دانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923Functions of political ethics in the Islamic system:Emphasizing the civilizational approachکارکردهای اخلاق سیاسی در نظام اسلامی با تأکید بر رویکرد تمدنی130361210.22070/nic.2022.15495.1147FAسیدکاظمسیدباقریدانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، جمهوری اسلامی ایران.Journal Article20210419Political ethics has various functions and roles in Islamic society and it is as a software of Islamic civilization. These functions helps us to increase the capacities of Islamic political thought in order to strengthen the Islamic system. It used to in a wide range as a modern Islamic civilization. This article try to examine the functions of political ethics in educating, regulating and analyzing should and should not of the political system and how they can be used in the direction and approach of creating a nascent Islamic civilization. The hypothesis is “interactive-evolutionary process such as individual, society and government are included functions of political ethics in Islamic society that be used to in a proper of power commensurate with modern Islamic civilization, political culture promote civilization; Civilizational responsibility; Helping to move from self-centeredness and dynamism to civilization; Help sought the efficiency of the political system and synergy to the formation of a dialogue of civilization, civilization by descriptive-analytical method.<br /><strong> </strong><br /> اخلاق سیاسی دارای کارکردها و نقشهای گوناگون در جامعه اسلامی است و نرمافزار تمدن اسلامی به شمار میرود. رصد این کارکردها به ما یاری میدهد تا ظرفیتها و گنجایشهای این گرایش از اندیشهی سیاسی اسلام را در جهت تقویت نظام اسلامی و سپس در گسترهای وسیع به نام تمدن نوین اسلامی به کار بریم. پژوهش حاضر، در صدد بررسی کارکردهای اخلاق سیاسی در تربیت، تنظیم و تحلیل بایدها و نبایدهای نظام سیاسی است و اینکه چگونه میتوان آنها را در جهت و رویکرد ایجاد تمدن نوپای اسلامی به کار گرفت. در فرضیه بر این أمر تأکید شده است که با توجه به فرآیند تعاملی-تکاملی سهگانۀ فرد، جامعه و دولت، کارکردهای اخلاق سیاسی در جامعهی اسلامی را میتوان در کاربری شایستهی قدرت متناسب با مطلوبیتهای تمدن جدید اسلامی؛ عمقبخشی به فرهنگ سیاسی مطلوب در جهت تمدنسازی؛ مسئولیتشناسی تمدنی؛ یاری به گذر از خودمحوری و پویش بهسوی نگرة تمدنی؛ یاری به کارآمدی نظام سیاسی و همافزایی برای شکلگیری گفتوگوی تمدنی جستجو کرد. اموری که هر یک گامهایی استوار در جهت حرکت بهسوی تمدن را پیش پای رهروان قرار میدهد. روش تحلیل در این مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی است. پردازش کارکردهای اخلاق سیاسی و تلاش برای بازیابی نقش آنها در تمدن جدید اسلامی، نوآوری تحقیق به شمار میرود. <br /> <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3612_37eee38c56d084f2eb84fd319961c2db.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923Components of civilization-building foreign policy modelمؤلفههای الگوی سیاست خارجی تمدن ساز3156361310.22070/nic.2022.15507.1149FAمحمدرضادهشیریاستاد روابط بینالملل دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه، تهران، جمهوری اسلامی ایران.زهرابهرامی** دکتری روابط بینالملل، تهران، جمهوری اسلامی ایرانJournal Article20210502According to the innate, divine and human nature of the Islamic Revolution and new design of cross-border interactive model based on Islamic-Iranian values of Imam Khomeini, in contrast to the dominant system, achieving a new Islamic civilization, centered on rationality, self-confidence, culturalism and Spirituality, represents the goal of the Islamic Republic of Iran has always been emphasized on Supreme Leader.it taking into the conditions of the world system.<br />Foreign policy is one of the most important areas, that it has a great impact on the achievement of national goals and interests, the production and reproduction of Iranian global image.<br />In this regard, the main question seeks to understand which components of the civilizational foreign policy model requires further attention? In response, the deductive and explanatory methodology and collecting information get use to virtual data and libraries, the mains hypothesis are the components of Civilizational foreign policy model such as: discourse-oriented, stream-making, rapprochement-oriented and rational-oriented.