@article { author = {Rajabi, Tahereh and Mirzamohammadi, Mohammad Hasan}, title = {Investigating the educational model based on jihad in laying the groundwork for a new Islamic civilization}, journal = {Scientific Journal of New Islamic Civilization Fundamental Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {30-49}, year = {2018}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-525X}, eissn = {2676-525X}, doi = {10.22070/nic.2018.644}, abstract = {The realization of the new Islamic civilization in the present era has gained special importance and has been studied from different dimensions and angles. In this article, the aim is to study how the realization of Islamic civilization is done from an educational perspective and with the focus on the concept of jihad in the Qur'an. Jihad-based education should be considered as a basic requirement for the realization of Islamic civilization. To achieve this goal, using the method of conceptual analysis, first the different concepts and different dimensions of jihad in Islamic teachings with emphasis on the Qur'an were examined and at the end, inference and analysis of influences and relations between man and civilization with the focus on jihad. Jihad determines the type of confrontation of Islamic civilization with rival civilizations based on four types of confrontation: invasion, defense, taqiyyah (Conservative strategy) and migration. Now, in the circumstances that the Islamic Revolution has taken place and the stage of systematization has taken place, it is necessary for the Islamic civilization to be in an active and offensive position. The success of this civilization depends on how the civilized man is educated. The educational model based on jihad has a wide capacity to help the formation of jihadi vision, action, and character for the realization of the new Islamic civilization by combining the realms of jihadi education in the individual and social arenas}, keywords = {Jihad training model,Jihad training areas,Jihadi situations}, title_fa = {بررسی الگوی تربیتی مبتنی بر جهاد در زمینه سازی تمدن نوین اسلامی}, abstract_fa = {تحقق تمدن نوین اسلامی در عصر حاضر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و از ابعاد و زوایای مختلف بررسی گردیده است. در این مقاله هدف این است که از منظر تربیتی و با محوریت قراردادن مفهوم جهاد در قرآن چگونگی تحقق تمدن اسلامی بررسی شود و تربیت مبتنی بر جهاد به عنوان بایسته اساسی تحقق تمدن اسلامی مطرح گردد. برای رسیدن به این منظور با استفاده از روش تحلیل مفهومی ابتدا  مفاهیم مختلف و ابعاد متفاوت جهاد در آموزه های اسلامی با تاکید بر قرآن بررسی گردید و در پایان به استنتاج و تحلیل چگونگی تاثیر پذیری و تاثیر گذاری بین انسان و تمدن با محوریت جهاد پرداخته شد. جهاد نوع مواجهه تمدن اسلامی با تمدنهای رقیب را بر اساس چهار نوع رویارویی هجوم، دفاع، تقیه و هجرت مشخص می کند. اکنون در شرایطی که انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته و مرحله نظام سازی انجام گرفته است، لازم است تمدن اسلامی در موقعیت فعال و هجومی قرار گیرد. موفقیت در این مواجهه تمدنی به چگونگی تربیت انسان تمدن ساز بستگی دارد. الگوی تربیتی مبتنی بر جهاد ظرفیت وسیعی دارد تا با تلفیق قلمروهای تربیت جهادی درعرصه فردی و اجتماعی به شکل گیری بینش، کنش و منش جهادی برای تحقق تمدن نوین اسلامی کمک کند.}, keywords_fa = {جهاد,الگوی تربیتی جهاد,قلمروهای تربیتی جهاد,موقعیت های جهاد,تمدن نوین اسلامی}, url = {https://nic.shahed.ac.ir/article_644.html}, eprint = {https://nic.shahed.ac.ir/article_644_bdd10e6e790347424617a33dad9d6d43.pdf} }