دانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321An analysis of Imam Khomeini's attitude towards the concept of modern governmentتحلیلی بر نگرش امام خمینی به مفهوم دولت مدرن128368010.22070/nic.2022.15052.1121FAعبدالوهابفراتیدانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جمهوری اسلامی ایران، قم000-0002-1870-8926Journal Article20210822The modern state is one of the topics whose context has been less studied from a jurisprudential point of view. Usually, our jurists have spoken more about the necessity of the government than about the old and new contexts of the government. It seems that they have taken its meaning for granted and have not had a jurisprudential reflection on it. But a review of Imam Khomeini's works shows that he noticed the changes in the traditional context of the state - the royal order - and paid attention to it in his political theory. Among Imam Khomeini's jurisprudential literature, there are two arguments that link his theological discussions to the new nature of government; One is legal speeches and the second is empty fields of text. Something that can be seen before him in some works of later jurists such as Mirza Naeini. Perhaps reflecting on the context of the modern state from this perspective can make the thoughtless parts of the state in our jurisprudential literature more believable and establish a path to the relationship of Islamic civilization with such a state. Undoubtedly, every plan of Islamic civilization must have its relationship with the state. Define modern and choose an epistemological position towards it. Maybe this article can do that.<br /><strong> </strong><br /> دولت مدرن از جمله موضوعاتی است که کمتر بافت آن از منظرگاه فقهی مورد مداقه قرار گرفته است. معمولاً فقیهان ما بیش از آن که از بافت قدیم و جدید دولت سخن بگویند بیشتر دربارهی ضرورت آن سخن گفتهاند. انگار مفهوم آن را بدیهی دانسته و دربارهی آن تأملی فقهی نداشتهاند. اما مروری بر آثار امام خمینی نشان میدهد که ایشان متوجه تغییرات بافت سنتی دولت – نظم سلطانی – بوده و در نظریه سیاسی خود به آن توجه نموده است. در میان ادبیات فقهی امام خمینی دو بحث وجود دارد که مباحث دولت شناسی او را به ماهیت جدید دولت مرتبط میسازند؛ یکی خطابات قانونیه و دوم حوزههای خالی از نص. چیزی که پیش از ایشان نیز در برخی از آثار فقهای متاخر همانند میرزای نائینی مشاهده میشود. شاید تامل به بافت دولت مدرن از این منظر بتواند بخشهای نااندیشیده شده دولت در ادبیات فقهی ما را باورتر سازد و راهی بهسوی نسبت تمدن اسلامی با چنین دولتی را برقرار سازد. بیتردید، هر طرحی از تمدن اسلامی باید رابطهی خود با دولت مدرن را تعریف و در قبال آن موضعی معرفتی برگزیند. شاید این مقاله بتواند چنین کند.<br /> <br /> <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3680_cbe4a9fad98326c38798044350ee083e.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321The position of middle circles in organizational governance and its role in civilization by looking at the category of partisanshipجایگاه حلقههای میانی در حکمرانی تشکیلاتی و نقش آن در تمدنسازی، با نگاهی به مقوله تحزب2952367410.22070/nic.2022.15582.1158FAمحمد رضامجیدیعضو هیات علمی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، جمهوری اسلامی ایران0000000168019136یونسسبزی کریم آبادیدانشجوی دکتری انقلاب اسلامی دانشگاه تهران، جمهوری اسلامی ایران0000000187912878Journal Article20211207In a political system based on Velayat-e-faghih, as the flag bearer of the discourse of religious democracy, people are both the irst and existential cause of the revolution and the accompanying system emanated from it, and at the same time the remaining cause of the two. In fact, sovereignty will have no meaning without people , because people, as the blessings of God, cannot be said to have no relationship with various ruling, managerial and social aspects of sovereignty and its great consequential aspirations which is creation of modern Islamic civilization.This article prepared with a qualitative method along with descriptive, analytical approach seeks to find an answer to the question that what mechanism and pattern should be sought in order to be able to bridge the gaps between people and the government and to interconnect the chain of government and people at all levels, including the mass and elite, in such a way that social cohesion and public movement – which are the core basis for creation of civilization - are best achieved.This model, which is interpreted as the flow of middle circles, can be used in a specialized process, ranging from infrastructural preparation to training and staffing at the micro, medium and macro levels to employ people's capacities, especially the young generation, and to serve as linkage between the people and the government. The concept of middle rings is located in a conceptual system. Therefore, its conceptual network must be discovered and formulated. In this context, with a pathological approach, the issue of partisanship and its capacities has been raised as one of the examples of middle circles.