دانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220220923Rethinking the creation of a new Islamic civilization through the combination of Arbaeen
walking researchبازاندیشی در ایجاد تمدن نوین اسلامی از طریق فرا ترکیب پژوهشهای پیادهروی اربعین134385610.22070/nic.2022.15963.1171FAغلامرضاتاج بخشدانشیار جامعه شناسی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی.0000-0002-1155-8857ابراهیمعباس پورعضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).0000-0003-3861-5441Journal Article20220219There are basic components in the Arbaeen march such as religiosity and God-centeredness, ethics, justice and fairness, effort and struggle, improvement of international relations, oppression and defense of the oppressed of the world, etc., which are among the indicators of the new Islamic civilization. They are considered and the best evidence of the capacity and capital of the civilization-builder is the transcendent Shiite culture. (The beginning of the presence of Iranian pilgrims in this super event) includes four sources: "Noor Magazine Database", "University Jihad Scientific Information Center", "Database of Iranian Publications" and "Comprehensive Humanities Portal" by full census sampling method , Available samples will be selected. The reason for choosing the format of the articles, for methodological reasons, is to correspond to the objective and external reality, as well as to produce more articles than books and dissertations. The following are some of the methods used by Lipsi and Wilson. 2001 The research findings show that the various components that exist in the Arbaeen walk are related to the realization of the new Islamic civilization.مؤلفههایی اساسی در راهپیمایی اربعین نظیر دینباوری و خدامحوری، اخلاق، عدل و عدالت، تلاش و مجاهدت، بهبود روابط بینالملل، ظلمستیزی و دفاع از مظلومان عالم و... وجود دارد که در زمرۀ شاخصهای تمدن نوین اسلامی نیز بشمار میآیند و بهترین گواه بر ظرفیت و سرمایهی تمدن ساز، فرهنگ متعالی شیعه است. بهمنظور انجام روش تحقیق فراترکیب حاضر، کلیهی مقالات فارسی چاپشده (علمی پژوهشی و علمی ترویجی) مرتبط با پیادهروی اربعین در بازۀ زمانی سال 1385 تا 1400 (آغاز حضور زائران ایرانی در این ابررویداد) را شامل میشود که از چهار منبع «پایگاه مجلات نور»، «مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی»، «بانک اطلاعات نشریات کشور» و «پرتال جامع علوم انسانی» به روش نمونهگیری تمام سرشماری، نمونههای در دسترس انتخاب شدند. دلیل انتخاب قالب مقالات، به دلایل روششناختی، تناظر با واقعیت عینی و بیرونی و همچنین تولید بیشتر مقاله نسبت به کتاب و پایاننامه میباشد. ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ از روش ﻓﺮاﺗﺮﮐﯿﺐ، ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﻟﮕﻮی لیپسی و ویلسون (2001) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. یافتههای پژوهش نشان میدهد مؤلفههای گوناگونی که در پیادهروی اربعین وجود دارد، با تحقق تمدن نوین اسلامی در ارتباط هستند.https://nic.shahed.ac.ir/article_3856_3b57ae79b41bb7ee20401d09dc104534.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220220923Modern Islamic Civilization and the Characteristics of Civilizing Languageتمدن نوین اسلامی و ویژگیهای زبان تمدن ساز3564401410.22070/nic.2023.15151.1126FAمحسنالویریاستاد تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام، گروه تاریخ، قم، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-1922-638xشهنازکریم زاده سورشجانیاستادیار تاریخ اسلام و مدرس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی وابسته به جامعه المصطفی العالمیه.0000-0002-3788-0561Journal Article20220404Modern Islamic civilization is one of the emerging issues of the Islamic world, that for developing and reinforcing the civilization, its supporters try to consider all the material and spiritual capacities that are effective in formation, improvement, and permanence of the civilization in expanding opinions, presenting considered models, identifying problems and theoretical understanding. One of the spiritual factors worthy of attention in the formation and expansion of a civilization is the civilization-building language which has some characteristics and attributes that will play a role in the consistency, cohesion and sustainability of a civilization against the competing and invading rivals, and with the absence of that, advanced human life will be leveled with animals. Relying on the capabilities and characteristics of such language can provide the ground for the consistency and cohesion of dominant civilization in the future of the Islamic world. The present paper intends to answer this question by descriptive-analytical method: What are the characteristics of civilization-building language? The findings of this study indicate that evolution and responsiveness in time, openness and applicability, generality and inclusiveness, creativity and dynamics and reception are among the characteristics of the civilization-building language, such language will be able to respond to the needs of a large and independent social unit and play an effective role in protecting civilizational capitals and presenting new ones.