<br /><strong> </strong><br /> با توجه به ماهیت فطری، الهی و انسانی انقلاب اسلامی و طرح نوینی از الگوی تعاملی فرامرزی مبتنی بر ارزشهای اسلامی - ایرانی در تقابل با سیستم غالب از سوی امام خمینی (ره)، رسیدن به تمدن نوین اسلامی با محوریت خردباوری، خودباوری، فرهنگ گرایی و معنویت مداری، هدف ج.ا.ایران تبیین شده و همواره با الهام از شرایط نظام جهانی، مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است. یکی از مهمترین حوزههای رفتاری برای رسیدن به این مهم، سیاست خارجی است که به دلیل اثرگذاری بر دستیابی بر اهداف و منافع ملی، تولید و بازتولید تصویر جهانی ایران اسلامی و نوع رفتار بازیگران نظام جهانی با آن، از اهمیت وافری برخوردار است. در همین راستا پژوهش حاضر درصدد بررسی این سؤال است که الگوی سیاست خارجی تمدنساز مستلزم توجه به چه مؤلفههایی است، در پاسخ، با استفاده از راهبرد قیاسی، روش توضیحی - تبیینی و گردآوری اطلاعات و دادههای مجازی و کتابخانهای این فرضیه مورد مداقه قرار میگیرد که الگوی سیاست خارجی تمدنساز مستلزم توجه به مؤلفههایی چون؛ گفتمانمحوری، جریانسازی، تقریبگرایی و عقلانیت محوری است. <br /> <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3613_7de2398d8ff21798506fb24d09cd0609.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923Efficiency of the Islamic Republic Government and the questions in the civilization-building approach of Islamic political philosophyکارآمد سازی دولت جمهوری اسلامی و پرسشهای پیش رودر رویکرد تمدن ساز فلسفهی سیاسی اسلامی5784361510.22070/nic.2022.15487.1145FAمرتضییوسفی راداستادیارعلوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، جمهوری اسلامی ایران0000-0002-7032-1817Journal Article20210428According to efficiency challenge of the Islamic Republic government, purpose of this research is asked questions that answer the challenges of the infrastructure and structure of the Islamic Republic government. The author uses method of questioning and producing the challenge to achieve his goal. The question is “what are infrastructural and structural questions in the efficiency of the Islamic Republic? It is claimed that when there are no balanced rational answers to infrastructural and structural questions so the political system of Islamic Republic and governments can not provide performance and achive their goals and missions, as the result Islamism and Iranian cannot be a model of civilization. Conclusion is answering those questions so become a measure of infrastructural and structural efficiency. Research shows that production and promotion of the culture of questioning, critique and rationality in society, political system and government make efficiency.<br /><strong> </strong><br /> <br /><strong>...........................................................................................................................</strong><strong> </strong>در راستای چالش کارآمدی دولت جمهوری اسلامی، هدف این مقاله طرح پرسشهایی است که پاسخ بدانها زیرساختها و ساختار دولت جمهوری اسلامی را به چالش میکشاند. نویسنده در نیل به مقصود خود، از روش پرسش گری و تولید چالش استفاده میکند. سؤال آن است که در چارچوب تعادل بخشی فلسفهی سیاسی اسلامی، کارآمدسازی جمهوری اسلامی با چه نوع پرسشهای زیرساختی و ساختاری مواجه است؟ مدعا آن است که هرگاه در پاسخ به پرسشهای زیرساختی و ساختاری، خردورزیهای تعادل بخشانه صورت نگیرد نظام سیاسی جمهوری اسلامی و دولتهایی که عهدهدار راهبری آنها میباشند دچار ضعف در ارائه عملکرد مناسب و شایسته و ضعف در اهداف و مأموریتهای خود میگردند و دو بُعد اسلامیت و ایرانیت آن نمیتواند الگوی تمدن سازی قرار گیرد. نتیجهی مترتب بر موضوع آن است که پاسخگویی به سؤالات مذکور معیار کارآمدی زیرساختی و ساختاری شده و عدم آن، معیار ناکارآمدی دولت جمهوری اسلامی میگردد. یافتههای تحقیق، تولید و ترویج فرهنگ پرسش گری و نقد و عقلانیت در جامعه و نظام سیاسی و دولت، هدفگذاری و برنامهریزی و انسجام در آنها و درنتیجه کارآمدی دولت میباشد. https://nic.shahed.ac.ir/article_3615_53d4dfc1fae32e6d643c17b2debc38c5.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923Pathology of agents to become the Islamic government in process of modern Islamic civilization being
