دانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723Feasibility study of new Islamic civilization from the perspective of the model of communication between religion and modern science in the thought of Allameh Javadi Amoliامکانسنجی مهندسی تمدن نوین اسلامی ازمنظر مدل ارتباطی دین و علم مدرن در اندیشه علامه جوادی آملی13690510.22070/nic.2019.905FAابراهیمصادقیمحقق و عضو گروه پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامیمحمدرضاخاکی قراملکیعضو هیئتعلمی فرهنگستان علوم اسلامیJournal Article20190114One of the key issues that need to be analyzed and studied in the field of civilization, based on Islamic teachings, is the possibility and desirability of its realization. Among these, two basic variables that need to be studied and analyzed in the engineering pillars of Islamic civilization, one is religion as the basis and basis of Islamization of civilization and the other is science as a tool for the flow of religion in the field of civilization engineering. But the problem that requires double accuracy is the model of the relationship between these two variables, that is, many thinkers consider the establishment of any civilization on the one hand requires school, religion, religious knowledge and on the other requires science and scientific knowledge. But in the school And with what model and model of communication with modern sciences and new theories of religion, religion seeks to achieve the goals of their civilization, there is a fundamental difference. In fact, in the engineering of civilization, it is this model of communication between religion and science and, consequently, the model of communication between "religious knowledge" and "scientific knowledge" that determines the essentiality of a fundamental need to establish a new civilization? Or can the existing human civilizations and the tools of civilization achieve our goals and aspirations and there is no need to establish a civilization? In fact, theorists in the field of civilization, in the face of the great capacity of their existing civilization and other civilizing zealots, the model they take in the face of the tools and variables within and outside their civilization, determines whether the creation of a new Islamic civilization is necessary and possible. Is it desirable or not? Or is it the achievement of the trivial? Therefore, in this article, we discuss one of the theories following the approach of civilization with the maximum concern of religion and the production of religious science. In fact, this theory believes that the model of communication between religion in the maximum sense and new science,considers the production of religious knowledge as a possible and desirable thing, and as a result, considers the possibility of establishing an Islamic civilization as possible and desirable. Accordingly, this article seeks to analyze and study the theory of Allameh Javadi Amoli in explaining the relationship model of science and religion. ازجمله مسئلههای کلیدی که درحوزه تمدن سازی، بر پایه آموزههای اسلامی، نیازمند تحلیل و بررسی است، امکان و مطلوبیت تحقق آن میباشد، در حقیقت پرسش از امکان و مطلوبیت مهندسی تمدن، مستلزم تحلیل ارکان و مقومات تأسیس یک تمدن میباشد. در این میان دو متغیر اساسی که در ارکان مهندسی تمدن اسلامی، نیازمند بررسی و تحلیل است، یکی متغیر دین، بهعنوان اساس و پایگاه اسلامی کردن تمدن و متغیر دیگر، علم بهعنوان ابزار جریان دین در حوزه مهندسی تمدن میباشد؛ اما مسئلهای که نیازمند دقت مضاعف میباشد، مدل یا الگوی ارتباط میان این دو متغیر میباشد،یعنی بسیاری از اندیشمندان تأسیس هر تمدنی را از یکسو نیازمند مکتب، دین، معرفت دینی و از سوی دیگر مستلزم علم و معرفت علمی میدانند، اما در اینکه مکتب و دین با چه الگو و مدل ارتباطی با علوم مدرن و نظریههای کارشناسی جدید، به دنبال تحقق اهداف تمدن خود میباشند، دچار اختلاف اساسی میگردند. درواقع در مهندسی تمدن، این مدل ارتباطی میان دین و علوم و بهتبع مدل ارتباطی «معرفت دینی» و «معرفت علمی» است که تعیین میکند که اساساً ما نیازمند به تأسیس یک تمدن جدیدی هستیم؟ یا تمدنهای بشری موجود و ابزارهای تمدنی آن میتواند اهداف و مطلوبیتهای ما را محقق کند و نیازی به تأسیس تمدن نمیباشد؟ در حقیقت نظریهپردازان حوزه تمدن، در مواجه کلان با ظرفیت موجود تمدنی خود و غیریت های تمدنی دیگر والگویی که در مواجهه با ابزارها و متغیرهای درون تمدنی خود و برون تمدنی دیگری اخذ میکنند، تعیینکننده است که آیا ایجاد تمدن نوین اسلامی امری ضروری و ممکن و مطلوب است یا نه؟ یا تحصیل حاصل است؟ به همین روی در این مقاله یکی نظریههایی که با دغدغه حداکثری دین و تولید علم دینی، رویکرد تمدن سازی را دنبال میکند، میپردازیم، درواقع این نظریه بر این باور است که الگو و مدل ارتباطی که میان دین در معنای حداکثری و علم جدید اخذ کرده، تولید علم دینی را امری ممکن و مطلوب تلقی کرده و درنتیجه از این رهگذر امکان تأسیس تمدن اسلامی ممکن و مطلوب میداند. بر همین اساس این مقاله به دنبال تحلیل و بررسی نظریه استاد علامه جوادی آملی در تبیین الگوی ارتباطی علم و دین میباشد، در ادامه با تبیین آسیبهای نظری و نقادی الگوی ارتباطی نظریه فوق، امکان تحقق تمدن نوین اسلامی مطلوب را از این رهگذر مورد خدشه قرارمیدهد.https://nic.shahed.ac.ir/article_905_5a8af8cab321b04ea926a27a243e2547.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723The relationship between science and culture, the theoretical infrastructure of Islamic civilizationرابطه علم و فرهنگ، زیرساخت نظری تمدن اسلامی376490810.22070/nic.2019.908FAعباسجهانبخشپژوهشگر دوره دکتری معماری اسلامی، دانشگاه هنر اصفهانحسنشیخالعراقینزادهپژوهشگر منطق و روششناسی فرهنگستان علوم اسلامیJournal Article20180518Positivist definitions of science defined the relationship between culture and science as an external relationship and consider science free from cultural influences, but numerous studies and reflections on sociology and philosophy of science indicate the effective presence of culture in the content of science, even in technical sciences. Accepting such an effect, postmodern paradigms consider science to be essentially a cultural category and somehow describe the relationship between science and culture, which leads to absolute epistemic relativity and the inevitable production of science under culture. The present article has shown that according to both paradigms, trying to achieve religious knowledge as a tool for building Islamic civilization is absured. On the other hand, some schools of thought consider the attainment of religious knowledge to be dependent on the realization of the Islamic world and society, and consider the attainment of religious knowledge as a means of realization of Islamic civilization impossible due to the domination of modernity. But according to the philosophy of the provincial system, first, the effect of culture on science is accepted contrary to the positive view, and contrary to the postmodern paradigm, it has the criterion of distinguishing the culture of truth from falsehood; Accordingly, the production of science is a historical process and a social matter that finds different content under the systems of historical social province. In such a context, religious (Islamic) sciences can be considered as sciences that have been formed under the influence of Islamic culture and move society from the current situation to the desired situation (which is more Islamic) and lead to the realization of Islamic civilization. With such a definition, the question arises as to how a science that has itself been formed to some extent under the influence of eclectic social culture can make its governing environment more Islamic? And what is the mechanism of the effect of science on social culture? The present article, with the method of documentation and logical reasoning and in the framework of the philosophy of the provincial system, comparatively examines the common paradigms in the field of science and culture and finally provides a process explanation of how these two influence and take effect.