تمدن نوین اسلامی از مباحث نوظهور جهان اسلام است که موافقان آن برای زمینهسازی، تقویت و انسجام آن تلاش دارند در بسط نظرات، ارائهی مدلهای مدنظر، آسیبشناسی و تبیینهای نظری به تمام ظرفیتهای مادی و معنوی که در شکلگیری، نضج و مانائی یک تمدن مؤثرند؛ توجه نمایند. ازجمله عوامل معنوی شایان توجه در شکلگیری و بسط یک تمدن، زبان تمدنساز است. زبانی که حائز شاخصها و ویژگیهایی است که در قوام، انسجام و پایداری یک تمدن در مقابل غیرهای رقیب و مهاجم ایفای نقش خواهد کرد و با فقدان آن، زندگی انسان پیشرفته، همسطح با حیوانات خواهد شد. با اتکاء به قابلیتها و ویژگیهای چنین زبانی میتوان زمینهی قوام و انسجام تمدن مسلط در آیندۀ جهان اسلام را فراهم آورد. بدین منظور نوشتار حاضر در نظر دارد با روش توصیفی- تحلیلی به این سؤال پاسخ گوید که ویژگیهای زبان تمدنساز چه مواردی هستند؟ یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که تکاملیافتگی و پاسخگویی در زمان، باز بودن و کاربردی بودن، عام و فراگیر بودن، خلاقیت و پویائی و دریافتی و پذیرا بودن ازجمله ویژگیهای زبان تمدنساز است. چنین زبانی قادر خواهد بود به نیازهای روز یک واحد بزرگ و مستقل اجتماعی پاسخ گوید و بهعنوان ابزاری کارآمد در پاسداشت سرمایههای تمدنی و عرضه داشت آوردههای جدید ایفای نقش نماید.https://nic.shahed.ac.ir/article_4014_b1c5de05daf92fc366fcb2c97d20fa7c.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220220923Critique of Islam Rahmani's idea as a challenge to civilized jurisprudence with emphasis on the views of Imam Khomeini and the Supreme Leaderنقد انگارۀ اسلام رحمانی بهمثابهی چالش فقه تمدنی با تأکید بر آرای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)6594401310.22070/nic.2023.16018.1179FAعلیکارشناساستادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، سطح چهار فقه و اصول، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه السلام)، قم، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-6534-7262حمیدنگارشدانشیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، سطح چهار کلام اسلامی، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه السلام)، قم،جمهوری اسلامی ایران.0000-0003-3001-3198مرتضیشیرودیدانشیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، دکتری علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(علیه السلام)، قم، جمهوری اسلامی ایران.Journal Article20220318The history of Islam Rahmani's ideology goes back to the last two decades; The necessity of discussing this idea is that this idea offers a one-dimensional and selective view of Islam in such a way that it empties Islam of its original themes such as jihad, enjoining the good and forbidding the evil, and so on; On the other hand, civilized jurisprudence is a macro approach to all chapters of jurisprudence that includes a set of Islamic rules in <span style="font-size: 10.5pt;">the dimension of civilization;</span> Civilized jurisprudence is not separate from governmental jurisprudence and system-building jurisprudence, but if another <span style="font-size: 10.5pt;">name can be chosen for government</span> jurisprudence, it will definitely be civilized jurisprudence and system-building jurisprudence. The main question in this article is what is the critique of Islam Rahmani's idea as a challenge of civilized jurisprudence with emphasis on the views of Imam Khomeini and the Supreme Leader? This article uses a descriptive-analytical-reasoning method and using library resources to study and analyze the challenges of Islam Rahmani towards the jurisprudence of civilization; The finding of the article is that the only way to face the challenge of Islam Rahmani is to return to the original and true Islam based on civilized jurisprudence; Islam of unity is based on principles and ideals and Islam of freedom and insight in which the idea of compassionate Islam fades.پیشینهی انگارۀ اسلام رحمانی به دو دههی گذشته بازمیگردد؛ ضرورت بحث از این انگاره ازآنرو است که این انگاره نگرشی تکبعدی و گزینشی از اسلام ارائه میدهد بهگونهای که اسلام را از درونمایههای اصیل آن چون جهاد، امربهمعروف و نهی از منکر و... تهی میسازد؛ از سوی دیگر، فقه تمدنی، رویکردی کلان به همهی ابواب فقه است که مجموعهی احکام اسلامی را در بُعد تمدنی در برمیگیرد؛ فقه تمدنی، از فقه حکومتی و فقه نظام سازی جدا نیست بلکه اگر بتوان برای فقه حکومتی نامی دیگر برگزید، قطعاً فقه تمدنی و فقه نظام سازی خواهد بود. پرسش اصلی در این مقاله آن است که نقد انگارۀ اسلام رحمانی بهمثابهی چالش فقه تمدنی با تأکید بر آرای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) چیست؟ این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی- استدلالی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای به بررسی و واکاوی چالشهای اسلام رحمانی نسبت به فقه تمدنی میپردازد. یافتهی مقاله آن است که فقه تمدنی، فقهی جامع و کلان نگر است و هنگام صدور قانون و احکام شرعی، ابعاد کلان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی را ملاک نظر قرار میدهد. همچنین ولایت رکن فقه تمدنی اسلام است و وحدت، راهکار مقابله با اسلام آمریکایی و یا به تعبیر امروزی اسلام رحمانی است که برای حفظ کیان اسلام، امری اساسی است.https://nic.shahed.ac.ir/article_4013_d28cb3c5090bb7a79e1df0c522f35766.