@article { author = {Hedayat Fasandoz, Ali and Beikzad, Jafar and Ramazani, Mojtaba and Nezhad Irani, Farhad}, title = {An analysis of the consequences of the Civilization University}, journal = {Scientific Journal of New Islamic Civilization Fundamental Studies}, volume = {5}, number = {2}, pages = {127-154}, year = {2022}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-525X}, eissn = {2676-525X}, doi = {10.22070/nic.2022.15332.1137}, abstract = {Developing a new Islamic civilization has been mentioned as one of the goals in the Second Phase of the Revolution. For achieving this goal, the academic community becomes more active. Besides having innovation, entrepreneurial, research, and educational functions, leading universities should be able to civilize based on spirituality and religious beliefs and following doctrines of Islam. Data were collected using a semi-structured interview. Inductive content analysis was utilized to analyze the data using the software. Based on the obtained data, extracted components related to the consequences of this approach include: 1) presenting an inspiring pattern, 2) training global leaders, 3) creating a status for the settled region, 4) designing civilized foundations, 5) production prosperity, 6) increasing productivity, and 7) producing entrepreneurial science. Two dimensions including institutionalization of spirituality and knowledge transfer were identified for the main construct. Besides adaption of function to extracted indicators, universities can determine their status in civilization-building.}, keywords = {University,Civilization University,Science,Islamic civilization}, title_fa = {واکاوی پیامدهای دانشگاه تمدن ساز}, abstract_fa = {در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب، ایجاد تمدن نوین اسلامی ازجمله اهداف ذکر شده است. برای نیل به این هدف لازم است جامعه‌ی دانشگاهی کشور فعال‌تر شود و دانشگاه­های پیشرو ضمن داشتن کارکردهای آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و نوآوری باید بتوانند بر پایه‌ی معنویت و باورهای دینی و با تأسی از آموزه‌های اسلام ناب محمدی (ص) به تمدن سازی اسلامی بپردازند. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته است. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از نرم­افزار انجام پذیرفته است. بر اساس یافته‌های پژوهش، شناسه­های مستخرج مؤلفه‌های مرتبط با پیامدهای این رویکرد شامل: 1. ارائه‌ی الگوی الهام‌بخش 2. تربیت رهبران جهانی 3. ایجاد منزلت برای منطقه‌ی مستقر 4.طراحی بنیان‌های تمدنی 5. رونق تولید؛ 6. افزایش بهره‌وری 7. تولید علم کارآفرینانه می‌باشند. همچنین دو بُعد پیامد نهادینه‌سازی معنویت و پیامد انتقال علم برای سازۀ اصلی شناسایی شد. دانشگاه­ها می­توانند ضمن تطبیق کارکردشان با شاخص‌های مستخرج این تحقیق، جایگاه خود را در تمدن­سازی مشخص کنند.}, keywords_fa = {دانشگاه,دانشگاه تمدن ساز,علم,تمدن اسلامی}, url = {https://nic.shahed.ac.ir/article_4020.html}, eprint = {https://nic.shahed.ac.ir/article_4020_b7b557186870eaa4e2ea46741e9b65fe.pdf} }