تعاریف پوزیتیویستی از علم، رابطه فرهنگ و علم را یک رابطه بیرونی تعریف کرده و علم را مبرا از تأثرات فرهنگی میدانستند، اما تحقیقات و تأملات متعددی که درزمینهٔ جامعهشناسی و فلسفه علم انجام شده نشاندهنده حضور مؤثر فرهنگ در محتوای علوم حتی در علوم فنی و دقیقه است. پارادایمهای پستمدرن با پذیرش چنین تأثیری، علم را اساساً مقولهای فرهنگی دانسته و بهگونهای رابطه علم و فرهنگ را تشریح میکنند که منجر به نسبیت مطلق معرفتی و تولید جبری علم تحت فرهنگ میشود. مقاله پیش رو نشان داده است که بر اساس هر دو پارادایم، تلاش برای نیل به علم دینی بهعنوان ابزار ساخت تمدن اسلامی بیمعناست. از سوی دیگر برخی نحلههای فکری نیل به علم دینی را منوط به تحقق عالم و جامعه اسلامی دانسته و دستیابی به علم دینی بهعنوان ابزار تحقق تمدن اسلامی را به دلیل دوران غلبه مدرنیته غیرممکن میدانند. اما بر اساس فلسفه نظام ولایت، اولاً تأثیر فرهنگ بر علم برخلاف نگاه اثباتی، پذیرفته میشود و برخلاف پارادایم پستمدرن، دارای معیار تشخیص فرهنگ حق از باطل است؛ بر این اساس، تولید علم، فرایندی تاریخی و امری اجتماعی است که تحت نظامهای ولایت تاریخی اجتماعی، محتوایی متفاوت مییابد. در چنین زمینهای میتوان علوم دینی(اسلامی) را علومی دانست که تحت تأثیر فرهنگ اسلامی شکلگرفتهاند و جامعه را از وضع موجود به سمت وضع مطلوب (که اسلامیتر است) منتقل نموده و منجر به تحقق تمدن اسلامی میشوند. با چنین تعریفی زمینه طرح این سؤال مطرح میشود که علمی که خود به میزانی تحت تأثیر فرهنگ اجتماعی التقاطی شکلگرفته چگونه میتواند محیط حاکم بر خود را اسلامیتر کند؟ و مکانیزم تأثیر علم بر روی فرهنگ اجتماعی چیست؟ مقاله حاضر با روش اسنادی و استدلال منطقی و در چهارچوب فلسفه نظام ولایت به بررسی تطبیقی پارادایمهای رایج درزمینهٔ رابطه علم و فرهنگ پرداخته و در نهایت توضیحی فرایندی از نحوه تأثیر و تأثر این دو ارائه داده است.https://nic.shahed.ac.ir/article_908_91af13698e875d9d732a94a90413c655.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723Realism in the study of modern Islamic civilizationواقعگرایی در مطالعات تمدن نوین اسلامی6510090110.22070/nic.2019.901FAابراهیمدادجودانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20190119The new Islamic civilization is based on the Iranian Islamic model of progress and this also depends on the Islamic humanities. Islamic humanities also depend on the type of approach we have towards it. In the case of Islamic humanities, and consequently in the case of the Iranian Islamic model of new Islamic progress and civilization, two main approaches can be distinguished: the unrealistic approach and the realistic approach. Unrealistic approaches are mainly contractualist approaches, they do not believe in reality and cognition of reality, and in recognizing the three, instead of looking at reality and realistic principles, they comment on the definition, contract and de dicto that individuals and correspondents are granted. Realist approaches believe in reality and cognition of reality, and in recognizing the three, instead of looking at the definition, contract, and dictation of individuals and schools, they place them on the axis of reality, the realist, and de facto foundations that should They are discussing. The orthodoxy of the earlier ones and the contractualism of the later ones (which make up almost all the philosophies and philosophies of the contemporary Western sciences) are unrealistic approaches; And the realism of the ancients and the approximate realism (which is crystallized in the essentialism and realism of the last forty years in the West, which is largely unknown in Iran) are realistic approaches. Reconstruction of the earlier realism and approximate realism, based on the strong realism of Islamic philosophy, has led me to a new strong realism. Based on this strong new realism, the three seem to be interdependent, and their explanation requires a "single theory" that can provide realistic explanations of the three. The present article follows this new approach.تمدن نوین اسلامی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و این نیز بر علوم انسانی اسلامی وابسته است. علوم انسانی اسلامی نیز بر نوع رویکردی که نسبت به آن داریم وابسته است. در مورد علوم انسانی اسلامی، و به تبع آن در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تمدن نوین اسلامی، میتوان دو رویکرد عمده را ازیکدیگر تشخیص داد: رویکرد غیرواقعگرایانه و رویکرد واقعگرایانه. رویکردهای غیرواقعگرایانه عمدتاً رویکردهایی قراردادگرایانهاند، به واقع و شناخت واقع باور ندارند، و در شناخت آن سه به جای اینکه به واقع و مبانی واقعگرایانه نظر داشته باشند به تعریف، قرارداد و دیکته(<em>de dicto</em>)ای که اشخاص و مکاتباز آنها به دست میدهند نظر دارند. رویکردهای واقعگرایانه به واقع و شناخت واقع باور دارند و، در شناخت آن سه، به جای اینکه به تعریف، قرارداد و دیکته اشخاص و مکاتب نظر داشته باشند آنها را بر محور واقع، مبانی واقعگرایانه و بنا به واقع(<em>de facto</em>)ای که باید داشته باشند مورد بحث قرار میدهند. ظاهرگرایی متقدمین و قراردادگرایی متأخرین(که تقریباً کلّ فلسفهها و فلسفهعلمهای معاصر غربی را تشکیل میدهند) رویکردهایی غیرواقعگرایانه؛ و واقعگرایی متقدمین و واقعگرایی تقریبی(که در ذاتگرایی و واقعگرایی چهل سال اخیر غربی، که عمدتاًدر ایران ناشناخته است، تبلور یافته است) رویکردهایی واقعگرایانهاند. بازسازی واقعگرایی متقدمین و واقعگرایی تقریبی، بر محور واقعگرایی قوی فلسفه اسلامی، مرا به واقعگرایی قوی جدیدی رهنمون شده است. بر اساس همین واقعگرایی قوی جدید، به نظر میرسد که آن سه به یکدیگر وابستهاند و توضیح آن سه نیازمند «نظریه واحد»ی است که بتواند از آن سه توضیحهای واقعبینانهای به دست دهد. مقاله حاضر به دنبال همین رویکرد جدید است.https://nic.shahed.ac.ir/article_901_ff079a76927a2e5a7cfc04fcd0bb834a.