دانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X1120180622Signs of the emergence of a new Islamic civilization; A warning to create and strengthen civilization-building institutionsعلائم پیدایش تمدن نوین اسلامی؛ هشداری برای ایجاد و تقویت نهادهای تمدن ساز12964310.22070/nic.2018.643FAرضامقیسهدانشجوی دکتری مدیریت آینده پژوهی دانشگاه عالی دفاع ملیعلیرضاکیقبادیدانش آموخته دکترای مدیریت آینده پژوهی دانشگاه عالی دفاع ملی0000-0002-6656-3450عبدالرحیمپدرامعضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20180207The purpose of this article is to identify and present the signs and symptoms of new Islamic civilization by thematic analysis; Modern Islamic civilization is an Islamic phenomenon and requires Islamic assumptions and methods for future research. Identifying signs of change is one of the surveillance methods in futurology. In Islamic futurology, in addition to paying attention to the evidence, one must believe in other factors affecting human life and, most importantly, believe in divine promises. <br />Although the extension process of Islamic civilization has not yet become a completely obvious process, it has signs and symptoms that are very likely to occur in the future from the perspective of experts. Most of the people who emphasize the new Islamic civilization are the leaders of the Islamic Revolution and they are the ones who lead the orientations of the Islamic Revolution both theoretically and practically; Therefore, the signs of the formation of a new Islamic civilization can be observed and inferred in the spiritualties and thought of the province through research and study. <br />Correct identification of the signs of change helps the officials and managers of the institutions and organizations of the country and the system to lead the affairs towards the desired future. When the new Islamic civilization is being formed, the institutions and organizations of different countries must be able to compete and operate at the level of civilization, in other words, they need to be build themselves a civilization. Revolutionary and Islamic institutions and organizations, despite these signs, must be prepared for the role. <br /> <span lang="AR-SA">هدف مقاله حاضر شناسایی و ارائه نشانه ها و علائم تمدن نوین اسلامی با روش تحلیل مضامین می باشد؛ تمدن نوین اسلامی یک پدیده اسلامی است و نیازمند مفروضات و روش اسلامی برای آینده پژوهی است. شناسایی علائم تغییر یکی از روش های دیده بانی در علم آینده پژوهی است. در آینده پژوهی اسلامی علاوه بر توجه به مشهودات بایستی به سایر عوامل اثر گذار بر زندگی بشر معتقد بود و از همه مهمتر وعده های الهی را باور داشت.</span><br /> <span lang="AR-SA">تمدن سازی نوین اسلامی هر چند هنوز به صورت یک روند کاملاً آشکار در نیامده است، اما علائم و نشانه هایی دارد که احتمال وقوع آن در آینده از منظر صاحب نظران، خیلی زیاد است. بیشترین کسانی که بر تمدن سازی نوین اسلامی تأکید دارند، رهبران انقلاب اسلامی هستند و ایشان هستند که جهت گیری های انقلاب اسلامی را هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی به این سو سوق می دهند؛ بنابراین نشانه های تشکیل تمدن نوین اسلامی را با تحقیق و مطالعه می توان در منویات و اندیشه ولایت مشاهده و استنباط کرد.</span><br /> <span lang="AR-SA">شناسایی درست علائم تغییر، مسئولین و مدیران نهادها و سازمان های کشور و نظام را در هدایت امور به سمت آینده مطلوب کمک می کند. وقتی تمدن سازی نوین اسلامی در حال شکل گیری است، نهادها و سازمان های کشورهای مختلف بایستی توان رقابت و فعالیت در سطح تمدن را داشته باشند و به عبارتی خودشان را تمدنی بسازند .نهادها و سازمان های انقلابی و اسلامی، بایستی با وجود این علائم و نشانه ها، خود را برای ایفای نقش آماده کنند.</span>https://nic.shahed.ac.ir/article_643_e7dcbedaa56408bb55cfeba75bbbdcc8.