<br /> <br /><strong> </strong>در نظام ولایی که پرچمدار گفتمان مردمسالاری دینی است، مردم هم علت موجده انقلاب و نظام برآمده از آن و هم علت مبقیهی آن دو هستند و حاکمیت اساساً بدون مردم معنا و موضوعیتی ندارد و مردم به مثابه ولینعمت، نمیتوانند هیچ نسبتی با شئون حاکمیتی، مدیریتی، جامعهپردازی و بالتبع آرمان بزرگشان که ساخت تمدن نوین اسلامی است، نداشته باشند. این نوشتار با روش کیفی و رویکرد توصیفی- تحلیلی درصدد پاسخ به این مساله است که با چه سازوکار و الگویی میتوان گسست ها و خلأهای میان مردم و حاکمیت را پر کرد و زنجیرهی حاکمیت و مردم را در تمام سطوح آن اعم از تودهای و نخبگانی به هم متصل کرد، به طرزی که انسجام اجتماعی و حرکت عمومی که لازمهی قطعی تمدنسازی است، به بهترین شکل خود محقق گردد؟ این الگو که از آن به جریان حلقههای میانی تعبیر میشود، میتواند در یک فرایندی کارشناسی شده، از تمهید زیرساختها گرفته تا آموزش و کادرسازی در سطوح خرد و میانی و کلان ظرفیتهای مردمی مخصوصاً نسل جوان را به کار گیرد و حلقهی وصل تودههای مردم و حاکمیت باشد. مفهوم حلقههای میانی در یک سامانهی مفهومی جانمایی میشود و لذا باید شبکه مفهومی آن کشف و صورتبندی شود. در همین چهارچوب، با رویکردی آسیب شناسانه، مقوله تحزب و ظرفیتهای آن بهمثابهی یکی از مصادیق حلقههای میانی مطرحشده است.<br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3674_444bb8f97747c9a8d6d118b9116165a0.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321The model and theory of efficiency of the Islamic State with the civilized approach and application to its practical implications from the perspective of Imam Khomeini and Ayatollah Khameneiالگو و نظریهی کارآمدی دولت اسلامی با رویکرد تمدنی و تطبیق بر دلالتهای عملی آن از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری5396367710.22070/nic.2022.15510.1150FAرقیهجاویدیپژوهشگر مسائل ایران، دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، جمهوری اسلامی ایران0000-0003-0582-7384Journal Article20211123The subject of the present study is the model and theory of efficiency of the Islamic State with a civilized approach and application to its practical implications from the perspective of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei. In order to achieve the ideals of the Islamic Revolution, the formation of the Islamic State is the third stage of the five-stage process of progress and achievement of Islamic civilization. On the other hand, if the government is efficient, it can lead to the realization of a new Islamic civilization. Knowing this issue, the present study seeks to extract the theory of efficiency of the Islamic state from the thought of the leaders of the revolution. The main question of the research is: "What is the model and theory of efficiency of the Islamic State in the approach of civilization from the perspective of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei and what are its practical implications?". Grounded theory method and MAXQDA software were used to answer the main question and to present the theory. Based on the research findings, the efficiency of the Islamic State in the field of divine legitimacy and popular acceptance of the system and the implementation of Islamic law in society and based on the structure and manner of interaction and action of the government and agents in the economic, political, cultural and social fields. It is the moral and managerial responsibility of the officials to remove or confront internal and external obstacles. The realization of Islamic society and civilization and the establishment of justice, the achievement of high Islamic goals and the dignity and independence and all-round progress of the country, are among the effects and blessings of such an efficient government.<br /> <br /><strong> </strong><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> موضوع پژوهش حاضر، الگو و نظریهی کارآمدی دولت اسلامی با رویکرد تمدنی و تطبیق بر دلالتهای عملی آن از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری<strong> </strong>است. در جهت تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، سومین مرحله از فرآیند پنج مرحلهای پیشرفت و دستیابی به تمدن اسلامی قرار دارد. اگر دولتی کارآمد باشد، میتواند سبب تحقق تمدن نوین اسلامی گردد. پژوهش حاضر با علم به این موضوع، درصدد استخراج نظریهی کارآمدی دولت اسلامی در اندیشهی امامین انقلاب اسلامی است. پرسش اصلی پژوهش عبارت است از این که «الگو و نظریهی کارآمدی دولت اسلامی در رویکرد تمدنی از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری چیست و چه دلالتهای عملیای دارد؟». برای دستیابی به پاسخ پرسش اصلی و نیز ارائهی نظریه از روش گرندد تئوری و نرمافزار MAXQDA بهره گرفته شد. بر اساس یافتههای پژوهش، کارآمدی دولت اسلامی، در زمینهی مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی نظام و اجرای قانون اسلام در جامعه و بر پایهی ساختار و فرآیند و نحوهی تعامل و کنش دولت و کارگزاران در عرصهی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، تقنینی و قضائی و نیز رعایت ویژگیهای اخلاقی و مدیریتی مسئولان و برطرف کردن و یا مقابله با موانع درونی و بیرونی است. تحقق جامعه و تمدن اسلامی و برقراری عدالت، دستیابی به اهداف والای اسلامی و عزت و استقلال و پیشرفت همهجانبه کشور، از جمله آثار و نتایج چنین دولت کارآمدی است.