According to Ayatollah Khamenei’s viewآسیبشناسی کارگزاران در تحقق دولت اسلامی در روند شکلگیری تمدن نوین اسلامی از دیدگاه آیتالله خامنهای85110361610.22070/nic.2022.15530.1155FAمسلمباقریدانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانعلی اصغرمباشریدانشجوی دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-2363-1464Journal Article20210713This paper try to do Pathology of agents because of being the Islamic government in the process of modern Islamic civilization through Ayatollah Khamenei’s view. This research is analyzing perspective of Ayatollah Khamenei with content analysis from statements. In terms of purpose, the present study is a qualitative study that falls into the category of applied research, which has been designed and implemented using thematic analysis of Ayatollah Khamenei's statements. At the results of analyzing data is shown the harms of agents in Islamic government being in process of modern Islamic civilization being from Ayatollah Khamenei’s view. Such as personal pathology (including 9 pathology); Managerial pathology (including 17 pathology) and political pathology (including 7 pathology) should be examined and analyzed.<br /><strong> </strong><br /> با توجه به اهمیت تحقق دولت اسلامی در فرایند شکلگیری تمدن نوین اسلامی و اهمیت و جایگاه کارگزاران در این فرایند ازیکطرف و از طرف دیگر، اهمیت آسیبشناسی و بررسی موانع و چالشهای موجود در این مسیر، پژوهش حاضر بهمنظور آسیبشناسی کارگزاران در تحقق دولت اسلامی در روند شکلگیری تمدن نوین اسلامی از دیدگاه آیتالله خامنهای طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف، مطالعهای کیفی است که در دستهی پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد که با استفاده از روش تحلیل مضمون، بیانات آیتالله خامنهای، طراحی و اجرا گردیده است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای گردآوریشده در این مطالعه، نشان میدهد که آسیبهای کارگزاران در تحقق دولت اسلامی در روند شکلگیری تمدن نوین اسلامی از دیدگاه آیتالله خامنهای میتواند در سه دسته آسیب اصلی یعنی آسیبهای فردی (شامل 9 آسیب)؛ آسیبهای مدیریتی (شامل 17 آسیب) و آسیبهای سیاسی (شامل 7 آسیب) موردبررسی و تحلیل قرار گیرند. <br /> <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3616_93f78ec21e005fdff987a5c2d40fd011.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923Critical comparison of the foundations of modern government with Heidegger's ideas(Preparation for the transition from a modern state to an Islamic state)مقایسهی انتقادی مبانی دولت مدرن با اندیشههای هایدگر (تمهیدی برای گذار از دولت مدرن به دولت اسلامی)111136361710.22070/nic.2022.15544.1157FAسجادچیت فروشاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، جمهوری اسلامی ایران.Journal Article20210414The modern state and its philosophical critique have always been a common discussion in political and philosophical circles. Heidegger, for example, as a critic of modernity, has many objections to the structure and efficiency of modernity and the state that emerges from it. His most important critique goes back to the positivist methodology and its central object-object relationship. The present study aims to understand Heidegger's ideal state in an analytical and comparative way, In addition to explaining and analyzing the components of the modern state, he adapts these cases to the characteristics of Heidegger's state, and finally concludes that the state considered by Heidegger is an existential state that has paid attention to the collective "us" instead of me and in that power, instead of an imperfect pluralism, it depends on a limited and, of course, directing and reliable person or elite, Another important component of the existential state is the restriction of the unconditional freedoms of the modern period (at different levels) and, finally, the prevention of widespread tyranny. The result is that the modern state, due to its lack of attention to human nature, has not paid attention to the real freedom of human beings and has left it in a narrow fence under the pretext of securing its material and personal interests. Given the hegemony of modern state thought in the Islamic world and Iran, it seems that the critique of such an idea and structure provides the basis for the theorizing of the Islamic state.