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X1120180622Investigating the educational model based on jihad in laying the groundwork for a new Islamic civilizationبررسی الگوی تربیتی مبتنی بر جهاد در زمینه سازی تمدن نوین اسلامی304964410.22070/nic.2018.644FAطاهرهرجبیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهدمحمدحسنمیرزامحمدیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهدJournal Article20180110The realization of the new Islamic civilization in the present era has gained special importance and has been studied from different dimensions and angles. In this article, the aim is to study how the realization of Islamic civilization is done from an educational perspective and with the focus on the concept of jihad in the Qur'an. Jihad-based education should be considered as a basic requirement for the realization of Islamic civilization. To achieve this goal, using the method of conceptual analysis, first the different concepts and different dimensions of jihad in Islamic teachings with emphasis on the Qur'an were examined and at the end, inference and analysis of influences and relations between man and civilization with the focus on jihad. Jihad determines the type of confrontation of Islamic civilization with rival civilizations based on four types of confrontation: invasion, defense, taqiyyah (Conservative strategy) and migration. Now, in the circumstances that the Islamic Revolution has taken place and the stage of systematization has taken place, it is necessary for the Islamic civilization to be in an active and offensive position. The success of this civilization depends on how the civilized man is educated. The educational model based on jihad has a wide capacity to help the formation of jihadi vision, action, and character for the realization of the new Islamic civilization by combining the realms of jihadi education in the individual and social arenasتحقق تمدن نوین اسلامی در عصر حاضر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و از ابعاد و زوایای مختلف بررسی گردیده است. در این مقاله هدف این است که از منظر تربیتی و با محوریت قراردادن مفهوم جهاد در قرآن چگونگی تحقق تمدن اسلامی بررسی شود و تربیت مبتنی بر جهاد به عنوان بایسته اساسی تحقق تمدن اسلامی مطرح گردد. برای رسیدن به این منظور با استفاده از روش تحلیل مفهومی ابتدا مفاهیم مختلف و ابعاد متفاوت جهاد در آموزه های اسلامی با تاکید بر قرآن بررسی گردید و در پایان به استنتاج و تحلیل چگونگی تاثیر پذیری و تاثیر گذاری بین انسان و تمدن با محوریت جهاد پرداخته شد. جهاد نوع مواجهه تمدن اسلامی با تمدنهای رقیب را بر اساس چهار نوع رویارویی هجوم، دفاع، تقیه و هجرت مشخص می کند. اکنون در شرایطی که انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته و مرحله نظام سازی انجام گرفته است، لازم است تمدن اسلامی در موقعیت فعال و هجومی قرار گیرد. موفقیت در این مواجهه تمدنی به چگونگی تربیت انسان تمدن ساز بستگی دارد. الگوی تربیتی مبتنی بر جهاد ظرفیت وسیعی دارد تا با تلفیق قلمروهای تربیت جهادی درعرصه فردی و اجتماعی به شکل گیری بینش، کنش و منش جهادی برای تحقق تمدن نوین اسلامی کمک کند.https://nic.shahed.ac.ir/article_644_bdd10e6e790347424617a33dad9d6d43.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X1120180622Analysis of Imam Khomeini and Imam Khamenei's views on the role of art and artist in the body of Islamic civilizationتحلیل دیدگاه های امام خمینی و امام خامنه ای پیرامون نقش هنر و هنرمند در پیکره تمدن اسلامی506464510.22070/nic.2018.645FAعلیرضاکریمیدانشجوی دکتری رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه شاهد0000-0002-0235-0069مرتضیافشاریاستادیار گروه تاریخی تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه شاهدJournal Article20171210The "artist" is the first aspect of the creative form of "art" whose human face is manifested more than ever before the eyes. The two have played a constructive role in connection with "Islamic civilization" throughout history. As the artist man has always been the realization of one of the most important manifestations of civilization - the work of art. Knowing that the Islamic Revolution of Iran in the contemporary period has been the basis for the creation of Islamic civilization and has realized its conditions; It should also be noted that the views of the leaders of the Islamic Revolution on the manifestations of "civilization". The personality of the artist and the