<br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3677_b1c8f8b8238e9d96ea59eef31add6054.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321Comparing the Islamic State with the Secular and Liberal Governments of the West: A Civilizational Perspectiveمقایسه دولت اسلامی با دولتهای سکولار و لیبرال غربی: چشمانداز تمدنی97122367910.22070/nic.2022.15484.1143FAسیدابراهیمسربرست ساداتاستادیار علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-9875-8543Journal Article20211119The question of how and why the Islamic States are in the lap of Islamic civilization is the subject of this study. The purpose is to compare the Islamic state with secular and liberal governments, i.e., modern Western governments, to determine the Islamic state's characteristics. This comparison is based on the assumption that the state is one of the outputs of any civilization. The research method is documentary, and the related materials have been collected, compared, and analyzed. Through comparing the Islamic state with the characteristic of the Ummah-Imamate with the modern Western state with the secularist and liberal face, it was found that the Islamic state can be characterized by features such as religious interest versus modern interest, happiness of religion ending, the world and the hereafter life against the material ending, the tool of knowing the power against power for power, Sovereignty and domination of the school of Islam against non-commitment to the holy school, guardianship of the Imam and his successor against lack of guardianship, presence as a nation and citizen against presence as a mere citizen, and religious rationality versus human self-founded rationality. The findings also show that the state's capacity in the Islamic model is so large that it cannot fall within the scope of the definition of the model of the nation-state theory, which is the basis of secular and liberal governments in Western civilization. It can be concluded that the Islamic state, with its ummah-Imamate feature, has provided a great potential for the presence of Islamic civilization in the political future of the world, which can play its role in this direction by resisting its principles and points of difference with secular and Western governments.<br /> <br /><strong> </strong><br /> <br /> <br /> <br /><span dir="RTL" lang="AR-SA"> </span><br /><span dir="RTL" lang="AR-SA"> </span><br /><span dir="RTL" lang="AR-SA"> </span>پرسش از چندوچون دولتِ اسلامی در دامان تمدن اسلامی، مسأله این نوشته است و در این راستا، هدف این مقاله مقایسهی دولت اسلامی با دولتهای سکولار و لیبرال یعنی دولتهای مدرن غربی است، تا از قِبَل آن به مختصات دولت اسلامی در مقام مقایسه دست یازد. این مقایسه، مبتنی بر آن مفروضی است که دولت را یکی از خروجیهای هر تمدنی میشناسد. روش پژوهش، اسنادی است و مطالب مرتبط جمعآوریشده، به مقایسه و تحلیل گذارده شده است. با مقایسهی دولت اسلامی با وجههی امت- امامت با دولت مدرن غربی با وجههی سکولاریستی و لیبرالیستی، در این مقاله به دست آمد که دولت اسلامی را میتوان با ویژگیهایی مانند «علقه مکتبی در برابر علقه مدرن»، «غایتِ سعادت دین، دنیا و آخرت در برابر غایت دنیوی»، «ابزار دانستن قدرت در برابر قدرت برای قدرت»، «حاکمیت و جریان و استیلابخشی به مکتب اسلام در برابر عدم تعهد به مکتب قدسی»، «ولایت امام و جانشین او در برابر عدم ولایت»، «حضور بهعنوان امت و شهروند در برابر حضور بهعنوان شهروند صرف»، «ابتنای بر عقلانیت دینی در برابر عقلانیت خوبنیاد بشری» بازشناخت. بررسیهای این مقاله همچنین نشان داد که ظرفیت دولت در الگوی اسلامی، بیشتر از آن است که در تعریف الگوی نظریهی دولت- ملت که پایهی دولتهای سکولار و لیبرال در تمدن غربی است، بگنجد. از نظر این نوشته، دولت اسلامی با وجههی امت- امامتِ آن، ظرفیت فراوانی برای حضور تمدنی اسلام در آیندهی سیاسی جهان تدارک دیده است که با مقاومت بر اصول و نقاط تمایز خود با دولتهای سکولار و غربی و با کارآمدی، میتواند نقش خود را در این راستا ایفاد نماید.https://nic.shahed.ac.ir/article_3679_6170f7ccc68b3d56375ef440f18d7105.