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723The principals of authority in the idea of Islamic civilizationارکان حجیت در اندیشه تمدن سازی اسلامی10112090910.22070/nic.2019.909FAمصطفیجمالیاستادیار فرهنگستان علوم اسلامی قمJournal Article20190121The concept of civilization in the shadow of Quranic literature finds meaning in words of the Ummah, Medina, and Balad. Therefore civilization means the formation of a nation with a single identity and a single orientation in the shadow of which all areas of social life are formed. Islamic construction means organizing all aspects of social life based on revelatory teachings and establishing an Islamic lifestyle in the Islamic world. Therefore, the basis of the formation of the idea of civilization is the flow of Islam and authority in this idea, and the principals of authority are "worship, regularity, understanding and objective efficiency." Worship means belief in the comprehensiveness of Islam and determination to rule revelation over all aspects of life, regularity means methodical in attributing thought to the sources of religion. Regularity means creating a rational understanding of the idea of Islamic civilization among the thinkers of the Islamic world. Having objective efficiency means presenting the equations of change and occupation in social and natural phenomena in order to create a bed of worship of God and having the capacity to confront the civilization of complex infidelity in today's world and the possibility of providing effective versions to Islamic societies according to social and geographical requirements in the establishment process.مفهوم تمدن در سایه ادبیات قرآنی درسایه واژگان قرآنی امت ، مدینه ، بلد معنا پیدا می کند و لذا تمدن به معنای شکل گیری امتی با هویت واحد و جهتگیری واحدی است که در سایه آن، تمامی عرصه های حیات اجتماعی شکل می گیرد .از طرفی تمدن سازی اسلامی به معنای ساماندهی همه شئون حیات اجتماعی بر پایه معارف وحیانی و اقامه سبک زندگی اسلامی در جهان اسلام میباشد. لذا اساس شکل گیری اندیشه تمدنی ، جریان اسلامیت و حجیت در این اندیشه میباشد و ارکان حجیت عبارت از «تعبد ، قاعدهمندی ، تفاهم و کارآمدی عینی» میباشد. تعبد به معنای ایمان به جامعیت دین اسلام و عزم بر حاکمیت وحی بر همه شئون حیات، قاعدهمندی به معنای روش مند بودن اندیشه در نسبت دادن آن به منابع دین، تفاهم به معنای ایجاد تفاهم عقلائی نسبت به اندیشه تمدن اسلامی در بین اندیشمندان جهان اسلام، داشتن کارآمدی عینی به معنای ارائه معادلات تغییر و تصرف در پدیدهای اجتماعی و طبیعی در راستای ایجاد بستر بندگی خدا و داشتن ظرفیت مقابله با اندیشه تمدنی کفر پیچیده دنیای امروز و امکان ارائه نسخه های کارآمد به جوامع اسلامی متناسب با اقتضائات اجتماعی ، جغرافیائی هرجامعه در حوزه اقامه تمدن اسلامی میباشد.https://nic.shahed.ac.ir/article_909_6cbff6fd600e0ef10fed75341232ceee.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723Measuring the capacity of moral ideas in creating the value system of the new Islamic civilizationظرفیت سنجی اندیشههای اخلاقی در ایجاد نظام ارزشی تمدن نوین اسلامی12114690010.22070/nic.2019.900FAحسنمحیطیعضو هیئت علمی فلسفه ، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)حسیناحمدیدکتری فلسفه اخلاق تطبیقی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)Journal Article20190125Every civilization is based on a set of coherent ideas in several influential areas, which are referred to as system interpretations. The value system of any civilization, which includes the value and normative issues of a civilization, is one of the most important systems of a civilization. In general, any value system is composed of a set of beliefs related to the principles, goals, methods and norms. The role of principles, because of its key contribution in setting norms, is more important than other beliefs and precedes all of them, and a change in principles leads to a change in other stages. Hence, the value foundations of any civilization are important. Therefore, it is important to identify and introduce the value principles of Islam, which are among the advantages of Islamic civilization over other civilizations based on human intellects or feelings. Examining the evolution of the moral thought of Islamic thinkers and comparing it with the moral thought of the previous period, it is clear that many Islamic thinkers have tried to theorize in the field of the value principles of Islam. A comparative study of his view shows that the views of the new age are more compatible with the moral thought of Islam than the views of previous ages and show the capabilities of the moral thought of Islam and therefore have more potential to be used as a value basis of Islamic civilization. The present study seeks to examine and evaluate the evolution of the moral thought of the most important thinkers of the Islamic world (from Kennedy to Avecina), the capacity of the moral thought of the Islamic world in order to create a value system of new Islamic civilization.هر تمدنی بر مجموعهای از اندیشههای همسو در چند حوزه تأثیرگذار استوار است که از آنها با تعبیر نظام یاد میشود. نظام ارزشی هر تمدن که مشتمل بر مسائل ارزشی و هنجاری یک تمدن است از مهمترین نظامات یک تمدن به شمار میآید. بهطورکلی هر نظام ارزشی از مجموعه باورهای مرتبط با مبانی، اهداف، اصول، روشها و هنجارها تشکیل شده است. نقش مبانی، به دلیل نقش کلیدی در تعیین هنجارها از اهمیت بالاتری نسبت به سایر باورها برخوردار است و بر همه آنها مقدم است و تغییر در مبانی، تغییر در سایر مراحل را به دنبال دارد. از اینرو، مبانی ارزشی هر تمدنی حائز اهمیت است. بنابراین، شناسایی و معرفی مبانی ارزشی اسلام که از وجوه امتیاز تمدن اسلامی نسبت به سایر تمدنهای متکی بر عقل یا احساس بشر به شمار میآید، حائز اهمیت است.<br /> بررسی سیر تطور اندیشه اخلاقی اندیشمندان اسلام و مقایسه آن با اندیشه اخلاقی پیشازاین دوره بهخوبی حاکی از آن است که بسیاری از اندیشمندان اسلامی تلاش نمودهاند تا به نظریهپردازی در حوزه مبانی ارزشی اسلام بپردازند. بررسی تطبیقی دیدگاه ایشان نشان میدهد که دیدگاههای عصر جدید بیش از دیدگاههای اعصار گذشته با اندیشه اخلاقی اسلام سازگار بوده و ظرفیتهای اندیشه اخلاقی اسلام را نشان میدهد و از اینرو از قابلیت بیشتری برای بهرهگیری بهعنوان مبنای ارزشی تمدن اسلامی برخوردار است. پژوهش حاضر درصدد است ضمن بررسی سیر تطور اندیشه اخلاقی مهمترین اندیشمندان جهان اسلام (از کندی تا ابنسینا)، ظرفیت اندیشههای اخلاقی جهان اسلام در راستای ایجاد نظام ارزشی تمدن نوین اسلامی را سنجیده و آن را مورد ارزیابی قرار دهد.https://nic.shahed.ac.ir/article_900_fd436d9bfe67caa6de08cfc32364340e.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723The value of manipulations in nature in order to establish a new Islamic civilization from the perspective of Master Motahhariارزش شناسی تصرف در طبیعت در جهت تاسیس تمدن نوین اسلامی از دیدگاه استاد مطهری14717090410.22070/nic.2019.904FAمحمد رضانورمحمدیدانشپژوه دکتری حکمت متعالیه، موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی رهJournal Article20190130Western civilization recognizes the value of science in its application to human empowerment to enter and manipulate the nature. Due to the general popularity of the practical applications of natural sciences, today the preferred bio-instrumental model of Western civilization has prevailed in all societies and has led to severe challenges. The new Islamic civilization cannot accept the Western way of manipulating the nature and must provide an effective model based on the teachings of Islam in this regard. In this article, an attempt has been made to study the issue of the value of capturing nature based on the views of Master Motahhari. Therefore, after the semantics of "Manipulation in nature" and a look at the "causes of human desire" for this work, it has been shown that according to Master Motahhari, the principle of manipulation in nature is not only permissible, but