work of art - has proposed new definitions of the two elements. Therefore, the question is what is the specific view of "Imam Khomeini" and "Imam Khamenei" about the role of "artist" and "art" and what is the significant relationship with the "body of Islamic civilization" in the contemporary period? The present research is of qualitative (descriptive-analytical) type, using deductive reasoning with the help of reason and logic tools and collecting information in a library method. Excerpts from the research results indicate that the artist, as a responsible human towards himself, his society, history and culture, is required to create an identity in the path of artistic creation. On the other hand, art should be savior of the oppressed by avoiding the matter of "agony" and approaching the matter of "goodness". Undoubtedly, such art needs to be supported by cultural contexts (Islamic society), which itself is on the path of "cultural-civilizational" relationship. <br /> «هنرمند» اولین وجه از صورت آفرینشگری «هنر» است که وجه انسانی آن بیش از هر زمان دیگری در مقابل دیدگان تجلّی مییابد. این دو در ارتباط با «تمدّن اسلامی» در طول تاریخ نقش سازندهای بازی کردهاند. بهطوریکه انسان هنرمند همواره موجب تحقّقِ یکی از تجلیّات مهّم تمدن – یعنی اثر هنری – بوده و هست. با علم به اینکه انقلاب اسلامی ایران در دوره معاصر، زمینهساز ایجاد تمدّن اسلامی بوده و شرایط آن را محقّق ساخته است؛ باید به این مهّم نیز توجّه داشت که دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی، درباره تجلیّات «تمدّنی» – همچون شخصیت هنرمند و اثر هنری – تعاریف تازهای از دو عنصر مذکور را مطرح کرده است. بنابراین، محلِ پرسش اینکه دیدگاه مشخّص «امام خمینی» (ره) و «امام خامنهای» (مدظللهالعالی) پیرامون نقش «هنرمند» و «هنر» چیست و چه نسبت معناداری با «پیکره تمدّن اسلامی» در دوره معاصر برقرار میسازد؟ تحقیق حاضر از نوع کیفی (توصیفی- تحلیلی)، بهرهمند از استدلال قیاسی با کمک از ابزار عقل و منطق و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای است. گزیدهای از نتایج تحقیق حاکی از آنست که هنرمند به مثابه انسانی مسئول در قبال خود، جامعه، تاریخ و فرهنگ خویش ملزم به هویتسازی و هویت بخشی در مسیر خلق و آفرینش هنری است. در مقابل هنر نیز میبایست با نفوذ کلمه خود و دوری از امر «قُبح» و نزدیکی به امر «حُسن»، نادیِ فریاد ستمدیدگان و مظلومان باشد. بیتردید لازم است چنین هنری را زمینهای فرهنگی (جامعه اسلامی) پشتیبانی نماید که خود در مسیر رابطه «فرهنگی-تمدّنی» قرار دارد.https://nic.shahed.ac.ir/article_645_993d64d20f77bb470f4d456c37864de2.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X1120180622The future of cultural security of the Islamic Republic and the realization of a new Islamic civilizationآینده امنیت فرهنگی جمهوری اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی658964610.22070/nic.2018.646FAتوحیدمحرمیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article19700101Security is the bedrock of emergence and insecurity, the beginning of the decline of civilizations, and the key to the survival and development of civilizations in maintaining and promoting their cultural security. By studying the history of human civilization, it can be seen that efficiency, power of influence and dissemination of cultural elements to other societies have been among the important features of the authoritative security that has shaped great civilizations. In today's world, too, transformational systems need to draw a clear horizon for the future in order to survive in the international arena. A horizon that promotes cultural security and, more precisely; preserves and promotes the identity of a rising society can realize a new and desirable civilization. Therefore, in this article, we try to explain what the cultural security of the Islamic Republic is; Identify challenges that may have the potential to become an opportunity or a threat to cultural change? Since the study of the basic identity challenges of the cultural security of the Islamic Republic is done with a futuristic approach, the hypothesis of the article will be that; Some