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321Strategic foresight of the science institution of the Islamic Republic of Iran based on the scenario approach with emphasis on the Civilization implicationsآیندهنگاری راهبردی نهاد علم جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رویکرد سناریونگاری با تأکید بر دلالتهای تمدنی123160368110.22070/nic.2022.15024.1120FAحیدرنجفی رستاقیدانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش خطمشی گذاری عمومی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-5477-2389حمیددهقانیاندکتری جامعهشناسی فرهنگی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران0000-0002-9801-3816Journal Article20210823The field of science and technology and universities have an important role as the main drivers of power in the set of elements of progress of the Islamic Republic of Iran. Accordingly, the purpose of this study is to identify the future of the institution of science in the Islamic Republic of Iran with emphasis on the civilization implications, which is based on identifying the drivers of the institution of science, uncertainties and scenarios. The question of this research can be posed as follows: What are the future scenarios of the science institution of the Islamic Republic of Iran with emphasis on the civilization implications? The research method is based on the scenario method (GBN). In the findings section, key drivers have been identified and the two main uncertainties »focus on education and research versus activity in the system of innovation and governance« and »focus on the national arena versus internationalization« have been identified. Finally, the following four scenarios have been identified: »Focus on education and research at the national level«, »Focus on education and research at the international level«, »Focus on activity in the Ecosystem of innovation and governance at the national level« and »Focus on activity in Ecosystem of Innovation and Global Governance».<br /> <br /> عرصهی علم و فناوری و دانشگاهها بهعنوان پیشران اصلی قدرت آفرین در مجموعه عناصر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نقش حائز اهمیتی را دارا میباشند. بر همین اساس هدف از این پژوهش شناسایی آینده نهاد علم در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر دلالتهای تمدنی بوده که بر شناسایی پیشرانهای نهاد علم، عدم قطعیتها و ترسیم سناریوها استوار میباشد. سوال این پژوهش بدینصورت قابلطرح است که سناریوهای آینده نهاد علم جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر دلالتهای تمدنی چیست؟ روش پژوهش مبتنی بر روش سناریونگاری (GBN) میباشد. در بخش یافتهها، پیشرانهای کلیدی شناسایی گردیده و دو عدم قطعیت اصلی «تمرکز بر آموزش و پژوهش در مقابل کنشگری فعال در نظام نوآوری و حکمرانی» و «تمرکز بر عرصه ملی در مقابل بینالمللی شدن و مرجعیت جهانی» شناسایی گردیده و درنهایت 4 سناریوی «نقشآفرینی متمرکز بر آموزش و پژوهش در سطح ملی»، «نقشآفرینی متمرکز بر آموزش و پژوهش در سطح بینالمللی»، «کنشگری فعال در زیستبوم نوآوری و حکمرانی ملی» و «کنشگری فعال در زیستبوم نوآوری و حکمرانی جهانی» شناسایی گردیده است.https://nic.shahed.ac.ir/article_3681_c63f8625faf22d4ea6af054e288b6e11.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321The role of epistemological sources in modern Islamic civilizationنقش منابع معرفتی در تمدن نوین اسلامی161190379710.22070/nic.2022.14756.1110FAعلیرضانائیچ. دکتری روابط بینالملل، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0003-0926-1402محمدرضاپیریدکتری مدرسی معارف اسلامی، گرایش مبانی نظری اسلام، دانشگاه قم، قم، جمهوری اسلامی ایران0000-0002-1620-8370Journal Article20210926The most fundamental issue in achieving a new Islamic civilization is the role of reason, experience and revelation in the construction of this civilization; Muslim theorists, in order to critique Western civilization and achieve Islamic civilization, have developed various theories of religious science; Despite criticizing the foundations of Western civilization, these theories have failed to provide the religious knowledge required by Islamic civilization due to their weakness in epistemological methodology; The present study, using a descriptive-analytical method, first explains the place of reason and experience in the epistemological geometry of the new Islamic civilization and then analyzes the method of using these epistemological sources in the construction of this civilization; The research findings are that all sciences (descriptions and prescriptions) are present in the Qur'an and only the infallibles have access to all the truths of the sciences and the non-infallibles are able to discover some of the truths of the sciences by referring to the book and tradition and using the epistemological tools of reason and experience. . In the first place, one should go to the book and tradition through reason and experience with an instrumental approach, and by relying on the process of six instrumental stages, the religious knowledge required by Islamic civilization should be achieved. The book and tradition achieve a definite achievement or rational certainty, this achievement also has authority and will be religious, and this achievement can be used in the construction of a new Islamic civilization.