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220220923Explaining the theoretical model of realistic idealism in the foreign policy of the Islamic Republic of Iran based on the statement of the second step of the Islamic Revolutionتبیین الگوی نظری آرمانگرایی واقعبینانه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب95126401510.22070/nic.2023.14975.1117FAایوبنیکونهاددکتری علوم سیاسی، مدرس دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-5428-8551محسنبیوکعضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش، تهران، جمهوری اسلامی ایران0000-0002-3042-8249محسنمحمدی خانقاهیدانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد و پژوهشگر دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.0000-0001-6023-5248Journal Article20220408The statement of the second step of the revolution is one of the documents that have provided the necessary grounds for theorizing about the issues of today and the future of the Islamic Revolution. Numerous issues with the approach of civilization vision in the heart of the discourse of the second step statement have been raised by the Supreme Leader of the Revolution, including the issue of foreign policy and how Iran deals with regional and international issues. The present study intends to analyze and explain the foreign policy issue of the Islamic Republic of Iran based on the theory of realistic idealism in accordance with the text of the statement of the second step of the revolution and to examine the results and application data of this theory. In this regard, first the theoretical foundations of idealism and realism are examined and then the model of realistic idealism is drawn. Then, using the content analysis method of the second step statement and coding foreign policy issues, the characteristics of idealism and realism are calculated. Findings show that although the discourse principles of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran are consistent with the logic of idealism But the performance, results and outputs of Iran's foreign policy can be analyzed and interpreted within the framework of realism theory, and there is no contradiction between idealism as opinion and realism as practice. The analysis of the statement of the second step of the revolution as one of the late strategic documents in the field of foreign policy confirms this claim and the Iranian foreign policy system can be considered as "realistic idealism".بیانیهی گام دوم انقلاب ازجمله اسنادی است که زمینههای لازم را برای نظریهپردازی در خصوص مسائل امروز و آیندۀ انقلاب اسلامی فراهم کرده است. مسائل متعددی با رویکرد بینش تمدنی در بطن گفتمانی بیانیهی گام دوم از سوی رهبری معظم انقلاب مطرحشده که ازجملهی آنها مسئلهی سیاست خارجی و نحوۀ مواجههی ایران با مسائل منطقهای و بینالمللی است. پژوهش پیشرو در نظر دارد تا مسئلهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را بر اساس نظریهی آرمانگرایی واقعبینانه منطبق با متن بیانیهی گام دوم انقلاب تحلیل و تبیین نماید و نتایج و برون دادههای کاربست این نظریه را نیز بررسی کند. در این راستا ابتدا مبانی نظری آرمانگرایی و واقعگرایی موردبررسی قرارگرفته و سپس مدل آرمانگرایی واقعبینانه ترسیمشده است. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای بیانیهی گام دوم و کدگذاری مسائل مربوط به سیاست خارجی، شاخصهای آرمانگرایی و واقعگرایی احصاء شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که گرچه مبانی گفتمانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران منطبق با منطق آرمانگرایی است اما عملکرد، نتایج و خروجیهای سیاست خارجی ایران در چارچوب نظریهی واقعگرایی قابلتحلیل و تفسیر است و بین آرمانگرایی در مقام نظر و واقعگرایی در مقام عمل منافاتی وجود ندارد. تحلیل بیانیهی گام دوم انقلاب بهعنوان یکی از اسناد راهبردی متأخر در خصوص سیاست خارجی، تأییدکنندۀ این ادعاست و میتوان منظومهی سیاست خارجی ایران را «آرمانگرایی واقعبینانه» دانست.https://nic.shahed.ac.ir/article_4015_6fc428450bc77c06f8a510a1e9ab0b08.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220220923An analysis of the consequences of the Civilization Universityواکاوی پیامدهای دانشگاه تمدن ساز127154402010.22070/nic.2022.15332.1137FAعلیهدایت فسندوزدانشجوی دکترای مدیریت تطبیقی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-1509-9387جعفربیک زاداستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-8465-8998مجتبیرمضانیاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب، جمهوری اسلامی ایران0000-0003-3097-0596فرهادنژاد ایرانیاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب، جمهوری اسلامی ایران0000-0003-3008-9328Journal Article20220315Developing a new Islamic civilization has been mentioned as one of the goals in the Second Phase of the Revolution. For achieving this goal, the academic community becomes more active. Besides having innovation, entrepreneurial, research, and educational functions, leading universities should be able to civilize based on spirituality and religious beliefs and following doctrines of Islam. Data were collected using a semi-structured interview. Inductive content analysis was utilized to analyze the data using the software. Based on the obtained data, extracted components related to the consequences of this approach include: 1) presenting an inspiring pattern, 2) training global leaders, 3) creating a status for the settled region, 4) designing civilized foundations, 5) <span style="font-size: 10.5pt; line-height: 97%;">production prosperity, 6) increasing productivity, and 7) producing entrepreneurial science</span>. Two dimensions including institutionalization of spirituality and knowledge transfer were identified for the main construct. Besides adaption of function to extracted indicators, universities can determine their status in civilization-building.