of the existing challenges have the potential to become a threat in the future, while others will remain at the same potential level. The type of research is applied-developmental and its method is documentary and library based. امنیت بستر ظهور و ناامنی آغاز افول تمدنهاست، و رمز ماندگاری و توسعه و گسترش تمدنها در حفظ و ارتقای امنیت فرهنگی آنهاست. با مطالعه تاریخ تمدن بشری می توان دریافت که کارایی، قدرت نفوذ و اشاعه عناصر فرهنگی به جوامع دیگر از جمله ویژگی های مهم امنیت مقتدرانه بوده است که تمدنهای بزرگی را رقم زده است. در دنیای امروز هم نظام های تحول گرا برای بقا و مانایی در میدان رقابت بین الملل نیازمند ترسیم افقی روشن برای آینده هستند. افقی که امنیت فرهنگی و به معنای دقیق تر؛ هویت جامعه در حال خیزش تمدنی را حفظ و ارتقا ببخشد، و تمدن نوین و مطلوب تحقق پیدا کند. لذا این مقاله تلاش می کنیم با تبیین چیستی امنیت فرهنگی جمهوریاسلامی به؛ شناسایی چالشهایی که چه بسا قابلیت تبدیل شدن به فرصت و یا تهدید ناشی از تحولات فرهنگی را دارند بپردازیم؟ و از آنجا که مطالعه و بررسی چالشهای هویت پایه امنیت فرهنگی جمهوری اسلامی با رویکرد آینده پژوهانه صورت میگیرد، فرضیه مقاله این خواهد بودکه؛ برخی از چالشهای موجود قابلیت تبدیل شدن به تهدید را در آینده دارند و برخی دیگر در همان سطح بالقوه باقی خواهند ماند. نوع تحقیق کاربردی- توسعهایی بوده و روش آن اسنادی و کتابخانه ای میباشد.https://nic.shahed.ac.ir/article_646_cb92cdde18bd1def8ae6c6ecc7e91348.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X1120180622Necessity and Essence of Becoming philosophized in the engineering of the new Islamic civilizationضرورت و چیستی فلسفه شدن در مهندسی تمدن نوین اسلامی9111464710.22070/nic.2018.647FAمصطفیجمالیاستاد یار و عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامیJournal Article20180130The Islamic Revolution is realized in an era when the Western world, by claiming the civilization of the end of history, seeks to organize and manage all social and civilizational aspects of human beings today, and considers the formation of civilization not just a process It seeks to engineer and manage the formation of its own civilization (management) with all its civilizational tools based on the principles, goals and teachings of its school of thought. <br />Socialization and civilization in the present age are performed with a comprehensive and holistic view. The coordinated development of all aspects of social-civilized life is the basic principle in civilization engineering and above that civilization engineering is not done only with a static view but also it is considered as a whole in a volatile and dynamic way. Accordingly, the problem of today's world science network as the infrastructure of material civilization, providing a model for changing all the phenomena of the social world and the natural world while coordinating all these models. The following change is the model of general change, which can be interpreted as becoming philosophized. <br />Now, in the face of the complex infidelity of today's world and to build a new Islamic civilization with all its civilizational equipment and to establish the flow of authority in all the principals of Islamic civilization, it is not possible to guide and engineer Islamic civilization only through the origin and resurrection of this civilization. Rather, in order to deduce civil-social jurisprudence and to produce the network of Islamic sciences and to present the Iranian-Islamic model system, we need the formation of a rationality that can place Islamic civilization as a whole and the field of production of research methods in "government jurisprudence". "Islamic sciences and the model of progress". The coordination of these three areas of knowledge plays a role in the engineering of Islamic civilization. This capacity of rationality, which is interpreted as philosophizing, is an inevitable necessity in the engineering of Islamic civilization.