<br /> <br /><strong> </strong>بنیادیترین مسأله در دستیابی به تمدن نوین اسلامی، نقش عقل، تجربه و وحی است. نظریهپردازان مسلمان، در راستای نقد تمدن غرب و دستیابی به تمدن اسلامی، به نظریههای گوناگونی از علم دینی دستیافتهاند؛ این نظریهها علیرغم نقد مبانی تمدن غربی، به خاطر ضعف در روششناسی معرفتی خود، نتوانستهاند علم دینی مورد نیاز تمدن اسلامی را ارائه دهند. پژوهش حاضر با روش توصیفی<strong> </strong>ـ تحلیلی، نخست جایگاه عقل و تجربه در هندسه معرفتی تمدن نوین اسلامی را تحلیل کرده و سپس روش بهکارگیری این منابع معرفتی در ساخت این تمدن را تحلیل نموده است. یافتههای پژوهش چنین است که همهی علوم (توصیفات و تجویزات) در قرآن موجود است و فقط معصومان به تمام حقایق علوم دسترسی دارند و غیرمعصومان با مراجعه به کتاب و سنت و با بهکارگیری ابزارهای معرفتی عقل و تجربه، توانایی کشف برخی از حقایق علوم را دارند. در وهلهی نخست باید توسط عقل و تجربه با رویکرد ابزاری به سراغ کتاب و سنت رفته و با تکیه به فرآیند شش مرحلهای ابزاری، به علم دینی مورد نیاز تمدن اسلامی دستیافت و در وهلهی دوم، چنانچه عقل و تجربه با رویکرد منبعی و در عرض کتاب و سنت، به دستاورد قطعی و یا یقین عقلایی دست یابند، این دستاورد نیز از حجیت برخوردار است و دینی خواهد بود و از این دستاورد میتوان در ساخت تمدن نوین اسلامی بهره برد.<br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3797_e2e90cd262766c6b4665c40145bf4d85.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321DOI: 10.22070/NIC.2022.15514.1152
DOI: 10.22070/NIC.2022.15514.1152
Elucidation of the divine law's role in the reliability of Islamic civilization from the perspective of Ayatollah Javadi Amoliتبیین نقش قانون الهی در پایایی تمدن اسلامی از نظرگاه آیتالله جوادی آملی191220367610.22070/nic.2022.15514.1152FAمحمد حسیندانشکیادانشیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، جمهوری اسلامی ایران0000-0002-4222-5254ایوبزارع خفریدانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران و مدرس تفسیر و علوم قرآن موسسه عالی اسراء0000-0002-2660-0237Journal Article20210925Today, human individual and social identity depend on the civilization domain to which it belongs. The stronger and more prosperous this domain of civilization is the more individuals and societies belonging to that civilization fill valuable. Therefore, in order to value the individual and social identity of the Islamic society, one should seek to build a civilization based on divine law. One of the scientific goals of choosing this subject is to "show the role of divine law in the reliability of Islamic civilization." Numerous factors are involved in the reliability of Islamic civilization, including the existence of a prominent law that can play an important role in the reliability of any civilization. Basically, the existence of civilization and the stability of civilization in the light of fine and compelling laws is a necessary matter to cultivate civilizational behaviors and then for the reliability of civilization. Through a descriptive-analytical method, the present article seeks to answer the question of what is the role of divine law in the reliability of Islamic civilization from the point of view of Ayatollah Javadi Amoli? The divine law has been presented to mankind through revelation in the form of prophecy, and its final objective appearance is manifested in the Holy Qur'an and the city of the Prophet, Madinat al-Nabi. The law and the law enforcer must be accompanied by ethics in order to have legal sanctions.<br /> <br /><strong> </strong>امروزه هویت فردی و اجتماعی بشر به حوزة تمدنی بستگی دارد که به آن تعلّق دارد، هر مقدار این حوزة تمدنی قویتر و بالندهتر باشد، افراد و جوامع متعلّق به آن تمدن، احساس ارزشمندی بیشتری میکنند، ازاینرو جهت ارزشمندسازی هویت فردی و اجتماعی جامعهی اسلامی، باید به دنبال تمدنسازی بر اساس قانون الهی بود. ازجمله اهداف علمی انتخاب این موضوع، «نشان دادن نقش قانون الهی در پایایی تمدن اسلامی» هست. عوامل متعددی در پایایی تمدن اسلامی دخالت دارند، ازجمله وجود قانون فاخر هست که میتواند نقش مهمی در پایایی هر تمدنی داشته باشد، اساساً وجود تمدن و ثبات تمدنی در پرتو قوانین خوب و متقن، امری لازم جهت پرورش رفتارهای تمدنی و سپس پایایی تمدنی است. نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در پیِ پاسخ به این سؤال است که نقش قانون الهی در پایایی تمدن اسلامی از نظرگاه آیتالله جوادی آملی چیست؟ قانون الهی از طریق وحی در قالبِ نبوت به بشر عرضهشده است و نمود عینیِ نهایی آن در قرآن کریم و مدینهالنبی متجلی شده است. قانون و مجری قانون باید با اخلاق همراه باشد تا ضمانت اجرایی داشته باشد.https://nic.shahed.ac.ir/article_3676_3c30beb259ede238dabb256d399ce88b.