در بیانیهی گام دوم انقلاب، ایجاد تمدن نوین اسلامی ازجمله اهداف ذکر شده است. برای نیل به این هدف لازم است جامعهی دانشگاهی کشور فعالتر شود و دانشگاههای پیشرو ضمن داشتن کارکردهای آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و نوآوری باید بتوانند بر پایهی معنویت و باورهای دینی و با تأسی از آموزههای اسلام ناب محمدی (ص) به تمدن سازی اسلامی بپردازند. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبهی نیمه ساختاریافته است. تحلیل دادهها با روش تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از نرمافزار انجام پذیرفته است. بر اساس یافتههای پژوهش، شناسههای مستخرج مؤلفههای مرتبط با پیامدهای این رویکرد شامل: 1. ارائهی الگوی الهامبخش 2. تربیت رهبران جهانی 3. ایجاد منزلت برای منطقهی مستقر 4.طراحی بنیانهای تمدنی 5. رونق تولید؛ 6. افزایش بهرهوری 7. تولید علم کارآفرینانه میباشند. همچنین دو بُعد پیامد نهادینهسازی معنویت و پیامد انتقال علم برای سازۀ اصلی شناسایی شد. دانشگاهها میتوانند ضمن تطبیق کارکردشان با شاخصهای مستخرج این تحقیق، جایگاه خود را در تمدنسازی مشخص کنند.https://nic.shahed.ac.ir/article_4020_b7b557186870eaa4e2ea46741e9b65fe.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220220923Figh principles and rules based on the rationality and unity of Muslims in modern Islamic civilizationمبانی و قواعد فقهی حاکم بر عقلانیت و همگرایی مسلمانان در تمدن نوین اسلامی155194401910.22070/nic.2023.15288.1131FAفاطمهفلاح تفتیاستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-6443-5172Journal Article20220407Rationality is sometimes described as beliefs, and sometimes actions and behavior are characterized by rationality, and sometimes values ??are characterized by it, but in any case, rationality is based on revelation and Islamic principles, a system consisting of principles that are in the framework Islamic culture and civilization has been formed and organizes the mentalities and behavior of Muslims. Convergence and unity of Muslims also leads to the realization of the goals and interests of the Islamic Ummah and standing against the enemies of Islam. The new Islamic civilization is formed when the element of rationality and convergence regains its original position in Islamic societies, and thus Islamic civilization, which includes all the achievements of Muslims in various economic, cultural, religious, social, moral, material and spiritual dimensions and... can be; Revive, rebuild and rehabilitate. Planning this important issue in a jurisprudential environment and by expressing the Shariah ruling of its obligation or sanctity, in addition to speeding up the impact of the social reform movement, it causes a horizon beyond the recommendation and praise of these two important and at the same time interrelated matters. put in front of Islamic societies. In a descriptive-analytical way, this article seeks to express the jurisprudential foundations of rationality and convergence of Muslims in the formation of modern Islamic civilization. The findings of the research show that the jurisprudential foundations of this issue are: monotheistic nature, the principle of the state system, the principle of forming a single nation, Rationality based on the book and tradition, and among the jurisprudence rules cited, we can mention the rule of respect, the rule of unity, the rule of taqiyyah, the rule of obligation, and the rule of justiceعقلانیت گاهی وصف باورها قرار میگیرد و زمانی افعال و رفتار متصف به عقلانیت میگردد و گاهی نیز ارزشها متصف به آن میشوند، ولی در هر صورت، عقلانیت بر پایهی وحی و مبانی اسلامی، نظامی است متشکل از اصولی که در چارچوب فرهنگ و تمدن اسلامی شکلگرفته و ذهنیات و رفتار مسلمانان را سامان میدهد. همگرایی و وحدت مسلمانان نیز سبب تحقق اهداف و مصالح امت اسلامی و ایستادگی در برابر دشمنان اسلام میشود. تمدن نوین اسلامی زمانی شکل میگیرد که عنصر عقلانیت و همگرایی در جوامع اسلامی جایگاه اصلی خود را بازیافته و بدین ترتیب تمدن اسلامی که شامل همهی دستاوردهای مسلمانان در ابعاد گوناگون اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، اخلاقی، مادی و معنوی و... میشود؛ احیا، بازسازی و بازپروری شود. طرح این مهم در فضایی فقهی و با بیان حکم شرعی وجوب یا حرمت آن، علاوه بر آنکه روند تأثیر حرکت اصلاحی اجتماعی را سرعت میبخشد، باعث میشود افقی فراتر از توصیه و تحسین این دو امر مهم و درعینحال مترتب بر یکدیگر را پیش روی جوامع اسلامی قرار دهد. این مقاله به شیوۀ توصیفی- تحلیلی درصدد بیان مبانی فقهی عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکلگیری تمدن نوین اسلامی است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که مبانی فقهی این مسأله عبارتاند از: فطرت توحیدی، اصل نظام ولایی، اصل تشکیل امت واحد، عقلانیت مبتنی بر کتاب و سنت و از قواعد فقهی مورد استناد نیز میتوان به قاعدۀ احترام، قاعدۀ وحدت، قاعدۀ تقیه، قاعدۀ الزام و قاعدۀ عدالت اشاره کرد.https://nic.shahed.ac.ir/article_4019_b517b05aa5b08597e99d44608200bcbb.