انقلاب اسلامی در عصری محقق شد که دنیای مغرب زمین با ادعای تمدن پایان تاریخ در پی ساماندهی و مدیریت همه شئون اجتماعی و تمدنی بشر امروز می باشد و شکل گیری تمدن را تنها یک پروسه نمی داند بلکه با تعریف پروژهای مختلف در حوزه های مختلف تمدنی به دنبال مهندسی و مدیریت شکل دهی تمدن خاص خود ( مدیریت شدن ) با تمام لوازم تمدنی آن مبتنی بر مبانی ، اهداف و آموزه های مکتب فکری خود می باشد .<br /> جامعه پردازی و تمدن سازی در عصر حاضر با نگاهی جامع و کل نگر صورت می گیرد و توسعه هماهنگ تمامی شئون حیات اجتماعی ـ تمدنی اصل اساسی در مهندسی تمدن می باشد و بالاتر از آن مهندسی تمدن تنها با نگاه ایستائی ( استاتیک ) صورت نمی گیرد بلکه تمدن به عنوان یک کل متغییر و به شکل پویائی ( دینامیک) مد نظر قرار می گیرد.بر همین اساس مسئله شبکه علوم دنیای امروز به عنوان زیرساخت تمدن مادی ، ارائه مدل تغییر تمامی پدیده های عالَم اجتماعی و عالَم طبیعی و هماهنگی تمامی این مدل های تغییر ذیل مدل تغییر عام می باشد که از آن می توان به فلسفه شدن تعبیر نمود.<br /> حال در مقابل کفر پیچیده دنیای امروز و برای ساخت تمدن نوین اسلامی با تمامی لوازم تمدنی آن و احراز جریان حجیت در تمامی ارکان تمدن اسلامی تنها نمی توان از طریق مبدا و معاد این تمدن ( ارائه مبانی تمدن اسلامی ) به هدایت و مهندسی تمدن اسلامی پرداخت بلکه برای استنباط فقه تمدنی ـ اجتماعی و برای تولید شبکه علوم اسلامی و برای ارائه نظام الگوی ایرانی ـ اسلامی نیازمند شکل گیری عقلانیتی می باشیم که بتواند تمدن اسلامی را به عنوان یک کل متغییرمورد شناسی قرار دهد و در ساحت تولید روش تحقیق در « فقه حکومتی ، علوم اسلامی و الگوی پیشرفت » و هماهنگی این سه حوزه از دانش های مورد نیاز در مهندسی تمدن اسلامی نقش آفرینی کند . این ظرفیت از عقلانیت که از آن به فلسفه شدن تعبیر می شود ضرورتی اجتناب ناپذیر در مهندسی تمدن اسلامی می باشد. https://nic.shahed.ac.ir/article_647_cd367bc12beb455f6f5f34149b62ba80.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی2676-525X1120180622Theory of Civilization Transition as a Strategy for the Realization of the New Islamic Civilization with Emphasis on Islamic Awakeningنظریه گذار تمدنی به مثابه راهبردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی با تاکید بر بیداری اسلامی11515164810.22070/nic.2018.648FAهادیعبدالملکیدانش آموخته رشته آینده پژوهی دانشگاه عالی دفاع ملیقدیرنظامی پوراستادیار دانشگاه عالی دفاع ملیطاهاعشایریدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه کاشانJournal Article20180127Civilization is the product of human beliefs, attitudes, feelings, and behaviors and is a combination of hardware and software factors. Civilization Metaphors and myths The constituents of actions and actors in the field of civilization with cognitive-normative frameworks are committed to the preservation of civilization, which is the constituent of civilization-building attitudes and behaviors. The hardware components that oversee the formation and evolution of the material and physical identity of civilization are "obvious aspects", while the software components oversee the spiritual and internal identity and intellectual infrastructure of civilization. <br />Modern Islamic civilization as a special type of civilization, despite the commonalities in material elements with other civilizations in software and spiritual components is clearly different from other civilizations and has special and unique features. Therefore, its realization requires a civil transition (transition from a mixed, current contradictory civilization) and focus on the components of civilization in the context of Islamic and Muslim worldview. <br />This article aims to explain the dimensions and components of civilization in the horizon of modern Islamic civilization by emphasizing the five stages of civilization in the views of the Supreme Leader and with a combined method; Discourse analysis and layer analysis of causes (CLA) have been performed. <br />The results of this study showed that current civilizations are captivated by a one-dimensional and superficial view of man and the world, so passing through the current situation requires a civilized view of the world and attention to the various dualities of human existence and balance in material and spiritual. <br />In this article, the components of