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321Reviewing and Criticizing Civilization Thought of Sayyid Qutbبررسی و نقد اندیشه تمدنی سید قطب220236368210.22070/nic.2022.14752.1109FAحسنزرنوشه فراهانیاستادیار الهیات و معارف اسلامی، دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، جمهوری اسلامی ایران0000-0002-2548-4270حامدمصطفوی فرداستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، کرمان، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-2448-4906Journal Article20210724Seyyed Qutb (1966-1906)'s idea to create an Islamic society and civilization is associated with challenges, the nature of whichs is the subject of this research. The method of data collection in this study is a documentary study and the information has been reviewed and critiqued by the method of "description and analysis". Based on the findings of this study, Seyyed Qutb's civilization thought is based on two pillars: 1) the division of societies into Islamic and ignorant and the denial of the existence of an actual Islamic society, and 2) the development of the concept of monotheism to monotheism in the rule and implementation of Sharia. Accordingly, he believes that spiritual excellence is sufficient to create an Islamic society and that there is no need for material progress. But this view faces serious challenges. Including: First: calling all existing societies ignorant and uncivilized is against justice and historical facts and causes conflict. Secondly, making monotheism conditional on the application of the Shari'a is contrary to the teachings of the Prophet (PBUH) and is unprecedented in the Islamic tradition, which in the end will be nothing but takfir and war with all Muslims and non-Muslims.Third: The denial of the necessity of material progress for the Islamic society is also due to his dual thinking towards Western civilization, which on the one hand attacks Western civilization and on the other hand, allows the indiscriminate acceptance of Western experimental sciences.<br /> <br /> ایدهی سید قطب (1906-1966) برای ایجاد جامعه یا تمدن اسلامی با چالشهایی همراه است که چیستی آنها، مسئلهی این پژوهش را شکل میدهد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مطالعهی اسنادی است و اطلاعات با روش «توصیف و تحلیل» موردبررسی و نقد قرارگرفتهاند. بر اساس یافتههای این پژوهش، اندیشهی تمدنی سید قطب مبتنی بر دو رکن: 1)تقسیم جوامع به اسلامی و جاهلی و انکار وجود جامعهی اسلامی بالفعل 2) توسعهی مفهوم توحید به توحید در حاکمیت و تطبیق شریعت است. بر این اساس، او معتقد است تعالی معنوی برای ایجاد جامعهی اسلامی کفایت میکند و ضرورتی برای پیشرفتهای مادی وجود ندارد. اما این دیدگاه با چالشهای جدی مواجه است. ازجمله: اولاً: جاهلی و غیرمتمدن نامیدن تمام جوامع موجود، خلاف انصاف و حقایق تاریخی است و موجب برخورد و درگیری جوامع با یکدیگر میشود. ثانیاً: مشروط نمودن توحید به تطبیق شریعت، خلاف آموزههای پیامبر(ص) و امری بیسابقه در سنت اسلامی است که سرانجام آن نیز چیزی جز تکفیر و جنگ با تمام مسلمانان و غیرمسلمانان نخواهد بود. ثالثاً: انکار ضرورت پیشرفتهای مادی برای جامعهی اسلامی نیز ناشی از تفکر دوگانهی او نسبت به تمدن غرب است که از یک سو، به تمدن غرب میتازد و از سوی دیگر اخذ بیضابطه علوم تجربی غربی را مجاز میداند. <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3682_0fcfdef4db5db16cc0df38b71c7354fd.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321Study and analysis of the position of medicine in the realm of religion with a approach of civilizationبررسی و تحلیل جایگاه علم طب در قلمرو دین با رویکرد تمدنی237276367510.22070/nic.2022.15517.1162FAداودفاضل فلاورجانیدکترای فلسفه دین موسسۀ امام خمینی (ره)، استاد حوزۀ علمیه قزوین0000-0002-2992-4413امیرپژوهندهدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دین موسسه ی آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره0000-0003-0085-5853Journal Article20210728The subject of religious science has flourished in recent years in scientific circles, and the discussion of the new Islamic civilization has highlighted the possibility of Islamization of sciences in a special place. In this regard, and especially with the Corona epidemic, the issue of Islamic medicine was raised and provoked controversy between proponents and opponents. The question is what is the meaning of Islamic medicine and can a science called Islamic medicine be realized? On the basis of numerous medical narrations, the proponents emphasize the realization of Islamic medicine, and the opponents deny the possibility of the realization of Islamic medicine by justifying or distorting the narrations in the field of medicine and limiting the realm of religion, or by emphasizing the empirical dimension of this science<span dir="RTL" lang="AR-SA">.</span>In this article, while explaining the different views on this topic with the library-analytical method, an attempt is made to provide a systemic-civilizational definition of religion, and then evidence will be provided on the influence of principles and presuppositions in modern medicine to judge the possibility of realizing the science of medicine with a religious and divine nature<span dir="RTL" lang="AR-SA">.</span><br /> <br /><strong> </strong><br /> <br /> <br /> موضوع علم دینی در سالهای اخیر رونق فراوانی در محافل علمی یافته و برجسته شدن بحث تمدن نوین اسلامی، مسئلۀ امکان اسلامی سازی علوم را در جایگاه ویژهای قرار داده است. در همین راستا و بهخصوص با همهگیری بیماری کرونا، بحث طب اسلامی مطرح شد و مناقشاتی میان موافقان و مخالفان برانگیخت. پرسش این است که منظور از طب اسلامی چیست و آیا علمی با عنوان طب اسلامی قابلیت تحقق دارد؟ موافقان با استناد به روایات فراوان پزشکی بر تحقق طب اسلامی تأکید میکنند و مخالفان با توجیه یا خدشه در روایات واردشده در حوزۀ طب و محدود دانستن قلمرو دین یا با تأکید بر بُعد تجربی این علم، امکان تحقق طب اسلامی را نفی میکنند. در این مقاله ضمن تبیین دیدگاههای مختلف در این باب، با روش توصیفی- تحلیلی تلاش میشود تا با ارائۀ تعریفی منظومهای- تمدنی از دین و با ارائۀ شواهدی در موارد تأثیر مبانی و پیشفرضها در طب مدرن، دربارۀ امکان تحقق علم طب با صبغۀ دینی و توحیدی داوری گردد.<br /> <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3675_a7106629459d0fe75fdb2a06db84163c.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321The Mission of Agents of Islamic System in the Face of Social Harms (with an Emphasis on the Agreement of Malik Ashtar)رسالت کارگزاران نظام اسلامی در مواجهه با آسیبهای اجتماعی (با تأکید بر عهدنامهی مالک اشتر)277308367310.22070/nic.2022.15961.1168FAلالهافتخاریاستادیار گروه علوم و قرآن و حدیث، دانشگاه شاهد: 0000-0001-6191-043Journal Article20211120The technological advances have underlain the acceleration of affairs, the disappearance of borders, and the impressive extension of the relations among societies and world's nations. The fast and borderless relations among nations, subcultures, and different cultures have become a means to increase human's information, and on the other hand, a threat to people, families, and societies, on the other hand. These threats are about to show their real face in the form of not only social harms, but also social disasters in the near future. Obviously, our country cannot also consider itself as a country being on the safe side of social harms; in addition, it is not possible to remove society's problems without the important role of law, agents, and people. Thus, this article aimed to discuss the mission of agents in the face of social harms using the agreement of Malik Ashtar, and to offer solutions according to the current circumstances. It is necessary to say that this documentary-descriptive article applied the library sources.پیشرفت تکنولوژی زمینهساز سرعت بخشیدن به امور، از میان رفتن مرزها و گسترش چشمگیر ارتباطات میان اقوام و ملتهای جهان شده است. رابطهی سریع و بدون چارچوب میان ملتها، خورده فرهنگها و فرهنگهای گوناگون از یکسو وسیلهای برای افزایش آگاهیها و اطلاعات بشر و از سوی دیگر تهدیدی برای افراد، خانوادهها و جوامع گشته است. تهدیداتی که امروز میرود تا نهتنها در قالب گونههایی از آسیبهای اجتماعی، بلکه در آیندهای نهچندان دور بهصورت بحرانهایی اجتماعی چهرهی حقیقی خود را نشان دهد. بدیهی است کشور ما هم نمیتواند خود را در حاشیهی امنی از آسیبهای اجتماعی ببیند. از سویی رفع مشکلات جامعه بدون حضور پر رنگ اضلاع مثلث قانون، مسئولین و مردم امکانپذیر نیست. لذا این مقاله در پی آن است که با بهرهگیری از عهدنامهی مالک اشتر، رسالت مسئولان در جهت مواجهه با آسیبهای اجتماعی را موردبررسی قرار داده، متناسب با شرایط عصر حاضر، راهکارهایی را ارائه کند. لازم به ذکر که این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای و به روش اسنادی- توصیفی تحلیل شده است. <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3673_5d3a3f9824b5346a9328d74d1878d4e8.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321civilizational statebuilding: Pathology of Supportive Political Cultureدولتسازی تمدنی: آسیبشناسی فرهنگ سیاسی پشتیبان309336367810.22070/nic.2022.15492.1146FAفاطمهطوسیدکتری مدرسی معارف اسلامی، گرایش انقلاب اسلامی، دانشگاه معارف، قم، ایران0000-0002-9937-5245محمدحسینطاهری خسروشاهیدانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد، تهران، ایران0000-0002-7312-6961Journal Article20211120Islamic Revolution In the course of realizing its aspirations, demands to formation of an optimal Islamic state; that state should have the capacity of building the modern Islamic civilization. thus, we can call the present phase of the Islamic revolution, the phase of civilizational statebuilding. The problem is that this stage does not progress as well as we need. the aim of this study is pathology of factors associated with the realization of the desired Islamic state. It seems that the emergence of some cultural barriers in the Shia social life was disrupted the path of civilizational statebuilding. our main question is, what are the obstacles that made the arena of political culture of Shiite more limited in statebuilding phase? our method in this study is the deductive approach and our theoretical framework is taken from the "pattern of the triple analysis of the political thought of Islam". In this study, by researching the two areas of "political belief" and "political ideas", we have dealt with the pathology of the field of political culture that builds the Islamic state and We have shown that on the one hand, "astonishment in the age of absence", "authoritarianism" and "colonialism" have weakened the political beliefs of the Shiites; On the other hand, the "lack of social extension of Islamic philosophy" and the "lack of governmental jurisprudence" have led to the inadequacy of Shiite political thought to build a civilized state.