also worthy. Yet, its desirability depends on compliance of seven conditions. These conditions are presented by inference from the works of Master Motahhari, and finally we have finished the article with a critical look at the literature of this discussion. تمدن غرب ارزش علم را به کاربردش در تواناسازی بشر برای دخل و تصرف در طبیعت می<sub></sub>داند. با توجه به اقبال عمومی به کاربردهای عملی علوم طبیعیْ امروزه الگوی برگزیده زیست ابزاری تمدن غرب در تمام جوامع سیطره یافته و چالش<sub></sub>هایی سخت را به دنبال آورده است. تمدن نوین اسلامی نمی<sub></sub>تواند پذیرای دربست شیوه غربی تصرف در طبیعت باشد و باید الگویی کارآ مبتنی بر آموزه<sub></sub>های اسلام در این زمینه ارائه دهد. در این مقاله سعی شده تا موضوع ارزش<sub></sub>شناسی تصرف در طبیعت بر اساس آراء استاد مطهری بررسی شود. از این رو، پس از معناشناسی «تصرف در طبیعت» و نگاهی به «علل میل بشر» برای این کار، نشان داده شده که از نظر استاد مطهری، اصل تصرف در طبیعت، کاری جایز، بلکه شایسته است، امّا مطلوبیت<sub></sub>اش منوط به رعایت شرایطی است که هفت نمونه از آنها با استنباط از آثار استاد مطهری ارائه شده است و در نهایت با نگاهی انتقادی به ادبیات این بحث، مقاله را به پایان برده<sub></sub>ایم.https://nic.shahed.ac.ir/article_904_bf235657b4f1154cc4a5bf24310b3713.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723The Challenge of Identity Divergences in the Islamic World and Solutions for Convergence in the New Islamic Civilizationچالش واگرایی های هویتی جهان اسلام و راهحل های همگرایی در تمدن نوین اسلامی17121090610.22070/nic.2019.906FAعبدالرسولیعقوبیعضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیهJournal Article20190204Divergence is the expansion of social identities. The most important identities that can be challenged in the Islamic world against the new Islamic civilization, are religious identities in the form of Shii’a and Sunni religious divergences and ethnic identities in the form of Turkish, Arabic and Persian ethnic divergences. Numerous solutions have been proposed to overcome the divergence these identities, the most important of which is the idea of approximation and strategic interactions. In this article, while criticizing these two solutions, the third solution is proposed as the solution of civilization, which relies on the capacities of civilization. In this way, given that divergent identities have been identified as diverse and different, the type of civilizational capacities confrontation their corresponding challenges will also be different. واگرایی، گسترش و توسعه فاصلهگیری هویت های اجتماعی است. مهمترین هویت هایی که در جهان اسلام می توانند در مقابل تمدن نوین اسلامی، به مثابه چالش مطرح باشند، هویت های مذهبی در دو قالب واگرایی های مذهبی شیعه و سنی و هویت های قومی در قالب واگرایی های قومی ترکی، عربی و فارسی است. برای فایق آمدن بر این هویت ها راه حلهای متعددی پیشنهاد شده است که از جمله مهمترین آنها اندیشه تقریب و تعاملات استراتژیک می باشد. در این مقاله ضمن نقد این دو راهحل، راهحل سومی به عنوان راهحل های تمدنی پیشنهاد شده است که متکی بر ظرفیت های تمدنی است. در این راهحل، با عنایت به اینکه هویت های واگرا متنوع و متفاوت تشخیص داده شده است، نوع مواجهه و تقابل ظرفیت های تمدنی با چالش های واگرا نیز متفاوت خواهد بود.https://nic.shahed.ac.ir/article_906_c0be17936c6e5bffe842f636b4e3f639.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723Misconception of ignorance in neo-Salafism and its role in not understanding Islamic civilizationتلقی غلط از جاهلیت در نو سلفیه و نقش آن در عدم فهم تمدن اسلامی21123890310.22070/nic.2019.903FAابوذرمظاهریعضو هیئتعلمی موسسه امام خمینی(ره)سید محمد هادیپیشواییدانشجوی دکتری موسسه امام خمینی(ره)0000-0003-2604-1276Journal Article20190211Neo-Salafis, Seyyed Jamal and his followers are the most important preachers of the decline of Islamic civilization and the need to rebuild it in the Sunni domain. Relying on the concept of "ignorance", they claim that the current situation of the Islamic world is ignorance, and the way to save it from this state of ignorance is to rely on the original Islamic traditions. This particular understanding of the concept of ignorance, and the ignorance of the current state of the Islamic world, has led to a special approach to Islamic religion and civilization. <br />An approach that has been highly critical of the current situation, and with a kind of early Islamic perception of the current situation, calls for the use of the traditions of the righteous predecessors in the face of this situation. This article claims that this view of ignorance is not correct, and has practically led to a lack of understanding of Islam and Islamic civilization. Instead of forming a new Islamic civilization, it will practically destroy the remnants of Islamic civilization.نو سلفیه، سید جمال و اتباع او، مهمترین منادیان انحطاط تمدن اسلامی و لزوم بازسازی آن در فضای اهل سنت هستند. آنان با تکیه بر مفهوم «جاهلیت»، مدعی جاهلی بودن وضعیت امروز جهان اسلام بوده، و راه نجات آن را از این وضعیت انحطاط جاهلی، تکیه بر سنتهای اصیل اسلامی عنوان میکنند. تلقی خاص این جریان از مفهوم جاهلیت، و جاهلی خواندن وضعیت فعلی جهان اسلام، سبب نوعی رویکرد خاص به دین و تمدن اسلامیشده است. رویکردی که بهشدت منتقد وضعیت موجود بوده، و با نوعی تلقی صدر اسلامی از وضعیت موجود خواستار استفاده از سنتهای سلف صالح در مواجه با این وضعیت است. این نوشتار مدعی است که این تلقی از جاهلیت صحیح نبوده، و عملاً موجب عدم فهم اسلام و تمدن اسلامیشده، و بهجای تشکیل تمدن نوین اسلامی، عملاً باقیمانده تمدن اسلامی را نابود خواهد کرد.https://nic.shahed.ac.ir/article_903_4952ac79a5a66ac9468360ff81dc50a8.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723The place of architecture in the development of monotheistic thought from the perspective of jurisprudence and political philosophyجایگاه معماری در بسط تفکر توحیدی از منظر فقه و فلسفه سیاسی23926291110.22070/nic.2019.911FAمهدیطاهریدکتری فلسفه سیاسی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره»Journal Article20190211Explaining the place of architecture in the development of monotheistic thought from the perspective of jurisprudence and political philosophy, although it seems original, nevertheless has an ancient history in jurisprudential texts and political philosophy. Medina or city in Islamic political philosophy is not only the material place of human life but also a system of material relations that is based on a kind of thinking, thought and knowledge. The political philosopher who has the mission of determining the priority and precedence of values over each other, depending on the importance of each of his basic values, will try to advise on organizing the material affairs of the city and urban planning. <br />The Islamic political philosopher, despite his monotheistic view of the establishment of society and the explanation of its principals, from the first cause to the first president and other members of Medina, when it comes to the quality of actions and their conformity with the religion’s intentions and goals of society, speaks of "industrial jurisprudence". This statement indicates a monotheistic view from the beginning of the founding of Medina to the spreading of this view in all the aspects of the city life. In this article, while explaining the position of architecture and its importance in the eyes of political philosophers, we try to examine its capacity in the development of monotheistic thinking and the role of jurisprudence in this mission in the field of Islamic civilization.