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220220923Fundamental elements of individual ethics and psychology in the construction of civilizing manعناصر بنیادین اخلاق فردی و روانشناسی در ساخت انسان تمدن ساز195220401810.22070/nic.2022.15293.1132FAمحمد تقیسبحانی نیادانشیار دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران.علینورمحمدیاندانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی- اخلاق، دانشگاه قرآن و حدیث، پردیس تهران، ایران0000-0003-4040-7369Journal Article20211007The realization of the new Islamic civilization has become especially important in the present age and one of the requirements for the realization of the new Islamic civilization is the training of human resources. What is the role of piety as a fundamental concept in individual ethics and self-control as a concept considered by psychology in the construction of civilizing man, is the subject of this research. The method of data collection in this study is documentary study. In this study, which has a qualitative nature, according to the origin of piety, which is revelation, reason and law, and the origin of self-control, which is empirical and sensory knowledge, first the effective elements in creating piety and self-control are counted and then the effect of two concepts by descriptive and analytical methods. Piety and self-control are explained in the education of civilizing human beings. In Islam, attention to the consequences of behavior, learning lessons, self-esteem, self-calculation, using patterns and elements and the element of rationality to attain piety is emphasized, and in psychological thought, especially the school of behaviorism, to strengthen itself. Success experiences, self-efficacy, self-assessment, role modeling, encouragement and cognition are ordered; Attention to the nature and function of these elements indicates some common and synergistic elements for human entry into the field of civilization.در عصر حاضر تحقق تمدن نوین اسلامی اهمیت ویژهای دارد و یکی از الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی تربیت نیروی انسانی است. چیستی نقش تقوا به عنوان یک مفهوم بنیادین در اخلاق فردی و خودمهارگری به عنوان یک مفهوم مورد توجه روانشناسی در ساخت انسان تمدن ساز، مسئله این پژوهش است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مطالعهی اسنادی است. این پژوهش که ماهیتی کیفی داشته با توجه به خاستگاه تقوا که وحی، عقل و شریعت است و خاستگاه خودمهارگری که دانش تجربی و حسی است، ابتدا عناصر مؤثر در ایجاد تقوا و خودمهارگری احصاء شده و سپس با روش توصیفی و تحلیلی، تأثیر دو مفهوم تقوا و خودمهارگری در تربیت انسان تمدن ساز تبیین شده است. در اسلام، توجه به پیامدهای رفتار، عبرتگیری، کرامت نفس، محاسبه نفس، استفاده از الگوها و اسوهها و عنصر عقلانیت جهت اتصاف به تقوا تاکید شده و در اندیشه روانشناختی بهخصوص مکتب رفتارگرایی به تقویت خود، تجربههای جانشینی، خودکارآمدی، خودسنجی، سرمشقگیری، تشویق و شناخت سفارش شده است؛ توجه به ماهیت و کارکرد این عناصر، نشان دهندهی برخی عناصر مشترک و هم افزا برای ورود انسان به حوزه تمدن سازی است.https://nic.shahed.ac.ir/article_4018_0ddf58d4e50ec6aadd5889e2f3900a56.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220220923The Feasibility study and indicators of technological excellence in the monotheistic contextامکانسنجی و شاخصهای تعالی فنّاوری در بستر توحیدی221254401710.22070/nic.2022.15358.1138FAیوسففرشادنیادانشجوی کارشناسی ارشد علوم حدیث- تفسیر اثری، دانشگاه قم، قم، جمهوری اسلامی ایران.0000-0001-7884-8691احمدشه گلیاستادیار گروه فلسفه اسلامی، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-8280-8366Journal Article20220318Technology is a phenomenon that has been accounted for by Muslim scholars from various perspectives. The instrumental, independent and interactive views are among the views put forward in the statement of the relationships between religion and technology. The subject of the present study is the feasibility of technological excellence in the context of monotheistic thought and the essence of its characteristics. The method of data collection is the documentary study and the data has been analyzed using the descriptive method in this research. The findings indicate that, firstly, the discussion and realization of technology in a monotheistic context based on principles such as (a) the religion , its relation and monotheistic governance over all aspects of human life, (b) the comprehensiveness of religion, (c) the relationship between worldly and the hereafter life, as well as (d) the technological orientation is feasible. Secondly, the following basic indicators have a strategic role in the excellence of technology in the monotheistic context, the movement towards the engineering and the realization of the modern Islamic civilization, and finally, the worldly and the hereafter bliss of the human being: (1) the alignment with the teachings and principles of religion (a. monotheism and b. resurrection orientation), (2) the alignment with the purpose and destination of human creation and his/her bliss, (3) the alignment with the instinctive and actual needs of human beings (a. the real and non-false needs of human beings, b. the principle of contentment and avoidance of extravagance and consumerism, c. the human dignity, d. the finality, and e. the honorability and anti-despotism), and (4) the alignment with the creation system and the environment (a. the stability and beauty and b. the harmony with the environment).