<br /><strong> </strong><br /> دولت مدرن و نقد فلسفی آن، همواره بحث رایج محافل سیاسی و فلسفی بوده است. بهعنوانمثال هایدگر بهعنوان یکی از منتقدان مدرنیته، اشکالات بسیاری نسبت به ساختار و کارآمدی مدرنیته و دولت برآمده از آن دارد. مهمترین نقد وی به روششناسی پوزیتویستی و رابطهی سوژه - ابژه محوری آن بازمیگردد. پژوهش حاضر با هدف فهم دولت آرمانی هایدگر با روشی <em>تحلیلی و تطبیقی</em>، علاوه بر تبیین و تحلیل مؤلفههای دولت مدرن، این موارد را با شاخصهای دولت هایدگری تطبیق داده و درنهایت به این نتیجه میرسد که دولت مدنظر هایدگر، دولتی وجودی است که بهجای منِ فردی به «ما»ی جمعی توجه داشته و در آن قدرت بهجای یک تکثرگرایی ناقص به یک شخص و یا نخبگان محدود و البته جهت دهنده و راهنما و قابلِ اعتماد وابسته است. مؤلفهی مهم دیگر دولت وجودگرا، قید زدن به آزادیهای بدون قید دوره مدرن (در سطوح متفاوت) و درنهایت جلوگیری از استبداد گسترده است. نتیجه آنکه، دولت مدرن به دلیل عدم توجه به ذات انسان، به آزادی واقعی انسانها توجه نداشته و به بهانهی تأمین منافع مادی و شخصی انسان، وی را در حصار تنگ ظاهر رها نموده است. با توجه به هژمون شدن اندیشهی دولت مدرن در جهان اسلام و ایران، به نظر میرسد، نقد چنین اندیشه و ساختاری زمینه را برای نظریهپردازی دولت اسلامی فراهم میسازد. <br /> <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3617_dffc14d6303d8772c2318ce7e7ea8007.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923The moral nature of the Islamic state and the issue of neutralityماهیت اخلاقی دولت اسلامی و مسئلهی بیطرفی137156361810.22070/nic.2022.15499.1148FAنجمهکیخااستادیار علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، جمهوری اسلامی ایران.0000-0002-2156-5778Journal Article20210508the main question of this paper is that what is the nature of the Islamic state and its substantive differences with conventional nations? current research with the method of content analysis of relevant literature tries to answer this question from the political ethics discussion window. in this sense, one of the important differences of the Islamic government with other governments is in its ethical nature. this feature has led the Islamic government not to be impartial in discussing political ethics. the attention of the Islamic government to political morality is from the perspective of Islamic civilization. Quran teachings, philosophy, Mystical and knowledge in Islamic civilization provide a rich source of insight for the government's view of ethics. This kind of view of society and morality has led to a systematic and flexible look at the ethics of the rulers and citizens, in such a way that freedom, tolerance and equality are recommended by education in the face of the citizens. on the one hand, in discussing the ethical criteria of the Islamic state, it was concluded that morality in Islamic civilization has neither integrity nor sovereignty but is defined as religion and reason. on this basis, in a civilization approach, the formation of an Islamic society based on education and morality.
<strong> </strong>
پرسش اصلی مقاله این است که ماهیت دولت اسلامی و تفاوت ماهوی آن با دول متعارف در چیست؟ پژوهش کنونی با روش تحلیل محتوای متون مرتبط، میکوشد به این پرسش از دریچهی بحث اخلاق سیاسی پاسخ دهد. به این معنا که یکی از تفاوتهای مهم دولت اسلامی با دیگر دولتها در ماهیت اخلاقی آن است. این ویژگی سبب شده است تا دولت اسلامی در بحث اخلاق سیاسی بیطرف نباشد و به این أمر اهتمام داشته باشد. توجه دولت اسلامی به اخلاق سیاسی از منظر تمدن اسلامی است. آموزههای قرآنی، فلسفی، عرفانی و دانشی موجود در تمدن اسلامی، منبع غنیای برای نگاه دولت به اخلاق فراهم ساخته است. این نوع نگاه به جامعه و اخلاق، سبب ایجاد نگاه مراتبی و منعطف به اخلاق حاکمان و شهروندان شده است؛ بهگونهای که آزادی، مدارا و برابری را در کنار تعلیم و تربیت در مواجهه با شهروندان توصیه مینماید. از سویی در بحث معیار اخلاقی دولت اسلامی نتیجه گرفته شد که اخلاق در تمدن اسلامی نه جامعیت و نه حاکمیت دارد، بلکه ذیل دین و عقل تعریف میشود. بر این اساس، در یک رویکرد تمدنی، شکلگیری جامعهی اسلامی که مبتنی بر تربیت و اخلاق است، یکی از مراحل تحقق تمدن اسلامی است.
