution have been studied from the perspective of Imam; These are: uprising for God, belief in the holy existence of the Guardian of the Age (pbuh), the popular leadership of the revolution, the revival of the oppressive thinking and justice of Islam, the mythical will and endurance of the great nation of Iran, the belief in Occult relief and Islamic-revolutionary systematization.مجموعه بیانات امام خمینی(ره)، از گنجینههای عظیم معارف اسلامی و انقلابی دوران معاصر و منشور تمامنمای انقلاب اسلامی است. در این منشور، نگاه تمدنساز و غایت-محور امام خمینی(ره)، بهمثابهی سرمایههای اجتماعی تمدنساز قابل رویت است. سرمایه اجتماعی تمدنساز مجموعهای از ادراکاتی است که موجب ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه اعضای یک جامعه میشود و ظرف وجودی آن را آماده پذیرش تمدن بزرگ میکند. از اینرو، هدف مقاله حاضر علاوه بر تبیین مفهوم، ابعاد، دیدگاهها، نظریهها و مدلهایی برای سرمایه اجتماعی و تمدن بزرگ اسلامی از نگاه صاحبنظران، بر سیره نظری- انتزاعی اندیشه امام، بنا نهاده شده است. در این مطالعه، مهمترین عوامل سرمایه اجتماعی تمدنساز انقلاب اسلامی از منظر امام بررسی شده است؛ که عبارتند از: قیام برای خدا، اعتقاد و باورداشت به وجود مقدس ولی عصر(عج)، مردمی بودن رهبری انقلاب، احیاء تفکر ظلمستیزی و عدالتخواهی اسلام، اراده و استقامت اسطورهای و شگفت ملت بزرگ ایران، باور به امدادهای غیبی و نظامسازی اسلامی- انقلابی.https://nic.shahed.ac.ir/article_3152_815375a72f790ae7c09b81c1312b988d.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X3220200922Study of cyberspace development capacities with the approach of realization of modern Islamic civilizationمطالعه ظرفیتهای توسعه فضای مجازی با رویکرد تحقق تمدن نوین اسلامی (از منظر متخصصان فضای مجازی)349376315510.22070/nic.2021.14018.1079FAیونسنوربخشدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران0000-0001-9523-806xسیده فاطمهنعمتیدانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران.https://orcid.org/00Journal Article20200412This article was conducted with the aim of studying the development
capacities of cyberspace in order to achieve a new Islamic civilization
and measures the relationship between communication technology
and cyberspace from the perspective of Islamic civilization from the
perspective of cyberspace experts and specialists. The exploratory
view dominates the research and the combination of qualitative
methods were used to achieve strong results.
Eleven basic components, including studies of philosophy of
technology, according to the policy related to cyberspace in Islamic
countries, transfer and innovation related sciences cyberspace,
Development and implementation of executive programs related to
cyberspace, Development of humanities studies related to cyberspace,
Development of virtual content producers, Cyber security
development, Training of software and hardware experts, and
Hardware and software development were achieved as development
capacities.مقاله حاضر پژوهشی با رویکرد مطالعه ظرفیتهای توسعه فضای مجازی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی است که با هدف بررسی رابطه فن آوری ارتباطات و فضای مجازی با تمدن سازی اسلامی در جهان اسلام از منظر کارشناسان و متخصصان فضای مجازی انجام شدهاست. توسعه و گسترش فضای مجازی در جوامع اسلامی و آسیبهای ناشی از آن در کنار وابستگی مردم به استفاده از این فناوری نشان میدهد که نمیتوان آینده تمدنیِ بدون وجود فضای مجازی را متصور بود. از آن جهت که تاکنون چنین مطالعه ای انجام نشده و نیاز به تولید علم در این موضوع وجود دارد، نگاه اکتشافی بر پژوهش حاکم است و ترکیبی از روشهای کیفی برای دستیابی به نتایج متقن استفاده شد. مصاحبه با متخصصان فضای مجازی، تجمیع نظرات، تدوین پرسشنامه اولویت سنجی و دریافت اولویتهای توسعه بر اساس سه دوره زمانی و نیازهای کشورهای اسلامی روندی است که مقالهی حاضر دنبال کرده است. 11 مولفه مهم استخراج شد و در نهایت نشان داد که متناسب با دورههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، شکل توسعة ظرفیتهای فضای مجازی برای تحقق تمدن اسلامی متفاوت خواهد بود.https://nic.shahed.ac.ir/article_3155_3c3ce381222c8c912c02fa04fae18e9b.pdf