فنّاوری پدیدهای است که از جنبههای مختلف مورد نظر اندیشمندان مسلمان قرار گرفته است. نگاه ابزاری، استقلالی و تعاملی از دیدگاههای مطرح در بیان مناسبات دین و فنّاوری است. مسئلهی پژوهش حاضر؛ امکانسنجی تعالی فنّاوری در بستر و تفکر توحیدی و چیستی شاخصهای آن است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مطالعهی اسنادی و تحلیل اطلاعات با روش توصیفی انجام پذیرفته است. یافتهها حاکی از آن است که اولاً بحث و تحقق فنّاوری در بستر توحیدی بر مبنای اصولی چون؛ الف. دین، ارتباط و حاکمیت توحیدی آن بر تمام شئونات زندگی انسان ب. جامعیت دین پ. رابطهی حیات دنیوی و حیات اُخروی و همچنین ت. جهتداری فناوری امکانپذیر است و ثانیاً شاخصهای اساسی نظیر؛ 1. همسو با آموزهها و اصول دین (الف. توحیدمحوری و ب. معادمحوری) 2. همسو با هدف و غایت خلقت انسان و سعادت او 3. همسو با نیازهای فطری و حقیقی انسان (الف. نیازهای حقیقی و غیرکاذب انسان ب. اصل قناعت و پرهیز از اسراف و مصرفزدگی پ. کرامت انسانی ت. غایتمندی ث. عزتمندی و استکبارزدایی) 4. همسو با نظام آفرینش و محیطزیست (الف. اتقان و زیبایی و ب. هماهنگی با محیطزیست) در تعالی فنّاوری در بستر توحیدی، حرکت بهسوی مهندسی و تحقق تمدن نوین اسلامی و درنهایت سعادت دنیوی و اخروی انسان نقش راهبردی دارد.https://nic.shahed.ac.ir/article_4017_a5cb4261f427e54e5246cc4d12dfd712.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220220923From Social Wisdom to Civilized Wisdom: A Perspective on the Philosophy of Religion Based on the Communicational Existence of Humanاز حکمت مدنی تا حکمت تمدنی: چشماندازی به فلسفهی دین بر مبنای وجود ترابطی انسان255286401610.22070/nic.2023.16376.1187FAمحسنلبخندقاستادیار گروه فرهنگ و هنر، دانشکدۀ معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، جمهوری اسلامی ایران0000-0002-2712-8667Journal Article20220108Man, religion and wisdom are three truths in interaction. Therefore, the way to answer the two anthropological questions "why man descented in the world of multiplicity" and "the type of human existence in relation to the multitudes around him", will be reflected in the way of Religionology and the formation of a philosophical system. Therefore, "achieving a new perspective in the philosophy of religion and wisdom" as an epistemological goal; is possible by answering the above questions. This path is followed by benefiting from the capacities of transcendental wisdom. Sublime wisdom introduces the existence of beings as “pure poverty in relation to the origin”, but by explaining "the role of transverse multiplicity in essential movement", we can speak of a kind of existential connection between plural beings and we can explaine kind of existence called “communicational existence”. the human ,who has descended into the world of plurality, has a communicational existence. "Civilization" as a human-based subject, affected by this mode of existence; It is capable of philosophical explanation, and on this basis, we can talk about a new branch of wisdom called civilizational wisdom, and it is called "the mutual evolution of the human soul and the creatures of nature in the shadow of the divine civilization and through the similarity of the human soul to the rational order of the world and the similarity to God" defined. The coexistence of civilizational wisdom with the Qur'anic discussion of istikhlaf establishes a new perspective of the philosophy of religion, in which the goal of "religion" is the establishment of divine civilizationانسان، دین و حکمت، سه حقیقت در تعاملاند؛ لذا نحوۀ پاسخ به دو پرسش انسانشناسانۀ «چرایی (فلسفه) هبوط انسان در دار کثرت» و «نحوۀ وجود انسان در نسبت با کثرات پیرامونیاش»، در نحوۀ دینشناسی و شکلگیری یک دستگاه حِکمی، بازتاب مییابد و «دستیابی به چشماندازی نوین در فلسفهی دین و حکمت» بهعنوان یک هدف معرفتی؛ از خلال پاسخ به پرسشهای فوق و با بهرهمندی از ظرفیتهای حکمت متعالیه و بر اساس روش قیاسی- برهانی قابل تحقق خواهد بود. حکمت متعالیه، نحوۀ وجود موجودات را «وجود ربطی (فقر محض در نسبت با مبدأ)» معرفی میکند، لکن با تبیین «نقش کثرت عرضی در حرکت جوهری»، میتوان از نحوهای پیوند وجودی میان موجودات متکثر سخن گفت و نحوهی وجودی به نام «وجود ترابطی» را تبیین نمود. انسان نیز که در دار کثرت هبوط یافته، علاوه بر وجود ربطی، وجود ترابطی دارد. «تمدن» بهعنوان موضوعی انسانبنیان، متأثر از این نحوۀ وجود- وجود ترابطی -؛ قابلیت تبیین فلسفی مییابد و بر همین مبنا میتوان از نوعی حکمت بهنام حکمت تمدنی سخن گفت و آن را «استکمال متقابل نفوس انسانی و موجودات دار طبیعت در سایۀ تمدن الهی و به واسطۀ انتقاش نفس آدمی به نظم عقلی عالم و تشبه به باریتعالی» تعریف کرد. همنشینی حکمت تمدنی با بحث قرآنی استخلاف، چشمانداز نوینی از فلسفهی دین را رقم میزند که در آن غایت «دین»، برپایی تمدن الهی معرفی میشود.https://nic.shahed.ac.ir/article_4016_ff78becf63624747885412eea094f1e7.