https://nic.shahed.ac.ir/article_3618_b166445769f272ea14ab63eb3ff2c296.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923Ethical roots of the Islamic State in the Thought of the Leaders of the Islamic Revolution: Designing a Conceptual Model of Ethical Politicsبنیانهای اخلاقی دولت اسلامی در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی: طراحی مدل مفهومی سیاست ورزی اخلاقی157190361910.22070/nic.2022.15490.1144FAروح اللهفرهادیاستادیار علوم سیاسی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران، جمهوری اسلامی ایران(0000-0003-3942-4516علیرضااسدیاستادیار مرکز معارف اسلامی و ادبیات فارسی، دانشگاه صنعتی اصفهانJournal Article20210619The relationship between ethics and politics is one of the most challenging issues in the history of classical and modern political thought. This challenge has led to the formation of different approaches in explaining this relationship. This research has been written with the aim of applying the thought of the leaders of the Islamic Revolution in explaining moral politics and achieving a conceptual model that expresses their thought. The historical and epistemological features of the Islamic Revolution of Iran, the prominence of the "thought of the leaders" and the lack of a moral reading of the construction of power has demanded the importance and necessity of an explanation consistent with the intellectual paradigm of the leaders of the Islamic Revolution. Therefore, the issue of the present study is how ethical politics in the thought of the leadership of the Islamic Revolution. This issue was studied using the conceptual implications of politics and ethics and using the "method of thematic analysis" in the thought of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei. By explaining the problem and analyzing the data, in this research, four practical strategies were identified that help to moralize politics: a) the need to refer ethical politics to the paradigmatic roots of the Islamic Revolution; Two) Strengthening the link between ethical politics and individual ethics; Three) the need to observe the expediencies in ethical politics; Four) Promoting ethics to the end of the Islamic State.<br /><strong> </strong><br /> نسبت اخلاق و سیاست یک از چالشبرانگیزترین مباحث تاریخ اندیشهی سیاسی کلاسیک و مدرن است بهطوریکه باعث شکلگیری رویکردهای مختلفی در تبیین نسبت مذکور شده است. این پژوهش با هدف کاربردی کردن اندیشهی رهبران انقلاب اسلامی در تبیین سیاست اخلاقی و دستیابی به مدلی مفهومی که روایت گر و مبین اندیشه ایشان است به نگارش درآمده است. اقتضائات تاریخی و معرفتی انقلاب اسلامی ایران، معیار بودن «اندیشهی رهبران» و فقدان خوانش اخلاقی از ساخت قدرت، اهمیت و ضرورت تبیینی سازگار با پارادایم فکری رهبران انقلاب اسلامی را ایجاب کرده است. بنابراین مسئلهی پژوهش حاضر، چگونگی سیاست ورزی اخلاقی در اندیشهی رهبری انقلاب اسلامی است. این مهم با بهکارگیری دلالتهای مفهومی سیاست و اخلاق با استفاده از «روش تحلیل مضمون» در اندیشهی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مطالعه گردید. با تبیین مسئله و تحلیل دادههای موجود در این پژوهش چهار راهبرد کاربردی شناسایی شد که به اخلاقی شدن سیاست یاری میرساند: یک) لزوم ارجاع سیاست ورزی اخلاقی به مبانی پارادایمی انقلاب اسلامی؛ دو) تقویت پیوند سیاست ورزی اخلاقی با اخلاق فردی؛ سه) لزوم رعایت مصالح در سیاست ورزی اخلاقی؛ چهار) ارتقای اخلاق در حد غایت دولت اسلامی. <br /> <br /> <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3619_85305d29402808c23da77331d0c49887.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923Formation of the Islamic rule of law; Challenges and opportunities in the process of realizing the model of modern Islamic civilizationشکلگیری دولت قانونمدار اسلامی؛ چالشها و فرصتها در روند تحقق الگوی تمدن نوین اسلامی191216362010.22070/nic.2022.15269.1130FAنفیسه الساداتقادریاستادیارگروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-9325-463xJournal Article20210413According to the Ayatollah Khamenei's view, the third stage in the realization of the new Islamic civilization is the creation of an Islamic state, which is characterized by the rule of law. The role of law and rule of law in the birth and promotion of civilization is very prominent. The law is like blood in the veins of society and its strength and the survival of civilization depend on the desired law and the loyalty of individuals in it. For this reason, in the present article, we seek to answer the question in a descriptive-analytical manner: what are the challenges and opportunities in the process of forming an Islamic rule of law as the third stage of the model of modern Islamic civilization? The findings of the study indicate that the existing capacities in Islam and especially Shiite jurisprudence as an opportunity to advance the process of formation of the Islamic rule of law and the inherent and fundamental conflicts between law in its modern meaning and sharia and ambiguity in the relationship between fatwa and law. Among the challenges ahead.