civilization in the form of "civilization transition theory" have been analyzed and studied in three levels: 1. Explicit layers, 2. Less obvious layers and 3. Hidden layers of civilization. <br />Natural and God-given resources and resources, geostrategic position, land, population and human resources, science and technology, development of infrastructure, space and communication to the material and hardware factors and components of civilization in the horizon of new Islamic civilization are explained. <br />Also in the dimension of factors and spiritual component of civilization-building software components include: relationship with the Creator and the origin of the universe (religiosity, trust and recourse, spiritualism, divine teachings and guidance of Imams, philosophy of waiting and perfectionism), social relationship with fellow human beings (Ethicalism, epistemology, justice, social capital), systems and systems (administrative system and government, education and innovation system, legal system, law, judiciary, order and security) are explained in the construction and horizon of the new Islamic civilization. <br />According to the Supreme Leader, the harmonious combination and internal accumulation of the layers of civilization with the strategy of Islamic-Iranian awakening entitled (combination of Hubula and Hub-va-ula) will enable the realization of a new Islamic civilization in Iran.تمدن محصول باورها، نگرشها، احساسات و رفتارهایانسان و ترکیبی از عوامل سخت افزاری و نرم افزاری است، مطابق رویکردتحلیل لایهای علتها آشکارترین وجوه تمدن رفتارها و نمادهایی هستند که توسط نهادها و ساختارهای برآمده از جهانبینیها و یا جهاننگریها پشتیبانی میشوند، علاوه براین در لایههای زیرین تمدن استعارهها و اسطورهها مقوم کنشها و کنشگران حوزه تمدن با چارچوبهای شناختی- هنجاری متعهد به نگهداری تمدن قرار دارند که مقوم نگرشها و رفتارهای تمدنساز است. مولفههای سختافزاری ناظر بر شکلگیری و تکامل هویت مادی و کالبدی تمدن"وجوه آشکار" هستند درحالی که مولفههای نرم افزاری ناظر برهویت معنوی و درونی و زیر ساخت فکری تمدن است. تمدن نوین اسلامی به عنوان نوع خاصی از تمدنگرایی علیرغم وجوه اشتراک در عناصر مادی با سایر تمدنها درمولفههای نرم افزاری ومعنوی تفاوت آشکاری با سایر تمدنها دارد و دارای ویژگیهای اختصاصی و منحصربهفرد است. بنابراین تحقق آن مستلزم گذارتمدنی(گذر از تمدن مختلط، متناقض کنونی) و تمرکز بر مولفههای تمدنساز در قواره جهانبینی و جهاننگری اسلامی و مسلمانی است. <br /> این مقاله با هدف تبیین ابعاد و مولفههای تمدنساز در افق تمدن نوین اسلامی با تاکید بر مراحل پنجگانه تمدن سازی در دیدگاههای مقام معظم رهبری و با روش ترکیبی؛ تحلیل گفتمان و تحلیل لایهای علتها( CLA )انجام شده است.<br /> نتایج این بررسی نشان داد تمدنهای کنونی اسیر نگاه تک بعدی و سطحی به انسان و جهان هستند لذا گذر از وضعیت کنونی مستلزم نگاه تمدنی به جهان و توجه به دوگانههای مختلف وجود انسان و تعادل در زیست مادی و معنوی است.<br /> در این مقاله مولفه های تمدن ساز در قالب"نظریه گذار تمدنی" در سه سطح 1.لایههای آشکار،2.لایههای کمتر آشکار و 3.لایههای پنهان تمدن، تحلیل و بررسی شده است.<br /> منابع و ذخائر طبیعی و خدادادی، موقعیت ژئواستراتژیک، سرزمین، جمعیت و منابع انسانی، علم و تکنولوژی، توسعه زیرساختها، فضا و ارتباطات به عوامل و مولفههای مادی و سخت افزاری تمدنساز در افق تمدن نوین اسلامی شاملتبیین شده است.<br /> همچنین در بُعد عوامل و مولفه معنوی مولفههای نرم افزاری تمدنساز شامل: ارتباط با خالق و منشاء هستی( دینداری، توکل و توسل، معنویت گرایی، تعالیم الهی و هدایت ائمه اطهار(ع)، فلسفه انتظار و کمال جویی)، ارتباط اجتماعی با همنوعان( اخلاق گرایی، معرفت گرایی، عدالت خواهی، سرمایه اجتماعی)، سیستمها و نظامات ( نظام اداری و حکومت، نظام آموزشی و نوآوری، نظام حقوقی، قانون، قضایی، نظم و امنیت) در ساخت و افق تمدن نوین اسلامی تبیین شده است.<br /> محقق درجمعبندی بر این باور است بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری ترکیب موزون و انباشتگی درونی لایههای تمدن با راهبرد بیداری اسلامی- ایرانی با عنوان( ترکیب حُبولا وحُبوَلا) امکان تحقق تمدن نوین اسلامی در قواره ایرانی را فراهم مینماید.https://nic.shahed.ac.ir/article_648_41daf639a8d441240339daf6000a01d0.pdf