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220220923Core values in the Islamic government development programs, based on the value balance benchmark of holy defense cultureارزشهای حاکم بر برنامههای توسعه در دولت اسلامی با تأکید بر الگوی تراز ارزشی در فرهنگ دفاع مقدس287316403810.22070/nic.2023.17135.1214FAمحمدعلیهاتفیدانشیار گروه اقتصاد و مدیریت انرژی دانشگاه صنعت نفتسیدعبدالهرضویدانشیار گروه اقتصاد و مدیریت انرژی دانشگاه صنعت نفت.0000-0001-7253-7411Journal Article20220516Iran’s defense against Iraq in the war indicates a military practice on the basis of “Jihad in Islam”. Iran nation won, and created its special culture as well. This culture is a jihad-oriented combination of epic and theosophy, balanced by different dimensions of religious beliefs. The holy defense culture is a validated model not copied from out of the country, but it originates in Islamic Iranian mentalities. Therefore, its attributes can be used to clarify the core values of the country’s development programs. For this objective, the paper believes the cultural model obtained in the holy defense is a complete validated model. This paper aims at identifying the holy defense culture attributes and specifying the core values to meet the goals of the country development programs. Research method is analytical and descriptive, and the data gathering falls into libraries studies and interview. The results present the top ten attributes are Islamic thinking and divinity, belief and spiritusoity, abnegation and jihad mentality, management and leadership, people and youth, leadership guidance, solidarity and team work, creativity and innovation, engineering and scientific management, and resistance and endurance.دفاع ایران در مقابل عراق در جنگ تحمیلی، بیانگر یک تجربهی نظامی با نگرش جهاد در اسلام است. ملت ایران در دفاع مقدس علاوه بر پیروز شدن، فرهنگ ویژۀ آن را نیز خلق کرد. این فرهنگ، ترکیبی جهادگونه ای از حماسه و عرفان است که با ابعاد مختلف باورهای دینی تراز شده است. فرهنگ دفاع مقدس، مدلی اعتبارسنجی شده است که از بیرون مرزهای کشور کپی نشده و از بطن تمدن اسلامی- ایرانی نشأت گرفته است. بنابراین مؤلفههای آن را میتوان بهعنوان خطوط راهنما برای تبیین ارزشهای حاکم بر برنامه های توسعه در دولت اسلامی تعمیم داد. ادعای مقالهی حاضر، الگو قراردادن مدل حاصل از جنگ تحمیلی برای دوران حاضر است. مقاله به شناسایی مؤلفههای فرهنگ فاع مقدس و تبیین تراز ارزشی آن بهعنوان ارزشهای محوری میپردازد. روش تحقیق از نوع تحلیل توصیفی و روش گردآوری اطلاعات از نوع مطالعهی کتابخانهای و مصاحبه میباشد. نتیجهی تحقیق حاکی از آن است که ده مؤلفهی اصلی زیربنای فرهنگ دفاع مقدس را میتوان تفکر اسلامی و ربانیت، ایمان و معنویت، ایثار و روحیهی جهادی، مدیریت و فرماندهی، تکیهبر مردم و جوان گرایی، هدایت رهبری، وحدت و کار تیمی، خلاقیت و ابتکار، مهندسی و مدیریت علمی و مقاومت و ایستادگی دانست.https://nic.shahed.ac.ir/article_4038_ea37b0869189363828fc59275d206e9a.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220221017Identifying the indicators of Islamic resistance and its impact on modern Islamic civilizationشناسایی شاخصهای مقاومت اسلامی و تأثیر آن بر تمدن نوین اسلامی317332404210.22070/nic.2023.16970.1205FAبهزادقاسمیدانشیار تاریخ انقلاب اسلامی، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران.0000-0003-0086-2535Journal Article20220405The purpose of the article is to identify and identify the indicators of resistance and measure its impact on modern Islamic civilization. The research has been done in terms of type, fundamental-applied and mixed method (qualitative-quantitative). In order to know the components and indicators of Islamic resistance in the qualitative part, in the first stage, by reviewing the research literature, researches have been conducted and based on the words of the leaders of the Islamic Revolution. In the context of explaining Islamic resistance, in addition to the conceptual framework of resistance, the balance of power theory was used as a theoretical framework. Factors and variables (components and indicators) were extracted from qualitative data analysis. In the second step of the research, by consulting experts and conducting semi-structured interviews, the completion, modification, and repair of the indicators calculated from the theoretical foundations and research literature were discussed. In the end (quantitative part), in order to measure the impact of each of the resistance components and indicators and its impact on civilization and the ratio between the indicators, Spearman's correlation coefficient, simple linear regression test (bivariate) and test Stepwise multiple regression was used. Based on qualitative findings, indicators of Islamic resistance were identified in the four dimensions of political Islam, Islamic cohesion, Islamic governance and