<br /><strong> </strong><br /> بر اساس دیدگاه آیتالله خامنهای، ایجاد دولت اسلامی، سومین مرحله در تحقق تمدن نوین اسلامی است که قانونمداری ازجمله ویژگیهای آن میباشد. نقش قانون و قانونمداری در تولد و اعتلای تمدن، بسیار برجسته است. قانون همچون خون در رگهای جامعه بوده و استحکام و ماندگاری تمدن در گرو قانون مطلوب و وفاداری زمامداران و آحاد جامعه به آن است. به همین دلیل در مقالهی پیشرو، با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی به دنبال پاسخیابی به این سؤال هستیم که چالشها و فرصتها در روند شکلگیری دولت قانونمدار اسلامی بهعنوان سومین مرحله از الگوی تمدن نوین اسلامی کدامند؟ یافتههای پژوهش گویای آن است که ظرفیتهای موجود در دین اسلام و بهخصوص فقه شیعه، بهعنوان فرصت در پیش برد روند تشکیل دولت قانونمدار اسلامی و تعارضهای ذاتی و مبنایی میان قانون در معنای مدرن آن با شریعت و ابهام در مناسبات میان فتوا و قانون ازجمله چالشهای پیشرو است. <br /> <br /> <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3620_d34526594753ecc47fede6ab6b54e190.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923The trust-building character of government agents at the standard of Islamic civilization according to the teachings of Nahj al-Balaghahمنشِ اعتمادسازِ کارگزارانِ دولتِ در ترازِ تمدن اسلامی بر اساس آموزههای نهجالبلاغه217240362110.22070/nic.2022.15542.1156FAمحسنردادیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، جمهوری اسلامی ایران0000-0002-6797-6871Journal Article20210530The purpose of this article is to achieve a model of the Alawi government for building trust by government agents. The thought of Imam Ali (as) can reveal approaches to trustworthy behavior between the people and the government. If the components of political trust are discovered and categorized in the thought of the Amir al-Mo'menin (as), it can be used in the direction of policy-making and governance in the new Islamic civilization. This article is written with the method of comparative study of Islamic political thought. The findings of the article show that the Alawi government uses four important components to gain political trust: "Compliance with the demands of the people", "Predictability of government behavior for the people" (by implementing policies such as transparency, appreciation, refraining, apologizing to the people, maintaining the government's credibility), "feedback and compensation mechanism" (with It was used to send inspectors and undercover agents, as well as to receive public complaints directly) and to "promote and strengthen trust-building norms" (norms such as fidelity, trustworthiness, gentleness and sociability, respect for the people, and honesty). The agents of the government of the Islamic Republic should also try to build trust by institutionalizing these components.<br /><strong> </strong><br /> هدف از این مقاله «الگویابی از دولت علوی برای اعتمادساز شدن ارتباط کارگزاران دولتی» است. اندیشهی امام علی (علیهالسلام) میتواند رهیافتهایی را برای رفتار اعتمادآمیز میان مردم و دولت آشکار سازد. اگر مؤلفههای اعتماد سیاسی در اندیشهی امیرالمؤمنین (علیهالسلام) کشف و دستهبندی شود، در مسیر سیاستگذاری و حکمرانی در تمدن نوین اسلامی میتوان آن را به کار گرفت. این مقاله با روش مطالعهی تطبیقی اندیشهی سیاسی اسلام نوشتهشده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که حکومت علوی برای کسب اعتماد سیاسی از چهار مؤلفهی مهم بهره میبرد: «سازگاری با خواستههای مردم»، «پیش بینیپذیر بودن رفتارهای حکومت برای مردم» (با اجرای سیاستهایی مانند شفافسازی، قدرشناسی، خودداری از رسوا کردن شهروندان خطاکار، عذرخواهی از مردم، آبروداری و حفظ اعتبار حکومت)، «بازخورد گرفتن و مکانیسم جبران» (با اعزام بازرس و مأمور مخفی و نیز دریافت شکایتهای مردمی بهصورت مستقیم) و «ترویج و تقویت هنجارهای اعتمادساز» (هنجارهایی مانند وفای به عهد، امانتداری، نرمخویی و حسن معاشرت، تکریم مردم، راستگویی) بهره میگرفت. کارگزاران دولت جمهوری اسلامی نیز باید تلاش کنند با نهادینه کردن این مؤلفهها، منش خود را اعتمادساز نمایند. <br /> <br /> <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3621_32f0e2cfeebc2b6471205885c0fa2006.