تببین جایگاه <strong>معماری</strong> در بسط تفکر توحیدی آن هم از منظر فقه و فلسفه سیاسی هرچند بدیع به نظر آید با این همه اما قدمتی کهن در متون فقهی و فلسفه سیاسی دارد. مدینه یا شهر در <strong>فلسفه سیاسی اسلامی،</strong> تنها مکان مادی حیات بشر نبوده بلکه منظومهای از ارتباطات مادّی است که مبتنی بر نوعی تفکر، اندیشه و معرفت است. فیلسوف سیاسی که رسالت تعیین اولویت و تقدم ارزشها بر یکدیگر را به عهده دارد، بسته به اهمیت دادن به هرکدام از ارزشهای اساسی موردنظر خویش، به توصیه پیرامون ساماندهی امور مادی شهر و شهرسازی همت خواهد گمارد.<br /> فیلسوف سیاسی اسلامی بهرغم آنکه با نگاه توحیدی به تأسیس جامعه و تبیین ارکان آن، از سبب اول تا رئیس اول و سایر اعضاء مدینه میپردازد، آنگاهکه سخن از کیفیت افعال و تطابق آن با مقاصد شارع و غایات جامعه است، سخن از «<strong>صناعت فقه</strong>» به میان میآورد. این بیان حاکی از نگاهی توحیدی از ابتدای تأسیس مدینه تا رسوخ این نگاه در تمامی لایههای آن است. در این مقاله تلاش بر این است تا ضمن تبیین جایگاه معماری و اهمیت آن در نگاه فیلسوفان سیاسی، ظرفیت آن در بسط تفکر توحیدی و نقش فقه در این رسالت را در حوزه تمدن اسلامی مورد بررسی قرار دهیم.https://nic.shahed.ac.ir/article_911_f589794a7c74560096ff1ec6da06b6cb.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723The capacity of the Imami educational system in the development of Islamic culture and civilization (with emphasis on the first five centuries AH)ظرفیت نظام آموزشی امامیه در پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی(با تأکید بر پنج قرن نخست هجری)26329290710.22070/nic.2019.907FAمحمد جوادیاوری سرتختیاستادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20190216Among the various aspects of cultural and civilizational activities, the teaching of science and literature as important components has always been considered and today is considered as an identity and a criterion for the development of societies. It is very clear that the educational system, as a part of the structure of Islamic civilization, is the driving force and capacity-building engine for the formation and excellence of Islamic culture and civilization; However, considering the criticisms about the inactivity of the Imami educational system and its achievements in the first five centuries AH, while defending its existence, attention should be paid to its role in building the capacity of Islamic culture and civilization. Therefore, this issue has led the present study to answer the main question that what is the capacity of the Imami educational system in the excellence of Islamic culture and civilization based on the first five centuries, and how has it been realized? <br />Considering the purpose of discovering the role of the Imami educational system in the excellence of Islamic culture and civilization, it was concluded that the Imami educational system has played a role in improving the excellence and the formation of Islamic culture and civilization due to its components, elements and capacity building features. Relying on the Imamate system, principles, sources of knowledge production and educational principles, Shii’a people have been active in scientific and educational activities and have been able to use their capacity-extending features while offering their capability, life and cultural and civilizational identity.در میان جنبههای گوناگون فعالیتهای فرهنگی و تمدنی، آموزش علم و ادب بهعنوان مؤلفهای مهم، همواره مورد توجه بوده و امروزه نیز معرف هویت و معیار توسعه یافتگی جوامع بهشمار میرود. بسیار واضح است که نظام آموزشی بهعنوان بخشی از ساختار تمدن اسلامی، موتور محرک و ظرفیتساز شکلگیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی را برعهده دارد؛ اما باتوجه به انتقاداتی که نسبت به غیرفعال بودن نظام آموزشی امامیه و دستآوردهی آن در پنج قرن نخست هجری وجود دارد، ضمن دفاع از وجود آن باید به نقش آن در ظرفیتسازی فرهنگ و تمدن اسلامی بپردازد. لذا این مسأله پژوهش حاضر را برآن داشته تا به این سؤال اصلی پاسخ دهد که ظرفیت نظام آموزشی امامیه در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی با تکیه بر پنج قرن نخست، چیست و چگونه تحقق یافته است؟<br /> باتوجه به هدف کشف چگونگی نقش نظام آموزشی امامیه در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی، نتیجه آن گردید که نظام آموزشی امامیه بهدلیل برخوداری از مؤلفهها، عناصر و ویژگیهای ظرفیتساز نقش بهسزایی تعالی خود و شکلگیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است. شیعیان باتکیه بر نظام امامتالهی، مبانی، منابع تولید علم و اصول آموزشی در فعالیتهای علمی و آموزشی حضور فعالی داشته و توانستهاند، با بهرهگیری از ویژگیهای ظرفیتساز آن ضمن عرضه توانمندی، حیات و هویت فرهنگی و تمدنی خود را تضمین کنند.https://nic.shahed.ac.ir/article_907_f02a34f8dd57f2c09bd3007f9892d66b.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723Ibn Muskawiyyah's theory of civilizationنظریه تمدنی ابن مسکویه29331091410.22070/nic.2019.914FAرمضانمحمدیاستادیار گروه تاریخ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمحمدباقرخزائیلیدکترای تاریخ و پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20190223The Muscovite civilization system was based on a philosophy that focused mainly on ethics and political thought. According to Ali Muskavieh's attitude, he is referred to as a moral sage in philosophy. He has also paid special attention to ethical principles in other branches of science, as he has not forgotten the increasing importance of ethics in writing history. What indirectly expressed the great value of those moral virtues? Ibn al-Muskawiyyah tried to guide man to the attainment of complete moral happiness and the creation of divine morality, and even one of his most important goals was in writing the history of Nilbuddin Arman. His approach makes him one of the leading Muslim historians in the field of history and one of the pioneers of the philosophy of history. In addition to being the first historian to break the criterion for measuring events in historiography, Muskawiyyah was able to harmonize the idea of Iranshahri with the thought of Greece and the spirit of the Islamic religion. The Muscovite religion is a civil religion, and he examines religion as its Shari'a writers in its originality and independence, but from the point of view of "natural humanity" or "natural socialization", man interprets the rules of religion, and his civilized thought does not disappear in the face of morality. His view is actually based on civil moral reflection. As a result, Muscovite civil ethics must be practiced in civil relations. Ibn al-Muskawiyyah always emphasizes the harmony between science and practice. He also considers paying attention to ethics and human practice as the basis of learning