<br /> <br /><strong> </strong>انقلاب اسلامی در مسیر تحقق آرمانهای خود، نیازمند تشکیل دولت مطلوب اسلامی است؛ این دولت باید ظرفیت ساختن تمدن نوین اسلامی را داشته باشد؛ ازاینرو میتوان موقف کنونی انقلاب اسلامی را مرحلهی دولتسازی تمدنی نامید. اما مساله اینجاست که این مرحله، بهنحو شایسته و بایستهای پیش نرفته است. هدف از این پژوهش، آسیبشناسی عوامل دخیل در عدم تحقق دولت مطلوب اسلامی است. بهنظر میرسد که پدیدارشدن برخی موانع فرهنگی در حیات اجتماعی شیعیان، مسیر دولتسازی تمدنی را مختل کرده است. پرسش اصلی ما این است که چه موانعی موجب تضییق فرهنگ سیاسی شیعیان برای دولتسازی تمدنی شدهاند؟ روش تحقیق ما، روش قیاسی و مبتنیبر چارچوب نظری برگرفتهشده از «الگوی تحلیل سهگانهی اندیشهی سیاسی اسلام» است. در این پژوهش با تمرکز بر دو ساحت «باور سیاسی» و «اندیشهی سیاسی»، به آسیبشناسی ساحت فرهنگ سیاسی برسازندهی دولت اسلامی پرداخته و نشان دادهایم که ازیکسو «حیرت در عصر غیبت»، «استبدادزدگی» و «استعمارزدگی» باعث تضعیف باورهای سیاسی شیعیان شده و از سوی دیگر «عدم امتداد اجتماعی فلسفهی اسلامی» و «فقدان فقه حکومتی»، نابسندگی اندیشهی سیاسی شیعیان برای دولتسازی تمدنی را در پی داشته است.<br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3678_2f9ec7c552d27d3c58f35e53316c5681.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X5120220321The Model of Revolutionary Islamic Rationality, a Strategy for Achieving a New Islamic Civilization: Case Study of the Ammar People's Film Festivalالگوی عقلانیت اسلامی انقلابی، راهکاری برای نیل به تمدن نوین اسلامی (مطالعه موردی جشنواره مردمی فیلم عمار)337372382310.22070/nic.2022.15442.1141FAحسیننادیاندانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0001-7309-4958سید مهدیساداتی نژاداستادیار علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-4802-0735Journal Article20211112The Islamic Revolution, by transforming the political foundations of society, created new institutions in the construction and distribution of power after the revolution. But these institutions could not completely change the nature of the bureaucracy left over from the Pahlavi regime. The commonality of the institutions of the Islamic Revolution, despite their functional differences, reproduction at different times and in different areas based on emerging needs and threats, geographical and environmental expansion, clearly contradicts the bureaucratic structures of government Which is in conflict with secular rationality<span dir="RTL" lang="AR-SA"> .</span>In this article, by using the components, functions and mechanisms of the Ammar People's Film Festival, as an alternative to the modern institution of cinema, we present the model of revolutionary Islamic rationality and try to answer the question of what are the characteristics of the revolutionary Islamic rationality system? What is its role in the direction of modern Islamic civilization? Our assumption is that the institutions that emerged from the Islamic Revolution are efficient, progressive, original and based on revolutionary orientation only if they are based on the characteristics of the system of Islamic and revolutionary rationality and consider its function and actions in the organization. Accordingly, the system of revolutionary Islamic rationality is considered the most important software and hardware of state-building in the new Islamic civilization.<br /> <br /> <br /> <br /><strong> </strong>انقلاب اسلامی ایران با تحول در بنیادهای نظم سیاسی جامعه، نهادهای تازهای را در ساخت و توزیع قدرت پس از انقلاب ایجاد کرد. گرچه نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی نتوانست بهطور کامل ماهیت و ساختار بروکراسی بهجای مانده از نظام پهلوی را دگرگون سازد. وجه اشتراک نهادهای انقلاب اسلامی علیرغم تمایز کارکردی آنها، بازتولید در زمانها و عرصههای متفاوت بر اساس نیازها و تهدیدات پیشرو، بسط جغرافیایی و محیطی، تضاد آشکار با ساختارهای بوروکراتیک دولتی نشان میدهد که این نهادها برگرفته از نظام عقلانیت اسلامی مبتنی بر آموزههای انقلاب اسلامی است که در تعارض با عقلانیت سکولار میباشد. در این مقاله با بهرهگیری از مولفهها، کارکردها و سازوکارهای جشنواره مردمی فیلم عمار، بهعنوان آلترناتیو و جایگزین در برابر نهاد مدرن سینما به ارائهی الگوی عقلانیت اسلامی انقلابی میپردازیم و سعی در پاسخ به این سؤال داریم که نظام عقلانیت اسلامی انقلابی چه ویژگیهایی دارد و نقش آن در راستای تمدنسازی نوین اسلامی چیست؟ فرض ما در مقاله این است که نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی تنها در صورتی کارآمد، پیشرو، اصیل و مبتنی بر جهتگیری انقلابی هستند که مبتنی بر شاخصههای نظام عقلانیت اسلامی و انقلابی باشند و در سازمان، کارکرد و اقدامات خود آن را در نظر بگیرند. براین اساس، نظام عقلانیت اسلامی انقلابی مهمترین نرمافزار و سختافزار دولتسازی در تمدن نوین اسلامی دانسته میشود.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /><strong> </strong><br /> <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3823_3e709b40acef9d611241b3e4a632611f.pdf