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923The luxury Lifestyle in the Imam Ali’s (AS) Hadiths and its civilizational consequencesسبک زندگی اشرافی در روایات امام علی (ع) و پیامدهای تمدنی آن241274362410.22070/nic.2022.14735.1108FAجمیلهشکریکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شاهد، تهران، جمهوری اسلامی ایران.ثریاقطبیدانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، جمهوری اسلامی ایران0000-0002-6757-1743Journal Article20210616One of the obstacles to not happen modern Islamic civilization is following luxurious lifestyle. The luxurious lifestyle is inclouded behaviors and habits that based on Self-exaltation, Utilitarianism and etc<br />The aims of this research is analysis component of luxurious lifestyle in Imam Ali's Hadiths and its civilizational consequences. The method of this research is descriptive- analytical. The most important behavioral components of luxurious lifestyle are not attention to human dignity, nature, wisdom and belief.<br />Behavioral components of luxurious lifestyle incloud ambition of superiority and excellence, narcissism, economic privilege and so on. The luxurious lifestyle faces twenty six consequences that included injustice, ignominy, disgrace and tragic fate, misleading, being accountable before the divine justice court, being deprived of blessings, heart blight, spreading mental illness, collapsing the emotional system within the family, dividing etc. Consequences luxurious lifestyle will create many problems in individual and social life.<br /><strong> </strong><br /> یکی از موانع تحقق تمدن نوین اسلامی، پیروی از سبک زندگی اشرافی است. این نوع سبک زندگی، شیوهای مبتنی بر جهانبینی مادی و دنیاگرایانه است که در آن ارزشها و کنشهای فردی یا گروهی بر اساس معیارهایی ازجمله خودبرتربینی و امتیازخواهی صورت میپذیرد. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل مؤلفههای سبک زندگی اشرافی در روایات امام علی (ع) و پیامدهای تمدنی آن است. پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. یافتههای تحقیق نشانگر آن است که نادیده انگاری کرامت انسانی، عدم شناخت ماهیت دنیا، غفلت از جهان آخرت، عدم خردورزی و باورمندی به برتری طبقه فرادست بر فرودست، از مهمترین مؤلفههای شناختی سبک زندگی اشرافی است که در بروز رفتارهای مبتنی بر اشرافیگری نقشآفرین است. مؤلفههای رفتاری سبک زندگی اشرافی، ناظر به رفتارهای عینی ازجمله فخرفروشی به اصل و نسب، استفاده از خوردنیهای رنگارنگ، پوشیدن لباسهای فاخر، گستردن فرشهای ابریشمی، ساکن شدن در مناطق اعیاننشین، زیادهطلبی و غیره است که بهطور روزمره در زندگی فردی و اجتماعی انسانهای اشرافی ظهور مییابد تا آنجا که این نوع از سبک زندگی در وجود آنها نهادینه میشود. گسترش بیعدالتی، حاکمیت نظام سلطه، بیماریهای روحی، تفرقه، فروپاشی نظام عاطفی، رسوایی، انحراف از مسیر حق، گرفتاری و هلاکت نفس ازجمله پیامدهای تمدنی پیروی از سبک زندگی اشرافی است. <br /> <br /> <br /> https://nic.shahed.ac.ir/article_3624_ba5d8428b782ac1ea0976decc48ac2a2.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923Comparative comparison of the principles of the economic system at first Abbasians era with the principles of the perfect economic system in the modern Islamic civilizationمقایسه تطبیقی مبانی نظام اقتصادی عصر اول عباسیان با مبانی نظام اقتصادی تراز در تمدن نوین اسلامی275298364110.22070/nic.2022.15516.1153FAمحمدجاوداندانشجوی دکتری مدرسی تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایرانJournal Article20210530The economic system is so important in modern Islamic civilization at this time. This paper is compared comparison principles economic system of first Abbasians era with the principles of the Islamic economic system. I try to distinguish the separation between systems and analyze method of Abbasians economic system. this research focus on historical and analytical method and get used to historical documents because of interdisciplinary discussion so is explained principles of the Abbasians economic system by comparing its principles with the principles of the Islamic economic system in three way such as principles of mixed ownership, limited economic freedom and social justice. Any way, this research is explaining the positive points and doning Pathology of Islamic civilization at Abbasians era to make modern Islamic civilization.