sciences. Ibn al-Muskawiyyah considers the means of learning wisdom in abandoning lusts away from physical pleasures and believes that learning wisdom should be based on the method of proof. This article raises this hypothesis by asking the question on what principles the foundations of Ibn al-Muskawiyyah's civilized thought are based on. In Ibn al-Muskawiyyah's theory of civilization, philosophy is the only true education or the way of servitude. He emphasizes the purification of the soul and the study of argument and logic, and considers the knowledge of the natural sciences as a prelude to the attainment of the metaphysical sciences, and considers it as a stage in which man can attain the knowledge of true happiness. It should be noted that Ibn Muskawiyyah's approach to civilization, which is based on civil ethics, can be a suitable model for the methodology of Islamic and civilization studies for the realization of modern Islamic civilizationin order to explain the theory of civilization of Ibn al-Muskawiyyah.The Muscovite civilization system was based on a philosophy that focused mainly on ethics and political thought. According to Ali Muskavieh's attitude, he is referred to as a moral sage in philosophy. He has also paid special attention to ethical principles in other branches of science, as he has not forgotten the increasing importance of ethics in writing history. What indirectly expressed the great value of those moral virtues? Ibn al-Muskawiyyah tried to guide man to the attainment of complete moral happiness and the creation of divine morality, and even one of his most important goals was in writing the history of Nilbuddin Arman. His approach makes him one of the leading Muslim historians in the field of history and one of the pioneers of the philosophy of history. In addition to being the first historian to break the criterion for measuring events in historiography, Muskawiyyah was able to harmonize the idea of Iranshahri with the thought of Greece and the spirit of the Islamic religion. The Muscovite religion is a civil religion, and he examines religion as its Shari'a writers in its originality and independence, but from the point of view of "natural humanity" or "natural socialization", man interprets the rules of religion, and his civilized thought does not disappear in the face of morality. His view is actually based on civil moral reflection. As a result, Muscovite civil ethics must be practiced in civil relations. Ibn al-Muskawiyyah always emphasizes the harmony between science and practice. He also considers paying attention to ethics and human practice as the basis of learning sciences. Ibn al-Muskawiyyah considers the means of learning wisdom in abandoning lusts away from physical pleasures and believes that learning wisdom should be based on the method of proof. This article raises this hypothesis by asking the question on what principles the foundations of Ibn al-Muskawiyyah's civilized thought are based on. In Ibn al-Muskawiyyah's theory of civilization, philosophy is the only true education or the way of servitude. He emphasizes the purification of the soul and the study of argument and logic, and considers the knowledge of the natural sciences as a prelude to the attainment of the metaphysical sciences, and considers it as a stage in which man can attain the knowledge of true happiness. It should be noted that Ibn Muskawiyyah's approach to civilization, which is based on civil ethics, can be a suitable model for the methodology of Islamic and civilization studies for the realization of modern Islamic civilizationin order to explain the theory of civilization of Ibn al-Muskawiyyah.منظومه تمدنی مسکویه بر فلسفه ای که عمدتاً معطوف به اخلاق و تفکر سیاسی بود استوار گردیده بود . با توجه به نگرشابو علی مسکویه، در فلسفه از او با عنوان حکیم اخلاق گرا یاد می کنند او همچنین در دیگر شاخه علوم نیز به اصولاخلاق اهتمام خاصی ورزیده است چنانکه در نگارش تاریخ نیز اهمیت فزاینده اخلاق را از خاطر دور نداشته و به کراتچه مستقیم و چه غیرمستقیم ارزش فراو ان سجایای اخلاقی را بیان داشت ابن مسکویه تلاش داشت انسان را در رسیدنبه سعادت تام اخلاقی و متخلق شدن به اخلاق الهی رهنمون کند و حتی یکی از مهم ترین اهدافش در نگارش تاریخ نیلبدین آرمان بود . رویکردی که او در پیش گرفت سبب می شود که او را از جمله مورخان مسلمان پیشرو در طریق علمیتاریخ و در شمار پیشگامان فلسفه تاریخ محسوب کنند .مسکویه افزون بر اینکه نخستین تاریخنگاری است که در نگارشتاریخ ضابطه سنجش حوادث را خرد قرار داد توانست اندیشه ایرانشهری را با اندیشه یونان و روح دیانت اسلامیهماهنگ سازد . دیانت مسکویه دیان تی مدنی است و او دیانت را همچون شریعت نویسان در اصالت و استقلال آن بررسینمی کند بلکه از دیدگاه »انس طبیعی « یا »جامعه پذیری طبیعی « انسان به تفسیر احکام شریعت می پردازد و اندیشه مدنیاو در برابر اخلاق محو نمی شود و دیدگاه او در تأملات اخلاقی مدنی است . در نتیجه اخلاق مدنی مسکویه را باید دردوران روابط مدنی مورد عمل قرار داد . ابن مسکویه همواره بر هماهنگی میان علم و عمل تأکید دارد . وی زیربنایفراگیری علوم را نیز توجه به اخلاق و عمل انسانی می داند . ابن مسکویه اسباب یادگیری حکمت را در ترک از شهواتو دوری از لذت های جسمی می داند و معتقد است که فراگیری حکمت باید بر اساس روش برهانی باشد . این نوشتار باطرح این سوال که مبانی اندیشه تمدنی ابن مسکویه بر چه اصولی استوار است این فرضیه را مطرح می نماید در نظریهتمدنی ابن مسکویه فلسفه یگانه آموزش حقیقی یا راه رستگاری است و بر این اساس ملاک تقسیم وی از حکمت برمبنای سعادت بوده است و آن را شامل درجاتی می دانسته است که برای رسیدن به کمال سعادت باید علم و عملهماهنگ وتوأمان با یکدیگر شوند و قبل از هر چیز بر تهذیب نفس و فراگیری برهان و منطق تأکید دارد و شناخت علومطبیعی را مقدمه ای برای رسیدن به علوم مابعدالطبیعه می داند و آن را مرحله ای می داند که انسان م ی تواند به شناختسعادت حقیقی دست پیدا کند . باید توجه داشت رویکرد تمدنی ابن مسکویه که بر مبنای اخلاق مدنی شکل گرفته استدر جهت روششناسی مطالعات اسلام و تمدن برای تحقق تمدن نوین اسلامی می تواند الگوی مناسبی باشد .این نوشتارتلاش دارد با رویکردی توصیفی -تحلیلی-تاریخی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای به بررسی و تبیین نظریه تمدنی ابنمسکویه بپردازد.https://nic.shahed.ac.ir/article_914_905d21170c2c7a7c124ebb45aada65c3.