basic people's defense. And the impact of each on civilization was determined in the quantitative analysis section. As a result, the hypothesis of the effect of Islamic resistance on civilization was confirmed and explainedهدف مقاله، احصاء و شناخت شاخصهای مقاومت و سنجش میزان تأثیر آن بر تمدن نوین اسلامی است. پژوهش از حیث نوع، بنیادی- کاربردی و با روش آمیخته (کیفی – کمی) انجام شده است. جهت شناخت مؤلفه و شاخصهای مقاومت اسلامی در بخش کیفی، در مرحلهی اول با بررسی ادبیات تحقیق، پژوهشهای انجامگرفته و مبتنی بر سخنان رهبران انقلاب اسلامی است. در زمینهی تبیین مقاومت اسلامی، علاوه بر چارچوب مفهومی مقاومت، از نظریهی موازنهی قوا بهعنوان چارچوب نظری استفاده شد. از تجزیهوتحلیل دادههای کیفی، عوامل و متغیرها (مؤلفه و شاخصها) استخراج شدند. در گام دومِ تحقیق، با نظرگیری از خبرگان و انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته، نسبت به تکمیل، اصلاح و ترمیم شاخصهای احصاء شده از مبانی نظری و ادبیات تحقیق پرداخته شد. در پایان (بخش کمی)، بهمنظور سنجش تأثیر هر یک از مؤلفه و شاخصهای مقاومت و تأثیر آن بر تمدن سازی و نسبت بین شاخصها، از فنون آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون رگرسیون خطی ساده (دومتغیره) و آزمون رگرسیون چندگانه گامبهگام استفاده شد. بر اساس یافتههای کیفی، شاخصهای مقاومت اسلامی، در چهار بعد اسلام سیاسی، انسجام اسلامی، حکمرانی اسلامی و دفاع مردم پایه شناسایی گردید. و میزان تأثیر هریک بر تمدن سازی در بخش تجزیهوتحلیل کمی مشخص شد. در نتیجه فرضیهی تأثیر مقاومت اسلامی بر تمدن سازی تأیید و تبیین شد.https://nic.shahed.ac.ir/article_4042_93d0f66c2b9d2aaa262164ef903041f8.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5220220923A civilized approach to wisdom in political ethics with emphasis on Ayatollah Khamenei's point of viewنگرش تمدنی به حکمت در اخلاق سیاسی با تأکید بر دیدگاه آیتالله خامنهای333372405810.22070/nic.2023.17212.1217FAسیدکاظمسیدباقریدانشیار گروه سیاست، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایرانمحسنمهاجرنیااستادیار گروه سیاست، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20220425Ethics and political ethics are essential elements in the formation of civilizations, in which wisdom has a serious presence in their foundation, on this basis, the main purpose of this article is to examine the place of wisdom and its effect on political ethics with a civilizational approach and referring to the thought of Ayatollah Khamenei (goal) The main question of this article is to examine the civilizational approach to wisdom in political ethics with an emphasis on Ayatollah Khamenei's point of view. It is necessary to achieve the truth of moral wisdom and moral ethics, and in the new reading of moral texts, in accordance with the conditions of effort and thinking for the new Islamic civilization, it can lead our society to new achievements. (statement of the problem) while paying attention to the wisdom of Islamic civilization and its value in religious texts and the correlation between wisdom and civilization in the thought of Ayatollah Khamenei, in the findings of the research and hypothesis, it is emphasized that wisdom is beside itself. Prudence, moderation, justice, knowledge, and wisdom are brought to the fore, things that regulate power relations and create a platform for the movement of society and the Islamic state towards civilization, when wisdom is present in the political ethics and moral relations of the Islamic state. found, freedom and civilized wisdom, political justice and free dialogues and civilization-creating interactions are widespread, which can provide the basis for achieving a new Islamic civilization. (Findings) A practical and descriptive-analytical method has been carried out, which is an innovative effort in its own way. (Methodology).اخلاق و اخلاق سیاسی از عناصر اساسی در شکلگیری تمدنها هستند که در شالودۀ آنها، حکمت حضوری جدی دارد، بر این پایه، هدف اصلی این مقاله، بررسی جایگاه حکمت و اثرگذاری آن بر اخلاق سیاسی با رویکرد تمدنی و ارجاع به اندیشهی آیتالله خامنهای است (هدف). پرسش اصلی این مقاله، بررسی رویکرد تمدنی به حکمت در اخلاق سیاسی با تأکید بر دیدگاه آیتالله خامنهای است. امری که برای دستیابی به حقیقت حکمت اخلاقی و اخلاق حِکمی، بایسته است و در خوانش جدید از متون اخلاقی، متناسب با شرایط تلاش و اندیشهورزی برای تمدن نوین اسلامی، میتواند جامعه ما را به دستاوردهای نو راهبری کند (بیان مساله). ضمن توجه به حکمتپایگی تمدن اسلامی و ارزشمندی آن در نصوصی دینی و همبستگی حکمت و تمدن در اندیشهی آیتالله خامنهای، در یافتههای تحقیق و فرضیه بر این امر تأکید شده است که حکمت در کنار خود خردورزی، میانهروی، عدالت، دانش و سعۀ صدر میآورد، اموری که روابط قدرت را سامان میبخشد و بسترساز حرکت جامعه و دولت اسلامی در جهت تمدن است، آنگاه که حکمت در اخلاق سیاسی و روابط اخلاقی دولت اسلامی حضور یابد، آزادگی و فرزانگی تمدنی، عدالت سیاسی و گفتوگوها و تعاملات آزادانهی تمدنآفرین، فراگیر میشوند که میتوانند زمینهی دستیابی به تمدن جدید اسلامی را فراهم سازد (یافتهها) این مهم با مراجعه به نصوص حکمت عملی و روش توصیفی- تحلیلی به انجام رسیده است که در نوع خود، تکاپویی نوآور به شمار میآید (روششناسی).https://nic.shahed.ac.ir/article_4058_59654df70ad228b59313e6364246e22f.pdf