نظام اقتصادی بهعنوان عاملی پیش برنده در ایجاد و گسترش تمدن نوین اسلامی در عصر کنونی از اهمیت به سزایی برخوردار است و شناخت مبانی نظام اقتصادی عصر اول عباسیان و مقایسهی تطبیقی آنها با مبانی نظام اقتصادی اسلام در این مقاله موردپژوهش قرار گرفته است. تا ضمن برجستهسازی جهتهای تمیز و تفکیک میان این دو نظام و تحلیل روش عمل نظام اقتصادی عباسیان در رشد و یا رکود این نظام؛ نقاط ضعف و قوت این نظام اقتصادی را نیز قابل استنتاج نماید. بنابراین پژوهش پیش روی با روشی تاریخی و تحلیلی و با ارائهی اسناد تاریخی، بهعنوان بحثی میانرشتهای به تبیین مبانی نظام اقتصادی عباسیان در عصر نخست، با مطابقت سنجی مبانی آن بر مبانی نظام اقتصادی اسلام در سه اصل مالکیت مختلط، آزادی اقتصادی در کادر محدود و عدالت اجتماعی پرداخته است که بدین ترتیب این تحقیق میتواند جهت تبیین نقاط مثبت و نیز آسیبشناسی تمدن اسلامی که در عصر عباسیان محقق گردید به کار گرفته شود، تا آن را جهت بهره بری در سطح تمدن نوین اسلامی عرضه نمایدhttps://nic.shahed.ac.ir/article_3641_050d5ee2a85f6452fa5c6d9c7a89e93b.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X4220210923Pay attention to correct attitude of agents for being Islamic civilization in the perspective of Holy Quranلزوم توجه به نگرش صحیح کارگزاران در تحقّق تمدّن اسلامی از دیدگاه قرآن کریم299326364210.22070/nic.2022.14858.1112FAرحمتشایسته فرداستادیار گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان، استان چهارمحال و بختیاری، جمهوری اسلامی ایران0000-0003-0485-1083Journal Article20210510The basic subject of human behavior is human attitude and belief. While Islamic religion is comprehensive religion that God almighty has chosen to guide human, it is according to the Quran teachings and it has paid attention to all areas and needs of human and society.
The question is “which are attitudes necessary to occurring Islamic civilization and is there a civilization to reach its destination?” .The method of research is descriptive-analytical and Quranic approach. I try to extract and explain basic attitudes that impact to the creation of Islamic civilization.
According to the research achievement, human attitude towards God, world, human and religion is basic subject that so impact on selecting civilizational agents. Hence, its impact on creation of Islamic civilization is explained. The most important subject to occurring Islamic civilization are belief in infinite, power and wisdom of God, belief in Lordship of God, belief in help and assistance of God, trust, the best system of creation, the nature of life, fusion of the world with Suffering, human instinct, human will, human existence, purposefulness of human creation, ease of religion, voluntary acceptance of religion, differentiation between religion and religious people and belief in religious politics
<strong> </strong>
<strong> </strong>
نوع نگرش و اعتقاد انسان، زیربناییترین موضوعی است که رفتار انسان را تحت تأثیر قرار میدهد. ازآنجاکه براساس آموزههای قرآنی، دین اسلام کاملترین دینی است که خداوند متعال برای هدایت انسان پسندیده است که به تمام عرصهها و نیازهای انسان و جامعه توجه کرده، این سؤال مطرح میشود که بهمنظور تحقّق تمدّن اسلامی، چه نگرشهایی لازم است در کارگزاران چنین تمدّنی وجود داشته باشد تا به سرمنزل مقصود برسد؟ پژوهش حاضر که با روش توصیفی – تحلیلی و رویکردی قرآنی تهیه گردیده، درصدد است نگرشهای بنیادی تأثیرگذار در ایجاد تمدّن اسلامی را استخراج و تحلیل کند. براساس یافتههای پژوهش، نگرش انسان به خداوند، دنیا، انسان و دین، از زیربناییترین موضوعاتی است که در انتخاب کارگزاران تمدّنساز تأثیر به سزایی دارند. ازاینرو، تأثیر آنها در تحقّق تمدّن اسلامی به اختصار تبیین شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد اعتقاد به علم، قدرت و حکمت بیپایان خداوند، اعتقاد به ربوبیت خداوند متعال، اعتقاد به نصرت و یاری خداوند و طلب خیر از او، توکّل و واگذاری امور به خداوند، نظام احسن آفرینش، ماهیت زندگی دنیا، آمیختگی دنیا با رنج و سختی، کرامت ذاتی انسان، اراده و اختیار انسان، ذوابعاد بودن وجود انسان، هدفمندی آفرینش انسان، آسانی دین، پذیرش اختیاری دین، تفاوت نهادن بین دین و دینداران و اعتقاد به سیاست دینی، مهمترین موضوعاتی است که جهت دستیابی به تمدّن اسلامی، لازم است در نگرش کارگزارانی که درصدد ایجاد تمدّن اسلامی هستند، نهادینه و تقویت گردد.
https://nic.shahed.ac.ir/article_3642_bed10bdaaa915d32200ab4c82df4f8ce.pdf