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723The causes of the weakness of civilization and backwardness of Islamic societies in the thought of Imam Musa Sadrعلل ضعف تمدنی و عقبماندگی جوامع اسلامی در اندیشه امام موسی صدر31132891010.22070/nic.2019.910FAشریفلکزاییدانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20190114The question of what caused Islamic civilization to weaken has always been debated by thinkers. Imam Musa Sadr, as a thinker who is seriously concerned about civilization and is trying to revive and rebuild Islamic civilization, has commented directly and indirectly on this issue. To pursue this issue, it may be possible to name two internal and external factors in general, but it seems that Sadr refers the main role and reasons to internal factors in the change and transformation of Islamic society and its deviation from the right path. It can be expected that Islamic civilization will be revived. The inner transformation of individuals and the realization of Islamic society is a condition for the revival and realization of Islamic civilization. Therefore, various internal elements, including political, social, moral, and economic aspects have been involved in this field, which should be reconsidered. Sadr mentions various reasons for not feeling socially responsible in the form of laziness, the closure of women who are half of the active population, the lack of honesty and separation between words, promises and deeds. The transformation of the caliphate into a monarchy as a historical issue And in general, the deviation of Islamic society is then discussed. In addition, in order to realize the Islamic society as a reliable point for bowing to Islamic civilization, Sadr considers the role of awareness and understanding and correct knowledge of religious teachings as the most effective way in this regard and to provide the criterion of humanity to study and compare Islamic civilization and Western civilization. It has useful hints. The present discussion, which looks at the current situation in the Islamic world and in order to lay the groundwork for the realization of a new Islamic civilization, explains the issue of the weakness of civilization and the backwardness of Muslim societies in the thoughts and opinions of Imam Musa Sadr.این پرسش که چه عللی موجب شد تمدن اسلامی رو به ضعف برود، همواره موردبحث متفکران بوده است. امام موسی صدر بهعنوان متفکری که بهطورجدی دغدغه تمدنی دارد و در تلاش برای احیا و بازسازی تمدن اسلامی است بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه اظهارنظر کرده است. برای پیجویی این مسئله، شاید بتوان بهطورکلی از دو عامل درونی و بیرونی نام برد اما به نظر میرسد صدر عمده نقش و دلایل را به عوامل درونی در تغییر و تبدیل جامعه اسلامی و انحراف جامعه اسلامی ارجاع میدهد و بر این نظر است که هرگاه جامعه اسلامی بروز و ظهور یابد میتوان امیدوار بود که تمدن اسلامی هم احیا شود. تحول درونی افراد و تحقق جامعه اسلامی شرط احیا و تحقق تمدن اسلامی است. ازاینرو عناصر درونی متنوعی شامل سیاسی و اجتماعی و اخلاقی و اقتصادی در این زمینه دخیل بوده است که باید مورد بازنگری قرار گیرد. صدر از میان دلایل مختلف از عدم احساس مسؤولیت اجتماعی در قالب تنبلی و سستی، تعطیلی کار زنان که نیمی از جمعیت فعال جامعه هستند، فقدان صداقت و انفکاک میان سخن و وعده و عمل، تبدیل خلافت به سلطنت بهعنوان یک مسئله تاریخی، نظام ساختاری فرقهای و بهطورکلی انحراف جامعۀ اسلامی گفتگو میکند. افزون بر اینها، صدر، بهمنظور تحقق جامعه اسلامی بهعنوان نقطه قابلاتکا برای تعظیم تمدن اسلامی، نقش آگاهی بخشی و فهم و اطلاع صحیح از آموزههای دینی را مؤثرترین راه در این زمینه میداند و به ارائه معیار انسانیت برای بررسی و مقایسه تمدن اسلامی و تمدن غربی اشارات مفیدی دارد. بحث حاضر ناظر به شرایط امروز جهان اسلام و بهمنظور زمینهسازی جهت تحقق تمدن نوین اسلامی به تبیین مسئله ضعف تمدنی و عقبماندگی جوامع مسلمان در اندیشه و آرای امام موسی صدر میپردازد.https://nic.shahed.ac.ir/article_910_dbd0250ac5d9815c0098b5f026d854c8.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723Structural components of Islamic civilization (with a futurology approach)مؤلفه های ساختاری تمدن سازی اسلامی(با رویکرد آیندهپژوهی)32935891310.22070/nic.2019.913FAعلیرضاپیروزمندعضو هیئتعلمی فرهنگستان علوم اسلامیمحمدخورشیدیدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20090102Presenting a divine paradigm in response to the domination of Western civilization in the Islamic world requires a move towards building a new Islamic civilization. To achieve this, scientific explanation and the creation of a civilizational discourse by distinguishing the effective components in Islamic civilization is necessary. In this research, with an exploratory-mixed approach, while examining the theoretical literature, in the qualitative part with the method of content analysis and conducting interviews with 11 experts, the main components of the structural dimension of Islamic civilization with the titles; Islamic governance, Islamic internationality, efficient Islamic society, formation of Islamic revolution and Islamic system by preparing a questionnaire and expert survey among 50 members of the statistical community) with the assumption of N = n (using inferential statistical techniques such as <em>one sample t</em> test, analysis of <em>Friedman factor</em> test and test using <em>SPSS</em> software in the quantitative part of the research has been validated and prioritized.ارائه یک پارادایم الهی در پاسخ به سیطره تمدنی غرب در جهان اسلام نیازمند حرکت به سمت ساخت تمدن نوین اسلامی است. برای نیل بدین مهم، تبیین علمی و ایجاد گفتمان تمدنی با تمییز مؤلفههای اثرگذار در تمدن سازی اسلامی ضروری بوده و چنانچه مؤلفههای ساختاری تمدن سازی اسلامی مجموعهای از عوامل منسجم است که با ترکیب مطلوب و تنظیم روابط منطقی آنها با یکدیگر شبکه روابط عناصر در نظام تمدنی را شکل میدهد، در این تحقیق با رویکرد اکتشافی- آمیخته ضمن بررسی ادبیات نظری، در بخش کیفی با روش تحلیل محتوا و انجام مصاحبه با 11 تن از خبرگان، مؤلفههای اصلی بُعد ساختاری تمدن سازی اسلامی با عناوین؛ حکومتمداری اسلامی، بینالملل اسلامی، جامعه کارآمد اسلامی، شکلگیری انقلاب اسلامی و نظام سازی اسلامی از طریق تهیه پرسشنامه و پیمایش خبرگی میان 50 نفر از جامعه آماری)با فرض N= n ( به کمک فنون آمار استنباطی مانند آزمون تی یک نمونه، آزمون تحلیل عاملی و آزمون فریدمن با بهرهگیری از نرمافزار Spss در بخش کمی تحقیق مورداعتبار سنجی و اولویتبندی قرارگرفته است.https://nic.shahed.ac.ir/article_913_0c3981cf3b6000e3109f7fd3b4d83db0.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723The model of the civilization-building system of understanding and futurism based on the Holy Qur’anمدل دستگاه فهم و آینده اندیشی تمدن ساز مبتنی بر قرآن کریم35338690210.22070/nic.2019.902FAغلامرضابهروزلکاستاد علوم سیاسی گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قمعلی جعفردهکردیدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی آینده‏پژوهی دانشگاه دفاع ملیJournal Article20190105One of the basic capacities of man is his God-given system of understanding and thought; Without it, no wise plan is possible. By recognizing and designing this device, it can be used for "civilization-building foresight" with a systematic, reproducible process. This theme, in the present age of illustration; Which is the heart of the futuristic apparatus, is one of the most widely used and effective methods of alternative civilization or rival of the West and Western thinking. The importance is now more significant than ever. For this designing process the Qur'an and Itrat are essential to compile the model. Accordingly, the main issue of this research is "what and how the model or system of understanding and future oriented thinking of civilization builders are based on the Qur'an and Itrat." The aim of the research is to design this model in order to produce accurate and realistic visions of future facts and to adjust the present based on them in a civilization-building approach. The research