TY - JOUR ID - 3120 TI - تاثیرات و پیامدهای تربیتی فضای مجازی در تحقق تمدن نوین اسلامی JO - فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی JA - NIC LA - fa SN - AU - زرودی, علی AU - برزویی, محمدرضا AD - دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام تهران، AD - استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 3 IS - 1 SP - 329 EP - 369 KW - تمدن نوین اسلامی KW - فضای مجازی KW - پیامدهای تربیتی KW - انسان سازی KW - اجتماع سازی KW - امت سازی KW - تمدن سازی DO - 10.22070/nic.2021.13916.1060 N2 - کنشگر اصلی ایجاد تمدن نوین اسلامی، «انسان» است و آنچه که از صفر تا صد در تمدن سازی اتفاق می افتد، برای انسان و در جهت ایجاد بسترهای رشد و تعالی اوست. از طرفی امروزه فضای مجازی به عنوان فضایی معنابخش و موثر بر سبک زندگی انسان، در اغلب عرصه های فیزیکی حیات انسانی ورود کرده است. از منظر تربیتی و با محوریت «پرورش انسان»؛ می توانیم فرایند تعالی بخش تحقق «تمدن نوین اسلامی» را شامل سه مرحله‌ی «انسان سازی»، «اجتماع سازی» و «امت سازی» تعریف کنیم. سپس، تاثیرات تربیتیِ «مثبت» یا «منفی» و یا «دوگانه» فضای مجازی را بر این سه مرحله، احصاء کنیم. مع الوصف مقاله حاضر، از نوع اکتشافی بوده و با رویکرد کیفی و روش توصیفی-تحلیلی، به دنبال پاسخ به این سئوالات است که؛ تاثیرات و پیامدهای تربیتی فضای مجازی در تحقق تمدن نوین اسلامی چیست و چگونه قابل شناسایی است؟ بدین منظور، در قسمت یافته ها، ابتدا مدلی برای شناسایی تاثیرات و پیامدهای فضای مجازی در تحقق تمدن نوین اسلامی پیشنهاد شده است و سپس مبتنی بر مدل پیشنهادی، هشت تاثیر و پیامد مثبت تربیتی، نُه تاثیر و پیامد منفی تربیتی و چهار تاثیر و پیامد دوگانه تربیتی شناسایی شده است. UR - https://nic.shahed.ac.ir/article_3120.html L1 - https://nic.shahed.ac.ir/article_3120_380842bc369463e8133a61a65dd7ff46.pdf ER -