%0 Journal Article %T تاثیرات و پیامدهای تربیتی فضای مجازی در تحقق تمدن نوین اسلامی %J فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی %I دانشگاه شاهد %Z 2676-525X %A زرودی, علی %A برزویی, محمدرضا %D 2020 %\ 07/22/2020 %V 3 %N 1 %P 329-369 %! تاثیرات و پیامدهای تربیتی فضای مجازی در تحقق تمدن نوین اسلامی %K تمدن نوین اسلامی %K فضای مجازی %K پیامدهای تربیتی %K انسان سازی %K اجتماع سازی %K امت سازی %K تمدن سازی %R 10.22070/nic.2021.13916.1060 %X کنشگر اصلی ایجاد تمدن نوین اسلامی، «انسان» است و آنچه که از صفر تا صد در تمدن سازی اتفاق می افتد، برای انسان و در جهت ایجاد بسترهای رشد و تعالی اوست. از طرفی امروزه فضای مجازی به عنوان فضایی معنابخش و موثر بر سبک زندگی انسان، در اغلب عرصه های فیزیکی حیات انسانی ورود کرده است. از منظر تربیتی و با محوریت «پرورش انسان»؛ می توانیم فرایند تعالی بخش تحقق «تمدن نوین اسلامی» را شامل سه مرحله‌ی «انسان سازی»، «اجتماع سازی» و «امت سازی» تعریف کنیم. سپس، تاثیرات تربیتیِ «مثبت» یا «منفی» و یا «دوگانه» فضای مجازی را بر این سه مرحله، احصاء کنیم. مع الوصف مقاله حاضر، از نوع اکتشافی بوده و با رویکرد کیفی و روش توصیفی-تحلیلی، به دنبال پاسخ به این سئوالات است که؛ تاثیرات و پیامدهای تربیتی فضای مجازی در تحقق تمدن نوین اسلامی چیست و چگونه قابل شناسایی است؟ بدین منظور، در قسمت یافته ها، ابتدا مدلی برای شناسایی تاثیرات و پیامدهای فضای مجازی در تحقق تمدن نوین اسلامی پیشنهاد شده است و سپس مبتنی بر مدل پیشنهادی، هشت تاثیر و پیامد مثبت تربیتی، نُه تاثیر و پیامد منفی تربیتی و چهار تاثیر و پیامد دوگانه تربیتی شناسایی شده است. %U https://nic.shahed.ac.ir/article_3120_380842bc369463e8133a61a65dd7ff46.pdf