method is thematic interpretation. The research findings show that, based on the verses of the Holy Quran and narrations, the various elements and components of the "model or system of understanding and futurism" include the mind, future visions, the system of thought and the system of motivation. The most important part of this device is the basic images, criteria or indicators, whose constituent elements, beliefs and convictions have been acknowledged and stored. Basic time visions include images of the past, present, or future, or images based on various other subjects are evaluated, measured, and acknowledged or even rejected. Based on the research findings, by applying the "model or system of understanding and futurism based on the Qur'an and Itrat" in the "comprehensive dimensions of human relations" (relationship with God, himself, others, the world, the environment, etc) both at the individual and social levels; In the fields of science, technology, and domestic, regional and international levels, the process of civilization can be organized. By considering the components of "futurism apparatus" and "civilization”, It can be said that "the result of applying a model in which all aspects of the future are based on the Qur'an and Itrat will be civilization." This model can be considered as a subset of the "models of the perfect human future thinking machine". From the beginning of creation, it has sought the realization of "Islamic civilization" and "learning of Islam" in all aspects of individual and social life of man throughout the world. According to the research findings, "Islamic civilization-building futurism is a continuous and systematic action or thought process aimed at the future (hereafter and worldly); Due to the motive of fear of harm, greed for benefit or interest (love) resulting from the merit of the position of divine guardianship and leads to drawing a mental and objective plan (program) based on the Qur'an and Itrat, in order to achieve Islamic civilizationیکیاز ظرفیتهای اساسی انسان، دستگاه فهم و اندیشه خدادادی اوست؛ که بدون آن، هیچ طرح و برنامه خردمندانهای ممکن نیست. با شناخت و طراحی این دستگاه، میتوان با یک فرایند نظاممند و قابل تکرار و تکثیر، از آن برای «آیندهاندیشی تمدنساز» استفاده کرد. این موضوع، در عصر حاضر که تصویرسازی؛ که قلب دستگاه آیندهاندیشی است، یکی از روشهای پرکاربرد و مؤثر تمدن بدیل یا رقیب غرب و تفکر غربی است، اهمیتی بیش از گذشته دارد.با توجه به اینکه منبع اصلی و قابل اطمینان برای طراحی این مدل یا دستگاه، قرآن و عترت است، لازم است این مدل مبتنی بر ایندو منبع طراحی و تدوین شود. بر این اساس، مسئله اصلی تحقیق عبارت است از «چیستی و چگونگی مدل یا دستگاه فهم و آیندهاندیشی تمدنساز بر اساس قرآن و عترت». هدف پژوهش، طراحی این مدل، بهمنظور تولید تصویرهای صحیح و واقعنما از حقایق آینده و تنظیم اکنون بر اساس آنها در یک رویکرد تمدنساز است. روش پژوهش، تفسیر موضوعی استخراجی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، بر اساس آیات قرآن کریم و روایات، عناصر و اجزاء مختلف «مدل یا دستگاه فهم و آیندهاندیشی» عبارتند از ذهن، تصویرهای آینده، دستگاه اندیشه و دستگاه انگیزه. مهمترین بخش این دستگاه، تصویرهای پایه، ملاک یا شاخص است که عناصر تشکیلدهنده آنها، باورها و اعتقادات تصدیق و ذخیره شده است. تصویرهای زمانپایه؛ مانند تصویرهای گذشته، حال یا آینده یا تصویرهای مبتنی بر موضوعات مختلف دیگر، با این تصویرها ارزیابی و سنجش شده و تصدیق یا رد میشوند. بر اساس یافتههای تحقیق، با بهکارگیری «مدل یا دستگاه فهم و آیندهاندیشی مبتنی بر قرآن و عترت» در «ابعاد جامع روابط انسان» (رابطه با خدا، خودش، دیگران، دنیا، محیط، ...) و در سطوح فردی، اجتماعی؛ در عرصههای علمی، فناوری، ... و سطوح داخلی، منطقهای و بینالمللی، میتوان فرایند تمدنسازی را سامان داد.با در نظرگرفتن مؤلفههای «دستگاه آیندهاندیشی» و «تمدنسازی، میتوان گفت، «نتیجه بهکارگیری مدلی که در آن، همه جوانب آینده بر اساس قرآن و عترت مد نظر باشد، تمدنسازی خواهد بود. این مدل را میتوان زیرمجموعه «مدل دستگاه آیندهاندیشی انسان کامل» دانست؛ که از ابتدای آفرینش به دنبال تحقق «تمدن اسلامی»و«فراگیری اسلام» در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان در کل جهان بوده است. بر اساس یافتههای تحقیق، <em>«آیندهاندیشی تمدنساز اسلامی عبارت است از کنش یا فرایند فکری مداوم و نظاممند معطوف به آینده (اخروی و دنیوی)؛ که در اثر انگیزه ترس از ضرر، طمع منفعت یا علاقه (محبت) ناشی از شایستگی مقام مراتب ولایت الهی ایجاد و منجر به ترسیم نقشه ذهنی و عینی (برنامه) مبتنی بر قرآن و عترت، بهمنظور تحقق تمدن اسلامی میشود</em>.https://nic.shahed.ac.ir/article_902_540b2e266c48a334da6a5f7922975e2e.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X2120190723Determining the drivers of modern Islamic civilization with a bilateral impact analysis approachتعیین پیشران های تمدن سازی نوین اسلامی با رویکردتحلیل تأثیر متقاطع38740091510.22070/nic.2019.915FAمحمدایوبی پوردانشجوی دکترای آیندهپژوهی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)محمد رحیمعیوضیاستاد دانشگاه شاهدJournal Article20190115Islam, as a social and universal religion, has been seeking civilization since the beginning of its emergence. After its establishment, Islam quickly became the founder of a wonderful civilization in the world; In such a way that it owes other civilizations, including Western civilization. Whether Muslims can regain their civilization and shape a new Islamic civilization in India requires conditions and components that must be provided. So far, a lot of research and discussions have been done on the characteristics of new Islamic civilization, but the drivers, which are in fact highly influential components that the system is sensitive to changes and have significant impact and manipulation, have received less attention. In fact, by focusing on these drives we can lead the Muslim community towards the formation of a new Islamic civilization. In this paper, first, the components of civilization-building were calculated from the Delphi method, and then, the drivers of new Islamic civilization were obtained using the method of bilateral impact analysis and using the MIC MAC software.اسلام به عنوان یک دین اجتماعی و جهانی از همان ابتدای ظهورش به دنبال تمدن سازی بوده است .دین اسلام پس از استقرار، به سرعت توانست بنیان گذار تمدن شگرفی در جهان شود؛ به گونه ای کهتمدن های دیگر، ازجمله تمدن غربی را وامدار خود نماید. اینکه آیا مسلمانان می تواند دوباره تمدنخود را بازیابی کنند و تمدن نوین اسلامی را شکل د هند مستلزم الزامات و مؤلفه هایی است که بایدفراهم گردد . تاکنون پژوهش ها و بحث های زیادی در مورد شاخصه های تمدن نوین اسلامی انجام شدهاست اما پیشران ها که درواقع مؤلفه های با تأثیرگذاری بسیار بالا هستند که سیستم به تغییرات آن هاحساس بوده و هم قابلیت تأثیر پذیری و دست کاری قابل توجهی دارند کمتر موردتوجه قرار گرفته شدهاست. درواقع این پیشران ها هستند که با تمرکز بر آنان می توان جامعه مسلمانان را به سوی تشکیلتمدن نوین اسلامی پیش برد . در این مقاله ابتدا از روش دلفی مؤلفه های تمدن ساز احصا شد و درادامه با استفاده از روش تحلیل تأثیر متقاطع و با استفاده از نر مافزار MIC MAC پیشران های تمدنسازی نوین اسلامی به دست آمد.https://nic.shahed.ac.ir/article_915_d63fe5d54183eead1183c33d4324be1f.pdf